Hoekenwerk Ann Vandemaele.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Advertisements

Eindwerk zesde jaar.
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Schooloverstijgend samenwerkend leren
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Collectief portfolio groep 3
Beelden om te kiezen Docentendag Politicologie Elly te Molder & Juul Willen Donderdag 31 oktober 2013.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 04 Les 7 Engagement MEDMEC 04 Les 7.
Vernieuwing verzorging
Al doende leren training docenten
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Lezen leren.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Media en creativiteit Identiteit les 7
Workshop evalueren Dcp
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Vaco’s
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Bijeenkomst September 2015
Differentiëren in de Franse les
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Instructie geven en uitvoeren
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Differentiatie in de klas
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
BOM-model PV 25/03/2014.
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 5.
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Cijferloos lesgeven bij talen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Onderzoek doen binnen ontwerpen
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Transcript van de presentatie:

Hoekenwerk Ann Vandemaele

doelen en inhouden context jongeren leraar interactie werkvormen Motivatiecirkel doelen en inhouden context jongeren leraar interactie werkvormen

1 Wat is hoekenwerk? Zelfstandig werk Verschillende ‘hoeken’ Één (hoofd)onderwerp Binnen één vak of vakoverschrijdend

2 Waarom hoekenwerk? Zelfstandig werk: hot item in alle vakken Actiever Uitdaging Differentiatie (bv. met kleurtjes) Keuzeopdrachten Vrijheid  MOTIVATIE STIJGT

3 Werkwijze 3.1 Bundel voorbereiden 3.2 Onderdelen van de bundel 3.3 Lessen zelf 3.4 Evaluatie

3.1 Bundel voorbereiden Leerinhoud Doelen Verplichte opdrachten Keuzeopdrachten ‘leuk’ verdiepingsopdrachten

3.2 Onderdelen van de bundel Planningswijzer Werkbrief = overzicht van opdrachten in tabelvorm Opdrachten Belangrijk: icoontjes

3.3 De lessen zelf Vooraf De eerste les Leraar = coach Coachen Proces evalueren Tips en valkuilen 

Tips en valkuilen Extra uitleg Tijdlimiet Afwisseling Uitdagend Leercirkel van Kolb Uitdagend Eindproduct Differentiëren Moeilijkheidsgraad Ondersteuning

3.4 Evaluatie Eindproduct, tussentijdse toets(en), eindtoets Procesevaluatie Observaties van de leraar Leerlingen: zelfevaluatie + evaluatie van het werken in groep

doen waar- experimen- nemen teren toepassen ana- lyseren Leercirkel van Kolb doen waar- experimen- nemen teren toepassen ana- lyseren

Leercirkel van Kolb uitleggen - beluisteren - demonstreren - observeren - simuleren - tonen vergelijken - uitproberen - bevragen - ontwerpen - maken onderscheiden speculeren - plannen - in eigen woorden schematiseren - weergeven - concretiseren - verklaren - concepten verwoorden - afleiden - uitzoeken synthetiseren argumenteren

Opdracht rond leercirkel van Kolb Deel 1 Individueel gedeelte Denk aan een lesonderwerp dat je onlangs behandelde of in de nabije toekomst wil behandelen. Hoe heb je dat onderwerp aangebracht? Wat moesten de leerlingen DOEN? Waar in de leercirkel van Kolb situeerde zich dit ‘uitgangspunt’? Bedenk hoe je de les ook in de andere fasen van de leercirkel zou kunnen starten.

Deel 2: In tweetallen (vakoverschrijdend) Presenteer je eigen ‘vondsten’ aan je partner. Bespreek het effect ervan. Help elkaar zoeken naar alternatieven.

Opdracht rond hoekenwerk Denk aan een lesonderwerp dat je onlangs behandelde of in de nabije toekomst wil behandelen. Wat is/was het geplande lesverloop? Welke doelen wil je met je les(sen) bereiken? Wat moeten de leerlingen kennen en kunnen? Stel dat je dit tot een hoekenwerk wil omvormen, welke (verplichte) opdrachten zou je dan kunnen verzinnen om dat doel te bereiken? Welke verdiepingsopdrachten zijn mogelijk? Welke ‘leuke’ extra’s zijn mogelijk?