Www.swov.nlTheoretische achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Advertisements

VCA HOOFDSTUK 3 ONGEVAL.
Lespakket Vrijheidsbeperking Les 2: Zorg voor vrijheid
Door met Duurzaam Veilig De Nationale Verkeersveiligheidsvekenning
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
De relatie tussen logistiek en veiligheid
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
De omgeving van de mens Chris Schoon Chris Schoon 2 november 2005.
Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Door met Duurzaam Veilig De Nationale Verkeersveiligheidsvekenning
Webinar: Hoe omgaan met ‘grijze wegen’?
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Divera TWISK SWOV - Nederland
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Wat is veiligheid in het algemeen?
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
Woensdag 2 november 2011 Veiligheidsprocedure op netwerkwerkniveau Dr. ir. A. (Atze) Dijkstra SWOV.
Verkeersgedrag en - veiligheid 2 Adriaan Walraad.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Opvoedingsondersteuning
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens De omgeving van de mens Chris Schoon.
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Risicojongeren in Rotterdam Aanleiding Wetenschappelijke input integrale benadering Input voor conferentie Gemeente Rotterdam/Rijk Opzet studie Literatuurstudie.
Ethiek.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Peter Draaisma Hielke Praamstra
Het einde van lidmaatschaps-relaties oude stijl?
VERKEERSCIJFERS 2014 Politiezone RIHO. Vooraf  Snelheid, gebruik van alcohol en drugs en onaangepast rijgedrag zijn de drie hoofdoorzaken van ongevallen.
Hom Com 19 oktober Zelfrijdende auto Google leert wagen rijden zoals mensen (slecht dus) Tegen 2040 zijn we zo ver ?
Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.
Oefententamen Twee groepen Iedereen geeft antwoord; A, B, C of D
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
 Een loodgieter is deskundig in het in bedwang houden van water en stelt een diagnose omtrent waar een lek zich bevindt of waar een onaangename geur.
Diagnoses in het maatschappelijk werk Johan Bastiaensen.
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
De kracht van positief opvoeden
Reconstructie Kerkweg Roelofarendsveen
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Ernstige verkeersongevallen met jonge beginnende bestuurders Dirk Ligtermoet (mede namens DVS) NVVC 19 april 2012.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Schuld en schuld is twee Mr. dr. Wilma Duijst. Plaatjes.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Veilig Verkeer Landerd Verkeer: een zaak van levensbelang Presentatie VR 6 maart 2012.
Onveilige kruising te grote aantasting leefbaarheid Hellouw Aanpak ontsluiting moet mee in groot onderhoud 2017!
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Bodem in de Omgevingswet
Vca 1-21 BASISVEILIGHEID (VCA) LES ONGEVALLEN. vca 1-22 Van Theorie naar Praktijk Risico definitie: De mate van waarschijnlijkheid dat een bepaald ongewenst.
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Klankbordsessie 2 december 2015
TC Heeze & Veiligheid nog een keer
Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030
Toolbox Werken op hoogte
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
JEUGDzorg - voor wie?.
Combinatietraject relatieverslaving en codependentie
Persconferentie ZPZ 5344 – Brussel Noord
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
WVO 1A November 2016 Standaard WVO HSE pakket maart 2016
Transcript van de presentatie:

achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts

achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 De doelen van Duurzaam Veilig nog eens op een rij 1. Voorkómen van (ernstige) ongevallen 2. Nagenoeg uitsluiten van ernstig letsel indien ongeval onvermijdelijk

achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Interventies: zo vroeg mogelijk in keten van systeemontwerp  verkeersgedrag Proactieve aanpak: voorkómen van HIATEN in het SYSTEEM Wie is de schuldige? Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Onveilige handelingen minder afhankelijk maken van keuzen van individuele weggebruikers

achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 De mens de maat der dingen Fysieke eigenschappen – De mens is kwetsbaar Psychologische eigenschappen – De mens kan niet altijd  fouten – De mens wil niet altijd  overtredingen

achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Integrale aanpak INFRASTRUCTUUR – Ontwerp laten aansluiten bij menselijke capaciteiten en beperkingen VOERTUIGEN – Ondersteunen van rijtaak – Bescherming bieden MENS – Goed geïnformeerd en geoefend – Daar waar nodig gecontroleerd

achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 De principes in de geactualiseerde visie Duurzaam Veilig-principe Functionaliteit van wegen Homogeniteit van massa’s en/of snelheid en richting Herkenbaarheid van de vormgeving van de weg en voorspelbaarheid van wegverloop en van gedrag van weggebruikers Duurzaam Veilig-principe Functionaliteit van wegen Homogeniteit van massa’s en/of snelheid en richting Herkenbaarheid van de vormgeving van de weg en voorspelbaarheid van wegverloop en van gedrag van weggebruikers Duurzaam Veilig-principe Functionaliteit van wegen Homogeniteit van massa’s en/of snelheid en richting Herkenbaarheid van de vormgeving van de weg en voorspelbaarheid van wegverloop en van gedrag van weggebruikers Duurzaam Veilig-principe Functionaliteit van wegen Homogeniteit van massa’s en/of snelheid en richting Herkenbaarheid van de vormgeving van de weg en voorspelbaarheid van wegverloop en van gedrag van weggebruikers Statusonderkenning door de verkeersdeelnemer Vergevingsgezindheid van de omgeving en van weggebruikers onderling Duurzaam Veilig-principe Functionaliteit van wegen Homogeniteit van massa’s en/of snelheid en richting Herkenbaarheid van de vormgeving van de weg en voorspelbaarheid van wegverloop en van gedrag van weggebruikers Statusonderkenning door de verkeersdeelnemer Vergevingsgezindheid van de omgeving en van weggebruikers onderling Duurzaam Veilig-principe Functionaliteit van wegen Homogeniteit van massa’s en/of snelheid en richting Herkenbaarheid van de vormgeving van de weg en voorspelbaarheid van wegverloop en van gedrag van weggebruikers Statusonderkenning door de verkeersdeelnemer Vergevingsgezindheid van de omgeving en van weggebruikers onderling

achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 FUNCTIONALITEIT Functionele indeling van wegen: DV wegen: slechts één functie Stromen Toegang bieden

achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Functionele wegcategorieën Stroomwegen (SW) – Verkeer moet kunnen stromen Erftoegangswegen (ETW) – Toegang bieden tot bestemmingen Gebiedsontsluitingswegen (GOW) – Verbinding leggen tussen SW en ETW

achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 HOMOGENITEIT Ernstige ongevallen: – Grote snelheids- en/of massaverschillen – Enkelvoudig ongeval tegen obstakel – Kruispuntongevallen – Auto – voetganger

achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Auto-voetgangerbotsingen

achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Uitwerking homogeniteitsprincipe Daarom: – Vermijden van conflicten Aparte infrastructuur voor voertuigen met verschillende massa en snelheid Fysieke rijbaanscheiding tussen tegemoet- komend verkeer met grote snelheid – Conflicten onvermijdbaar? Snelheid omlaag! Snelheidslimiet omlaag Snelheidsreducerende maatregelen op kruisingen (b.v. rotonde)

achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Voorkómen van fouten door: – Situaties herkenbaar te maken – Wegverloop voorspelbaar te maken Gevolg: – Rijtaak meer op routine  minder fouten – Gedrag anderen beter voorspelbaar HERKENBAARHEID Basis van fouten  indeling van taakuitvoering – In begin: uitproberen en/of beredeneren – Daarna: ontdekken van regels (routine) – Na heel oefening: automatisch gedrag Meer en ernstiger Minder en onschuldiger FOUTEN

achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 STATUSONDERKENNING Mens als maat, maar: verschillen tussen mensen in taakbekwaamheid – Beginners, ouderen – Slaap, alcohol, stress

achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Taakbekwaamheidsmodel Taakeisen (T) Competenties (C) Taakbekwaamheid (B) B ≥ T  controle B < T  gevaar

achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 STATUSONDERKENNING Daarom: – Generieke maatregelen  basis voor iedereen – Specifieke maatregelen  aanvulling lagere taakbekwaamheid Taakeisen (T) Competenties (C) Taakbekwaamheid (B) B ≥ T  controle B < T  gevaar Gericht op statusonderkenning

achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 VERGEVINGSGEZINDHEID Sociale uitwerking: – Voorkómen van ongevallen – Anticipatie op gedrag van minder vaardige medeweggebruikers Fysieke uitwerking: – Voorkómen van ernstige afloop van ongevallen – Vergevingsgezinde omgeving

achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Tot slot Integrale aanpak: niet vanuit afzonderlijke maatregelen werken maar vanuit principes – Want: effectiever en efficiënter

achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006