ACHTERGROND INFORMATIE BUREAU

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

Opleidingsadviseur Fundeon
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
1 Philippe van Wersch, Eindhoven, 31 mei 2013 Maak het onderscheid.
Opvoeden in de stad en in een dorp
Senegal Senegal.
“Smash sportief op weg naar 2020”
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Demografische veranderingen op het platteland
Schuldpreventie Martijn Schoeman, preventiemedewerker armoedebeleid
DOEN OF NIET DOEN? Deelname aan sport en cultuur Cultuur in Beeld, 25 november 2013 Andries van den Broek Annet Tiessen-Raaphorst Remko van den Dool.
Wegwijs in social media land
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Maak het ze makkelijk. U wilt uw woning zo snel mogelijk verkopen. De manier daarvoor is online. U moet dan wel daar aanwezig zijn waar uw potentiële.
Nieuw imago? Nieuw Publiek ? 10 maart 2008 Stadsarchief Publieksconcept en strategie.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Blik op Capelle vanuit landelijk perspectief Over Kantelen en Eigen Kracht Martijn Schut, adviseur Stimulansz 19 november, Capelle aan den IJssel.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Allochtonen in het hoger onderwijs
 Opdracht van de federale overheid  Georganiseerd door het OCMW  Dit in iedere stad  Gemeubelde woning  Basisbehoeften  OCMW zorgt ook voor sociale.
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Psychotherapie bij ouderen
Wat is Customer Relationship Management?
Indonesië.
Planning: Startopdracht Uitleg paragraaf 3.4 Verwerkingsopdracht
Presentatie groep 1 3 april  Doelgroepen  Marketingpropositie  Naamsbekendheid  De producten  Uiterlijk website  Functionaliteit website.
CIJFERS EN MEER… Wat leren we uit onderzoek en hoe vertalen we dit naar onze eigen communicatie en publiekswerking ? Hoever moet je hierin gaan ? HOKJESDENKEN…
ACHTERGROND INFORMATIE BUREAU Publieksonderzoek Evaluatie cultuureducatie Onderzoek onder non-publiek Kwantitatief en kwalitatief.
Cultuurparticipatie bij jongeren
NME: kiezen, leren, meedoen
Belevingswerelden dagrecreatie
Wat kunnen we eraan doen?
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
Sneeuwbal Festival. Opdracht Observeer het publiek tijdens je bezoek.
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
Opvoedbaarheid en jeugdbeleid Henk de Vos Hanzehogeschool Groningen – Lectoraat Integraal Jeugdbeleid 16 september 2010.
Steunpunt Re-Creatief Vlaanderen Korte Meer 3 Beelden van publiek. Over publieksonderzoek in culturele instellingen Henk Roose.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
GPO CULTUUR EN MEDIA DOOR TAYSON HICKS, ASMARA PAPA EN NOËLLE DOODEMAN.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
SCHPA 2.57 Organisatie en beleid week 2.
Rotterdam, cultuur en publiek in kaart gebracht
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Gratis musea bestaan niet Zin en onzin van gratis toegang studiedag sectie Promotie en Marketing, 13 december 2007.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Experiment 2: Museumbezoek in schoolverband. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de.
TNS NIPO MuseumMonitor | Studiedag Prijsbeleid binnen Musea | 13 december 2007 Agenda Wat is en doet de MuseumMonitor Wat heeft men over voor museumbezoek.
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Bunnik,
LANGER ZELFSTANDIG THUIS WONEN
Marketing Week 3 les 1.
Je weet welke soorten gedrukte media er zijn
SIGNAALNOTA LOP MIDDELKERKE.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel
Transcript van de presentatie:

ACHTERGROND INFORMATIE BUREAU Publieksonderzoek Onderzoek onder non-publiek (Kwantitatief en kwalitatief onderzoek) Evaluatie cultuurbeleidstrajecten Advisering onderzoek en cultuurmarketing www.lettyranshuysen.nl

LANG LEVE DE DOELGROEP(EN)! Inhoud presentatie Waarom doelgroepen onderscheiden? Doelgroepsegmentatie. Selectie cruciale doelgroepen. Voorbeelden van doelgroepgerichte marketing. www.lettyranshuysen.nl

