E-government in de sociale sector: de multifunctionele aangifte

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De E-government strategie van de federale overheid Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Advertisements

Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid
Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving op basis van de ervaringen inzake gecoördineerd informatiebeheer in de sociale sector Frank Robben.
De rol van de steden en gemeenten in het E-government van de sociale sector KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal.
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
Evolutie van de dienstverlening van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Infosessie BVPI KSZ-BCSS 03/02/2005 Patrick Laureyns Programmaleider
Integratie van de externe diensten voor preventie en bescherming op het werk in het netwerk van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid KSZ-BCSS 17/02/2005.
Kritische succesfactoren voor de uitbouw van E-government
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
EGovernment in de sociale en gezondheidssector: waar staan we en waar gaan we naartoe ? Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
RSZ-ONSS Studiedag DMFA - 11 maart DMFA-ondersteuning via Internet R. Van Lerberge, SmalS-MvM.
De aanwezigheidsregistratie bij werken in onroerende staat
E-government Frank Robben
Weddeschalen & Weddebijslagen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
E-government in de sociale sector en bescherming van de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd.
Voorstel van methode voor de verlaging van de administratieve lasten in de Nederlandse sociale sector door een rationeel informatiebeheer, gebaseerd op.
27/11/2012 Automatische toekenning van rechten in de sociale sector 27/11/2012 – Studiedag Vlaams Parlement Frank Robben Administrateur generaal Kruispuntbank.
20 jaar veilige elektronische gegevensuitwisseling in de sociale sector met respect voor de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal.
Tips voor de succesvolle uitbouw van E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT.
De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid als motor voor elektronische dienstverlening in de sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank.
GOEDE PRAKTIJK Strategische ICT-toepassing: de technologie ten dienste van de burger Frank Robben – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de sociale.
Logo van de desbetreffende sectie hier toevoegen.
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid
Capelo Carrière publique électronique - Elektronische Loopbaan Overheid November 2009.
Samenwerking POD MI, KSZ, RR en DVZ Provinciale ontmoetingen – herfst 2010.
E-government in de Belgische sociale zekerheid: best practice in Europa.
E-government in de sociale sector: toekomstige ontwikkelingen Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg.
22/10/2002Dimona - niet-elektronische instellingen1 DIMONA.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
KSZ-BCSS E-government: doelstellingen, basisprincipes en realisaties en projecten in de sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank.
E-government in België, met klemtoon op de sociale sector
Innovatie: de case van de Belgische Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd.
Het kruispuntbankmodel voor de organisatie van elektronische gegevensuitwisseling: lessons learned Frank Robben Algemeen bestuurder Kruispuntbank Sociale.
IT-governance in E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT Sint-Pieterssteenweg.
E-government in de Belgische sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
Gezondheidszorg en elektronische gegevensuitwisseling: hoe samenwerken zonder besmet te raken ? Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
Naar een uitsluitend elektronische communicatie tussen ondernemingen en de sociale zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
Smals KSZ-BCSS Enkele kritische succesfactoren voor een geslaagde evolutie van een papieren naar een digitale omgeving Frank Robben Administrateur-generaal.
User management voor ondernemingen en organisaties
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
E-government in de sociale sector: toekomstige ontwikkelingen Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg.
Voorstel van model voor dienstenintegratie en gegevensintegratie in het kader van fraudebestrijding.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
E-Government binnen de sociale zekerheid
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Toetreding van de OCMW’s tot het netwerk van de sociale zekerheid Stand van zaken KSZ-BCSS OCMW’s - KSZ – 31/03/2003.
E-government in de Belgische sociale sector
Federaal elektronisch portaal (e-portal) Bijdrage sociale zekerheid.
E-Government Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg Brussel
RSZ-ONSS Studiedag Dimona - DMFA 8/01/ R. Van Lerberge, Sectiehoofd Contact Center E-Government binnen de sociale zekerheid Communicatiekanalen.
ICTAL programma 2003 –2005 in samenhang naar voorzieningen voor administratieve lastenverlichting architectuur en migratieplanning 28 oktober 2003 BBR.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel Website KSZ: Elektronische dienstverlening.
1 Een ZORGELOOS sociaal beheer Brigitte Thys. 2 Elektronische mededeling Hoe ?  Via de portaalsite van de RSZ –
Elektronische kennisgeving van geboorte
Het verwijzingsrepertorium Implementatie van het project "Hubs-Metahub" 1.
De tewerkstellingsbarometer: de vinger aan de pols van de arbeidsmarkt
Informatie als strategische productiefactor voor een effectieve en efficiënte sociale
Transcript van de presentatie:

E-government in de sociale sector: de multifunctionele aangifte RSZ-ONSS KSZ-BCSS E-government in de sociale sector: de multifunctionele aangifte Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Koen Snyders Adjunct-administrateur-generaal Rijksdienst voor Sociale Zekerheid

Structuur van de uiteenzetting netwerk van de sociale sector doelstellingen en strategie principes inzake strategisch informatiebeheer multifunctionele aangifte doelstellingen 3 onderdelen portaalsite als communicatieplatform contact center ERANOVA kritische succesfactoren

Netwerk van de sociale sector Portaal R FTP Gebruikers FW R Isabel Vocale server R Backbone FW FW FW FW FW R R R R R KSZ R R

Doelstellingen een dienstverlening aan sociaal verzekerden en ondernemingen die effectief, efficiënt en gebruikersgericht is met een minimum aan administratieve lasten een effectieve en efficiënte beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij de omgang met gegevens een ondersteuning van het sociaal beleid met geïntegreerde informatie

Strategie een gecoördineerde herziening van alle processen en relaties binnen elke actor in de sociale sector tussen actoren in de sociale sector onderling tussen actoren in de sociale sector enerzijds en sociaal verzekerden en ondernemingen anderzijds met een maximale inzet van moderne technologieën uitgaande van een duidelijke visie inzake strategisch informatiebeheer afdoende standaardisatie van begrippen en procedures doorheen de hele sociale sector eenvormige instructies naar werkgevers en sociaal verzekerden

Strategie eenmalige opvraging van informatie bij de werkgever en de sociaal verzekerde en hergebruik door alle actoren in de sociale sector van deze informatie via het gebruik van het netwerk uitbouw van waardeketens afgestemd op de leefwereld van de gebruikers maximale mogelijkheid tot elektronische aangifte, verbetering en raadpleging van informatie, bij voorkeur van toepassing tot toepassing neutraliteit inzake uitkeringen voor sociaal verzekerden inzake loonkosten voor ondernemingen geen verlies van informatie in vergelijking met de huidige situatie

Visie strategisch informatiebeheer Informatie wordt gecoördineerd beheerd als een strategische productiefactor met naleving van een aantal vaste principes inzake modellering van informatie eenmalige inzameling en hergebruik van informatie beheer van informatie elektronische uitwisseling van informatie beveiliging van informatie

Modellering van informatie informatie wordt gemodelleerd op een wijze die zo nauw mogelijk aansluit bij de feitelijke realiteit definitie van informatie-elementen definitie van kenmerken van informatie-elementen definitie van relaties tussen informatie-elementen de modellering houdt rekening met zoveel mogelijk voorzienbare gebruiksbehoeften van de informatie het informatiemodel kan flexibel worden uitgebreid en aangepast indien de feitelijke realiteit of de gebruiksbehoeften wijzigen (verminderen of vermeerderen) de fysische implementatie van het informatiemodel wordt afgestemd op de bestaande gebruiksbehoeften van de informatie

Inzameling en hergebruik informatie wordt enkel ingezameld voor welbepaalde doeleinden en in de mate dat ze proportioneel is met deze doeleinden informatie wordt slechts één keer ingezameld, zo dicht mogelijk bij de authentieke bron de inzameling geschiedt via een kanaal gekozen door degene waarbij de informatie wordt ingezameld, maar bij voorkeur elektronisch, en met uniforme basisdiensten (single sign on, ontvangstmelding per bestand, notificatie per bericht, …)

Inzameling en hergebruik de inzameling geschiedt op basis van het informatiemodel en op basis van zo eenvormig en eenvoudig mogelijke instructies met de mogelijkheid tot kwaliteitscontrole door degene waarbij de informatie wordt ingezameld vóór de informatie-overdracht de ingezamelde informatie wordt binnen de sociale sector één keer gevalideerd overeenkomstig een vastgelegde taakverdeling, door de instelling die daartoe over de meeste competenties beschikt of daarbij het meest belang heeft en dan gedeeld met en hergebruikt door gemachtigde gebruikers

