“Zonder taal geen verhaal” .

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
De vier knagers in het wilde westen. Gemaakt door Marrit de Haan
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Het tweede werkstuk.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Uitslag enquête over online pesten
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Stichting Lezen & Schrijven
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
woordenschat en taalstimulering
Discipelschap.
Voor die jongeren die denken alles te weten…
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Loverboys.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Wat wil ik eigenlijk met kernreflectie?
Ik ben VERMIST sinds 16 maart 2007 OPSPORING VERZOCHT.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Sociale media op school
Praat eens met een veteraan darwine.
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Tweede wereldoorlog.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Laaggeletterden herkennen en dan?
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Stage: Basisschool de Klingerberg
VEILIG INTERNETTEN.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
PESTEN JULIANASCHOOL.
(Voor)lezen is leuk!.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Solliciteren: wat wil ik?
Welkom ik maak me sterk.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
De mogelijke standpunten Songs  Willem Vermandere ‘Bange blanke man’ Lied: (toegang )
Powerpoint presentatie.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Het Roze Strikje Hoeveel hou je van haar... ? hou je van haar... ?
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Wenboekje Wat fijn dat je er bent, hang je jas maar aan de kapstok..
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
DE BIBLIOTHEEK STIMULEERT LEESPLEZIER: ÓÓK BIJ ZWAKKE LEZERS 4you! IN DE BIBLIOTHEEK.
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

“Zonder taal geen verhaal” . Voorstellen: Belangrijk om te weten: wij praten uit de praktijk. Dat wil zeggen: onderwijservaring, thema-avond ervaring. kindervaring ………….. Kracht van deze avonden: uitwisselen van ervaringen, jongeren aanwezig door middel van filmpjes. gesprekken vooraf…………..

Waarom bent u gekomen? Tips hoe wij als ouders kinderen kunnen motiveren om meer te gaan lezen Hoe mijn kind het begrijpend deel van lezen beter kan oefenen. Hoe gaan de scholen dit probleem aanpakken Ik ben nieuwsgierig naar visie van docenten over lezen Welke positieve rol speelt digitalisering hierin? Wat voor boeken goed te lezen zijn en voor welke leeftijd Hoe kan ik mijn kinderen op een speelse manier beter stimuleren om te lezen? Hoe een kind uit zichzelf belangstelling voor lezen kan krijgen, dus niet alleen omdat het (van school) moet Wat voor soort boeken of tijdschriften ik dan kan aanbevelen, zodat hij wel gaat lezen. E-books een aanrader? Wat het effect is van de 'taal' waar de jeugd tegenwoordig mee te maken heeft via de social media.

aanleiding Waarom wil de ouderraad dit organiseren? Waarom wil de school dit ook? Waarom wil de ouderraad dit organiseren? Waarom wil de school dit ook? Uit rapport bleek dat taalvaardigheid gestimuleerd moest worden. Mirthe

Wat heeft ú de laatste twee uur gelezen? Zaal in

Er wordt dus minder “gedrukt” gelezen. Waarom moet er meer gelezen worden? Wat doen we er aan? Ze begrijpen allemaal dat het belangrijk is

Over wie hebben we het eigenlijk? Generatie Z, beïnvloeding via sociale media. Geboren tussen 1990 en 2010. Opgegroeid in een wereld met internet, mobiele telefoons en sociale netwerken. Internet is een primaire levensbehoefte, Op de middelbare school worden vrienden steeds belangrijker. Vrienden lijken op elkaar, ook wat betreft eet-en beweeggedrag. Door te vertellen wat ze doen: eten, drinken en sporten, beïnvloeden ze elkaar. Met de omarming van social media is de rol van vrienden verder toegenomen: de hele dag door is er onderling contact. Alles wordt direct gedeeld: anekdotes, stoere verhalen, memorabele ervaringen. Online en echt contact is even belangrijk. Sterker nog: het loopt naadloos in elkaar over. Traditionele sociale indelingen worden door Generatie Z totaal oninteressant gevonden. Dit betekent dat ze niets doen omdat het nou eenmaal gezegd wordt. Ze doen iets omdat ze het zinvol Of leuk vinden. Je moet deze generatie verleiden, inspireren.

voorlezen woorden teksten boeken

Voorlezen Zaal in

Ben je vroeger voorgelezen?

Wie las er voor? Zelfde antwoorden ll/ouders

Wat is het belang van voorlezen volgens jullie? ouders leerlingen om kinderen rustig te krijgen om de taal en spraak van kinderen te ontwikkelen om de fantasie van kinderen te ontwikkelen om gezellig samen te zijn om informatie te geven van de wereld om het kind heen om concentratie te trainen 25 % 91% 79% 88% 41% 22% 41% 67% 63% 29% 7% 4%

Woorden

Singaporetest Hoeveel procent van de woorden van een tekst moet je kennen om een tekst goed te begrijpen?

