Ambities 80 thuiszittende jongeren, oud-leerlingen PRO of VSO naar en in werk begeleiden Inzet jobcoachbegeleiding Eigen casebegeleider Intake op locatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Passend onderwijs.
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Entreeonderwijs in een regionaal netwerk Aanpak Graafschap College 3 oktober 2012 Aanpak Graafschap College 3 oktober 2012 OF.
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
De nieuwe werkelijkheid
Naam: Frank Cent Functie: Inkoopcoördinator Gemeente: Montferland
Programma AMB Stand van zaken De Werkschool Drechtsteden/Zuid Holland Zuid Drechtstedendinsdag, 1 november 2011.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Het Landelijk Platform GGz heeft van het Ministerie van VWS in 2006 het project Programma Lokale Versterking toegewezen gekregen.
Aan de slag met de Werkschool Groningen
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Loopbaanplein Achterhoek
Deventer, 30 september 2011 Will Seignette, Colo Eega “Wajong & Werk”
“Specialistische” zorg
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Arbeidsmarkt De arbeidsmarkt is een abstracte markt waar ruil en prijsvorming plaatsvinden. De arbeidsmarkt bestaat uit zelfstandig functionerende segmenten,
DE WERKSCHOOL NIET NIEUW. WEL UNIEK. Van papier naar praktijk SZW-dagen Extra 2011 Maarten Crump
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Presentatie Continuümconcept
Samenwerken Presentatie platform Entree 3 0ktober 2012 Elly Pastoor - Wethouder gem. Groningen Hans Everhardt – MBO Groningen (namens AOC-Terra, Alfa-College,
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Presentatie Namens de werkgroep: Peter Budel Utrecht
LEREN WERKT VOOR ARBEIDSGEHANDICAPTEN Inspiratieconferentie 2008 Erik van Zoonen, Sharon Smit.
De Praktijkschoolleerling en het MBO
Kennisatelier Stage 23 april 2009
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
| Dé werving & selectie specialist voor de sport! Uw vacature, onze uitdaging!
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
'Ondernemen met je hart' Presentatie Participatiewet, Werkgeversservicepunt.
Conny Schiere Landelijk adviseur werkgevers Agrarische Sector Samenwerking in de regio nader belicht De toekomstige arbeidsmarkt en rol van.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
VOOR WERKZOEKENDE 40+ERS
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Participatiewet vanaf 2015
Arbeidstoeleiding van jongeren met een beperking
Instrumenten en voorzieningen
Jacqueline Zuidweg 5 november Mijn ondernemerscarrière
Samen voor Kwetsbare Jongeren
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Praktijkdiagnose 15 oktober Welkom Aanleiding Doelstelling Doelgroep Programma Ervaringen tot nu toe Vervolg 2.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Welkom bij de KAN regio bijeenkomsten! LVC3 en LVC4: LECSO, landelijk expertise centrum Speciaal Onderwijs Jelle Bosch
IN DE GEMEENTEN BERKELLAND, OOST GELRE EN WINTERSWIJK DOOR DE SOCIALE DIENST OOST ACHTERHOEK Stand van zaken uitvoering Participatiewet breed 1.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Presentatie Participatiewet
Met Minder Meer en Beter
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Kansen voor Jongeren in een Kwetsbare positie, RMC regio Utrecht
Werken zonder te beperken – Het programma
Presentatie voor teams Oktober 2018
Statushouders in de gemeente Schouwen-Duiveland
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

Ambities 80 thuiszittende jongeren, oud-leerlingen PRO of VSO naar en in werk begeleiden Inzet jobcoachbegeleiding Eigen casebegeleider Intake op locatie Vanuit gelden actieplan jeugdwerkloosheid Project Aan het Werk in de Achterhoek, 2 jaar

Deelnemende besturen D´ran: VSO cluster 4 SOTOG VSO cluster 3 De onderwijsspecialisten VSO cluster 3 TWOG Rentray Achterhoek VO: praktijkonderwijs MaXx, Prakticon en Zutphen Pronova praktijkonderwijs Winterswijk

Samenwerking met: MEE UWV/werkbedrijf Bedrijfsleven Gemeente Berkelland, Oost Gelre, Winterswijk, Aalten/Dinxperlo, Oude IJsselstreek, Montferland, Bronckhorst, Doetinchem Graafschap College (ROC) Profijt POA Regionale sociale diensten Jouw Unit.

Inhoud cases: MEE ingeschakeld vanwege schulden en dakloos zijn. Heeft nu werk als industrieel schoonmaker. Na intake aangemeld bij de Kringloop om weer in het werkritme te komen. Na kort begeleidingstraject baan gekregen, na twee maanden van baan veranderd, is nu weer werkeloos.

