OO analyse en de kunst van het motoronderhoud

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieanalyse klassediagram I.
Advertisements

Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven
In-Mould-Labelling kunststofproducten in-de-matrijs-etiketteren
SQL deel 2: datamodel ontwerp
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Leren in en door organisaties
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp
Programmeren in Java met BlueJ
Presentatie introductie BGL
Ontwerpprojecten In de praktijk
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Monstername in praktijk
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Hoe pas je de interacties in in je analyse van je domein?
SATELLIETTELEVISIE EN -RADIO ONTVANGST
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Reliëfvoorstelling Universiteit Gent – Vakgroep Geografie 20/11/20021 Cartografische weergave van –Hoogten/diepten –Vormen van aardoppervlak Kwantitatieve.
© M. Tison- Handelsrecht - Ac Overzicht Overzicht  Algemene theorie van de waardepapieren  De wisselbrief  De cheque  Andere betaalinstrumenten.
Ontwerpen van Informatiesystemen met
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
-communication: Text
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Jos van Hijfte 8 November 2007
Kennismanagement: van theorie naar leren door simulatie Robert de Hoog Programmagroep SWI College Kennis en Leren 26 april 2002.
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 2
Resultaten BPV-evaluatie
De (zeer) zware storm van 27 oktober 2002 PP-presentatie AMOR-bespreking 31 okt 2002 Jacob Kuiper.
moderniseren van het curriculum.
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Workshop “Beoordelen”
DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Roel Bakker (gebaseerd op de presentatie van Jos Loonen en Frens Vonken, NIOC congres,18 april 2007)
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Bijeenkomst September 2015
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen bij Business IT & Management Rotterdam, november 2014.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
UML De Basics en de Use-case Diagrammen. UML Introductie Unified Modeling Language Grafische modelleertaal Waarom UML? - UML wordt gebruikt om de werking.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Datamodelleren FCO-IM methode.
Studieloopbaanbegeleiding
Inhoud 1 Module bouwwerk FT 2 Leeromgeving student 3 Leerteam 4
Begeleiding bij Werkplekleren
Wat gaan we doen? Hoe ziet de opleiding er in grote lijnen uit?
Unified Modeling Language 2.0
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Toetsing Vakdidactiek 2.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Datamodelleren FCO-IM methode.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Academie voor Bouw & Infra
Unified Modeling Language
Transcript van de presentatie:

OO analyse en de kunst van het motoronderhoud Frens Vonken Frank Peeters

Sleutelen! Tijd genoeg Onvoldoende informatie Voortdurende onzekerheid Kwaliteit van het resultaat is niet kritisch EXPO - NIOC 2002

OO analyse OMT, OOA/OOD, Booch, Jacobson Voortdurende onzekerheid Welke motor en wat zijn de onderdelen? EXPO - NIOC 2002

OO analyse onderwijzen Oefenen vanuit heuristieken Beoordelen? Loopt de motor correct Zijn de juiste onderdelen geselecteerd Zijn de juiste verbindingen gemaakt UML en veel oefenen! EXPO - NIOC 2002

Een voorbeeld Het gaat om de uitvoering van praktijkperioden door studenten. Er bestaan twee soorten praktijkperioden namelijk een stage (2 maal tijdens de opleiding) en het afstuderen (aan het einde van de opleiding). Van elke praktijkperiode is de startdatum bekend. De uitvoering van een praktijkperiode vindt bij een bedrijf plaats waarvan de naam en het adres bekend zijn. In een bedrijf kunnen meer studenten tegelijk, maar ook na elkaar hun praktijkperiode uitvoeren. Tijdens de uitvoering van een praktijkperiode wordt de student begeleid door een docent. Welke studenten door een bepaalde docent worden begeleid wordt tijdig gepubliceerd. De docent wordt hierin aangeduid door middel van zijn afkorting, de student door zijn naam en voor alle zekerheid zijn/haar identiteitsnummer . Bij het afstuderen is aan het einde een afstudeervoordracht gepland op een bepaalde datum. Bij deze voordracht functioneert een andere dan de begeleidende docent als voorzitter. EXPO - NIOC 2002

Een uitwerking Docent Praktijk periode Voordracht Student Begeleider doet 1 afkorting Docent 0,1 0,1,2 0..3 3 1..* begeleidt bij ▲ utgevoerd bij start Praktijk periode datum Voordracht id, naam Student Begeleider Voorzitter adres Bedrijf door 0,1,2 ,3 0..* EXPO - NIOC 2002

Kwaliteit en tijd Onderwijsbaar Beoordeelbaar Goed resultaat Verbindingen voor onderdelen EXPO - NIOC 2002

