Verkooptechnieken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deze TANTRA komt uit India.
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Hoe blijf ik gemotiveerd
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Vier stappen naar succes.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
“Hoe kom ik aan klanten?”
Welkom bij de 4e workshop over:
Communicatie met de klant
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Communicatief gedrag + / -
Gedrag Gedrag wordt bepaald door drie elementen: Verstand Gevoel Wil.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Motivational Interviewing
Do’s & dont’s van de “booth crew”
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Welkom bij de 4e workshop over:
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Aan de slag met de BETERapp
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Begeleiden, hoe doe je dat?
Schrijven met een strategie
CRM H8 Netwerken Junior accountmanager.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
De dag van het solliciteren Blok 1
Communicatie en dementie
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
HS 3 Het verkoopgesprek.
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
voor familie en vrienden van
WOW: enqueteren bij Jumbo
Klantgericht Telefoneren
Referentiekorting MLM. Wist je dat als je de referentiekorting op de juiste manier gebruikt je ONGELIMITEERD aantal leads (lees: klanten) kan genereren?...
De kunst om een klant of prospect een dienst van SNS Bank te laten kopen SNS Programma voor Ondernemende Helden Sales training Verkoop adviseur Docent:
Groepsdynamica & Interactief communiceren
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
In een jeugdgevangenis
Marketing Coen van Wetering
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Workshop ‘Echt netwerken, werkt echt!’ Bert Breukers, ondernemersadviseur en trainer ROZ.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Kan je zien of iemand holebi is?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Hand-Out.
Passend onderwijs.
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Nee Zeggen!.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Verkoopt en handelt verkoop af
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

verkooptechnieken

Overzicht Inleiding Het verkoopsproces Adresmanagement Op naar de suspect Het klantenbezoek Klantenmanagement

Inleiding Wat is verkopen? Verkopen = omzetten van het adres in een klant Je wordt niet geboren als verkoper!!

Het verkoopsproces 1. adresmanagement 2. op naar de suspect 3. het klantenbezoek 4. klantenmanagement

1. adresmanagement Genereren van adressen: Adressenbeheer: CRM pakket Kijk naar de doelgroep Zoek in Trendstop, Gouden Gids, Compass, Vicendo.be, … Netwerking! Adressenbeheer: CRM pakket

2. Op naar de suspect telefoneren zonder voorafgaande aankondiging naar suspect via mailing: salesmailing: dient ter ondersteuning van het maken van afspraken marketingmailing: dient om aanvragen te genereren (er wordt gevraagd contact op te nemen)

2.1 de salesmailing maximum 1 A4 beperkte tekst (2 à 3 paragrafen met veel witruimte) teasen! (lokaas, prikkel, gratis, …) aankondiging telefonische opvolging gericht naar geselecteerde adressen beperkte hoeveelheden klant zal quasi niet zelf reageren.

2.2 telefonische afspraken 1e contact met klant: belangrijk! Enkele tips… 3 minuten!!! GEEN verkoopsgesprek! wees overtuigd van boodschap!!! bel vanuit eigen vertrouwde omgeving bel als je je goed voelt jij hebt en houdt controle over het gesprek begin met gemakkelijke prospects vraag onmiddellijk naar juiste contactpersoon bezwaren: max 4 weerleggen, anders terug bellen!

2.2 Telefonische afspraken (2) Confrontatie met buffer (secretaresse, telefoniste, …) Behandel haar met waardigheid: probeer naam te onthouden en gebruik hem ook als je terug moet bellen Geef aan dat je telefoon belangrijk is Hulp vragen om afspraak te regelen Antwoordapparaat: niet inspreken GSM nummer vragen en aan contactpersoon vragen of je stoort

3. Het klantenbezoek Wat heeft een verkoper nodig? een auto, GPS (carkit), laptop met basissoftware (draadloze internetverbinding), GSM, vaste telefoon en fax presentatiemap, folder en demo-materiaal voorbereiding gesprekken op papier bestelformulier balpen naamkaartje

