de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De zin en onzin van escrow
Advertisements

De levenscyclus van een informatiesysteem
De fundamenten van de organisatiestructuur
Medezeggenschap en de Benchmark
STRATEGISCHE PLANNING
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
BI blok 1.4 EBI SLM College 4: Service Design (vervolg) Voorbeeld tentamenvragen.
De drie stappen van systeemontwikkeling
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
Welkom 1.
Dia’s les 4 Methodiek van ipl Bedrijfsmodel Informatiearchitectuur
Van idee tot digitaal materiaal
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Nationaal Innovatie Event
Klassieke AO Leseenheid1
Projectmatig werken...en dan?
door Thom Beuker WELKOM
Logistiek management: begrippen en principes
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
De informatievoorziening als (bedrijfs-)functie
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
De fundamenten van de organisatiestructuur
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
BBV- Begrotingscyclus
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
Introductie OHSAS
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Tactics 16 november2010.
Doelen Soorten vormgeving.
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
1.1 Cockpit informatie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Het nut van Business Planning
ArchiValue: de APG-Case
Methode Strategisch personeelsmanagement
Informatie management HC2
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Indeling van hoofdstuk 2
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Stap drie bij projecten
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn Beleid Wat is beleid? de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn Wat is de functie van beleid? beleid geeft een bedrijf richting, stabiliteit en samenhang

Impliciete beleidvorming OMGEVING BEDRIJF Markttrends Aandachtpunten Behoeften Functioneren Status Voorvallen Impliciet beleid Oplossingen Antwoorden Klant Probleem ! Bedrijfs- voering

Expliciete beleidontwikkeling OMGEVING BEDRIJF Markttrends Aandachtpunten Behoeften Functioneren Status Toestand, trends Samenhang ! Expliciet beleid Bedrijfs- voering Richting Sturing ca. 3 jaar Communicatie

Ontwikkeling van informatiebeleid Omgeving Kansen Bedreigingen Strategische aandacht- punten Bedrijfs- beleid Informatie- Sterkten Zwakten Bedrijf

Het product van informatiebeleidsontwikkeling Bij de ontwikkeling van informatiebeleid komen we tot: doelen en keuzes hoe om te gaan met bedrijfsgegevens, informatiesystemen, informatietechnologie, de werkorganisatie rond de IV en de inzet van middelen t.a.v. de IV beleidsrealisatierichtlijnen randvoorwaarden die gesteld worden aan het realiseren van het informatiebeleid

Informatiebeleid (1) Informatiebeleid is een integraal onderdeel van het bedrijfsbeleid dat uitspraken doet over: hoe om te gaan met bedrijfsgegevens hoe om te gaan met informatiesystemen hoe om te gaan met informatietechnologie hoe om te gaan met de werkorganisatie rond de IV hoe om te gaan met de inzet van middelen t.a.v. de IV

Informatiebeleid (2) Strategische rol van informatietechnologie: naar buiten (concurrentiekracht: IT als ‘enabler’) naar binnen (efficiëntie van bedrijfsprocessen)

Onzekerheden bij informatiebeleid Onzekerheid op termijn ten aanzien van de producten/diensten van het bedrijf Informatie- beleid voorziening Automa- tisering producten/ Diensten Onzekerheid ten aanzien van de rol die IT in de informatievoorziening kan spelen Onzekerheid ten aanzien van de methode, technieken en hulpmiddelen die bij het automatiseren zullen worden toegepast

Informatieplan een actieplan dat beschrijft hoe op een samenhangende manier van de huidige situatie naar een, door het informatiebeleid, bepaalde eindsituatie gekomen kan worden ?