Beheer van informatie een functionele taakverdeling is afgesproken omtrent welke instelling welke informatie in authentieke vorm opslaat, beheert en toegankelijk stelt voor alle gemachtigde gebruikers de informatie wordt bewaard overeenkomstig het informatiemodel de informatie kan flexibel worden geaggregeerd in functie van de wijzigende wettelijke begrippen afspraken worden gemaakt inzake de toepassing van de nodige maatregelen voor het behoud van de integriteit en de consistentie van de informatie

Beheer van informatie elke instelling is verplicht om vermoede onjuistheden van de informatie te melden aan de instelling die ze dient te valideren overeenkomstig de vastgelegde taakverdeling elke instelling die informatie overeenkomstig de vastgelegde taakverdeling moet valideren, is verplicht om de gemelde vermoede onjuistheden te onderzoeken, zo nodig te verbeteren en de verbeterde informatie ter beschikking te stellen van de gekende belanghebbende instellingen informatie wordt enkel beheerd zolang dat nodig is in functie van de bedrijfsbehoeften, het beleid of de regelgeving, of nog, bij voorkeur geanonimiseerd of gecodeerd, zolang ze relevante historische of archiefwaarde heeft

Uitwisseling van informatie eenmaal ingezameld en gevalideerd, wordt de informatie zoveel mogelijk elektronisch opgeslagen, beheerd en uitgewisseld, om manuele heringave te vermijden informatie wordt enkel uitgewisseld wanneer dat nodig is in functie van de bedrijfsbehoeften, het beleid of de regelgeving de elektronische uitwisseling van informatie geschiedt op initiatief van de instantie die over de informatie beschikt of de instantie die de informatie nodig heeft of de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid

Uitwisseling van informatie de elektronische uitwisseling van informatie geschiedt aan de hand van een functioneel en technisch interoperabiliteitsframework, dat geleidelijk, maar permanent mee-evolueert met open marktstandaarden, en onafhankelijk is van de gebruikte techniek van informatie-uitwisseling de beschikbare informatie wordt pro-actief gebruikt voor de automatische toekenning van rechten de voorinvulling bij informatie-inzameling de informatieverstrekking aan de betrokkenen

Beveiliging van informatie persoonsgegevens worden enkel gebruikt voor doeleinden die verenigbaar zijn met de doeleinden waarvoor ze zijn ingezameld persoonsgegevens zijn slechts toegankelijk voor daartoe gemachtigde instellingen en gebruikers in functie van de bedrijfsbehoeften, de regelgeving of de toepassing van het beleid de machtiging voor de toegang tot persoonsgegevens wordt verleend door het door het Parlement benoemde Sectoraal Comité van de Sociale Zekerheid, nadat is vastgesteld dat aan de hogervermelde voorwaarden is voldaan de toegangsmachtigingen zijn publiek

Beveiliging van informatie elke concrete elektronische uitwisseling van persoonsgegevens wordt preventief getoetst op conformiteit met de geldende toegangsmachtigingen door een andere instantie dan degene die de informatie ter beschikking stelt of de informatie nodig heeft, in casu door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid en/of de beheersinstelling van een sectoraal netwerk elke elektronische uitwisseling van persoons-gegevens wordt gelogd, in casu door de KSZ en/of de beheersinstelling van een sectoraal netwerk, om eventueel oneigenlijk gebruik ex post te kunnen traceren

Beveiliging van informatie telkens de informatie wordt gebruikt voor een beslissing wordt aan de betrokkene de gebruikte informatie meegedeeld bij de mededeling van de beslissing elke persoon heeft recht op toegang en, in geval de gegevens onjuist zijn, op verbetering van zijn eigen persoonsgegevens