DOELGROEPEN BESTAAN NIET? De individualisering en het gigantische aanbod van vrijetijdsbestedingen leiden tot: omnivore smaakvoorkeuren en gedragspatronen ‘zapgedrag’ onberekenbaarheid (potentieel) publiek www.lettyranshuysen.nl

leeftijd en levensfase opleiding en beroep sekse KANTTEKENING 1 Publiek is geen volgzame kudde, maar cultuurdeelname wordt nog steeds sterk beïnvloed door: leeftijd en levensfase opleiding en beroep sekse woonomgeving (stad of platteland) www.lettyranshuysen.nl

jongeren / lager opgeleiden / mannen / mensen die niet in een grote stad wonen zijn nog altijd minder cultureel actief dan ouderen / hoger opgeleiden / vrouwen en stedelingen www.lettyranshuysen.nl

VOORBEELD INVLOED SEKSE www.lettyranshuysen.nl

KANTTEKENING 2 One to one = Customer Relationship Marketing (CRM) op basis van klantendatabase. Hiermee bereik je alleen het bestaand publiek en dus geen nieuw publiek! www.lettyranshuysen.nl

Software waarmee klantgegevens worden beheerd. VOORWAARDEN CRM Software waarmee klantgegevens worden beheerd. Voldoende variatie in aanbod. Mogelijkheid tot binding met klant. Sterke klantgerichtheid van organisatie. Continue registratie klantgegevens. www.lettyranshuysen.nl

VERGROTING/VERBREDING PUBLIEKSBEREIK Het bereiken van andere groepen dan de culturele voorhoede vereist maatwerk t.a.v.: Programmering, Randprogrammering, Extra presentatiemiddelen, Marketingtiing en publiciteit. www.lettyranshuysen.nl

SEGMENTERINGSVOOR-WAARDEN Doelgroepen: zijn intern homogeen reageren heterogeen zijn omvangrijk zijn identificeerbaar blijven een bepaalde periode stabiel www.lettyranshuysen.nl

SELECTIECRITERIA Voldoet de doelgroep aan de genoemde voorwaarden? Past de doelgroep binnen de missie van de instelling? Past de doelgroep binnen de voorwaarden van de subsidiegevers? Is met de doelgroepkeuze voldoende rekening gehouden met de bevolkingsopbouw? www.lettyranshuysen.nl

VERVOLG SELECTIECRITERIA 5. Is het aanbod aantrekkelijk genoeg voor deze doelgroep? 6. Is er voldoende budget en menskracht om deze doelgroep extra aandacht te geven? 7. Hoe kansrijk is de doelgroep? www.lettyranshuysen.nl

2 SPOREN Makkelijke doelgroepen: reeds geïnteresseerd kans op extra inkomsten Moeilijke doelgroepen ervaren veel drempels kosten extra investeringen www.lettyranshuysen.nl

3 BELANGRIJKE SEGMENTERINGSCRITERIA Individueel versus groepsbezoek Ervaren versus onervaren publiek Naar leeftijd ingedeelde groepen www.lettyranshuysen.nl

Ervaren (makkelijk) versus onervaren (moeilijk) publiek INDIVIDUEEL PUBLIEK GROEPS BEZOEKERS ERVAREN PUBLIEK Bijv. cultureel actieve gezinnen met jonge kinderen Bijv. cultureel actieve toeristische excursiegroepen ONERVAREN PUBLIEK Bijv. cultureel inactieve jongeren of verblijfstoeristen (campings) Bijv. excursiegroepen welzijnsprogramma’s of volwasseneducatie www.lettyranshuysen.nl

jong volwassenen (25 tot 40 jaar) oudere volwassenen (40 tot 55 jaar) LEEFTIJDSINDELING kinderen (6 tot 12 jaar) tieners (13 tot 18 jaar) jongeren (18 tot 25 jaar) jong volwassenen (25 tot 40 jaar) oudere volwassenen (40 tot 55 jaar) jonge senioren (55 tot 65 jaar) oudere senioren (65 tot 75 jaar) oude senioren (75-plussers) www.lettyranshuysen.nl

verdere segmentatie 19-25 jarigen Geïnteresseerden (bezoek al theaters en musea) Latent-geïnteresseerden (ontwikkelen aan eigen subcultuur verbonden activiteiten) Niet-geïnteresseerden (zijn alleen bezig met populaire cultuur) www.lettyranshuysen.nl

