19 april 2011 Michel van Roon, Directeur CRM used car management

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT
Michiel Verbeek 17 februari Wie is hoofdschuldige aan de kredietcrisis? a.De bankiers b.De toezichthouders op de banken c.De Amerikaanse overheid.
Cawar Consumer Awareness. Doelstellingen  Bepalen wat de omvang van de problemen rond consumptie is.  De kwaliteit evalueren van de informatie die wordt.
Voorraadwaardering Technische en economische voorraad FIFO methode
Handel en marketing hoofdstuk 9
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Asymmentrische informatie
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
Innovatie in de Nederlandse tarweketen Hanneke Pol.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Nationale rekening DEEL 1 Productie meten.
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
MEXX Presentatie MIX Nationale DHZ Sessie NOOS
Agenda:  Voorstellen  Het Hyundai Mobiliteitsplan; Zorgvrij leasen  Rekenvoorbeeld  Eventuele bezwaren  Het vervolg…
Verzekeren.
solidariteit en moreel wangedrag
van privaat naar publiek Johan G. Hakkenberg Algemeen directeur RDW.
Overheidsinterventie 2
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
Protectionisme versus Internationale samenwerking
Wat kost de EHS ons als de EHS klaar is ? Een verkenning Aris Gaaff, Henk Smit, Arianne de Blaeij Ruimteconferentie 3 november 2009.
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
Haal wel rendement uit IT investeringen Ton Tijdink.
België en de wereldhandel: Wat is de reden van de achteruitgang? Hoe kan de situatie worden verholpen? Guy Quaden Gouverneur ICC Belgium, 3 mei 2010.
 Bedrijfsprofiel RingIT  Personeel  Risico’s & Risicobeheersing  Kerncijfers  Toekomstverwachtingen.
Tot hier en niet verder ….. Wijnand de Geus Nationale AutoPAS 19 april 2011.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Sociale dumping en deloyale concurrentie Probleemstelling en maatregelen van de huidige regering.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Keynesiaans model J. Zonjee.
Kabels en leidingen nabij watergangen
Internationale handel
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Prof. Dr. T. Vander Beken.
Spraakmakende campagnes. Agenda  Introductie E-id  E-id wervingsbeleid  Case: Leaseauto’s voor afstudeerders  Case: Uitgerust aan de start  Vragen.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met geïntegeerde.
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
1 GfK Retail and TechnologyBelgië6 August 2014 GfK Marktonderzoek Vlaanderen Cindy Van Mulders Business Consultant 10 december 2010 Stand van zaken.
Achtergrond 380 kV HS-station Breukelen
Pensioenverzekeren over de grens
Overheidsinterventie 3
Economische kringloop
Cijfers Zorg en Gezondheid
Rondetafel bijeenkomst Hergebruik van Overheidsinformatie Ronde tafel 1 april 2010.
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Get 5 Get Rich Get 5 Rich. © 2001 Goovaerts & Menick Wat Zou u Doen of Kopen Als u Zoveel Geld Zou Hebben en Niet Op De Prijzen Zou Hoeven Letten?
19 September 2008 Getting you there. De veroudering bekeken door een macro- economische bril. Freddy Van den Spiegel Chief Economist - Director Public.
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
Consumer and Commerce Circuit – C3 Innovatieve Handelsnetwerken in de praktijk.
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
Antwoorden mobieltje- uit lagelonenlanden dus goedkoper.
Premium Cloud Backup Makkelijk.Veilig.Betrouwbaar.
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
H o o f d s t u k 3 H e t W e l v a a r t s p e i l § 3.1 Werken en waar? Drie bestaansmiddelen of economische sectoren Primaire, secundaire en tertiaire.
De Euro In de Eurozone. De EU bestaat momenteel april 2015 uit 28 landen.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
3.1 PRODUCTIE.
Het uitbesteden van overheidstaken aan de particuliere sector
Transcript van de presentatie:

19 april 2011 Michel van Roon, Directeur CRM used car management De economische schade van kilometertellerfraude & De kosten-batenanalyse van het Car-Pass-systeem 19 april 2011 Michel van Roon, Directeur CRM used car management

