Eva Kalis Accountmanager Fondsenwerving Rijksmuseum Amsterdam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Advertisements

Edushock leerfestival
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
© prof. dr. Lucas C.P.M. Meijs, prof.dr. Lucas C.P.M. Meijs Lonneke Roza MscBA Strategische filantropie.
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
WELKOM Vrijwilligersbijeenkomst De WENDE Programma  20.05: Waarom deze bijeenkomst  20.10: Samen vooruit -Huidige situatie & voorstellen -Waar.
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
De ANBI mr. A.B.M. (André) Loesink.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Vrije Universiteit amsterdam FSW/werkgroep Filantropische Studies De Boelelaan HV Amsterdam Praktijkcongres Zorg en Welzijn.
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
Werven van geld Creëren van betrokkenheid
Rabo CharityDesk Samenbrengen van mensen en kennis
Welkom 1.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Inleiding Cultuurmecenaat en het 8 Stappenplan Peter Inklaar, programmaleider Programma Cultuurmecenaat 2 oktober 2009 Kunstraad Groningen.
Laat Nederland van zijn beste kant zien! Workshop Fondsenwerving 21 oktober 2008 Freek Mekking & Eylem Tanir Projectadviseurs Diversiteit Oranje Fonds.
Nalatenschappenwerving
Middelen voor je buurt, je dorp je streek? Over oproepen, fondsen en projectrekeningen in de schoot van de Koning Boudewijnstichting Ludwig Forrest 23/03/10.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Edukans 4 april 2017.
Bestuur Vlietlandcollege
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Sportcafé Amsterdam Zuid
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
“Wat wil de donateur?” 7 oktober “goede doelen” ingeschreven bij KvK alg. nut beogende inst. art. 24 belastingdienst Ca vermogens-
Noot voor de workshopgever: Deze presentatie kan gebruikt worden als inleiding bij de workshop en de activiteit rondom het uitdelen van de 25 mei actie.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Wie geef jij een glimlach?
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Het Nederlandse Rode Kruis
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Kansrijk Ondernemen 2 september 2010 Er is niets verkeerd aan verandering, zolang het maar in de goede richting is. - Winston Churchill.
Aan de slag met een 6 Minuten Zone!
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Workshop Fondsen werven
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Kinderopvang Kan dat beter en op maat? Enquête gehouden december 2005 Presentatie resultaten juni 2006.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Fondsen- werving. Hoeveel halen we op? 2012:€ Voor het eerste raakte de economische tegenwind onze organisatie. We haalden een miljoen minder.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Fondsen- werving. Hoeveel halen we op? 2013: € :€
Administrateur-generaal
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Een 100% Rotary NGO ( D ) ZZG – Ziekenhuis Zonder Grenzen.
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
INNER WHEEL INTRODUCTIE OVER DEZE ORGANISATIE. Een internationale serviceclub die staat voor:  Eén van de grootst opererende serviceorganisaties  Wereldwijd.
Netwerkondersteuning - ondersteunend. Aanleiding Ouders of een gezin of jongeren zitten in een moeilijke fase. Voorbeelden: * Moeder dreigt oververmoeid.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Onderzoek Lokale Fondsen Nederland 18 september 2014 Riviervismarkt 4, Den Haag.
Convenant Investeringen Langdurige Zorg Bianca Roos 4 oktober 2011.
Presentatie voor Artsen zonder Grenzen
INTRODUCTIE OVER DEZE ORGANISATIE
Vereniging Kleine Kernen Limburg Kristel Ashra, projectadviseur
Succesvol cultureel ondernemen
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Rugendo vzw is een jonge Molse organisatie die projecten financiert op Idjwi, een eiland in het KIVU-meer in Oost-Congo.
Foundation.
Jaarverslag W4F 2016.
WAT MOET JE WETEN OVER AANVRAGEN BIJ DE GOEDE DOELEN LOTERIJEN?
Steun aanvragen bij Stichting DierenLot
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Nederland Filantropieland
Transcript van de presentatie:

Eva Kalis Accountmanager Fondsenwerving Rijksmuseum Amsterdam

Programma Introductie Geven in Nederland Profiel gevers Fiscale aspecten Stappenplan benaderen schenkers

Introductie

Introductie Sinds 2000 verantwoordelijk voor de Fondsenwerving – Rijksmuseum Fonds Advies goed doelen – o.a. m.b.t. CBF Keurmerk

Rijksmuseum 1.000.000 objecten waarvan 5000 schilderijen 1 miljoen bezoekers 420 medewerkers

Rijksmuseum vandaag OPEN: de Meesterwerken in de Philipsvleugel Satellietmusea Schiphol Buitenlandse tentoonstellingen

Rijksmuseum Fonds

Rijksmuseum Fonds Rijksmuseum Fonds Onafhankelijke stichting Vermogen: Aantrekken, Beheren, Beleggen Stelt financiële middelen beschikbaar Verleent steun Bestuur – 6 leden CBF ANBI status Rijksmuseum Fonds

Mogelijkheden van ondersteuning Vriend van het Rijksmuseum Schenken, nalaten ‘Gelabeld’ schenken Fonds op Naam

