De psychologie van communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Advertisements

Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Communicatie met de klant
Sensorische Informatie Verwerking
Alzheimer Een haperend geheugen
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Wat is het geven van feedback?
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Communiceren met ouders
Duidelijk schrijven voor iedereen
Geïntegreerde Communicatie
Een lessenserie van drie lessen
Aan een buitengewoon persoon!
De eerste presentatie voor Nederlands
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Een haperend geheugen.
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
Het wezen van ‘contact’
Test je geheugen
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Interculturele Communicatie
Er was eens een leesvirus,die was zijn stippen kwijt.
Is de vereniging auti-proof?
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Docentencongres 2014 Programma: 10:00 – 12:30 Mindset
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Praten is zilver zwijgen is goud.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Proprioceptie Michelle borghers.
Communicatieproblemen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Effectief communiceren
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Communicatie & Relatie
Dagdeel 3 conflicthantering
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Je pris avant-hier du chocolat pour digérer mon dîner, afin de bien souper; et j'en ai pris hier pour me nourrir et pour jeûner jusqu'au soir : voilà de.
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Hand-Out.
Xperimenta 12 oktober zintuigen.
Op het werk, in de klas en prive.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Op het werk, in de klas en prive.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Thema Zintuigen.
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Communicatie.
Basics over communicatie
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Training communicatie
Communicatie 7e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Les 5: Verbale communicatie
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

De psychologie van communicatie 6 april 2004

Wat zal ik later worden?

Ballerina?

Goochelaar?

Verpleegster?

Brandweerman ?

Popster?

Advocaat?

Wat staat er op ons menu? Doelstelling: antwoord op 3 vragen Hoe ontstaat informatie en betekenis? Waarom begrijpt mijn klant mijn boodschap niet of anders? Hoe pak ik het dan best aan? Nog antwoorden? Na de presentatie of bij de drink

Vraag 1: Hoe ontstaat informatie? Voorbeeld: de afstandsbediening van uw auto Communicatiekanalen: Ogen (zien): 83 % Oren (horen): 11 % Tast (voelen): Reuk (ruiken): 6 % Smaak (smaken): Opvallen = verschil maken (USP)

Vraag 1: Hoe ontstaat betekenis? Voorbeeld: ik heb het warm Het verschil tussen wat en hoe Betekenis Wat? Hoe? de woorden de inhoud Onze stem en lichaamstaal De vorm en de structuur 7 % 93 % Onderzoek University of Pennsylvania

Wat staat er op ons menu? Hoe ontstaat informatie en betekenis? Waarom begrijpt mijn klant mijn boodschap niet of anders? Hoe pak ik het dan best aan als KMO?

Vraag 2: de boodschap niet begrepen? Per seconde 10.000 zintuiglijke indrukken Na 30 dagen 90 % reeds vergeten (vooral nà 1e uur) Slechts 3 % van de woorden te verwerken Folder 5000 woorden: tussen 400 en 20 woorden Cascade-effect Onderzoek: Prof. Kroeber-Riel en Prof. Ebbinghaus

Cascade-effect 100% 17 % Wat ik heb willen zeggen Wat ik gezegd heb Wat hij/zij gehoord heeft Waarnaar hij/zij geluisterd heeft Wat hij/zij begrepen heeft Wat hij/zij dacht gehoord te hebben Wat hij/zij onthouden heeft Wat hij/zij gaat toepassen 17 %

Vraag 2: de boodschap anders begrepen? Het communicatieproces 1 Zender Boodschap Ontvanger

Vraag 2: de boodschap anders begrepen? Het communicatieproces 1 Zender Boodschap Ontvanger 2 Beeld (zender) Medium Beeld (ontvanger)

Vraag 2: de boodschap anders begrepen? Het communicatieproces 1 Zender Boodschap Ontvanger 2 Beeld (zender) Medium Beeld (ontvanger) Coderen DeCoderen 3

Vraag 2: de boodschap anders begrepen? 3 filters bij decoderen: Selectie (selectief geheugen) Voorbeeld: autosnelweg, boek lezen Een deel van de prikkels verdwijnt Veralgemening (associatie) Voorbeeld: wat zal ik later worden, verhuizing We associëren, leggen verband met een gekend beeld Vervorming (veranderen) Voorbeeld: optische illusie We veranderen onze zintuiglijke waarneming

Vraag 2: de boodschap anders begrepen? Filters Veralgemenen Selecteren Vervormen De wereld zoals IK die begrijp De wereld buiten die we observeren En er zijn 6 miljard IKKEN!

Vraag 2: de boodschap anders begrepen? Is er dan geen orde in de chaos? Uw klant ordent zijn informatie volgens een aantal ordeningsprincipes Voordelen krijgen of nadelen vermijden Intern beslissen of extern mening vragen Op zoek naar overeenkomsten of verschillen ….

Wat staat er op ons menu? Hoe ontstaat informatie en betekenis? Waarom begrijpt mijn klant mijn boodschap niet of anders? Hoe pak ik het dan best aan?

Vraag 3: hoe pak ik het dan aan? De nieuwe inzichten: Uw klant ontvangt zijn info vooral via oog-oor-gevoel-kanaal Uw klant filtert die informatie Uw klant ordent die informatie volgens een aantal ordeningsprincipes Uw klant hecht bovendien vooral betekenis aan vorm, structuur en non-verbaal gedrag

Vraag 3: hoe pak ik het dan aan? Doelgerichte communicatie: stem uw boodschap (doelstelling) af op uw doelgroep (klantensegmentatie) Consistente communicatie: alle communicatie ondersteunt dezelfde boodschap Aangepaste communicatie: uw communicatie speelt in op de ordeningsprincipes van uw klant

Vraag 3: hoe pak ik het dan aan? Geïntegreerde communicatie: Kies de juiste vorm voor uw boodschap in functie van uw klant

Wat mag u zeker niet vergeten? Ken uw klant Wat verwacht hij? Hoe denkt hij? Pas uw boodschap aan aan uw klant Breng dezelfde boodschap op verschillende manieren Wees consistent: het gaat om dezelfde boodschap Wees uniek: het verschil valt op Kies een communicatiekanaal dat “vormgevoelig” is: Hoe belangrijker de relatie met uw klant, hoe belangrijker het non-verbale gedrag wordt Vooral de vorm is belangrijk

Geen eenvoudige opdracht? Je hebt het zelf gezocht!

Ambtenaar!