Referentieniveaus Taal en rekenen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Netwerk bijeenkomst taal en rekenen
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
De rekentoets.
Tips en bronnen Voor rekenen december 2012 verzameld door APS rekenen
Taal en rekenen in het mbo
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Taal en rekenen in beweging!
Over rekenen gesproken
Diagnostische toetsen voor het MBO
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
8 november 2012.
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
‘Uitmuntend Economieonderwijs’ 29 maart, De Fabrique Maarssen
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Netwerkbijeenkomsten
Netwerkbijeenkomsten April  23 april: evaluatiebijeenkomst rekentoetspilot examensecretarissen: vol!  25 april: conferentie ‘Sturing op taal en.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Voorlichtingsavond VWO 6 16/9/2013. Programma Onderwijstijd Profielwerkstuk Schoolexamen P.T.A. Voortgang Begeleiding Het centraal examen.
Voorlichtingsavond VWO 5
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
De 10e editie havo-vwo OB.
Rekenbeleid
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Secretaris van de examencommissie Examensecretaris
Voorlichtingsavond klas 4 welkom Maandag 22 september 2014.
VSO Het Mozaïek Almelo.
WELKOM.
Examen BB en KB 2015 Examenjaar 2015 BB KB.
Wet- en regelgeving taal en rekenen
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Inhoud en opzet examens VMBO
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Onderwerpen presentatie
VSO Het Mozaïek Almelo. Examenreglement en Programma van Toetsing en Afsluiting leerjaar 3 en 4 Eindexamenjaar 2015.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond vmbo Woensdag 24 april 2013 Klas 2.
Overzicht implementatie
Examenvoorlichting Welkom (i.h.b. de ouders van de instromers)
Ouderavond vwo 9 september 2015 Het examenjaar Het verloop van het examenjaar 1516 (1) Tentamenperiode 25-9 okt Herkansing T1 en T210 nov Tentamenperiode.
Welkom op de ouderavond klas 2. Programma  Welkom  Mededelingen  Kwaliteit op de Boni  Spaans en Dienstverlening & Commercie  Programma mentoren.
Ouderavond 4 Havo 9 september Mentoren 4 Havo Ighor Gudde4HA Ineke Pingen4HB Anne-Karien Hafkamp4HC Marion de Wolff4HD Roos Koenders4HE Karin Melgers.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
DUO-informatieavond H5 en V6 Welkom DUO informatieavond 10 november 2015.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
Informatie examenjaar 2016/2017
Flitsbijeenkomsten rekentoets vo 2017
4 Havo 2017 Examentraject PH4a, PH4b en Ph4c.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Voorlichtingsavond 4 mavo
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Voorlichtingsavond 4 mavo
Informatie examen Leerjaar 3 BL en KL BWI en PIE
Transcript van de presentatie:

Referentieniveaus Taal en rekenen

F1 S1 F2 F3 S2 S3 F4 S4

Rekenen en taal Referentiekader is het “wat” Het “hoe” daar zijn de scholen zelf verantwoordelijk voor.

3. Medewerkers buiten de gewone lessen Wie doet wat? Taken en rollen Docenten Nederlands resp. wiskunde 2. Vakdocenten 3. Medewerkers buiten de gewone lessen Doorlopende leerlijnen taal Van 1F naar 2/3/4F Taal als instrument om de inhoud van het vak te leren beheersen Rekenen als noodzakelijk onderdeel van het vak Wegwerken van achterstanden

Wijzigingen in examenbesluit De rekentoets: onderdeel van het eindexamen binnen vaste examenperioden  CvE afname mag in voorlaatste én laatste leerjaar 2012-2013: drie herkansingen vanaf 2013-2014: één herkansing (maar de minister kan …) mag ook op het niveau van een hogere schoolsoort worden afgenomen (beslissing bev. gezag) dan ook beoordeling op dát niveau, géén omrekeningstabel ‘opstromers’ kunnen later vrijstelling krijgen

Wijzigingen in examenbesluit Examen Nederlandse taal: geijkt aan het bijbehorende referentieniveau onderdeel van de kernvakkenregel domeinen die niet in het ce (kunnen) worden getoetst: nadere richtlijnen  naar se

Wijzigingen in examenbesluit Slaag- zakregeling vmbo: ce-regel: ce-cijfers gemiddeld ≥ 5,5 kernvakkenregel: Ne + rekentoets samen max. één 5 overgangsrecht (twee jaar): Ne + rekentoets, twee vijven mag compensatieregel: 2 x 5 of 1 x 4 moet met minimaal één 7 gecompenseerd worden de rekentoets doet niet mee in de ce- en compensatieregel, is zelfstandig onderdeel naast ce en se.

Wijzigingen in examenbesluit Slaag- zakregeling havo/vwo: ce-regel: ce-cijfers gemiddeld ≥ 5,5 kernvakkenregel: rekentoets + Ne + En + Wi A, B of C (indien van toepassing): max. één 5 overgangsrecht (twee jaar): een 5 voor de rekentoets én een 5 voor één van de andere kernvakken mag compensatieregel: bij één 4; 2 x 5; één 4 én één 5: gemiddeld eindcijfer ≥6 de rekentoets doet niet mee in de ce- en compensatieregel, is zelfstandig onderdeel naast ce en se

Tijdlijn VMBO 2012: referentieniveaus ingevoerd 2012: CE-onderdelen moeten gemiddeld voldoende zijn 2012 SE bbl telt 1 keer mee (was 2) 2014: Nederlands en rekenen tenminste 5 – 5 2016: Eindcijfers Nederlands en rekenen tenminste 5 – 6

Tijdlijn havo/vwo 2011: Referentieniveaus ingevoerd en syllabi Nederlands aangepast. 2012: CE-regel ingevoerd: CE moet gemiddeld voldoende zijn 2013: Kernvakkenregeling: eindcijfer Nederlands/Engels/wiskunde max. één 5. Met overgangsrecht voor rekenen: Verplichte rekentoets: min. 5 2014: examen Nederlands op referentieniveaus 3, resp. 4 2016: max. een 5 voor Nederlands, Engels, wiskunde, rekenen!

