Automatische fietsenstallingen Themabijeenkomst ‘Fietsparkeren bij stations’ Utrecht, 7 april 2005 Ronald Jorna 1
Inhoud presentatie Inleiding Stand van zaken systemen Praktijkervaringen Voor- en nadelen Algemene conclusies Checklist Ontbrekende kennis
Inleiding Diepens & Okkema: Project ICT en fiets: adviesbureau verkeer en vervoer Delft, Zwolle, Eindhoven circa 30 medewerkers Project ICT en fiets: Automatische fietsenstalling Actieve chip e-CYCLIST instrument
Automatische stallingen ‘Onbemande bewaakte fietsenstalling waarbij d.m.v. elektronische identificatie toegang tot een stalling wordt verkregen’ Aanmeldpunt per stalplaats Aanmeldpunt centraal - collectief stallen - individueel stallen Beeldvorming
Automatische stallingen Bike Tree & Bike Hedge (Ecomove) Velominck (Lo Minck systemen) Fietsmolen (Fietsumrond) Beschrijving systemen
Automatische stallingen Bikestation (Klaver) Tourniquetsysteem (NS) Bikedispenser (Springtime) OVfietskluizen Beschrijving systemen
Automatische fietsenstallingen Storingsgevoeligheid: Niet exact te achterhalen, Ecomove geeft 1 op 15.000 aan. In- & uitgiftesnelheid: Gemiddeld circa 25 sec., afh. van identificatietechniek & aantal in- & uitgiftepunten. Betalingswijze/identificatie: Op allerlei wijzen. Technische bekwaamheid (1)
Automatische fietsenstallingen Stalcapaciteit: Individuele stalplaatsen en modules (eenheden van 3, 6, 9, 15, 30, 50) Opschaling mogelijk. Max. technische levensduur: 10 tot 20 jaar (bron ProRail), op onderdelen eerder vervanging. Vandalismegevoeligheid: Sterk afhankelijk van inpassing in openbare ruimte. Technische bekwaamheid (2)
Automatische fietsenstallingen Aanschafkosten: Verschillend per systeem. Algemeen tussen 1.000-2.500 per stalplaats. Afhankelijk van bouwcomplexiteit van systeem. Niet altijd duidelijke welke onderdelen in de aanschaf-kosten worden meegenomen. Financiële en organisatorische bekwaamheid (1)
Automatische fietsenstallingen Exploitatiekosten, o.a.: energiegebruik Gebruik comm. middelen onderhoud, backoffice, betalingssysteem reserveringen groot onderhoud Geen eenduidig antwoord vanuit leveranciers... Financiële en organisatorische bekwaamheid (2)
Automatische fietsenstallingen Indicatie exploitatiekosten: Financiële en organisatorische bekwaamheid (3) Onbemande stalling Bemande stalling Tourniquette Velominck Fietsmolen Locker Expl.kosten/ jaar 45.000 25.000 13.500 100.000 Stalplts. 1500 50 200 Expl.kst/stalplts. € 30 € 500 € 67,50 € 66,67
Automatische fietsenstallingen Onderhoud stallingen: 1 à 2 onderhoudsbeurten/jaar Eens in de zoveel jaar een grote onderhoudsbeurt. Werkwijze storingen: Automatisch signaal naar beheerder of via tel.nummer. Op afstand bedienbaar. Lokale beheerder blijft nodig. Financiële en organisatorische bekwaamheid (4)
Automatische fietsenstallingen Locatiemogelijkheden: Op elke locatie inzetbaar....maar: Collectieve systemen op grootschalige locaties Individuele systemen op klein-schalige locaties Netwerkmogelijkheden: In principe in netwerk inzetbaar. Verhuur <-> stallen. Financiële en organisatorische bekwaamheid (5)
Automatische fietsenstallingen Bediening: Meeste systemen hebben terminal met beeldscherm met info over de te nemen stappen. Betalen bij in- of uitchecken. Abonnementsvormen: Voor veelvuldige gebruikers allerlei vormen mogelijk, eventueel doelgroep gericht. Gebruikers-vriendelijkheid (1)
Automatische fietsenstallingen Sociale veiligheid: Bepalend is verlichting, levendigheid van omgeving, openheid van de stalling en uitstraling externe omgeving. Veelal uitgiftepunt op maaiveldniveau. Automatenangst: Oorzaak is o.a. onwetendheid, gebruiker moet info ontvangen. Gebruikers-vriendelijkheid (2)
Praktijkervaringen De Fietsmolen te Nieuw Vennep Ervaring: storingscontract Tourniquetsysteem te Schiedam Ervaring: communicatie i.v.m. automatenangst Velominck Floriade Ervaring toegangspasjes: magneetpas ongeschikt voor onbemande stalling, te gevoelig en kwetsbaar.
Voordelen automatische fietsenstalling Voor- en nadelen Dag en nacht open Lagere exploitatiekosten dan bemande stalling Goede controle door pasjes-systeem Bewaking op afstand door gebruik van camera's Te combineren met fietsverhuur-systeem (afh. van systeemkeuze) Voordelen automatische fietsenstalling
Voordelen automatische fietsenstalling Voor- en nadelen Betere mogelijkheden om gebruikersinformatie te verzamelen (wie, hoe lang, wanneer piekperiode, bezettings-graad, etc.) Ook toepasbaar op kleinere stations, waar bemande stalling te duur is. Voordelen automatische fietsenstalling
Nadelen automatische fietsenstalling Voor- en nadelen Gevoel van onveiligheid. Afhankelijk van systeemkeuze zijn aanschafkosten hoog. Nog niet veel praktijkervaring opgedaan. (Nog) geen integraal pasjes-systeem. Nadelen automatische fietsenstalling
Algemene conclusie Tijd is rijp, veel partijen zijn ermee bezig, toch nog in beginfase Stalling is technisch product, daaromheen ontwikkeling (marketing)concepten waar te nemen Voor gebruiker & overheden is integratie van systemen van belang
Checklist bij realisatie Wat is de doelgroep? Verwachte gebruik van de locatie? Verwachte capaciteit (nu/ toekomst) Piekbelasting? Individuele stalling of netwerk? Wijze van betalen en identificatie
Checklist bij realisatie Wat te doen m.b.t. de sociale veiligheid en vandalisme? Communicatie mbt de stalling? Welk type backoffice heeft de voorkeur? Wat is het jaarlijkse exploitatie-budget en hoe kunnen deze kosten verkleind worden?
Ontbrekende kennis Nog onduidelijkheid over investerings- en exploitatiekosten van automatische fietsenstallingen Nog onduidelijk over exploitatie-vorm en back-office.
Bedankt voor uw aandacht! Voor meer informatie: http://www.diepensenokkema.nl/ictenfiets/ eindrapport ‘ICT en Fiets’ e-CYCLIST instrument of: Ronald Jorna 038-4225780 r.jorna@diepensenokkema.nl