Jacqueline Kerkhoffs, projectleider j.kerkhoffs@platformsvmbo.nl
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Inhoud Wat gaat er veranderen Van examenprogramma naar onderwijsprogramma
Structuur Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma 4 Keuzedelen Schoolexamen PROFIEL 4 Profieldelen Centraal examen KERN
ec zw te is gr Uitgangspunten Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma april ’17 Kernprogramma = hart van de sector In elke sector wordt één kernprogramma aangeboden… ec zw te is gr … altijd in combinatie met profiel- en keuzedelen
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Profielen Economie Economie en ondernemen Horeca, bakkerij en recreatie Groen Intersectoraal Dienstverlening en producten Techniek Bouwen, wonen, interieur Produceren, installeren, energie Mobiliteit en transport Media, vormgeving, ict Maritiem en techniek (24.5) Zorg en welzijn
EXAMEN P R O G R A M M A U W O N D E R W I J S ! KEUZE PROFIEL
= EXAMEN P R O G R A M M A U W O N D E R W I J S ! KEUZE PROFIEL PROJECTWEEK SIMULATIE PROFIEL
LOB als rode draad Kern C: leerling werkt aan loopbaanontwikkeling en kan daar bewijzen van overleggen Loopbaancompetenties: Kwaliteitsreflectie (wat kan ik het best) Motievenreflectie (waar ga en sta ik voor) Werkexploiratie (waar kan ik doen waar ik het beste in ben en leren waar ik goed in wil worden) Loopbaansturing (hoe kan ik zorgen dat ik het beste uit mezelf haal) Netwerken (wie kan me helpen om te worden wie ik wil zijn) Loopbaancompetenties leer je ontwikkelen door loopbaangesprekken. De nieuwe structuur biedt daarvoor handvatten
“Alles blijft zoals het is…” Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo V A L K U I L “Alles blijft zoals het is…” Bij invoering van de nieuwe profielen verdwijnen alle afdelingsprogramma’s. De 35 afdelingen gaan op in 9 profielen De programma’s zijn echt nieuw!
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Advies pilotscholen Start met visie-ontwikkeling Vragen die beantwoord moeten worden: Welke profielen bieden we aan Volgorde profiel - keuze Welke keuzemogelijkheden bieden we als school (binnen of buiten profiel, binnen of buiten sector) Hoe geven we LOB vorm Hoe ziet het onderwijsprogramma er uit Betrek bij de visie-ontwikkeling alle betrokkenen (docenten, (AVO en beroepsgericht), leidinggevende, decanen, onderbouw en bovenbouw, enz.)
Communicatie over project Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Communicatie over project Contactpunt per school Digitale nieuwsbrief Platforms beroepsgerichte programma’s Regionale bijeenkomsten SPV www.vernieuwingvmbo.nl
Vmbo Bouwen, Wonen en Interieur; kansen voor morgen!
BWI voor wie? Bedrijfsleven Leerling
BWI voor wie? Wat vraagt het bedrijfsleven? Handige werknemer Creatieve werknemer Betrokken werknemer Ambitieuze werknemer Sociale werknemer Commerciële werknemer Wat willen leerlingen? Met hun handen iets maken Iets nieuws creëren Samen iets realiseren Carrière maken Iets voor een ander betekenen Scoren
BWI voor wie? Profiel van onze huidige leerling….. Handige leerling met roots in de bouwwereld? Uitstelleerling (landmacht, vrachtwagenchauffeur.…) Volgleerling (vriendje, broertje, groep….) Hoe goed kennen wij onze potentiële doelgroep?
4 Bèta mentality milieus 31% 28% 28% 13%
4 Bèta metality milieus De Vakspecialist Vakspecialist “Ik heb een hekel aan biologie, maar ik hou wel van timmeren en techniek. Dan ligt N&T dus voor de hand.” (Serge, 17 jaar)
4 Bèta metality milieus Carrière tijger Carrière tijger Ik wil na school zo snel mogelijk voor mezelf beginnen. Eigen auto, enzo. Dan kan ik mijn eigen geld verdienen als decorateur en zelf beslissen waar ik wil werken.” (Maice, 16 jaar)
4 Bèta metality milieus Creatieveling Creatieveling “Ik vond ook van alles leuk en heb gekeken wat ik allemaal kon en heb altijd al iets gehad met interieur en dingen creëren en bedenken, dus dan ga je niet automatisch iets met talen doen. Ik heb er nog keuzevakken bij gedaan zoals Design en Economie om het nog breder te maken en alles open te houden.” (Erik, 18 jaar)
4 Bèta metality milieus Team speler Team speler “Een technische opleiding? Nee. Tenminste, als ik iets samen kan doen en iets kan betekenen voor mijn omgeving, waarom niet? En ik heb wel iets met steden dus… (Melinda, 17 jaar)
BWI voor wie? Totale doelgroep vmbo B + K - 126.000 ll. (100%)* Potentieel aantal techniek - 110.000 ll. (87%) Huidige aantallen techniek - 28.000 ll. (25%) Huidige aantallen BWI - 6.500 ll. (23%) Potentieel aantal leerlingen voor BWI is 25.000 ll. * Gegevens 2012 - 2013
Kansen voor BWI Onderkennen diverse interesses en talenten Aanbod programma Voorbeeld: Profielnaam: Bouwen, Wonen en Interieur Invulling profiel- en keuzedelen Carrière perspectief branches en beroep Benaderen van deze groepen Re-styling werkomgeving afdeling Deskundigheidsbevordering medewerkers Betrokkenheid directie en bedrijfsleven
Ziet u de kansen voor vmbo Bouwen, Wonen en Interieur?
Leen Prins locatiedirecteur Schoonhovens college voorzitter Platform vmbo BWI