Automatische fietsenstallingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cloud Computing Seminar 28 juni Automatisering Systeembeheer Bekabelde netwerken Draadloze netwerken ICT beveiliging Zakelijk internet Online back-up.
Advertisements

Wonen, werken en zorgen 50plus de financiële aspecten.
Fred Beumer.
Communicatieplan. Inhoud  Streeklift  Doelgroepen  Hoe gaan we het aanpakken?  Website ( concept )  Conclusie.
Communicatie en draagvlak
Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
1 Hendrix Budgetbegeleiding & Thuisadministratie.
Peter van Asperen 2 3 Haute Equipe Subsidies 4 (Innovatieve) financiering.
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
VERZEKEREN.
Het kan met Zon op Castricum
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
Presentatie Fietsberaad
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Marco Oving Projectleider
Integrale Gebiedsanalyses en GGOR Frans Jorna adviseur Integraal Waterbeheer, procesbegeleider.
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
Presentatie varianten Schepenenstraat1 Brede School Schepenenstraat Presentatie 12 februari 2008 raadsbijeenkomst.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Fietsparkeren bij stations
Buikpijn van systeembeheer? Een praktijkvoorbeeld uit Wageningen Jan Inden uit Wageningen.
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
GOBIKE Geïntegreerde vervoer & service verlener. TREND Blijvende groei behoefte mobiliteit Duurzame mobiliteit Effectiever gebruik vervoermiddelen.
gemeentelijk Fietsparkeer-Management-Systeem
© 2011 Graydon Nederland.
Welzijn Eindhoven, PeuterPlaza, Dynamo, Speelpark de Splinter, Adviespunt Discriminatie Zuidoost Brabant, Vrijwilligerspunt en DommelRegio zijn onderdeel.
Stationsomgeving - 29 juni
Fietsparkeren in Delft
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Bert van Mourik Stationsmanager Kennemerland & Schiphol Fietsparkeren bij stations Verdeling verantwoordelijkheden en bevoegdheden in het stationsgebied.
De andere manier van fietsparkeren
Lock’n’Go. Dienstverlener veilig fietsparkeren Lock’n’Go stalling Beheer, service & onderhoud Eigen klantenservice Partners: Wat is Lock’n’Go ?
The vision at work Batteries included Ervaringen van een ISV op hosting avontuur Sven Middelkoop Corporate ICT Manager Exact Holding N.V.
2 november 2006 NS Fiets 2 november 2006 Ben van Westing Directeur.
Gratis Bewaakt Stallen
1 fietsenstallen Leiden CS H. van Zeijl. 2 inhoud Ervaringen in Leiden vertrekpunt oude situatie nieuwe ontwikkelingen beheer openbare ruimte prognoses.
Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november Weesfietsenaanpak bij stations.
Fietsparkeren Spoorzone Delft
Achtergrond 380 kV HS-station Breukelen
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
Werkgroep Kavel overschrijdende investeringen Onderwerp: Warmtepomp - Inhoudelijke toelichting: Techneco - Kostenschatting voor ons project - Besluit traject.
De alternatieven voor warmte in de gebouwde omgeving, een globale beschouwing Teus van Eck Rotterdam 12 september 2006.
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Investeerders in duurzame energiesystemen
Geïntegreerde fietsparkeeroplossingen
Realworld Analytics, Return on Investment Kennisdag Realworld Systems 18 september 2014 Tiny Nuiten CEO Realworld Software Products B.V.
Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Succesvol fietsparkeerbeleid
EMVI in de digitale praktijk
veelzijdig en flexibel in fietsen
Koppeling VTE – processen Toelichting bij SOBO-nota 25 juni 2014.
 Iris Info Doelstelling Integraal invoeren van beeldspraak in de Achterhoekse bibliotheken.
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Stadstaxi Door: Project x Taxi. inleiding Vooronderzoek Ideëntabel Conclusies Ontwerpen Definitieve ontwerp Berekening kosten Waarom wij de beste zijn!
Durven met dienstverlening 15 oktober 2015
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Fietsenstallingen Buurtstallingen Fietstrommels Parkeergarages Gevonden Voorwerpen Fietsendepots += Microjobs Onderhoud openbare ruimte Klein onderhoud.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
VvE Beheer. Wie zijn wij Landelijke organisatie; Platte organisatiestructuur; Uitgebreide technische kennis van zowel installatietechnische, bouwkundige.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Fietsparkeer Management Systeem Achterkant:Voorkant: Platforms van derden. Bijv NS, MyWheels, RET etc Open data voor apps en routeplanners FMSservice Barcodestalling.
Het Virtueel Kantoor Een eerste toelichting op het Virtueel Kantoor voor pgo-organisaties.
Café College Neerlands Diep 31 mei 2016 Integrale Veiligheid Grote infrastructurele projecten.
Standaard PvE E-Kluizen
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Transcript van de presentatie:

