Successen,kansen en mogelijkhe- den voor de Fiets in gemeentelijk Verkeer- en vervoerbeleid Saxion minor Mobiliteit en verkeer Basisvak MV2: Mobiliteit,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fietsersbond en gemeenten Bijeenkomst Fietsberaad
Advertisements

De stad denkt mee en doet mee 1 • Waardering voor grote betrokkenheid bij binnenstad • Belangenorganisaties bieden rapport aan over groen, na eerdere rapporten.
GfK Supermarktkengetallen
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Nieuwe impulsen voor de fiets
Gemeentelijk Fietsbeleid NHL 2008 – mei 2009.
Verkeersveiligheid Buitenveldert
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Toekomst-agenda Snelfietsroutes werken aan de schaalsprong en een breed draagvlak voor regionale netwerken van snelle fietsroutes Mobiliteit & duurzaamheid,
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Welkom.
Fietsparkeren in Delft
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Gezonde leefomgeving Hoe wordt de wijk een gezonde leefomgeving in een krachtige stad?
Fietsbalans®-2 Wassenaar
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Provincie Noord-Brabant Aad Smid Fietsersbond Provinciaal vertegenwoordiger 10 november 2010 Fietsersbond in Noord-Brabant.
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
Welkom!.
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Fietsbeleid in Culemborg
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
1 fietsenstallen Leiden CS H. van Zeijl. 2 inhoud Ervaringen in Leiden vertrekpunt oude situatie nieuwe ontwikkelingen beheer openbare ruimte prognoses.
Fietsbeleid in Limburg
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november Weesfietsenaanpak bij stations.
Fietsparkeren Spoorzone Delft
Weesfietsenaanpak bij stations Handboek & Ervaringen Weesfietsenteam
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
Recreatief fietsen: nog een hele uitdaging
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Succesvol fietsparkeerbeleid
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Fietsbalans®-2 Utrecht
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé.
Van krachtwijk naar fietswijk
Themabijeenkomst elektrische fiets 29 januari 2009 Welkom originele foto: Qwic.
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Verkeerssituatie rond onze school Knelpunten volgens ouders en kinderen.
Verkeersveilige Schoolomgeving
Kanaleneiland Centrum Winkelen, Wonen, Werken, komen, zijn, gaan.
Help kinderen veilig naar school!
Verkeersveiligheid voor kinderen voorop! Fusie, verhuizing, nieuwe school?
Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.
Haarlem voor iedereen Koos Pelsser. Toegankelijkheid… … maakt dat mensen zelfstandig en op een gelijkwaardige manier gebruik kunnen maken van vervoer,
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Klankbordsessie 2 december 2015
Nationaal Parkeercongres 2017
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Fietsparkeren in Zwolle
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke.
Duurzame mobiliteit in landelijk gebied
Transcript van de presentatie:

Successen,kansen en mogelijkhe- den voor de Fiets in gemeentelijk Verkeer- en vervoerbeleid Saxion minor Mobiliteit en verkeer Basisvak MV2: Mobiliteit, milieu en alternatieven

Kader en doelen mv2 Mobiliteit: Problemen en opgaven Oorzaak effectketen  Aangrijpingspunten  mogelijkheden fiets bij vervoerswijzekeuze Mét Vr 3 april 9.45 fietsstalling Zwolle excursie MV2 opd4= Geef alle soorten maatregelen (met concrete voorbeelden) in Zwolle, leid af wat de succesfactoren zijn en wat elders (bijv jouw woonplaats) kan gedaan worden eet?

Hoofdonderwerpen fiets 1)Situatie; rol van de fiets in verplaatsingen 2)waarom meer fietsbeleid 3)Ontwikkelingen en successen fietsbeleid 4)wat kan n gemeente aan fietsbeleid doen? 5)instrumenten voor fietsbeleid 6)wat zijn de voorwaarden voor succes?

Rol van de fiets -1 in het landelijk vervoerssysteem tov auto en ov - ruim 20 miljoen fietsen in Nederland -25% van de verplaatsingen per fiets % van de verplaatsingen < 7,5 km (= 30 min.) Conclusie; -grote rol -kansen voor de groei -6% van de autoritten kan ook nog met de fiets !