Agenda Introductie studie Dynamiek van de gebruikte auto markt m.b.t. kilometerstandfraude Waar en wanneer levert kilometerstandfraude op? Kilometertellerfraude in € Kosten-batenanalyse van het Car-Pass-systeem Conclusies

Duitsland

Introductie-onderzoek Doel: Analyse van de economische gevolgen van kilometertellerfraude met gebruikte auto’s in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. Kosten-batenanalyse van het Car-Pass model Onderzoeksopzet: Kwalitatief: Interviews met 69 stakeholders incl. Tsjechië & Roemenië Kwantitatief: Desk research & ontwikkeling van rekenmodel Consumentenonderzoek:“Onderzoek van het koopgedrag, vertrouwen in gebruikte auto’s’ en ervaren toegevoegde waarde van een Car-Pass-systeem” Uitvoering: Michel van Roon, directeur CRM used car management Kris Peeters, directeur CRM used car management België Rob M. Henneveld, associated senior consultant

UC Dynamiek in de markt Nieuwe auto verkopen zijn bron voor de gebruikte auto markt Gebruikte auto markt is een open markt: Particuliere klanten Fleetklanten incl. verhuurbedrijven Leasebedrijven (operational & financial lease) Import & export transacties

UC Dynamiek in de markt Grensoverschrijdende stroom van gebruikte auto's wordt in gang gezet door een bijna fundamentele onbalans tussen vraag & aanbod Vraag & aanbod in de centraal Europese landen (kwantitatief gebrek aan evenwicht) Economische groei en stijgende welvaart leidt tot een stijgende vraag naar gebruikte auto's De natuurlijke aanvoer van gebruikte auto's, gevoed door de lokale verkoop van nieuwe auto’s, is beperkt Gebrek aan aanbod wordt gecompenseerd door het importeren van gebruikte auto‘s

UC Dynamiek in de markt Grensoverschrijdende stroom van gebruikte auto's wordt in gang gezet door een bijna fundamentele onbalans tussen vraag & aanbod Vraag & aanbod in de EC-landen (kwalitatief gebrek aan evenwicht) Particuliere klanten rijden doorgaans langer door met hun nieuwe auto (laag aanbod gebruikte auto’s met lage kilometerstand) Particuliere klanten rijden doorgaans kleine & zuinige auto’s Zakelijke voorraad: grotere auto’s, hogere km-stand Vraag en aanbod = mismatch

UC Dynamiek in de markt Voorbeeld van onbalans op macro niveau: Restwaarde verschillen in EU-landen Eurotax Glass RV Index Source: EurotaxGlass

UC Dynamiek in de markt Enkele onderzoeksresultaten: De woordvoerder van BvfK (Dld) vertelde dat Duitse dealers gebruikte auto’s importeerden uit Italië. Logisch, als je de RV index van Eurotax bekijkt. Een remarketing manager van Lease Plan vertelde dat Italiaanse dealers gebruikte auto’s in Duitsland kochten. Niet zo logisch, als we de restwaarde index van Eurotax bekijkt. Wat veroorzaakt deze onverklaarbare stroom van gebruikte auto’s?

UC Dynamiek in de markt Procurement manager van AAA Auto in Praag: “Internationale handel in gebruikte auto’s is niet winstgevend zonder dat er geknoeid wordt met de kilometerteller” Onze conclusie: Kilometerstandfraude herstelt de onbalans tussen vraag en aanbod van gebruikte auto’s, zowel kwalitatief als kwantitatief.

Kilometertellerfraude, waar en wanneer? Technische belemmeringen? Eenvoudige toegang tot technische gegevens Dit is de schaduwzijde van de huidige en toekomstige BER Goedkoop Een bezoek van de “kilometer-dokter” begint bij € 40,- Benodigd gereedschap Laptop & auto specificaties, OBD-plug & kabel, gezond verstand

Kilometertellerfraude, waar en wanneer? Niet merkbaar op eerste gezicht Het vereist fysieke verificatie & inspectie voor elke individuele auto, inclusief meerdere telefoontjes/ e-mails etc.