Multifunctionele aangifte doelstellingen waarborgen van een eenmalige elektronische aangifte door de werkgevers van alle gegevens nodig voor de berekening en inning van socialezekerheidsbijdragen op arbeidsinkomsten van werknemers, inclusief bijdrageverminderingen, door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid van de Provinciale en Plaatselijke Overheidsdiensten (RSZPPO) de berekening van alle loon- en arbeidstijdgerelateerde uitkeringen van sociale zekerheid maximale onderlinge gegevensuitwisseling tussen de actoren in de sociale sector via de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ) 3 onderdelen de elektronische aangifte van het begin en einde van een arbeidsrelatie (DIMONA) de driemaandelijkse, elektronische, multifunctionele aangifte van loon- en arbeidstijdgegevens (DMFA) de elektronische aangiften van sociale risico’s (ASR) - 23 scenario’s

DIMONA onmiddellijke aangifte van het ontstaan of de beëindiging van een arbeidsrelatie tussen een werkgever en een werknemer kan enkel elektronisch, 24/7 gebeuren via het portaal van de sociale zekerheid FTP/MQSeries het Isabelnetwerk een vocale server bij ontvangst wordt de identiteit van de werknemer geverifieerd, zodat een juiste en eenvormige identificatiesleutel m.b.t. werknemer wordt gebruikt door alle actoren in de sociale sector

DIMONA de aangegeven gegevens zijn elektronisch beschikbaar, via het netwerk van de KSZ, voor alle actoren in de sociale sector die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun opdrachten (45,9 miljoen gegevensuitwisselingen in 2002) geeft de werkgever het recht, m.b.t. de betrokken werknemer en gedurende het bestaan van de arbeidsrelatie, tot on line raadpleging en verbetering van de DIMONA-gegevensbank en zijn eigen personeelsbestand van de kwartaalaangiften van de loon- en arbeidstijdgegevens en de afgeleide gegevensbanken (mits het gebruik van een elektronisch certificaat)

DIMONA De vereenvoudiging RSZ Online raadpleging KSZ Arbeidscontract Personeels- register Speciaal Personeels- register Individueel document Studenten- contract RSZ Online raadpleging Inspectie Personeels- bestand KSZ

Kwartaalaangifte lonen/arbeidstijden basisbegrippen (loon, arbeidstijd, met arbeidstijd gelijkgestelde tijd, referteperiode, …) zijn uniform gemodelleerd doorheen de hele sociale sector loon- en arbeidstijdgegevens van de werknemers worden door de werkgevers driemaandelijks meegedeeld aan de RSZ of de RSZPPO kan enkel elektronisch, 24/7 gebeuren via het portaal van de sociale zekerheid FTP/MQSeries het Isabelnetwerk

Kwartaalaangifte lonen/arbeidstijden de aangegeven gegevens zijn elektronisch beschikbaar, via het netwerk van de KSZ, voor alle actoren in de sociale sector die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun opdrachten (61,1 miljoen elektronische gegevensuitwisselingen in 2002) kan, mits een elektronisch certificaat, achteraf on line door de werkgever worden geraadpleegd en verbeterd m.b.t. zijn werknemers en hun periode van tewerkstelling bij hem

Kwartaalaangifte lonen/arbeidstijden De vereenvoudiging Activiteit 3 Activiteit 2 Activiteit 1 Werkgever 1 elektronische aangifte RIZIV RSZ FAO RVA RVP Pensioen FBZ KSZ RKW RJV Vakantiegeld

Aangiften sociale risico’s van meervoudige opvraging van informatie via diverse, complexe, niet-gecoördineerde papieren formulieren

Aangiften sociale risico’s naar de beperking van de ingezamelde informatie tot de nog niet in het netwerk van de sociale sector beschikbare informatie (afschaffing of minstens vereenvoudiging van formulieren) gestandaardiseerd over alle actoren in de sociale sector heen (arbeidsongeschiktheid, geneeskundige verzorging, moederschap, arbeidsongeval, beroepsziekte, werkloosheid, pensioen, gezinsbijslagen, jaarlijkse vakantie) aangifte kan gebeuren op papier (tijdelijk) elektronisch (24/7) via het portaal van de sociale zekerheid FTP/MQSeries het Isabelnetwerk overeenkomstig eenvormige instructies

Aangiften sociale risico’s één aangifte = één scenario 3 mogelijke aangiftemomenten aanvang van het sociaal risico herhaling of verderzetting van het sociaal risico (bv. maandelijks) einde van het sociaal risico structuur van de aangifte identificatiegegevens eventueel loon- en arbeidstijdgegevens die nog niet zijn aangegeven via een kwartaalaangifte (= mini-aangifte) specifieke gegevens m.b.t. het sociaal risico 11 scenario’s zijn operationeel, 12 andere zijn ingepland