Rol van de fiets -2 bij ketenmobiliteit (i.c.m. openbaar vervoer) - 1/3 van de treinreizigers gaat per fiets naar het station - stijging fietsgebruik naar station: in afgelopen vijf jaar + 50%

Rol van de fiets -3 Tav bereikbaarheid -fiets neemt weinig ruimte in: 20 á 30 keer minder dan een auto -fietsverkeerslicht: 6 keer zoveel fietsers verwerken dan auto’s -in de stad is de fiets sneller dan de auto -fietspaden zijn minder grote barrières voor voetgangers

Hoofdonderwerpen fiets 1)Situatie; rol van de fiets in verplaatsingen 2)waarom meer fietsbeleid 3)Ontwikkelingen en successen fietsbeleid 4)wat kan n gemeente aan fietsbeleid doen? 5)instrumenten voor fietsbeleid 6)wat zijn de voorwaarden voor succes?

waarom meer fietsbeleid Fietsen is tot 7 km een goed alternatief voor reiziger qua tijd, gemak, etc Schadelijke emissies nihil; elke vervangen autorit helpt Fietsen maakt compacte stad mogelijk Investeringen in fietsinfrastructuur zijn relatief goedkoop Fietsen is gezond

Effectiviteit fietsinfra voor VF onderzoek bij 25 woon-werk relaties: - reistijd (vf-waarde): fiets+ov tov auto: 1,25 - reistijd: lopen of bus+ ov t.o.v. auto: 1,43  fiets bij voortransport: 15% betere VF Betere VF  meer fietsgebruik

Hoofdonderwerpen fiets 1)Situatie; rol van de fiets in verplaatsingen 2)Waarom meer fietsbeleid? 3)Ontwikkelingen en successen fietsbeleid Analyse met methode DESTEP (.) 4) Wat kan n gemeente aan fietsbeleid doen? 5) Instrumenten voor fietsbeleid 6) Wat zijn de voorwaarden voor succes?

ontwikkelingen 1, Economische Tav bestedingen in winkels -fietsers en voetganger besteden 50 % t.o.v. van automobilisten -bezoeken winkelcentra wel vaker Bijv Assen: aandeel fiets bij winkelbezoek is 30%; omzet aandeel: 26%. Auto: 46% en omzetaandeel: 56%

ontw 2 = Sociaal–culturele ontwikkelingen a) t.a.v maatschappelijke participatie: De fiets -bevordert zelfstandigheid ouderen en kinderen -geeft niet–autogebruikers meer vrijheid -Zorgt voor bereikbaarheid van voorzieningen -Is goedkoop (in aanschaf en gebruik)

Ontw2= sociaal–culturele Ontwikkelingen b) t.a.v i nteractie tussen mensen -”fietsers letten op elkaar -Tussen fietsers minder agressie -Meer onderlinge verdraagzaamheid” fietsen is onderdeel Nederlandse cultuur

Ontw2= sociaal–culturele Ontwikkelingen C) Persoonlijke waardering -mensen willen gezien worden op een fiets -fietsen wordt geassocieerd met vreugde, geluk, vrijheid en altijd op tijd, - 85% Nederlanders vindt dat er meer geld voor de fiets moet worden uitgetrokken  Er is draagvlak voor fietsinvesteringen

Ontw2= sociaal–culturele ontwikkelingen d) marketing - fiets is een goed marketing instrument -Bijv bij hotels met een fiets-aanbod -fiets als promotie-product -OV-fiets -rol van de fiets in films: Zwartboek (Carice van Houten), Evelien (Kim van Kooten) en soap series

Ontw3 Technologisch ontwikkelingen - Fietsen in alle soorten en maten -Voor heel veel doelgroepen ( -Lekvrije banden -Remmen die ook bij regen werken (schijven) -Licht dat werkt zonder dynamo -Informatiesystemen wachttijd bij stoplichten -Etc

Ontw3 Technologisch ontwikkelingen samen met regels+ gedrag fiets en verkeersveiligheid : 400 fietsdoden : 150 fietsdoden sterke toename auto- en fietsgebruik in 25 jaar - verwachting: meer fietsdoden - praktijk: minder fietsdoden! hoog fietsgebruik  minder fietsongevallen!

Ontw3 Ecologisch ontwikkelingen qua gezondheid -30 minuten fietsen= 30 min bewegen -vermindert de kans op een hartinfarct, op diabetes, stress, sommige kankersoorten -mensen die regelmatig bewegen leven 1,5 jaar langer -goed voor mobiliteit en welbevinden ouderen

ontw5 Politiek/bestuurlijke ontwikkelingen a) Landelijke én Europese erkenning voor -Werking slimme 3-stapsstrategie (voorkomen > alternatieven > milieutechniek) -Bestemmingen clusteren op fietsafstand dwz ruimtelijke ordening binnen 7,5 km helpt -goede fietsvoorzieningen bijv fietsparkeren, directe routes en veilige tunnels bijv (Groningen, Houten, Zwolle) helpen

ontw5 Politiek/bestuurlijke ontwikkelingen b) Landelijke én Europese erkenning voor - kennis van kosten maatregelen (fietsmaatregelen zijn relatief goedkoop in vergelijking met auto- en ov investeringen -infrastruktuur auto: ”10 keer duurder dan fiets -autoparkeren: 15 á 20 keer duurder dan voor fiets”  Goede verhouding: kosten/opbrengsten fietsinv.