Nieuw op te richten Stadsmuseum in Gent. Opent in 2006 de deuren. VOORBEELD STAM (GENT) Nieuw op te richten Stadsmuseum in Gent. Opent in 2006 de deuren. O.b.v. groepsdiscussies behoeften en wensen van diverse doelgroepen geïnventariseerd. www.lettyranshuysen.nl

DOELGROEPEN STAM In museumbezoek onervaren publiek Allochtonen Gezinnen met jonge kinderen Senioren Leerlingen uit het basis onderwijs Leerlingen uit het secundair onderwijs Studenten Toeristen www.lettyranshuysen.nl

Het aandeel allochtonen neemt de komende jaren nog meer toe. WAAROM ALLOCHTONEN? Bijna een kwart van de Gentse bevolking allochtoon is (bijna de helft hiervan Turks). Het aandeel allochtonen neemt de komende jaren nog meer toe. Allochtonen worden door musea nog nauwelijks bereikt. www.lettyranshuysen.nl

KENMERKEN & BEHOEFTEN VAN ALLOCHTONEN Hebben vaak geen beeld van wat een museum inhoudt. Wat er in het museum te zien is, sluit vaak niet aan op eigen interesses. Hebben veelal geen contact met ervaren museumbezoekers die hen zouden kunnen introduceren. www.lettyranshuysen.nl

VB RANDPROGRAMMERING GERICHT OP ALLOCHTONEN Gratis tweetalige rondleidingen Gezien de grote groepen Turken te beginnen met Nederlands en Turks, voor volwassenen met hun kinderen, die aan de hand van leuke opdrachten het museum spelenderwijs leren kennen. Dit wordt afgesloten met een gezellig samenzijn in het museumcafé. www.lettyranshuysen.nl

VB PRESENTATIEMIDDELEN GERICHT OP ALLOCHTONEN Stadsintroductieparkoers door het museum en wellicht ook door de stad, waardoor ‘nieuwkomers’ meer vertrouwd raken met Gent. Bij een stadstour kan worden gedacht aan een tocht per huifkar of boot om dit nog aantrekkelijker te maken. www.lettyranshuysen.nl

VOORBEELD GELDERSE MUSEA Pilot landelijke MuseumMonitor vond plaats in Gelderland. Provincie liet vervolgonderzoek uitvoeren naar mogelijkheden om bepaalde doelgroepen beter te bereiken. www.lettyranshuysen.nl

WAAROM VERBLIJFSTOERISTEN? 29% van het publiek van Gelderse musea bestaat uit binnenlandse verblijfstoeristen. Gelderland heeft het grootste marktaandeel als het gaat om binnenlandse vakanties in Nederland. www.lettyranshuysen.nl

KANSRIJKE SUBDOELGROEPEN VERBLIJFSTOERISTEN Senioren die fietstochtjes maken vanuit hun vakantieverblijf. In Gelderland bivakkerende gezinnen. Tweeverdieners die een weekendje weg zijn. Campinggasten of huisjespark­bewoners. www.lettyranshuysen.nl

RANDPROGRAMMERING GERICHT OP ACTIEVE 50-ERS fietsarrangementen met museumbezoek (aangezien senioren op de prijzen letten, kunnen speciale fietsarrangementkortingen hen over de streep trekken) op nostalgie gerichte rondleidingen ambachtendemonstraties living history www.lettyranshuysen.nl

EXTRA PRESENTATIEMIDDELEN GERICHT OP TWEEVERDIENERS Tweeverdieners zullen alleen musea bezoeken die hen iets bijzonders te bieden hebben. Daarom valt te denken aan concert, rondleidingen en audiotours met verrassende invalshoeken. Aan zulke extra activiteiten kan gerust een prijskaartje worden gehangen. www.lettyranshuysen.nl