Restauratieprojecten Diorama

Stichting Zabawas

Migelien Gerritzen Fonds

Projectondersteuning

Veluvine Molijn de Groot Fonds

Conservator Maritieme Modellen

Aankopen

Geven in Nederland

Geven in Nederland Doelen waaraan gegeven wordt: 18% Kerk en levensbeschouwing 17% Internationale hulp 16% Sport en recreatie 12% Maatschappelijke en sociale doelen 11% Gezondheid 8% Milieu, natuurbehoud en dierenbescherming 7% Cultuur 6% Onderwijs en onderzoek 5% Overig Jaarlijks geeft NL c.a. € 4,4 Miljard 42% huishoudens 4% nalatenschappen 4% geldwervende fondsen 6% Vermogensfondsen 35% Bedrijven 9% Goede-doelen loterijen

Naamsbekendheid Wegener DM Nederland BV Nationaal Onderzoek Fondsenwerving Spontane naambekendheid bij het opnoemen van 10 fondsen Nederlandse Hartstichting Kankerbestrijding Nierstichting WNF Astma Fonds Rode Kruis Greenpeace Unicef Reumafonds Artsen zonder Grenzen

Huidige financiële situatie Gemiddeld is 25% van vermogen gedaald Hard getroffen zijn Vermogensfondsen en bedrijven Minder te besteden Praktisch: Aanvragen getoetst op kwaliteit Aansluiting bij doelstelling 80% van de bedrijven steunt een goed doel – m.n. lokale doelen

Profiel gever

Profiel Yankelovick Monitor (VS onderzoek sinds 1971) < 1945 Plichtsgevoel Eer bewijzen aan en respect voor autoriteit Werk om te leven Geld om te sparen 1945 – 1963 Individualiteit Opleiding is een recht Werk is een avontuur tot zelfverwerkelijking Geld is om nu te besteden 1964 – 1981 Diversiteit Opleiding is om vooruit te komen Werk is lastige en soms irriterende opgave Geld is om nu ter beschikking te willen hebben 1982 – 1999 Gevoel van relatie Opleiding is een kostbare aangelegenheid Werk verandert Geld is onmiddellijk en ‘online’ te verkrijgen Yankelovick Monitor (VS onderzoek sinds 1971) Systematisch onderzoek wat verschillende generaties leuk vinden, wat stijlen zijn en wat status betekent 1945 – 1963 = babyboom Grootste gevers: <1964 Alle bedrijven steunt of sponsort 80% (vaker lokale doelen ipv landelijke doelen)

Belangrijke schenker Babyboom generatie Meer Vrouwen schenken dan mannen 90% van de erfgenamen is vrouw (voor diverse doelen ook een kenmerk: Geen kinderen) Hoger opgeleiden schenken frequenter dan lager opgeleiden Redenen om te schenken (IFC 2007): Schuldgevoel 5% Betrokkenheid 20% Compassie 35% Inspiratie 40%

Fiscale aspecten

Fiscale voordelen Schenking aan een ‘ANBI’ is aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Schenking Aftrekbaar tot 10% van inkomen inkomstenbelasting Periodieke uitkering Volledig aftrekbaar (met een maximum van 52%) van inkomstenbelasting – 885 pagina’s, gemiddeld 28 per pagina (belastingdienst.nl)

Stappenplan benaderen van schenkers

Basisbehoefte van het goede doel Visie Missie Gehele organisatie Strategie Middelen

Basisbehoefte Missie en Visie gedreven = NIET geld gedreven Duidelijkheid, gedeelde gevoelens over het doel / belang Organisatie breed / elke medewerker Vaststellen: Nu waar staat de organisatie Waar naar toe wensen en idealen Wat is het verschil nu en dan Hoe de brug te slaan Intern door: strategische groep organisatie breed

Stappen benaderen van schenkers Identificeer Benaderen Cultiveren Vragen en afsluiten Betrekken

Identificeer Wie zijn de huidige en potentiële gevers Maak een prospectenlijst Onderzoek bestuur, vrijwilligers, personeel Bepaal de mogelijkheden van een (potentiële) gever Wie kent wie Cultiveren Benaderen Monitoren huidige gevers Vragen en afsluiten Betrekken

Benaderen (Persoonlijk) contact Identificeer (Persoonlijk) contact Bijvoorkeur omgeving van de (potentiële) gever Wijs op de behoefte Cultiveren Benaderen Vragen en afsluiten Betrekken

Betrekken Bijeenkomsten Noodzaak tot geven Identificeer Cultiveren Benaderen Vragen en afsluiten Betrekken

Vragen en afsluiten Directie rol laten nemen Afspraak en bevestiging Identificeer Duidelijkheid over ‘de Vraag’ Directie rol laten nemen Afspraak en bevestiging Cultiveren Benaderen Vragen en afsluiten Betrekken

Cultiveren Laat zien wat er met de steun gebeurt Jaarverslag Nieuwsbrieven Evenementen Maak brieven persoonlijk Bij negatief & positief nieuws, informeer direct Schenkers zijn de beste ambassadeurs Schenkers zijn de belangrijkste huidige en toekomstige schenkers Identificeer Cultiveren Benaderen Vragen en afsluiten Betrekken

Cultiveren Data essentieel N.A.W. Geef geschiedenis Identificeer Projecten omschrijven Respons Familie, kinderen, netwerk Verstuurd materiaal Connecties tussen schenkers Voorbeeld: ‘Dank u wel’ evenement Ook voor vrienden te betrekken Informeel karakter = betrokkenheid Verleden: met dank aan u Heden: met dank aan u Toekomst: met u Zorg altijd voor een follow-up van een bijeenkomst. Identificeer Cultiveren Benaderen Vragen en afsluiten Betrekken