ontw5 Politiek/bestuurlijke ontwikkelingen c) steeds meer samenwerking op diverse fronten inspanning op gebied ruimtelijke ordening infrastructuur (routes, wegdek fietsparkeren goede informatievoorziening  tevreden fietsers  meer mensen op de fiets  hoe meer fietsers  hoe meer investeringen en fietsvriendelijke beleidskeuzes

Conclusies DESTEP ontwikkelingen Hoog fietsgebruik voorbeeldgemeenten hangt samen met fietsbeleid RO en infra Fietsgebruik < 0,4  veel kansen voor fiets kosteneffectieve maatregelen op gebied RO, infra en parkeren Veel instrumenten

H4: succesfactoren = = wat werkt goed 1)goed netwerk van fietsroutes: - veilig - direct - weinig oponthoud - goede en voldoende stallingsmogelijkheden 2).. 3)…

fietsbeleid Instrument 1= Politieke keuzes -meer ruimte voor de fiets en minder voor auto -bevorderen ketenverplaatsingen (bus + fiets) ipv uitbreiding auto-infrastruktuur -benutting bestaande infrastruktuur: - autoluw maken van bepaalde routes - aanpassing verkeerslichten - aanleg fietsstroken op bestaand wegprofiel -stringent (auto) parkeerbeleid

fietsbeleid Instrument 2 = maatregelen Maatregelen blokkadevrije directe routes Maatregelen infrastructuur incl parkeren wegdek Maatregelen duurzaam veilig + - eigen fietssinfra of juist gemengd (afh van..) - fietsers voorrang van rechts - bromfietsen op de rijbaan - dode hoek spiegel

fietsbeleid Instrument 3 = op woon-werk Speciaal voor woon-werk verkeer tot 7,5 km: fietsaandeel: 45% mogelijk ! - directe snelle routes - campagnes: “fiets naar je werk!” - fiets-privé plan - douches + kleedruimtes - goede stalling - reiskostenvergoeding fiets Via vergunning, kvk, maats verantwoordelijkheid, campagnes

fietsbeleid Instrument 4 special winkelbezoek stimuleren winkelbezoek binnenstad per fiets: - fietsenstallingen (gratis) - fietsparkeren dicht bij winkels - bezorgdienst boodschappen - transportfietsen - internet

fietsbeleid Instrument 5: voor schoolverkeer - jong geleerd, oud gedaan - stimuleren zelfstandigheid - gezond - 14% wordt met de auto gebracht - Houten: 6%, Amsterdam: 60% lopen - gem. landelijk: 40%

waarom met de auto naar school? -Verkeersveiligheid -combineren met naar het werk gaan -school is te ver weg -14% is laag, maar iedere dag op hetzelfde moment! (14% van 500  70 kinderen in 50 auto’s om 8.30 uur in een woonstraat!)

Brede aanpak schoolverkeer Én gedrag én infrastructuur én communicatie CROW-brochure “Samen werken aan een Duurzaam Veilige schoolomgeving” infrastructuur, handhaving, educatie, communicatie met ouders fietsenstalling bij school

Samenwerken voor gezond schoolverkeer - (verkeers)ouders - schoolleiding - gemeente - politie - omwonenden - leerkrachten - kinderen

Campagnemateriaal voor gezond schoolverkeer - KANS (Kinderen Anders Naar School) - verkeersslang - kindlint - ANWB Streetwise - verkeersveiligheidslabel - boekjes: “spitsuur rond school”, “de schoolspits” (

fietsbeleid Instrument 6 ketenmobiliteit -uitbreiding stallingsvoorzieningen(Prorail: “ruimte voor de fiets”) -verschuiving van bewaakt naar onbewaakt -aanpak weesfietsen (15%!!) -Fietskluizen -Vouwfiets -OV-Fiets ( -Parijs: “witte fietsen-plan” (

fietsbeleid Instrument 6 ketenmobiliteit nieuwe ontwikkelingen - vouwfiets mee in de bus (Qliners + streekbussen in Groningen en Drenthe) - Park & Bike - fiets mee in de metro - Q-park: huurfietsen in parkeergarages - OV-fiets niet alleen bij stations - handhaven veerponten (

fietsbeleid Instrument 7 voor recreatief fietsen -fietsen met een recreatiedoel(zwembad, recreatieplas) -fietsen als doel (zondagmiddag bewegen, wielrennen -fietsvakanties -fietsvoorzieningen bij voetveren, fietspaden en stallingen bij bushaltes -(bewaakte) stallingen bij het strand -Knooppuntroutes, bewegwijzering en paddestoelen -Horeca -arrangementen

Zie ook

voorwaarden voor succes fietsbeleid: fietsbeleid is het meest effectief en efficiënt als het een integraal onderdeel is van: - ruimtelijke ordening - verkeersbeleid - consequent politiek beleid - economisch beleid - onderwijs - binnenstadsbeleid - milieubeleid - gezondheidsbeleid