Uitleg module Vrijwilligersmanagement

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Informele zorg in Nederland Mirjam de Klerk Alice de Boer
In Veilige Handen: Preventie van seksueel misbruik in vrijwilligerswerk met minderjarigen Tijdens deze presentatie proberen we een beeld te schetsen van.
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
WELKOM Vrijwilligersbijeenkomst De WENDE Programma  20.05: Waarom deze bijeenkomst  20.10: Samen vooruit -Huidige situatie & voorstellen -Waar.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Ouders en Kinderen Centraal
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
prof.dr. Lucas C.P.M. Meijs Strategic Philanthropy
Involved Business-Society Management
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Werven en behouden Welkom bij de workshop Astrid en Miek
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Implementeren doe je samen
Een startersgids voor innovatie
Hogescholen in Dialoog
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
A RBO - WETGEVING VOOR DUIKEND N EDERLAND Presentatie: Manfred van Deelen 9 april 2011.
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Missie, visie, strategie & jaarplan
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Programma uur Opening door Hans Borstlap, voorzitter Bestuur Leerstoelen uur 'Soberheid' | Korte inleidingen en aansluitend discussie
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
De wildwaterbaan van de wijk: naar een trechtermodel voor monitoring
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Eerstejaarsproblemen
Ontbijtseminar Verantwoordelijkheid & aansprakelijkheid Door Foka Bruggema en Saskia Henze.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
De vrijwilliger-loze maatschappij Presentatie Vrijwilligersmarkt 10 oktober 2015 Karel Loohuis, Burgemeester gemeente Hoogeveen.
Solliciteren: wat wil ik?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
© prof. dr. Lucas C.P.M. Meijs, prof.dr. Lucas C.P.M. Meijs Vrijwilligerswerk, Civil Society en Ondernemingen.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Betrokken waarbij en hoe? Missie/DoelOrganisatie Betrokken OpbrengstenMensen Activiteiten Inzet van: – Tijd – Waarde – Netwerk.
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Vrijwilligersbeleid bij SVC’08.  Beoefenen en bevorderen van de voetbalsport in al zijn vormen. Wij doen dit door deel te nemen aan door de KNVB georganiseerde.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Prisma Brabant Provinciale steunfunctie-instelling op het terrein van welzijn en educatie. De provincie Noord-Brabant is de grootste opdrachtgever. Bijdrage.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Cursus vrijwilligers werven
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Duurzame inzetbaarheid
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

Uitleg module Vrijwilligersmanagement Vragen en antwoorden

Inhoud module Theorie uitleg maken van een rapport voor een organisatie die werkt met vrijwilligers aan de hand van vragen tijdens consulten feedback aan het eind korte presentatie met eigen bevindingen

Les 1 t/m 3 1 (17 november) module schetsen, testjes over vrijwilligerswerk, kader van het vrijwilligerswerk Maak de testjes in de les, lees de theorie, zoek een organisatie 2 + 3 (24 november en 1 december) Uitleg van het 7 stappenplan en de bedoeling van de opdracht. Richten, verrichten en inrichten Hoofdstuk 5 t/m 10 uit het boek

Les 3 Start van de case Hoe verzamel je informatie? Hoe formuleer je een visie? Ook hier staan antwoorden op de gestelde vragen op de website vrijwilligersmanagement.nl centraal.

Les 4,5,6,7 Consulten + maatwerk bij uitleg theorie Instructies bij consulten Niet verplicht alle consulten te gebruiken, minimaal 1. Aanvragen per mail, uiterlijk maandag 17.00 uur, met de concepttekst bijgevoegd. Je krijgt dan antwoord met de tijd waarop je verwacht wordt. Bereid het consult voor, stel vooraf de vragen vast die je wil stellen aan de hand van hetgeen je opgesteld hebt. Maak korte notulen van de feedback en verwerk dit in je definitieve versie van je rapport.

Les 8 en 9 Presentaties en feedback presentatie van 5 minuten zonder powerpoint over conclusies Discussie over conclusies. Les 9 inleveren rapport hardcopy, uiterlijk 26 januari 17 uur postvak.