3. Het klantenbezoek De fasen van een verkoopsgesprek: kennismakingsfase behoeftenanalyse demonstratiefase argumentatiefase bezwaren behandelen koopsignalen signaleren de afsluitfase

3.1 De kennismakingsfase stel jezelf kort voor vertel wat je komt doen ! naam + uitwisseling visitekaartjes ! Handdruk ! glimlach vertel wat je komt doen sluit de kennismakingsfase af géén tussenzinnetjes: (“ik zal het kort houden, wij gaan goede zaken doen, social talk, …) laat onmiddellijk het woord aan de prospect

3.2 De behoeftenanalyse 80% vertellen klant 20% vragen verkoper waarom: leren kennen èn begrijpen van de behoeften geeft klant gevoel belangrijk te zijn bepalen van je positie, verdere strategie LET OP: er zijn impliciet en expliciete behoeften (lees tussen de regels door) u kan geen behoefte creëren, u kan wel van een impliciete een expliciete behoefte maken ga er nooit vanuit dat je de behoefte van de prospect kent!!

3.2 De behoeftenanalyse (2) 1e vraag heel algemeen niet te veel gesloten vragen stellen geen meervoudige vragen stellen geen toevoeging maken (bv. aantal bestuurders/categorie? Bv. een monovolume?) klant niet onderbreken niet beginnen discussiëren!! Veel opschrijven (geen probleem als klant zwijgt!) Overgang naar de demonstratiefase met 1 zinnetje “Dankuwel voor deze informatie, dat geeft een goed beeld. Ik zal nu wat vertellen over ons bedrijf en onze diensten.”

3.3 De demonstratiefase waarom: opletten: visualiseren van produkt vergroten van de impact en herinnering van je bezoek prospect laten praten over gedachte en gevoelens opletten: hou je brochure zelf in de hand niet te snel niet te algemeen zijn prijs als verkoopsargument gebruiken niet te technisch demonstreren

3.4 De argumentatiefase waarom: met je positieve ingesteldheid over produkt dezelfde houding bij prospect uitlokken (passie!!) begeleiding van beslissingsproces positie tov de concurrentie verstevigen

3.4 De argumentatiefase (2) hoe: produktvoordeel koppelen aan concreet voordeel voor de prospect onderbouwen met feiten en cijfers prijsargumentatie: voorzichtig zijn! geen afbreuk doen aan concurrent, wel voordelen van eigen produkt naar voor schuiven. let op met trucs van degene die voor je zit!!

3.5 Bezwaren behandelen waarom bezwaar? hoe oplossen: koop uitstellen ze zijn het niet met je eens: bewijs met onderzoeksresultaten schrik voor verandering, vernieuwing betere deal krijgen … hoe oplossen: begrip tonen vragen stellen stilte uitstellen

3.6 Koopsignalen non-verbaal verbaal Vanaf het moment dat je deze signalen krijgt, zwijg je!! Je stoort anders de andere in zijn denkproces.

3.7 De afsluitfase Proefafsluiten: vraag de mening van de klant Echt afsluiten: Leer nee zeggen Stel de vraag!!

3.7 De afsluitfase (2) Afsluiten kan ook offerte-aanvraag zijn: Best persoonlijk: datum vastleggen! Indien niet mogelijk: datum voor opvolging vastleggen Bij nabellen offerte: status vragen!

4. Klantenmanagement Een klant heeft aandacht nodig!! klantenbezoek nieuwsbrieven SPOC-principe Empathie voor klant: ook al heeft hij geen gelijk Korte termijn reacties Zeg wat je gaat doen, en doe wat je zegt. Correcte klachtenafhandeling

En tot slot… Maak elke week een mix: administratie bijwerken klanten bezoeken prospects contacteren prospects bezoeken nieuwe adressen zoeken …