Singapore 60 % We moeten -, zei een - uit Singapore tegen -. We hebben geen - meer. Singapore is maar een - - met een - - -. We - met - - dat we niet - kunnen. - - ik - een - met een - aan - -, het - er -. Voor de - mensen is dit nog - de - - van -, maar dat is een niet meer te - - geworden. Deelnemers krijgen kopie uit een vakboek en markeren de woorden waarvan zij denken dat ze die uit zouden moeten leggen aan de leerlingen. In tweetallen, kies vak dat je zelf geeft? Vergelijk daarna met markeringen van leerlingen. Gevolg als woorden in teksten niet worden begrepen > singaporetekst

Singapore 70 % We moeten -, zei een - uit Singapore tegen -. We hebben geen - meer. Singapore is maar een klein - met een sterk - -. We - met zo’n - dat we niet anders kunnen. - - ik - een huis met een - aan beide -, het - er -. Voor de - mensen is dit nog steeds de - - van -, maar dat is een niet meer te - - geworden.

Singapore 80 % We moeten -, zei een - uit Singapore tegen me. We hebben geen - meer. Singapore is maar een klein - met een sterk groeiende bevolking. We - met zo’n - dat we niet anders kunnen. - - ik iedereen een huis met een - aan beide -, het liefst er -. Voor de meeste mensen is dit nog steeds de - wijze van wonen, maar dat is een niet meer te - - geworden.

Singapore 90% We moeten omhoog, zei een - uit Singapore tegen me. We hebben geen - meer. Singapore is maar een klein eiland met een sterk groeiende bevolking. We - met zo’n ruimtegebrek dat we niet anders kunnen. - - ik iedereen een huis met een tuin aan beide zijden, het liefst er -. Voor de meeste mensen is dit nog steeds de ideale wijze van wonen, maar dat is een niet meer te - - geworden.

Singapore 100 % We moeten omhoog, zei een architect uit Singapore tegen me. We hebben geen keuze meer. Singapore is maar een klein eiland met een sterk groeiende bevolking. We kampen met zo’n ruimtegebrek dat we niet anders kunnen. Vanzelfsprekend gun ik iedereen een huis met een tuin aan beide zijden, het liefst er omheen. Voor de meeste mensen is dit nog steeds de ideale wijze van wonen, maar dat is een niet meer te verwezenlijken droom geworden.

"Een levend wezen noem je een orgasme." (leerling 1 havo/vwo) "Als iets organisch is, dan liggen er allemaal organen." (leerling 2 havo) "Een stad is een plaats met een goede infraroodstructuur." (leerling 2 havo) "Het verdrag van Münster?? Wat is een verdrag?" (leerling 4 havo)

Teksten/boeken

Wat lezen ze Zaal in

Wat lezen jullie? Zaal in

Wat voor lezer is uw kind? ontwikkelingsverhaal

Ondervinden jullie problemen met lezen? Wat voor problemen: snappen vragen niet omdat ze woorden niet snappen, en ze komen tijd tekort

Wat verwachten kinderen van de school? Mirte: wat doet de school?

Wie/wat motiveert jou om kranten/tijdschriften te lezen?

Wie/wat motiveert jou om boeken te lezen?

Tips en Trucs Betrokkenheid en praten over Tijdschriften! Jongerenkranten E-books kunnen helpen Voorbeeldfunctie!

Algemeen Waarom bent u gekomen? E-books een aanrader? Wat het effect is van de 'taal' waar de jeugd tegenwoordig mee te maken heeft via de social media. Welke positieve rol speelt digitalisering hierin? Algemeen

School Waarom bent u gekomen? Hoe gaan de scholen dit probleem aanpakken? Ik ben nieuwsgierig naar visie van docenten over lezen. School

Thuis Waarom bent u gekomen? Tips hoe wij als ouders kinderen kunnen motiveren om meer te gaan lezen Hoe mijn kind het begrijpend deel van lezen beter kan oefenen. Hoe kan ik mijn kinderen op een speelse manier beter stimuleren om te lezen? Hoe een kind uit zichzelf belangstelling voor lezen kan krijgen, dus niet alleen omdat het (van school) moet Wat voor soort boeken of tijdschriften ik dan kan aanbevelen, zodat hij wel gaat lezen. Wat voor boeken goed te lezen zijn en voor welke leeftijd Thuis

“Zonder taal geen verhaal” . Voorstellen: Belangrijk om te weten: wij praten uit de praktijk. Dat wil zeggen: onderwijservaring, thema-avond ervaring. kindervaring ………….. Kracht van deze avonden: uitwisselen van ervaringen, jongeren aanwezig door middel van filmpjes. gesprekken vooraf…………..