Elementen die we bespreken Verschil tussen betaald/onbetaald en informele/ georganiseerde arbeid. Maatschappij en vrijwilligerswerk: mythes en werkelijkheid Organisatie en vrijwilligers

Issues….. Onze beleving van vrijwilligerswerk / vrijwillige inzet De manier waarop we programma’s (bijvoorbeeld maatschappelijke stages of werknemersvrijwilligerswerk) inrichten De noodzaak om allemaal te investeren en het lange termijn rendement in het oog te hebben

Gevolgen voor modern vrijwilligersmanagement Flexiblisering professionalisering en kwaliteit: belangrijkste redenen organisatieverandering

Professionalisering = als organisatie doelmatiger en effectiever gaan werken = beter omgaan met vrijwilligers = voldoen aan de eisen die het vak stelt 1 en 2 van belang voor vrijwilligersmanagement

Vrijwilligersmanagement Daarom is management voor het vrijwilligerswerk van belang. Richten, inrichten, verrichten zijn de uitgangspunten van dit keuzevak.

Wat en waarom vrijwilligersmanagement? Gestructureerde manier om werken met vrijwilligers in beeld te krijgen Stappenplan zodat je niets vergeet Manier om aan vraag van calculerende burger te voldoen Voorbeeld van ‘professionalisering’ vrijwilligerswerk Maar vooral: hulpmiddel om je missie te verwezenlijken

Stand vrijwillige inzet Tussen 30 tot 40% van 18+ doet vrijwilligerswerk, met een gemiddelde van tussen de 4 en 5 uur per week, per vrijwilliger, ongeveer even veel mannen als vrouwen, gemiddeld ouder, hoger opgeleid, blanker, drukker, ´rijker´ en meer in dorpen. Geringe terugloop (scp, tbs) maar middel lange termijn (tot 2015) stabiel 40% organisaties heeft tekort, maar daarvan heeft 60% geen vacatures (monitor vrijwilligersbeleid) Druk op organisaties regelgeving toename vraag nieuwe soorten vrijwilligers Soort mopperende ‘paniek’ en ‘Gevoel’ dat vrijwilligerswerk fundamenteel verandert Veel aandacht van ‘derden’ (scholen, overheden, bedrijven) met allerlei initiatieven.

Uitdagingen in vrijwilligersmanagement PROBLEMEN Generatiekloof Moeder maffia Drukke agenda’s Kritische vrijwilligers Verdwijnen ‘automatisme’ Geen nut OPLOSSINGEN Bespreken en splitsen Omzeilen Opnemen in leven Goed organiseren Roosters maken en ‘free riders’ tegengaan Toegevoegde waarde ipv KostenBesparing

Is er een toekomst voor vrijwilligerswerk? Correctere verklaringen De bekende vindplaatsen en automatismen zijn verdwenen (van kerk naar werk, schoolplein, sportclub) Tijd is schaars (goed management en combineren van tijd) Identiteit en imago van veel huidig vrijwilligerswerk (veranderen identiteit) Misvattingen Mensen willen niet meer (% vrijwilligers is nu hoger dan in jaren zeventig) Mensen willen tegenwoordig alleen nog maar als ze wat terug krijgen (gaat nog steeds om de doelgroep, rest is tijdelijk voor kleine groepen)

Zwarte conclusie van lopend onderzoek….. Als we niet snel ingrijpen dan sterft het vrijwilligerswerk uit door overbenutting niet duurzaam gebruik. De oplossing ligt bij en in de vrijwilligers-sector zelf! Andere ‘spelers’ kunnen daarbij helpen.

‘uitputbaarheid in het algemeen’ Vrijwilligerswerk is gelukkig geen olie, d.w.z. het is vernieuwbaar lijkt op vissen, bomen etc, d.w.z. het kan groeien en vernieuwd worden maar menselijk handelen kan dat beïnvloeden……. lijkt ook wel op de zon, water, d.w.z. het komt in een voortdurende stroom, helaas niet altijd wanneer we het nodig hebben…. Bron: "the future of volunteering”, EUR / CIVIQ

‘vernieuwbaarheid zoals bij vis en hout’ Zijn het opeenvolgende generaties? Ja, want als ouders vrijwilligerswerk doen, doen kinderen dat later vaak ook Nee, want er zijn ook genoeg mensen waarvan de ouders geen vrijwilligerswerk doen / deden Vrijwilligerswerk is zelfs ‘groeibaar’, d.w.z. dat vrijwilligersorganisatie zich moeten ontwikkelen van verzamelaar / jager / visser naar boer Bron: "the future of volunteering”, EUR / CIVIQ

Schaarste zoals bij olie en vissen? Schaarser dus dieper boren, verder varen…. Huidige reserve Makkelijk te werven traditionele vrijwilliger Potentiële reserve Met wat meer moeite te werven, wordt dus aantrekkelijk bij schaarste Totale reserve 7 * 24 is onmogelijk Hoeveel uur is redelijk? Per jaar of per leven? Bron: "the future of volunteering”, EUR / CIVIQ

Hoeveel vrijwilligerswerk is OK in NL Huidig vrijwilligerswerk 50 weeks * 4 uur * 60 jaar = 12.000 per leven ~30% mensen boven 18 ~20% van iedereen 200 * 0.20 * 16.000.000 640.000.000 uren per jaar 400.000 fte Call to service 4.000 uur in je leven levensverwachting 78 52 uur per jaar per inwoner 52 * 16.000.000 832.000.000 uren jaar 520.000 fte Het huidige vrijwilligerswerk is ongeveer 7% van het beroepsmatige werk.

Wat kunnen we doen met 400.000 tot 520.000 fte per jaar? Beroepsmatige inzet in Overheid 502.550 Onderwijs 367.690 Gezondheidszorg en welzijn 815.500 Cultuur en recreatie 256.410 Bron: "the future of volunteering”, EUR / CIVIQ

Les 2 Onderdelen vrijwilligersmanagement Missie/visie Waarom bestaat uw organisatie, wat wilt u veranderen of verbeteren? Doelen  Hoe gaat u dat bereiken? Visie op vrijwilligerswerk  Waarom wilt u met vrijwilligers werken, wat is hun meerwaarde? Doel vrijwilligersbeleid  Wat wilt u bereiken met dit beleid?

Onderdelen vrijwilligersmanagement Stand van zaken  Hoeveel vrijwilligers zijn actief, wat doen ze, wat willen ze, hoe waarderen ze de organisatie Positie van vrijwilligers Waar zitten vrijwilligers, wie stuurt ze aan en hoe, hoe hebben ze inspraak? Taken en taakafbakening Wat wilt u dat vrijwilligers doen, zijn er takenpakketten, werkt u met projecten? Werving en selectie Wie heeft u nodig, wat zijn de vereisten, hoe werft u

Onderdelen vrijwilligersmanagement Begeleiding en scholing Hoe begeleidt u vrijwilligers (inwerken, voortgang, vragen en problemen) en hoe schoolt u ze? FaciliteitenWaar werken vrijwilligers en waar kunnen ze gebruik van makenWaardering en beloning  Wat krijgen vrijwilligers terug voor hun inzet? Evaluatie Hoe kijkt u of dit beleid werkt en wanneer past u het aan?

Wie zijn mijn vrijwilligers?

Het MOVISIE vrijwilligerskwadrant Uitdaging Omgevingsgericht Zelfgericht Veiligheid

Het MOVISIE vrijwilligerskwadrant Uitdaging Ondernemers Stimulatoren Omgevings gericht Zelfgericht Regelaars Dienstverleners Veiligheid

Veiligheid vrijwilligers Regelaars regelen allerlei zaken trekken veel naar zich toe regulerende functie met overzicht volhardend, krijgen veel gedaan wijken niet snel af van gebaande wegen en paden Dienstverleners zichtbaar ‘goed’ werk past bij sociale omgeving geen centrale plaats in uitvoering, zonder eindverantwoordelijkheid duidelijke, afgebakende taken bevestiging en waardering belangrijk

Uitdaging vrijwilligers Ondernemers leren, ondernemen, ontmoeten, besturen en coördineren de touwtjes in handen grenzen verleggen: nieuwe mogelijkheden en kansen groeien snel flexibele organisatie. Stimulatoren samenwerken, ook als leidinggevende; anderen iets leren goed doen voor anderen niet persé uitdaging overleg en inspraak trouw op alle niveaus eerst groei, dan hogerop.

Aanbevelingen voor werven ondernemers Werving vragen op expertise uitdaging bieden, iets te verbeteren of veranderen Plaats in de organisatie uitdagende functie lobbyist, beleidsmaker, bestuurder, planner Motivering doorgroeimogelijkheden status, inspraak, sociale contacten samenwerken met beroepskrachten informele contacten.

Aanbevelingen voor werven stimulatoren Werving gericht werven, link met organisatie samen doelen bereiken, evt. leidinggeven aangeven dat gemotiveerde, open mensen nodig zijn Plaats in de organisatie beginnerfunctie, daarna doorgroeien, bijvoorbeeld, uitvoerend bestuurslid beroepskracht dient als ondersteuner Motivering doorgroeimogelijkheden overleg, sociaal contact erkenning van ervaring en expertise

Aanbevelingen voor werven dienstverleners Werving inspelen op sociale norm ‘goed doen voor anderen’ Plaats in de organisatie geen centrale plek, liever niet te grote verantwoordelijkheden functie voor vaststaand aantal uren mensen kennen, herkend worden Motivering herkenbare en gewaardeerde functie duidelijk afgebakende taken, heldere en bereikbare doelen

Aanbevelingen voor werven regelaars Werving iets om zich in vast te bijten aanspreken op belangrijkheid van functie heldere en zakelijke doelen Plaats in de organisatie spilfunctie/voorzitter goed geïnformeerd zijn, betrokken worden bij ‘alles’ Motivering herkenbare en gewaardeerde functie onmisbaarheid, status veel taken inspraak en beslissingsbevoegdheid

Begeleiden, Belonen en Behouden

Begeleiden Welke oefenruimte bied ik mijn nieuwe vrijwilliger? (inwerken, proeftijd) Bij wie kan de vrijwilliger terecht? Hoe zorg ik ervoor dat vrijwilligers zich aan afspraken houden? Hoe houd ik de vrijwilligers op de hoogte zonder dat het hen veel tijd kost?

Belonen Wat wil de vrijwilliger halen uit het vrijwilligerswerk? Wat heb ik te bieden? Wie is verantwoordelijk voor erkennen, waarderen, belonen? Hoe zit het met onkosten, vergoedingen en verzekeringen? Wanneer is de vrijwilliger tevreden?

Behouden Zijn het werk en de organisatie nog interessant genoeg voor de vrijwilliger? Past de organisatie zich aan als omstandigheden vrijwilliger veranderen? Welke persoonlijke ontwikkelmogelijkheden kan ik bieden? Wat mist de vrijwilliger? Denkt de organisatie mee over de next step van de vrijwilliger?

Begeleiden Krijg inzicht in motieven en kwaliteiten Zorg voor een taak- en functieomschrijving Leg afspraken vast, b.v. in een vrijwilligersovereenkomst Zorg voor een begeleider, vrijwilligerscoördinator of mentor Heb voortgangsgesprekken, individueel of met een groep vrijwilligers Informeer vrijwilligers d.m.v. een nieuwsbrief, internet, werkoverleg

Belonen 1: Erkennen Zorg voor een vorm van vrijwilligersbeleid Heb aandacht voor kwaliteiten (gericht werven, de juiste plek) Zorg voor een goede werkplek en faciliteiten Biedt ruimte voor inspraak Erken opgedane ervaringen

Belonen 2: Waarderen Geef complimenten en schouderklopjes Biedt deskundigheidsbevordering aan Geef een attentie Draag vrijwilligers voor voor een onderscheiding Organiseer een vrijwilligersuitje/feest Zet vrijwilligers publiekelijk in het zonnetje

Belonen 3: Belonen Geef een cadeau Regel een onkostenvergoeding Sta vrijwilligers speciale privileges toe Zorg voor korting op diensten en producten

Behouden Let op veranderde motieven bij vrijwilliger: voortgangsgesprekken Biedt flexibele opties aan (thuis werken, wisselende tijden, functies in taken opsplitsen) Biedt nieuwe uitdagingen aan Vraag vrijwilligers regelmatig naar suggesties en verbeterpunten