Kilometertellerfraude, waar en wanneer? Elke wisseling van eigenaar is een mogelijk moment voor kilometertellerfraude en illegale winst. De kans op fraude neemt snel toe wanneer een nieuwe eigenaar de autohistorie ‘moet geloven’ i.p.v. ‘schriftelijk bewijs’ ontvangt. Op dat moment ontstaat een situatie van asymmetrische informatie. Situaties van asymmetrische informatie zijn voor mensen, die bewust illegale winst willen maken, een uitgelezen kans om geld te verdienen. Zij maken continue de afweging: Risico om gepakt te worden Potentiële winst (kosten vs. opbrengsten)

Kilometertellerfraude in € Schade voor consument: Auto heeft meer slijtage en daardoor hogere onderhouds- en reparatiekosten Versnelde afschrijvingen tegen het einde van de levenscyclus van het product Schade voor retailers: Zoekkosten Kilometerstand/ onderhoud/ reparatie controles Gemiste verkopen Door onzekerheden voelen retailers zich beperkt in het kopen van betrouwbare gebruikte auto’s (goede vs. gemanipuleerde auto’s)

Kilometertellerfraude in € Onze berekening van de financiële schade van kilometertellerfraude is gebaseerd op de volgende uitgangspunten: Elke kilometerstandmanipulatie leidt tot een financieel verlies De kosten van km-fraude in ons onderzoek beperken zich tot: Versneld waardeverlies Hogere onderhouds- & reparatiekosten Overtredingen op gebied van omzet-, vennootschaps- of inkomstenbelastingen zijn niet meegenomen Kilometertellerfraude vindt alleen plaats wanneer de auto van eigenaar wisselt

Kilometertellerfraude in € Gemiddeld aantal gemanipuleerde gebruikte auto’s per jaar op basis van deskresearch Car-Pass (België) Manipulatie is gedaald van 8.6% naar 0.2% Export auto’s naar Frankrijk: 43,3% was gemanipuleerd (2008) Nationale Autopas (Nederland) 5% van het landelijke autopark is wellicht gemanipuleerd (daling sinds 20% in 1991) 12% van alle kilometertellers is verdacht

Kilometertellerfraude in € Gemiddeld aantal gemanipuleerde gebruikte auto’s per jaar op basis van deskresearch ADAC (Duitsland) 30% van het wagenpark is wellicht gemanipuleerd (2004, i.s.m. Dekra, 2011 Polizei München) OFT (UK) 5-12.5% heeft een kilometerstand discrepantie (HPI)

Kilometertellerfraude in € Gemiddeld aantal gemanipuleerde gebruikte auto’s per jaar Consumentenonderzoek in landen binnen onderzoek “Heeft u ooit een gebruikte auto gekocht met een gemanipuleerde kilometerstand?” 5% van alle respondenten hebben opgemerkt dat zij een gebruikte auto met gemanipuleerde kilometerteller gekocht hebben Automotive professionals (interviews and crowd sourcing) 30-40% van alle geïmporteerde gebruikte auto’s zijn gemanipuleerd

Kilometertellerfraude in € Gemiddeld aantal gemanipuleerde gebruikte auto’s per jaar Twee scenario’s voor binnenlandse transacties: Laag km-fraude scenario: 5% van de jaarlijkse gebruikte auto transacties (B2C) Hoog km-fraude scenario: 12% van de jaarlijkse gebruikte auto transacties (B2C) Eén scenario voor de transacties vanuit het buitenland (import): 30% van alle geïmporteerde gebruikte auto’s wordt naar verwachting gemanipuleerd

Kilometertellerfraude in € Geschat aantal teruggedraaide kilometers bij tellerfraude Desk research: Car-Pass: 83.258 km (2009) ADAC: 33.000 km (ruwe schatting) OFT: 67.612 miles (niet-representatieve steekproef) Binnenlandse vs. geїmporteerde gebruikte auto’s, gebaseerd op de volgende cijfers: Binnenlandse fraude met km-teller: 30.000 km Cross border fraude met km-teller: 60.000 km

Kilometertellerfraude in € Curve waardeverlies, kilometerstand vs. leeftijd

Kilometertellerfraude in € Kilometertellerfraude en de extra onderhouds- en reparatiekosten