Wanneer een informatieplan? Wanneer er vanuit de bedrijfsvoering de noodzaak bestaat, de informatievoorziening op een samenhangende en gestructureerde manier in te richten. Bedrijfsvoering eisen oplossingen Informatievoorziening

Informatieplanning: opbouw Tactisch niveau Huidig Gewenst Bedrijfsmodel Bedrijfsmodel Bedrijfs- informatiemodel Bedrijfs- informatiemodel Bestaande informatie- voorziening Ideale informatie- architectuur Operationeel niveau Haalbare informatie- architectuur Projecten

Fasen van informatieplanning Organisatie- architectuur Bedrijfsanalyse Bedrijfsprocessen Bedrijfsobjecten Bedrijfsbesturing Kosten/baten- analyse Contract Informatie- systeem architectuur Risico- analyse Investerings- selectie Analyse en evaluatie van de huidige informatievoorziening Gegevens- architectuur Informatiebeleid Scenario en plan Apparatuur- architectuur Projecten- plan Communicatie- architectuur Oriëntatie Analyse Ontwerp Keuze Informatieplanning

Informatie-architectuur Informatievoorziening Blauwdruk-strategie Plannen-hiërarchie Informatie- beleid Strategisch niveau Informatie-architectuur Informatieplan Detailbeschrijving gewenste situatie Tactisch niveau P r o j e c t p l a n n e n Operationeel niveau Informatievoorziening

Bestemmingsplan-strategie Plannen-hiërarchie Informatie- beleid Strategisch niveau Bestemmingsplan Tactisch niveau Informatieplan P r o j e c t p l a n n e n Detailbeschrijving gewenste situatie Operationeel niveau Informatievoorziening

Haalbare situatie "Ideale" Situatie verander- factoren migratiepad Huidige Haalbare migratiepad verander- factoren

Bestemmingsplan: haalbare veranderstappen Ideale situatie Informatiebeleid Architectuur Ideale situatie Continue vergelijking Haalbare situatie Haalbare situatie Huidige situatie Knelpunten tijdstip n tijdstip n+1 tijdstip n+2

Positionering van informatieplan Overkoepelend beleid Personeels- beleid Financieel beleid Informatie- beleid productie- beleid Marketing- beleid Personeels- plan Financieel plan Informatie- plan productie- plan Marketing- plan Projecten overig Projecten organisatie- ontwikkeling Projecten systeem- ontwikkeling Projecten ontwikkeling technische structuur IT- domein Bedrijfs- domein

Architectuur de denkbeelden die we gebruiken bij de bouw en ontwerp van een constructie De architectuur van een informatievoorzieningssysteem bepaalt: de innerlijke structuur van de constructie de stijl zoals de gebruiker die ervaart (“look & feel”)

Deelarchictecturen van de informatievoorziening organisatie & informatie wensen informatiesysteem- architectuur mogelijkheden technologie

Aspecten van architectuur Bouwstijl bepaalt de vormgeving Bouwkunde geeft principes voor de structuur Constructieleer geeft realisatie-voorschriften

Aspecten van architectuur Bouwstijl Bouwkunde Constructieleer haalbaarheid/ maakbaarheid bruikbaarheid duurzaamheid

Niveaus in architectuur We kunnen architecturen ontwikkelen op verschillende niveaus: ‘BOUWWERELD’ INFORMATIEVOORZIENING architectuur van een woonwijk architectuur van een straat architectuur van een huis architectuur van een keuken architectuur van de informatie-voorziening architectuur van een informatie-systeem architectuur van een applicatie

Informatiebeleid, -planning en architectuur Informatiebeleid: Waar moet het met de IV naar toe? Informatieplanning: Hoe komen we van de beginsituatie naar de eindsituatie? Architectuur: Waaraan moet de IV voldoen?

Relatie informatiebeleid, -planning en achitectuur informatieplanning oude situatie afstemming nieuwe situatie Informatie- voorziening Informatie- voorziening project project project bepaalt bepaalt bepaalt informatiebeleid (oude) architectuur (nieuwe) architectuur

Informatiebeleid, -planning, architectuur en uitvoering Beleidsvisie Afstemming met bedrijfsbeleid Bedrijfsmodel Globaal bedrijfsinformatiemodel Beleidsrealisatierichtlijnen INFORMATIE- BELEID strategisch INFORMATIE- ARCHITECTUUR Model van informatievoorziening Architectuurplannen concreet model tactisch INFORMATIE- PLANNING Lange-termijnplan Middellange-termijnplan Korte-termijnplannen voorschriften, principes en richtlijnen UITVOERING Systeemontwikkeling of -aanschaf Gebruik, exploitatie en onderhoud operationeel