Automatische fietsenstallingen Themabijeenkomst ‘Fietsparkeren bij stations’ Utrecht, 7 april 2005 Ronald Jorna 1

Inhoud presentatie Inleiding Stand van zaken systemen Praktijkervaringen Voor- en nadelen Algemene conclusies Checklist Ontbrekende kennis

Inleiding Diepens & Okkema: Project ICT en fiets: adviesbureau verkeer en vervoer Delft, Zwolle, Eindhoven circa 30 medewerkers Project ICT en fiets: Automatische fietsenstalling Actieve chip e-CYCLIST instrument

Automatische stallingen ‘Onbemande bewaakte fietsenstalling waarbij d.m.v. elektronische identificatie toegang tot een stalling wordt verkregen’ Aanmeldpunt per stalplaats Aanmeldpunt centraal - collectief stallen - individueel stallen Beeldvorming

Automatische stallingen Bike Tree & Bike Hedge (Ecomove) Velominck (Lo Minck systemen) Fietsmolen (Fietsumrond) Beschrijving systemen

Automatische stallingen Bikestation (Klaver) Tourniquetsysteem (NS) Bikedispenser (Springtime) OVfietskluizen Beschrijving systemen

Automatische fietsenstallingen Storingsgevoeligheid: Niet exact te achterhalen, Ecomove geeft 1 op 15.000 aan. In- & uitgiftesnelheid: Gemiddeld circa 25 sec., afh. van identificatietechniek & aantal in- & uitgiftepunten. Betalingswijze/identificatie: Op allerlei wijzen. Technische bekwaamheid (1)

Automatische fietsenstallingen Stalcapaciteit: Individuele stalplaatsen en modules (eenheden van 3, 6, 9, 15, 30, 50) Opschaling mogelijk. Max. technische levensduur: 10 tot 20 jaar (bron ProRail), op onderdelen eerder vervanging. Vandalismegevoeligheid: Sterk afhankelijk van inpassing in openbare ruimte. Technische bekwaamheid (2)

Automatische fietsenstallingen Aanschafkosten: Verschillend per systeem. Algemeen tussen 1.000-2.500 per stalplaats. Afhankelijk van bouwcomplexiteit van systeem. Niet altijd duidelijke welke onderdelen in de aanschaf-kosten worden meegenomen. Financiële en organisatorische bekwaamheid (1)

Automatische fietsenstallingen Exploitatiekosten, o.a.: energiegebruik Gebruik comm. middelen onderhoud, backoffice, betalingssysteem reserveringen groot onderhoud Geen eenduidig antwoord vanuit leveranciers... Financiële en organisatorische bekwaamheid (2)

Automatische fietsenstallingen Indicatie exploitatiekosten: Financiële en organisatorische bekwaamheid (3) Onbemande stalling Bemande stalling Tourniquette Velominck Fietsmolen Locker Expl.kosten/ jaar 45.000 25.000 13.500 100.000 Stalplts. 1500 50 200 Expl.kst/stalplts. € 30 € 500 € 67,50 € 66,67