Kilometertellerfraude in € Totaal financieel verlies in de landen van ons onderzoek: € 2.875.627.766,- (hoog scenario) of €1.477.647.600,- (laag scenario) Deze schade wordt veroorzaakt door: Ontbreken van structurele registratie van kilometers Geen uitwisseling van geregistreerde kilometers Onvoldoende registratie & verificatie Ontbreken van een EU juridisch kader Een situatie van asymmetrische informatie ontstaat: ‘Criminele’ verkopers weten precies wat ze aanbieden Consumenten betalen teveel voor een gebruikte auto Consumenten worden geconfronteerd met hogere onderhouds- en reparatiekosten dan verwacht

Kilometertellerfraude in € Europa (EU25) Segment Split (#) Small 45,1% 1.201.520 €1.141.801.495 2.281.698 €2.005.943.811 Medium 44,7% 1.190.864 €2.008.268.869 2.261.461 €3.328.315.714 Exec. 10,2% 270.409 €777.033.342 513.509 €1.214.613.167 Totaal 100,0% 2.662.793 €3.927.103.706 5.056.668 €6.548.872.692 €392.703.470 €716.756.838 €1.020.993.302 €1.823.941.504 €286.912.475 €505.702.388 €1.700.609.247 €3.046.400.730 €5.627.712.953 €9.595.273.422 Laag scenario Hoog Scenario Verhoogd waardeverlies Verhoogde onderhouds- en reparatiekosten Versneld waardeverlies Hogere onderhouds- en reparatiekosten

Kosten-batenanalyse van het Car-Pass model Heeft kilometerstandfraude uitgeroeid (momenteel 0,2% van alle gebruikte auto registraties) Operationele kosten Jaarlijks budget van € 3.000.000,- om een fraudepercentage van slechts 0,2% te behalen Kosten worden betaald door de uitgifte van Car-Pass Certificaten (€ 6,35 te betalen door kopende consument)

Kosten-batenanalyse van het Car-Pass model Indirecte kosten Automotive sector: € 2.845.500,- Registratie 1.35 miljoen tellerstanden automatisch & handmatig Besparingen voor consumenten en eerlijke retailers: tenminste 100 miljoen euro (laag scenario) per jaar Kosten-batenfactor: slechts 0,028 (laag scenario)

Kosten-batenanalyse van het Car-Pass model Voorbeeld Duitsland: Mogelijke besparingen Duitse consumenten: 705 miljoen euro (laag scenario) 1.34 miljard euro (hoog scenario) Deze besparingen zijn te realiseren door een jaarlijkse investering door de automotive sector van 15.7 miljoen euro Enkele algemene conclusies: 61% van de geïnterviewde consumenten ondersteunen het idee van een centrale database, zoals bijvoorbeeld de Car-Pass database Redenen om het Car-Pass model in Europa in te voeren: Lage operationele kosten Het Car-Pass systeem biedt een bewezen oplossing Gezonde kosten-baten ratio

Belangrijkste conclusies Kilometertellerfraude… is een veelvoorkomend feit, waar zeker in EU verband (te) weinig over gesproken wordt is uitgegroeid tot een “clearing instrument” om de fundamentele onbalans tussen vraag en aanbod in de nationale en internationale autohandel te herstellen, kost de Europese consument tussen de 5,5 and 9,5 miljard euro voorkomen bespaart meer dan vervolging moet zo snel mogelijk uitgeroeid worden een Europese aanpak is noodzakelijk, zodat elke consument zijn gebruikte auto kan vertrouwen

Belangrijkste conclusies De bedrijfstak automotive moet zowel nationaal als internationaal actie ondernemen en haar verantwoordelijkheid nemen om kilometerstandfraude uit te roeien. Dat kan de bedrijfstak echter niet alleen. Zij heeft daarbij hulp nodig van de overheid in de vorm van wetgeving en handhaving. Wie van u neemt de handschoen op om het onderwerp bestrijding van kilometertellerfraude op de Europese agenda te plaatsen?

Vragen?

Meer informatie Het onderzoek is beschikbaar als download op de website van NAP Meer informatie? CRM used car management Car-Pass vzw Kometenplein 41 Woluwedal 46/2 5215 MB 's-Hertogenbosch 1200 Brussel. T + 31 (0)73-8200010 +32-2-7735056 E mvroon@usedcarmanagement.com info@CAR-PASS.be