Aangiften sociale risico’s 15.03.2005 : datum dat het sociaal risico zich voordoet Sociaal Risico + 1 maand, + 2 maand, ... laatste trimester 2004 Einde risico eerste trimester 2005 kwartaal- aangifte aan RSZ Identificatiegegevens blok natuurlijk persoon sommige gegevens van: blok werkgever werknemerslijn tewerkstellingslijn Identificatiegegevens blok natuurlijk persoon sommige gegevens van: blok werkgever werknemerslijn tewerkstellingslijn Identificatiegegevens blok natuurlijk persoon sommige gegevens van: blok werkgever werknemerslijn tewerkstellingslijn Deel 1 Deel 1 Deel 1 Eventueel mini = lonen en arbeidstijden = mini kwartaalaangifte voor de periode die nog niet werd aangegeven en die de periode dekt tussen de vorige kwartaalaangifte en het sociaal risico Deel 2 Deel 3 Specifieke gegevens - werkrooster - aard van de dag - … Specifieke gegevens Deel 3 Scenario aanvang Deel 3 Specifieke gege-vens, eigen aan het sociaal risico Scenario herhaling Scenario einde risico

De vereenvoudiging eenvormige looncodes 8 looncodes historisch loon 3 looncodes gemiddeld dagloon eenvormige begrippen arbeidstijd en daarmee gelijkgestelde tijd van 101 naar 50 begrippen eenvormige regels i.v.m. de referteperiodes afwijkende begripsdefinities zijn van rechtswege nietig begripsdefinities kunnen enkel worden aangepast mits naleving van een strikte procedure eenvormige procedures en instructies eenmalige inzameling en verificatie van informatie

De vereenvoudiging 50 formulieren zijn afgeschaft en 1,1 miljoen aangiften per jaar worden vermeden 27 formulieren, die samen 4,6 miljoen maal per jaar gebruikt worden, zijn vereenvoudigd tot gemiddeld 1/3 van de rubrieken de overmaking van 318.000 studentencontracten per jaar door 32.000 ondernemingen wordt vermeden het personeelsregister is afgeschaft voor alle ondernemingen geharmoniseerde personeelsadministratie bij de Belgische ondernemingen

Portaalsite transacties (o.a. DIMONA, DMFA en aangiften sociale risico’s) algemene informatie over sociale zekerheid links naar andere sites instructies aan de werkgevers technische informatie glossaria maquettes - demo versies handleidingen gestructureerde bijlagen FAQ’s

Contactcenter Eranova ondersteuning via telefoon, e-mail, contact portaal (later fax), aan de hand van een customer relation management tool E-mail Telefoon Internet @ Contactcenter Eranova RSZ-dimona Andere RSZ- informatie- dienst

Kritische succesfactoren e-government als een structureel hervormingsproces re-engineering van processen binnen en over actoren heen integratie van de back-offices als basis voor hergebruik van informatie en de automatische toekenning van rechten geïntegreerde en gepersonaliseerde front-office dienstverlening ondersteuning van en toegang tot beleidsvormers tot op het hoogste niveau samenwerking tussen alle betrokken actoren gebaseerd op een taakverdeling eerder dan op een centralisering van de taken quick wins in combinatie met een visie op lange termijn focus op een meer efficiënte en effectieve dienstverlening eerder dan op de strijd tegen fraude inachtneming van de wettelijke bevoegdheidsverdeling tussen de actoren wettelijk kader oprichting van een instelling die bevordert en coördineert

Voor meer informatie portaal van de sociale zekerheid https://www.socialsecurity.be/default.htm website Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid http://www.ksz.fgov.be website Rijksdienst voor Sociale Zekerheid http://www.onssrszlss.fgov.be/onssrsz/index.htm persoonlijke website Frank Robben http://www.law.kuleuven.ac.be/icri/frobben

D@nk u voor de aandacht ! Vragen ? RSZ-ONSS KSZ-BCSS D@nk u voor de aandacht ! Vragen ?