Automatische fietsenstallingen Onderhoud stallingen: 1 à 2 onderhoudsbeurten/jaar Eens in de zoveel jaar een grote onderhoudsbeurt. Werkwijze storingen: Automatisch signaal naar beheerder of via tel.nummer. Op afstand bedienbaar. Lokale beheerder blijft nodig. Financiële en organisatorische bekwaamheid (4)

Automatische fietsenstallingen Locatiemogelijkheden: Op elke locatie inzetbaar....maar: Collectieve systemen op grootschalige locaties Individuele systemen op klein-schalige locaties Netwerkmogelijkheden: In principe in netwerk inzetbaar. Verhuur <-> stallen. Financiële en organisatorische bekwaamheid (5)

Automatische fietsenstallingen Bediening: Meeste systemen hebben terminal met beeldscherm met info over de te nemen stappen. Betalen bij in- of uitchecken. Abonnementsvormen: Voor veelvuldige gebruikers allerlei vormen mogelijk, eventueel doelgroep gericht. Gebruikers-vriendelijkheid (1)

Automatische fietsenstallingen Sociale veiligheid: Bepalend is verlichting, levendigheid van omgeving, openheid van de stalling en uitstraling externe omgeving. Veelal uitgiftepunt op maaiveldniveau. Automatenangst: Oorzaak is o.a. onwetendheid, gebruiker moet info ontvangen. Gebruikers-vriendelijkheid (2)

Praktijkervaringen De Fietsmolen te Nieuw Vennep Ervaring: storingscontract Tourniquetsysteem te Schiedam Ervaring: communicatie i.v.m. automatenangst Velominck Floriade Ervaring toegangspasjes: magneetpas ongeschikt voor onbemande stalling, te gevoelig en kwetsbaar.

Voordelen automatische fietsenstalling Voor- en nadelen Dag en nacht open Lagere exploitatiekosten dan bemande stalling Goede controle door pasjes-systeem Bewaking op afstand door gebruik van camera's Te combineren met fietsverhuur-systeem (afh. van systeemkeuze) Voordelen automatische fietsenstalling

Voordelen automatische fietsenstalling Voor- en nadelen Betere mogelijkheden om gebruikersinformatie te verzamelen (wie, hoe lang, wanneer piekperiode, bezettings-graad, etc.) Ook toepasbaar op kleinere stations, waar bemande stalling te duur is. Voordelen automatische fietsenstalling

Nadelen automatische fietsenstalling Voor- en nadelen Gevoel van onveiligheid. Afhankelijk van systeemkeuze zijn aanschafkosten hoog. Nog niet veel praktijkervaring opgedaan. (Nog) geen integraal pasjes-systeem. Nadelen automatische fietsenstalling

Algemene conclusie Tijd is rijp, veel partijen zijn ermee bezig, toch nog in beginfase Stalling is technisch product, daaromheen ontwikkeling (marketing)concepten waar te nemen Voor gebruiker & overheden is integratie van systemen van belang

Checklist bij realisatie Wat is de doelgroep? Verwachte gebruik van de locatie? Verwachte capaciteit (nu/ toekomst) Piekbelasting? Individuele stalling of netwerk? Wijze van betalen en identificatie

Checklist bij realisatie Wat te doen m.b.t. de sociale veiligheid en vandalisme? Communicatie mbt de stalling? Welk type backoffice heeft de voorkeur? Wat is het jaarlijkse exploitatie-budget en hoe kunnen deze kosten verkleind worden?

Ontbrekende kennis Nog onduidelijkheid over investerings- en exploitatiekosten van automatische fietsenstallingen Nog onduidelijk over exploitatie-vorm en back-office.

Bedankt voor uw aandacht! Voor meer informatie: http://www.diepensenokkema.nl/ictenfiets/ eindrapport ‘ICT en Fiets’ e-CYCLIST instrument of: Ronald Jorna 038-4225780 r.jorna@diepensenokkema.nl