Hoekenwerk Ann Vandemaele
doelen en inhouden context jongeren leraar interactie werkvormen Motivatiecirkel doelen en inhouden context jongeren leraar interactie werkvormen
1 Wat is hoekenwerk? Zelfstandig werk Verschillende ‘hoeken’ Één (hoofd)onderwerp Binnen één vak of vakoverschrijdend
2 Waarom hoekenwerk? Zelfstandig werk: hot item in alle vakken Actiever Uitdaging Differentiatie (bv. met kleurtjes) Keuzeopdrachten Vrijheid MOTIVATIE STIJGT
3 Werkwijze 3.1 Bundel voorbereiden 3.2 Onderdelen van de bundel 3.3 Lessen zelf 3.4 Evaluatie
3.1 Bundel voorbereiden Leerinhoud Doelen Verplichte opdrachten Keuzeopdrachten ‘leuk’ verdiepingsopdrachten
3.2 Onderdelen van de bundel Planningswijzer Werkbrief = overzicht van opdrachten in tabelvorm Opdrachten Belangrijk: icoontjes
3.3 De lessen zelf Vooraf De eerste les Leraar = coach Coachen Proces evalueren Tips en valkuilen
Tips en valkuilen Extra uitleg Tijdlimiet Afwisseling Uitdagend Leercirkel van Kolb Uitdagend Eindproduct Differentiëren Moeilijkheidsgraad Ondersteuning
3.4 Evaluatie Eindproduct, tussentijdse toets(en), eindtoets Procesevaluatie Observaties van de leraar Leerlingen: zelfevaluatie + evaluatie van het werken in groep
doen waar- experimen- nemen teren toepassen ana- lyseren Leercirkel van Kolb doen waar- experimen- nemen teren toepassen ana- lyseren
Leercirkel van Kolb uitleggen - beluisteren - demonstreren - observeren - simuleren - tonen vergelijken - uitproberen - bevragen - ontwerpen - maken onderscheiden speculeren - plannen - in eigen woorden schematiseren - weergeven - concretiseren - verklaren - concepten verwoorden - afleiden - uitzoeken synthetiseren argumenteren
Opdracht rond leercirkel van Kolb Deel 1 Individueel gedeelte Denk aan een lesonderwerp dat je onlangs behandelde of in de nabije toekomst wil behandelen. Hoe heb je dat onderwerp aangebracht? Wat moesten de leerlingen DOEN? Waar in de leercirkel van Kolb situeerde zich dit ‘uitgangspunt’? Bedenk hoe je de les ook in de andere fasen van de leercirkel zou kunnen starten.
Deel 2: In tweetallen (vakoverschrijdend) Presenteer je eigen ‘vondsten’ aan je partner. Bespreek het effect ervan. Help elkaar zoeken naar alternatieven.
Opdracht rond hoekenwerk Denk aan een lesonderwerp dat je onlangs behandelde of in de nabije toekomst wil behandelen. Wat is/was het geplande lesverloop? Welke doelen wil je met je les(sen) bereiken? Wat moeten de leerlingen kennen en kunnen? Stel dat je dit tot een hoekenwerk wil omvormen, welke (verplichte) opdrachten zou je dan kunnen verzinnen om dat doel te bereiken? Welke verdiepingsopdrachten zijn mogelijk? Welke ‘leuke’ extra’s zijn mogelijk?