De Nieuwe Charitas & Net4kids Loek van den Boog Het Nieuwe Geven, 7 oktober 2004
Charitas oude versus nieuwe stijl De black box De ‘strijkstok’ Wat moet anders Het Net4kids model Wat betekent dat – voor donateurs – voor projectorganisaties Propositie voor bedrijfsleven De Nieuwe Charitas en Net4kids
Centrale thema’s Waar gaat mijn geld heen? Wat blijft aan de strijkstok hangen? Veel donateurs blijven aan de zijlijn staan, omdat zij geen antwoord krijgen op deze vragen!
Traditionele model Passief Algemene donatie Opportunistisch Meestal eenmalig Geen binding Relatief kleine donaties Focus op overhead Donateurs in oude vs. nieuwe model Moderne model Actief Steunen specifiek project Gerichte donaties Continuiteit Emotioneel betrokken Grotere bestedingen Focus op projecten
Er is een enorme kloof tussen de eisen van potentiele donateurs en wat geboden wordt door goede doelen organisaties Veel geld blijft daardoor aan de zijlijn staan!
Onze Missie: Meer kinderen helpen door donateurs te bieden wat ze zoeken
Hoe geeft Net4kids hieraan invulling? Ander donatiemodel: 1-op-1 koppeling donateur en project Ander bedrijfsmodel: Scheiding van geldstromen voor projecten en organisatie
Hoe geeft Net4kids hieraan invulling? Ander donatiemodel: 1-op-1 koppeling donateur en project Ander bedrijfsmodel: Scheiding van geldstromen voor projecten en organisatie
De Black Box PROJECTEN DONATEURS
STAP 1 Vrije keus uit een scala van projecten Net4kids - Transparantie in concreto PROJECTEN DONATEURS Vrije Keus
Net4kids - Transparantie in concreto STAP 2 100% van donatie naar gekozen project STAP 1 Vrije keus uit een scala van projecten 100% naar project PROJECTEN DONATEURS Vrije Keus
Net4kids - Transparantie in concreto PROJECTEN DONATEURS STAP 3 Individuele rapportage over gekozen project STAP 1 Vrije keus uit een scala van projecten Individuele Rapportage 100% naar project STAP 2 100% van donatie naar gekozen project Vrije Keus
Net4kids Componenten DONATEURS Internet marktplaats Rapportage modules CRM Customer Relationship Management Database Internet Monitoring Project Partners PROJECTEN
Voordelen voor donateurs Vrije keuze in hun besteding Inzicht in effectiviteit door individuele rapportage Geen enkele onzekerheid ingehouden kosten Zekerheid uit unieke niet-goed-geld-terug garantie
Voordelen voor projectorganisaties Toegang tot nieuwe ‘markten’ Additionele donaties door Net4kids marketing Toegang tot betrokken donateurs Ondersteuning mbt ICT infrastructuur Outsourcen systemen voor rapportage Meer inzicht in donateurs bestand (CRM)
Hoe geeft Net4kids hieraan invulling? Ander donatiemodel: 1-op-1 koppeling donateur en project Ander bedrijfsmodel: Scheiding van geldstromen voor projecten en organisatie
Traditionele bedrijfsmodel PROJECTEN ORGANISATIE KOSTEN CONTINUITEITS VERMOGEN DONATEURS PROJECTEN
100% van donaties Net4kids bedrijfsmodel DONATEURS PROJECTEN KOSTEN SPONSORS ORGANISATIE KOSTEN VERMOGENS VERSCHAFFERS CONTINUITEITS VERMOGEN
Structuur Net4kids Net4kids Aid Foundation PROJECTEN Net4kids Organisation ORGANISATIE Net4kids Continuity Fund CONTINUITEIT Service Agreement Kosten dekking Continuiteits- garantie Projecten
Net4kids: De virtuele organisatie in de praktijk Triple Deal Bureau 3 Els Andrea Anke Gerlien Ireen Emilie Cees Hugo Stephen Veronika Marijke John Jos Marcel Marc Loek Conny Allain Erik Ezra LeonieMarieke Mike Ward OscarSander Piet Peter Marielle Van der Wardt Communicatie
Net4kids – Projectpartners Bono Direkthilfe Computers for Development Nepal Matri Griha Partnership Foundation Stichting Tamsarya To Be Worldwide UNICEF Wilde Ganzen
Bedrijfsleven en Het Nieuwe Geven Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen? “Ieder bedrijf acteert in al zijn facetten in de maatschappij en kan zijn activiteiten dus niet los zien van die maatschappij”
” “ Corporate philanthropy Every corporation has a social responsibility – Philanthropy should be an integral part of corporate strategy. Marc Benioff, CEO of Salesforce.com
Mate van integratie MVO Verantwoordelijk voor groter geheel Als pijler van de organisatie Andere betrekken Organisatie Systemen Sponsoring
MVO en goede doelen Meer dan een donatie Eist gestructureerde benadering Moet meetbaar zijn Moet extern concreet te communiceren zijn Moet betrokkenheid werknemers dienen (HRM)
Bedrijven en goede doelen Willen zelf beslissen over besteding Zijn nog meer resultaat gericht Stellen hogere eisen aan rapportage
MVO en Het Nieuwe Geven Oude stijl Op zichzelf staand Opportunistisch Ad hoc Top-down, geïsoleerd Medewerkers passief Jaarlijkse beslissing Reactief Nieuwe stijl Onderdeel van strategie Planmatig en doelgericht Structureel Participatief Medewerkers betrokken Lange termijn Pro-actief
MVO in de praktijk – Net4kids Projecten i.p.v. algemene donatie Internet marktplaats – gelinkt aan company intranet of employee portal Outsourced CRM en IT infrastructuur Net4kids rapportage via intranet of Evt toepassing corporate expertise in projecten Net4kids: een platform, niet zomaar een project
Voordelen voor de onderneming Meer sturen in MVO bestedingen Inzicht in benefits van MVO bestedingen In te passen in strategie en implementatie Planmatiger en doelmatiger aanpak Lange termijn gericht Betrokkenheid in alle lagen van onderneming Binding personeel door vrije keuze en rapportage Concreet marketing tool
Mate van integratie MVO Net4kids Support Verantwoordelijk voor groter geheel Als pijler van de organisatie Andere betrekken Organisatie Systemen Sponsoring
Vernieuwend Complementair Practisch } meer kinderen helpen PROJECTEN DONATEURS Vrije Keus 100% naar project Individuele Rapportage Net4kids Aid Foundation PROJECTEN Net4kids Organisation ORGANISATIE Net4kids Continuity Fund CONTINUITEIT Service Agreement Kosten dekking Continuiteits- garantie Projecten