Niet DIPPEN maar DIMMEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen.
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Opvoeden in de puberteit
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hogescholen in Dialoog
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Workshop Relationele en seksuele vorming
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
De gezonde school en genotmiddelen
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
Drugs- en alcoholverslaving
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
RISICOTAXATIE-INSTRUMENT (RITI-schaal)
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Delier Een tijdelijke psychische stoornis veroorzaakt door een lichamelijke aandoening met kenmerken zoals wisselend bewustzijn, desoriëntatie, hallucinaties,
Begeleidingsplannen GGZ
Autismespectrumstoornis
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Bovenkamer on tour Presentatie BOJOG september 2014.
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Dak- en thuisloze jongeren met zwaardere problematiek tussenrapportage, 2 e meting Cas Barendregt, Jessica Baars, Marianne Snijdewind en Carola Schrijvers.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Tweede bijeenkomst minor agoog in de GGZ
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Mindfulness in de hulpverlening
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
MS, denken en voelen (Naam org
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Monitor Sociaal Kwetsbare Groepen Carolien van den Brink.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Do’s en don’ts in het eerste studiejaar Hermien Miltenburg en studenten.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
18-/18+ of transitiepsychiatrie? Ambities ggz: pleidooi voor een levensloopbenadering Adolescentie is de psychologische ontwikkeling van de jongere naar.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
WELKOM Presentatie ‘Depressie onder ouderen ’
IBD en moeheid Jan H. Kleibeuker.
Info verbredingsstage Geestelijke gezondheidszorg
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Ouders met (ernstige) psychische aandoeningen hebben kracht voor ouderschap. Lectoraat Rehabilitatie Groningen.
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
SCHIZOFRENIE GGZ, H10 (behalve de par. over zorg en beg. en communicatie)  Schooltas blz VVT2, H3, H6 Schooltas blz
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Er zijn kinderen in het spel
Schizofrenie Jenniviëne Gosepa Ailnairis Belefanti Trejani Emerencia.
Participatie door onderwijs voor jongeren
Suïcidepreventie Amsterdam
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
RISICOTAXATIE-INSTRUMENT (RITI-schaal)
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Neuropsychiatrische syndromen na een beroerte.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Niet DIPPEN maar DIMMEN Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Structuur workshop “Psychische Problematiek” “Niet Dippen maar Dimmen!” Deze workshop gaat over wat nodig is om studenten met psychische problematiek succesvol te laten deelnemen aan het hoger onderwijs. Kan door het voortijdig herkennen van symptomen terugval worden voorkomen? Wat kan er dan gedaan worden om steun te bieden aan studenten met psychische problematiek? Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Programma Workshop Niet dippen maar dimmen! Welkom en kennismaking Doelstelling workshop Cijfers Beïnvloedingsfactoren Herkennen van signalen Inventarisatie van ideeën Oefening signaleringsplan Achtergrondinformatie Evaluatie en afsluiting Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Doelstelling Workshop Deelnemers: ideeën op laten doen over “hoe uitval te voorkomen”; methoden inventariseren die gebruikt (kunnen) worden om uitval te bespreken; achtergrondinformatie geven bij begeleiding van zorgleerlingen; onze visie weergeven; geïnspireerd naar huis te laten gaan Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Bespreek met uw buurman het volgende: In de pauze komen een paar studenten naar u toe. Ze uiten hun zorgen naar u over een medestudente die steeds meer afvalt en ook tijdens de lunchpauze nauwelijks mee-eet. Ze ziet er steeds slechter uit. Wat gaat u doen? Wat denkt u dat er aan de hand is? Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Wat kan er aan de hand zijn? De studente heeft last van chronische gastritis (Een ontstekingsproces van het maagslijmvlies gekenmerkt door o.a. het volgende symptomen: een vol gevoel, geen eetlust) Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Een ander voorbeeld: Student Jan Is onrustiger dan eerder het geval was Gaat al snel na de les weg Zit regelmatig te staren Heeft zijn hoofd er niet bij Is energiek, maar ziet er moe uit Heeft nu hele andere kleding aan dan zijn onverzorgde uiterlijk eerder Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Jan Jan is verliefd !! Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Carla Zit er de laatste tijd stilletjes bij Neemt minder initiatief dan ze eerder deed Ziet er vermoeider uit Heeft haar hoofd er niet bij Gaat contact uit de weg Heeft nu hele andere kleding aan dan haar verzorgde uiterlijk eerder Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Omvang studenten met psychische problemen 6% van de studenten in het HBO en WO (18.000-22.000)* 4% geeft aan extra ondersteuning nodig te hebben om de studie vol te houden * Verwey-Jonker instituut, 2001 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Waarom aandacht voor studenten met psychische problemen? Jong volwassenheid heeft een hoger risico om psychische problemen te krijgen? De meeste psychische aandoeningen ontstaan tussen 17 – 25 jaar Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Factoren die de geestelijke gezondheid van studenten beïnvloeden Ouderlijk huis verlaten Voor zichzelf zorgen Hoge verwachtingen / hoge eisen Gebrek aan sturing / eigen verantwoordelijkheid Sociale contacten / sociaal isolement Seksuele relaties / identiteit Financiële problemen Drugs en alcohol Gebrek aan slaap Er met niemand over praten Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Herkennen van signalen 1 Slechte concentratie Afname in de kwaliteit van het werk Achterdocht - dat tot ongepast gedrag of tot agressie kan leiden Depressiviteit Angst, spanning, gebrek aan motivatie Irritatie, agitatie of gebrek aan emotie Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Herkennen van signalen 2 Terugtrekken van of opvallende verandering in het contact met studiegenoten Verminderde aanwezigheid of een veranderd patroon van aanwezigheid Praten of schrijven over dingen die onbegrijpelijk zijn of ongewoon zijn Wanen of hallucinaties – die zich kunnen voordoen als ongerichtheid, “afwezig zijn” of gebrek aan betrokkenheid Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Herkennen van signalen 3 Bij het beoordelen van het gedrag moet de context van het gedrag in ogenschouw worden genomen. Algemene uitingen geven aan dat er “iets aan de hand is“, maar er zijn meerdere factoren naast psychische aspecten die de oorzaak kunnen zijn. Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Herkennen van signalen 4 Ondanks dat er andere oorzaken kunnen zijn, kunnen de genoemde uitingen een teken zijn van een psychische ziekte; het is daarbij belangrijk om niet te lichtvaardig conclusies te trekken. Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Inventarisatie van (effectieve en haalbare) manieren en ideeën. Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Oefening signaleringsplan Kwaliteit van het instrument. Kwaliteit van de professionele inzet. Breed draagvlak in het team. Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Achtergrondinformatie Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Publicaties 1 Brochures over: Succesvol studeren met ADHD Succesvol studeren met borderline Succesvol studeren met een stemmingsstoornis Succesvol studeren met een eetstoornis Succesvol studeren met schizofrenie Succesvol studeren met psychiatrische problematiek. Ervaringen van studenten Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Publicaties 2 Brochures over: Openheid geven Omgaan met stress Om ondersteuning vragen Om aanpassingen vragen Feedback geven Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Publicaties 3 www.begeleidleren.nl www.handicap-studie.nl www.nfgv.nl www.ggzgroningen.nl Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Evaluatie en afsluiting Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Tot Slot Stoplicht op rood, oranje of groen, er is op dit gebied van alles te doen! Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen