Eva Kalis Accountmanager Fondsenwerving Rijksmuseum Amsterdam
Programma Introductie Geven in Nederland Profiel gevers Fiscale aspecten Stappenplan benaderen schenkers
Introductie
Introductie Sinds 2000 verantwoordelijk voor de Fondsenwerving – Rijksmuseum Fonds Advies goed doelen – o.a. m.b.t. CBF Keurmerk
Rijksmuseum 1.000.000 objecten waarvan 5000 schilderijen 1 miljoen bezoekers 420 medewerkers
Rijksmuseum vandaag OPEN: de Meesterwerken in de Philipsvleugel Satellietmusea Schiphol Buitenlandse tentoonstellingen
Rijksmuseum Fonds
Rijksmuseum Fonds Rijksmuseum Fonds Onafhankelijke stichting Vermogen: Aantrekken, Beheren, Beleggen Stelt financiële middelen beschikbaar Verleent steun Bestuur – 6 leden CBF ANBI status Rijksmuseum Fonds
Mogelijkheden van ondersteuning Vriend van het Rijksmuseum Schenken, nalaten ‘Gelabeld’ schenken Fonds op Naam
Restauratieprojecten Diorama
Stichting Zabawas
Migelien Gerritzen Fonds
Projectondersteuning
Veluvine Molijn de Groot Fonds
Conservator Maritieme Modellen
Aankopen
Geven in Nederland
Geven in Nederland Doelen waaraan gegeven wordt: 18% Kerk en levensbeschouwing 17% Internationale hulp 16% Sport en recreatie 12% Maatschappelijke en sociale doelen 11% Gezondheid 8% Milieu, natuurbehoud en dierenbescherming 7% Cultuur 6% Onderwijs en onderzoek 5% Overig Jaarlijks geeft NL c.a. € 4,4 Miljard 42% huishoudens 4% nalatenschappen 4% geldwervende fondsen 6% Vermogensfondsen 35% Bedrijven 9% Goede-doelen loterijen
Naamsbekendheid Wegener DM Nederland BV Nationaal Onderzoek Fondsenwerving Spontane naambekendheid bij het opnoemen van 10 fondsen Nederlandse Hartstichting Kankerbestrijding Nierstichting WNF Astma Fonds Rode Kruis Greenpeace Unicef Reumafonds Artsen zonder Grenzen
Huidige financiële situatie Gemiddeld is 25% van vermogen gedaald Hard getroffen zijn Vermogensfondsen en bedrijven Minder te besteden Praktisch: Aanvragen getoetst op kwaliteit Aansluiting bij doelstelling 80% van de bedrijven steunt een goed doel – m.n. lokale doelen
Profiel gever
Profiel Yankelovick Monitor (VS onderzoek sinds 1971) < 1945 Plichtsgevoel Eer bewijzen aan en respect voor autoriteit Werk om te leven Geld om te sparen 1945 – 1963 Individualiteit Opleiding is een recht Werk is een avontuur tot zelfverwerkelijking Geld is om nu te besteden 1964 – 1981 Diversiteit Opleiding is om vooruit te komen Werk is lastige en soms irriterende opgave Geld is om nu ter beschikking te willen hebben 1982 – 1999 Gevoel van relatie Opleiding is een kostbare aangelegenheid Werk verandert Geld is onmiddellijk en ‘online’ te verkrijgen Yankelovick Monitor (VS onderzoek sinds 1971) Systematisch onderzoek wat verschillende generaties leuk vinden, wat stijlen zijn en wat status betekent 1945 – 1963 = babyboom Grootste gevers: <1964 Alle bedrijven steunt of sponsort 80% (vaker lokale doelen ipv landelijke doelen)
Belangrijke schenker Babyboom generatie Meer Vrouwen schenken dan mannen 90% van de erfgenamen is vrouw (voor diverse doelen ook een kenmerk: Geen kinderen) Hoger opgeleiden schenken frequenter dan lager opgeleiden Redenen om te schenken (IFC 2007): Schuldgevoel 5% Betrokkenheid 20% Compassie 35% Inspiratie 40%
Fiscale aspecten
Fiscale voordelen Schenking aan een ‘ANBI’ is aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Schenking Aftrekbaar tot 10% van inkomen inkomstenbelasting Periodieke uitkering Volledig aftrekbaar (met een maximum van 52%) van inkomstenbelasting – 885 pagina’s, gemiddeld 28 per pagina (belastingdienst.nl)
Stappenplan benaderen van schenkers
Basisbehoefte van het goede doel Visie Missie Gehele organisatie Strategie Middelen
Basisbehoefte Missie en Visie gedreven = NIET geld gedreven Duidelijkheid, gedeelde gevoelens over het doel / belang Organisatie breed / elke medewerker Vaststellen: Nu waar staat de organisatie Waar naar toe wensen en idealen Wat is het verschil nu en dan Hoe de brug te slaan Intern door: strategische groep organisatie breed
Stappen benaderen van schenkers Identificeer Benaderen Cultiveren Vragen en afsluiten Betrekken
Identificeer Wie zijn de huidige en potentiële gevers Maak een prospectenlijst Onderzoek bestuur, vrijwilligers, personeel Bepaal de mogelijkheden van een (potentiële) gever Wie kent wie Cultiveren Benaderen Monitoren huidige gevers Vragen en afsluiten Betrekken
Benaderen (Persoonlijk) contact Identificeer (Persoonlijk) contact Bijvoorkeur omgeving van de (potentiële) gever Wijs op de behoefte Cultiveren Benaderen Vragen en afsluiten Betrekken
Betrekken Bijeenkomsten Noodzaak tot geven Identificeer Cultiveren Benaderen Vragen en afsluiten Betrekken
Vragen en afsluiten Directie rol laten nemen Afspraak en bevestiging Identificeer Duidelijkheid over ‘de Vraag’ Directie rol laten nemen Afspraak en bevestiging Cultiveren Benaderen Vragen en afsluiten Betrekken
Cultiveren Laat zien wat er met de steun gebeurt Jaarverslag Nieuwsbrieven Evenementen Maak brieven persoonlijk Bij negatief & positief nieuws, informeer direct Schenkers zijn de beste ambassadeurs Schenkers zijn de belangrijkste huidige en toekomstige schenkers Identificeer Cultiveren Benaderen Vragen en afsluiten Betrekken
Cultiveren Data essentieel N.A.W. Geef geschiedenis Identificeer Projecten omschrijven Respons Familie, kinderen, netwerk Verstuurd materiaal Connecties tussen schenkers Voorbeeld: ‘Dank u wel’ evenement Ook voor vrienden te betrekken Informeel karakter = betrokkenheid Verleden: met dank aan u Heden: met dank aan u Toekomst: met u Zorg altijd voor een follow-up van een bijeenkomst. Identificeer Cultiveren Benaderen Vragen en afsluiten Betrekken