Voor vmbo/havo/vwo Verschil SO –CE niet meer dan 0,5 Compensatieregeling: tegenover een 4 moet een 7 staan 2015: leerlingvolgsysteem verplicht, met daarin diagnostische toets onderbouw

Tussentijdse toets Eind van de onderbouw vanaf 2015 toets Nederlands, wiskunde/rekenen en Engels Diagnostisch karakter Resultaten in toekomst beoordeeld door inspectie? Zwakke scholen….?

Het gaat om ‘toegevoegde waarde’: Leerlingvolgsysteem verplicht Leervorderingen systematisch en periodiek bijhouden Verplicht om te hebben Keuze van systeem vrij Tussentijdse toets. Daarmee weet… de leerling waar hij staat, de docent hoe zijn leerlingen het doen, de schoolleider hoe zijn leraren het doen, het bestuur hoe de school staat t.o.v. andere vergelijkbare scholen, heeft de sector betrouwbare prestatie-informatie over het stelsel

Rekentoets 2F: ongeveer 60 vragen, 90 minuten 10 kale vragen, zonder rekenmachine, pen en papier 2012-2013: vmbo-3, hav0-4 en vwo-5 leerlingen hebben 4 mogelijkheden!! Geen aparte regeling voor leerlingen met dyscalculie

Rekenen 10/20 % zonder rekenmachine Context opgave, functioneel gebruiken Dus geen hoofdrekentoets. Geen strategieëntoets.

Rekenpilot 2011-2012 Van de havo-leerlingen haalde 72 % een onvoldoende voor de rekentoets. Op het vwo haalde 32 % een onvoldoende. Op het laagste vmbo-niveau scoorde 84 % een onvoldoende. Op het hoogste niveau, dat van de oude mavo, was dit 28 %.

Rekenen Getallen Meten/Meetkunde Verhoudingen Verbanden Paraat hebben Functioneel gebruiken Weten waarom

Taal: 4 domeinen Mondelinge taalvaardigheid - gespreksvaardigheid - luistervaardigheid - spreekvaardigheid 2. Leesvaardigheid - lezen van zakelijke teksten - lezen van fictionele en literaire teksten Schrijfvaardigheid 4. Taalverzorging en taalbeschouwing

Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie VO Concept is gereed Nu raadplegingstraject experts (..) “Sterk gericht op handelingsplan voor zwakke rekenaars?” In lijn met Protocol ERWD voor het po OCW moet eindproduct goedkeuren Daarna… definitieve versie rond de zomervakantie 19

Het protocol biedt een leidraad voor de volgende activiteiten het ontwikkelen van goed rekenwiskunde-onderwijs; het afstemmen van het onderwijs op de ontwikkeling van leerlingen; het voorkomen van rekenwiskunde-problemen; het gericht begeleiden van leerlingen met rekenwiskunde-problemen en dyscalculie; het ontwikkelen van rekenbeleid; • het ontwikkelen van zorgbeleid.

21

Valkuilen Teaching to the test Apart uur taal en/of rekenen op de tabel Rekenen wordt op het bordje van de wiskundesectie gelegd; taal bij de sectie Nederlands

Tips Eerst denken dan doen!! Besteed aandacht aan het uitzoeken van goed materiaal Besteed aandacht aan taal- en rekendidactiek Geef taal en rekenen in alle vakken aandacht (overal waar het relevant is) Geef naast rekenen nog een vak in die klas

Lesmateriaal Leermiddelenplein SLO http://www.leermiddelenplein.nl/zoeken/#sector=14&vakcluster=44433&vak=1089683370&sortType=rijkheid&sortOrder=desc&numberOfResults=10&pageStart=1&edu_startRecord=1

Lesmateriaal Rekenvoort Gecijferd digitaal leermiddel 1F, 2F, 3F http://www.nvvw.nl/page.php?id=7791 vmbo http://www.nvvw.nl/page.php?id=7790 havo Gecijferd digitaal leermiddel 1F, 2F, 3F www.gecijferd.nl Wiskunde methodes, Getal en Ruimte, Moderne wiskunde, Netwerk Salvo SAmenhangend Leren Voortgezet Onderwijs verhoudingen en evenredigheden http://www.cdbeta.uu.nl/subw/salvo/lesmateriaal/default.php Rekenblokken Malmberg www.rekenblokken.nl www.ffrekenen.nl www.got-it.nl ThiemeMeulenhoff Startrekenen Deviant

websites www.rekenweb.nl www.rekenbeter.nl www.gecijferdheid.nl www.math4all.nl www.steunpunttaalenrekenenvo.nl www.cijfers.net www.fisme.science.uu.nl/nl/vo

Toetsen TOA toets AMN insight ABC toets http://www.toets.nl/index.php?id=12&toets=15 AMN insight http://www.amn.nl/scholen/Pages/Taal-enRekentoets.aspx ABC toets http://www.educatie.onderzoek.hu.nl/Data/Lectoraten/Gecijferdheid/Projecten/ABC-toets.aspx Cito VAS volgsysteem inclusief taal www.cito.nl www.rekentoets2f.nl www.rekentoets3f.nl