EXPO Waar begin je mee? Grote lijn EXPO EXPO toegepast Verdiensten EXPO - NIOC 2002

Principes Informatie is stabiel(er) Informatie is het fundament van gedrag Validatie door domeinexpert Aansluiting bij UML EXPO - NIOC 2002

Doel Kleuring: attributen en gedrag EXPO - NIOC 2002

Verschillende manieren Beginnen met bollen, kleuring of relaties? EXPO - NIOC 2002

Relatie als uitgangspunt Vanaf het allereerste begin een samenhangend geheel met noodzakelijke relaties EXPO - NIOC 2002

EXPression based Object modeling. Toestand + Gedrag Gedrag van object Toestand van objecten Feiten over objecten EXPO EXPression based Object modeling. EXPO - NIOC 2002

EXPO Grote Lijn domein beschrijving documenten met voorbeelden domein experts requirements use cases expr.analyse, constraints, validatie klassen diagram compositie, gedrag, verfijning ontwerp etc. EXPO - NIOC 2002

De casus: expressieanalyse Concrete expressies Student 125426 voert de 1e stage uit. Typering expressie Stage Structuur in expressie <Student> voert de <nr : Number>e stage uit. EXPO - NIOC 2002

De casus: expressieanalyse(2) Concrete expressies Student 125426 voert het afstuderen uit. Typering expressie Afstuderen Structuur in expressie <Student> voert het afstuderen uit. EXPO - NIOC 2002

De casus: expressieanalyse(3) Concrete expressies Het afstuderen van Student 125426 begint op 12-1-2002. Typering expressie Startdatum Structuur in expressie <Praktijkperiode> begint op <Datum>. EXPO - NIOC 2002

De casus: expressieanalyse(4) Generalisatie Praktijkperiode  Stage Praktijkperiode  Afstuderen EXPO - NIOC 2002

De casus: expressieanalyse(5) <Praktijkperiode> vindt plaats bij <Bedrijf>. <Bedrijf> heeft <adres :Text>. <Praktijkperiode> wordt begeleid door <Docent>. <Student> heet <naam : Text>. <Voordracht> is gepland op <Datum>. <Docent> is voorzitter bij <Voordracht>. EXPO - NIOC 2002

Volgende stappen Informatiediagram Constraints Validatie Transformatie naar CD EXPO - NIOC 2002

De casus: transformatie naar CD naam : Text adres : Text Bedrijf 1 ◄vindt plaats bij 1..* id : Number naam : Text Student start : Datum Praktijk periode {abstract} afk : Text Docent 1 0..3 0..* 0..1 doet begeleidt door 0..1 voorzitter 0..* nr : Number Stage Afstuderen datum : Datum Voordracht ◄i.v.m. EXPO - NIOC 2002 1 0..1

Vervolgstappen Reductie Navigatie Compositie Gedrag Realisatie van use cases EXPO - NIOC 2002

De casus: gedrag Praktijkperiode(Bedrijf, Student, Datum) naam : Text adres : Text Bedrijf 1 ◄vindt plaats bij 1..* id : Number naam : Text Student start : Datum Praktijk periode {abstract} afk : Text Docent 1 0..3 0..* 0..1 doet begeleidt door Praktijkperiode(Bedrijf, Student, Datum) getStartDatum( ) : Datum getDocent( ) : Docent … setDocent(Docent) EXPO - NIOC 2002

De verdiensten van EXPO expressieanalyse is leerbaar expressieanalyse is onderwijsbaar toewijzing van gedrag is eenvoudig lage koppeling en hoge cohesie validatie d.m.v. gebruikersparticipatie proces is beter beheer(s)baar sneller EXPO - NIOC 2002

Boek f.peeters@toccata.nl f.vonken@fontys.nl Objectgeoriënteerde domeinanalyse Frank Peeters, Frens Vonken Academic Service, 2001 isbn 90 395 1579 4 f.peeters@toccata.nl f.vonken@fontys.nl EXPO - NIOC 2002

OMT heuristieken Bepaal potentiële klassen door:  De zelfstandigenaamwoorden uit de probleembeschrijving te selecteren; Te bedenken wat klassen kunnen zijn op basis van kennis van het applicatiedomein; Te bedenken wat klassen kunnen zijn op basis van algemene kennis. Maak een selectie uit potentiële klassen door de volgende klassen te verwijderen: redundante klassen (klassen die synoniem lijken met ander klassen); irrelevante klassen (klassen die buiten het probleemdomein liggen); vage klassen (klassen waarvan de betekenis niet helder is); (terug) EXPO - NIOC 2002