(Loopbaan)coaching In de bouw.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
2. Beïnvloedingsstijlen
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Feedback geven en ontvangen
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Hogescholen in Dialoog
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Deel anders, mijn organisatie
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Workshop “Beoordelen”
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Communicatie met ouders
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Vergaderen.
Workshop coaching Annet Kops.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Help Selina’s eerste les
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Onze doelen en visie in beeld
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden 3
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Samenwerken en communicatie
Gesprekstechnieken Les 4.
Coaching.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Gesprekstechnieken Les 4.
Leidinggeven Communicatie.
Gesprekstechnieken Les 1.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
gesprekstechnieken Les 2
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Iedereen in de dramadriehoek
Transcript van de presentatie:

(Loopbaan)coaching In de bouw

Programma van vandaag Hallo MBO’er Loopbaancoaching Wat is coaching wel/niet De coachmatrix Afsluiting

Hallo MBO’er Switch oorzaken: Hoe zitten jouw leerlingen erbij? (bron: Kenmerkend MBO, onderzoek 2009 van Hiteq) Switch oorzaken: 29,1% opleiding heel anders dan men had verwacht. 9.1% had een heel ander beeld van het werk of de stage. 10% eigen capaciteiten schieten te kort. 9,4% met de opleiding verwacht men onvoldoende kansen op arbeidsmarkt. 8,2% Privé problemen. (bij niveau 1 het hoogst)

Hallo MBO’er Privéproblemen van de mbo’er: 9,2% is wel eens veroordeeld voor misdrijf. 33,5% heeft softdrugs gebruikt. 8,8% heeft harddrugs gebruikt. 12,3% heeft iemand mishandeld. 10,3% is mishandeld. 17,1% heeft dyslexie. 10,9% heeft ADHD of andere ziekte die gedrag beïnvloedt. 8,0% heeft iets in drugshandel gedaan. 8,9% moet thuis voor anderen zorgen. 8,0% heeft geen contact met (één van de) ouders. 5,2% heeft rugzakindicatie.(handicap of gedragsstoornis)

Loopbaancoaching is… (bron: handboek voor begeleiding van het Regio College uit 2006) Begeleiden naar een diploma… of naar de arbeidsmarkt. Aanwezigheid administreren en op aanspreken. Mogelijke problemen signaleren -> advies inwinnen bij SC en/of doorverwijzen naar SC. Coachen op: deelnemer is zelf verantwoordelijk voor leerproces. leren in de praktijk en leren van praktijksituaties.

Wat is coaching niet? Opleggen/ adviseren/ voorschrijven van je eigen oplossing. Leren in meester-gezel verhouding. Werkbegeleiding. Therapie. Een gesprek met een goede vriend. Een interview over iemands privéleven.

Een voorbeeld van hoe het vooral wel/niet moet. Coachgesprek filmpje Een voorbeeld van hoe het vooral wel/niet moet. Bad coach vs Good coach http://www.youtube.com/watch?v=LY-KUovIq3s http://www.youtube.com/watch?v=h4P6xz6nG5Q

maar achter de leerling. Coachen is… Iets anders dan een competentiemeting afvinken. Iets anders dan een (BPV)functioneringsgesprek. Iets anders dan een slecht nieuwsgesprek. Iets anders dan een informerend gesprek. Je gaat niet voor de leerling staan, maar achter de leerling.

Coachen is… Een leerling zelf doelen laten stellen. Een leerling van A naar B coachen, waarbij de leerling kan vertellen hoe hij/zij van A naar B is gekomen. Coachingsvaardigheden in zetten. Structurele contactmomenten.

Een leerling niet achterop nemen, Coachen is… Een leerling niet achterop nemen, maar leren fietsen! De juiste vragen stellen. Leerling zelf stappen laten formuleren. Verschillende soorten gesprekstechnieken inzetten. Coachen is OEN: open, eerlijk en nieuwsgierig.

De juiste vragen stellen Opdracht Gesloten vragen zijn vragen waar een leerling met een ja of nee antwoord op kan geven. Open vragen nodigen meer uit om over jezelf te vertellen. Wie kan de open vragen er uit vissen?

Coachen in het onderwijs Vanuit je functie als: docent studiebegeleider Mentor Loopbaancoach Coach je collega’s of leerlingen: bij begeleidingsgesprekken (collega) bij groepsopdrachten/ samenwerkend leren bij projecten & het maken van werkstukken tijdens zelfwerkuren

Top 9 vaardigheden van een coach Luisteren Samenvatten LSD Doorvragen & juiste vragen stellen Feedback geven Weerstand herkennen en inzetten (confronteren) Gedrag in het hier & nu benoemen Motiveren Je stijl bewust afstemmen op de coachee Deurtjes gebruiken & gespreksfases duidelijk doorlopen (1 situatie, 2 probleem, 3 doel, 4 actie)

De coachmatrix Coachingsgesprekken hebben bijna altijd dezelfde structuur: 1. Situatie 2. Probleem 3. Doel 4. Actie Dit zijn 4 deuren om het doel van de coachee te bereiken en de coachvraag te onderzoeken.

Coachen via de 4 deuren: 1 Denkdeur: Situatie/Feiten Verzamelen Toets aannames 4 Doedeur: Acties Hoe ga je het aanpakken? Wie/ wat betrek je er bij? 2 Gevoelsdeur: Probleem Analyseren van een kwestie Probleem is datgene waar iemand last van heeft (‘Nou, en?’) 3 Behoeftendeur: Doel Kiezen Vaak het omgekeerde v.h. probleem

Oefening met de matrix Deel A Schrijfopdracht: 5 min Maak vragen voor bij de 4 deuren Deel B Gespreksopdracht in 2 rondes: Ronde 1: 10 min met daarin: a. Het “coachingsgesprek”;  Collega 1= coachee; neem een eenvoudig/ klein probleem  Collega 2= coach: situatie en probleem helder krijgen (waarbij je in ieder geval deur 1 + 2 van je coachee ‘opent’) Ronde 2: idem, wissel van rol (ook 10 min.)

Nabespreken In tweetallen: Plenair: Is de situatie en probleem helder? Welke tactieken gebruikte de coach? Welke vluchtwegen de coachee? Plenair: Wat werkte wel/niet; wie wil er wat over zeggen?

Doen: jouw LBC leerlingen Bekijk je eigen lbc klassenlijst. Neem 5 minuten om langs de namen te gaan en te reflecteren op: Wat weet je van ze? Wie ga ik op korte termijn uitnodigen voor een loopbaancoachgesprek?

Geef je groepsgenoten allemaal een Tot slot Geef je groepsgenoten allemaal een Compliment!

Een Quote ‘Praten over problemen creëert problemen,   ‘Praten over problemen creëert problemen, praten over oplossingen creëert oplossingen’ Steve de Shazer (1940-2005)

Einde… Was het nuttig ? Zijn er nog vragen? Gevraagd: twee vrijwilligers voor het schrijven van een korte feedback op deze workshop.