Aan de slag met De Werkschool THE UNEXPECTED WORKFORCE

De Werkschool- D´ran

Werkschool: Voor wie Bedoeld? Bedoeld voor specifieke leerlingen van VSO, PrO en MBO1/AKA, met arbeidscapaciteit School bepaalt zelf, in overleg, welke leerlingen Leerling blijft ingeschreven op school Jongeren van 16 – 21 jaar Biedt: sluitende begeleiding van school naar werk Werkschool voert zelf niet uit, maar ‘regisseert’ de organisaties die leveren Praktijk tot nu toe: leerlingen met grote specifieke (zorg)problematiek, (bijna) 18-jarigen, toe aan werkomgeving

Praktijkervaring voorop Werkschool Start bij werk Werk = leidend; gaat om het krijgen van een baan = scholing sluit aan op behoefte werkgever = begeleiding plus administratieve hulp Maximaal 3 jaar; gemiddeld 2 jaar Formuleprincipe: zo snel als mogelijk 3 of 4 dagen naar werkgever of werkomgeving Maximale ontzorging werkgever en school/leerling Financiering door UWV-middelen en bijdrage school Rechtmatigheidstoets vooraf

begeleider en werkschoolregisseur) Toets UWV Aanmelding bij Werkschool Intake en Diagnose (school begeleider en werkschoolregisseur) Toets UWV Expertise SBB (voorheenCOLO) Specifieke expertise Licht Zwaar Wel arbeids- oriëntatie Geen Handicap gerelateerd advies Match werkgever Opstellen trajectplan leerling Uitvoeringsafspraken Inkoop Start uitvoering HoofdStap 1 HoofdStap 2 HoofdStap 3 HoofdStap 4 HoofdStap 5

Terugblik Tegemoetkomen aan de basisbehoefte van de leerling (relatie, competentie, autonomie) Aanspreken van de leerling vanuit een ander perspectief Onafhankelijke positie en denken vanuit mogelijkheden Groeiend netwerk (opbouwen en delen) Lange doorlooptijd UWV (vertraging) Beweging mbt aanbieden van diensten Is er sprake van 100% vertrouwen Is er sprake van 100% samenwerken Leerlingen in eindfase schoolcarrière Regisseur niet uit de Achterhoek

Kandidaat x Acties Opbouwen vertrouwensrelatie (huis-, schoolbezoek) Sollicitatie en presentatietechniek (CV) Jobhunting (internet, bellen) Ondersteunen bij vasthouden van een baan Wekelijkse afstemming persoonlijk begeleider Mensendieck therapie Onderzoeken mogelijkheden MBO 1/ bedrijf/coach on the job

Kwantitatief resultaat Hoeveel aan de slag? Gedurende zomer 3 leerlingen betaald werk Momenteel 3 leerlingen betaald werk 1 leerling onbetaald in een voortraject 1 leerling onbetaalde werkervaringplek 1 leerling sollicitatiegesprek betaald werk 1 leerling eerste intake werkschool

Regisseur 2013 Concept WERKSCHOOLREGISSEUR (regio Achterhoek, 32 – 40 uur per week) Functie De werkschoolregisseur is de spil in de uitvoering van de Werkschool. De relatie met de werkschoolleerling, de scholen en werkgevers is daarin het belangrijkst.. De school is de plaats waar de toekomstige werkschoolleerling zit. De regisseur heeft veel en nauw contact met de school waar de werkschoolleerling staat ingeschreven. Richting werkgever is de regisseur het aanspreekpunt voor alle operationele zaken. Het ontzorgen van werkgevers is in de functie één van de belangrijkste doelen Richting de werkschoolleerling brengt de regisseur samen met de omgeving van de betreffende leerling de concrete hulpvraag in kaart. Aan de hand van de hulpvraag maakt hij/zij een werkschooltrajectplan met daarin de werkvoorkeuren, werkervaring, verworven competenties, etc. Op basis van het trajectplan én de vastgelegde financiële kaders kan de werkschoolregisseur de benodigde ondersteuning inzetten of inkopen (bv. ondersteuning van een vakvolwassen werknemer op de werkplek, een coachingstraject, ondersteuning bij houding op presentatie, assessment, etc.) en koppelt hij/zij de werkschoolleerling aan een beschikbare en passende werkplek. Naast contacten met de werkgever en de werkschoolleerling moet de regisseur veelvuldig schakelen tussen verschillende organisaties die betrokken (kunnen) zijn in het traject van school naar arbeid. Denk aan: onderwijsorganisaties, UWV ( contact loopt via een "dedicated"Arbeidsdeskundige) en jeugdzorg, verslavingszorg, schuldhulpverlening, gemeenten, etc. De regisseur wordt binnen de Werkschool organisatie aangestuurd door de Landelijk manager uitvoering. Functie-eisen Tenminste HBO werk- en denkniveau (tenminste 3 jaar relevante werkervaring). Heeft (bv door ervaring als intercedent) een werkgeversnetwerk in de regio en een goed gevoel voor wat werkgevers willen. Kan zich inleven in de belevingswereld van de werkschoolleerling en de werkgever en weet hier op in te spelen Is creatief in het vinden van geschikte werkplekken (o.a. door job-carving) Aantoonbare affiniteit met deze specifieke doelgroep Pro en VSO leerlingen/pre- Wajong Kan zelfsturend, zelfstandig én resultaatgericht handelen in wisselende en vaak onbekende situaties. Is in staat het eigen werk in de regio geheel zelfstandig te organiseren Kan omgaan met veel weerstand, houdt van uitdagingen met uiteenlopende culturen en veel verschillende belangen van betrokken organisaties Een dienstverlenende en out-reachende instelling Kan de regionale ontwikkelingen verbinden aan de landelijke ontwikkelingen en zo De werkscholen landelijk versterken in concept en methodiek

Leerwerkplaats Pronova

Leerwerkplaatstraining