Ambities 80 thuiszittende jongeren, oud-leerlingen PRO of VSO naar en in werk begeleiden Inzet jobcoachbegeleiding Eigen casebegeleider Intake op locatie Vanuit gelden actieplan jeugdwerkloosheid Project Aan het Werk in de Achterhoek, 2 jaar
Deelnemende besturen D´ran: VSO cluster 4 SOTOG VSO cluster 3 De onderwijsspecialisten VSO cluster 3 TWOG Rentray Achterhoek VO: praktijkonderwijs MaXx, Prakticon en Zutphen Pronova praktijkonderwijs Winterswijk
Samenwerking met: MEE UWV/werkbedrijf Bedrijfsleven Gemeente Berkelland, Oost Gelre, Winterswijk, Aalten/Dinxperlo, Oude IJsselstreek, Montferland, Bronckhorst, Doetinchem Graafschap College (ROC) Profijt POA Regionale sociale diensten Jouw Unit.
Inhoud cases: MEE ingeschakeld vanwege schulden en dakloos zijn. Heeft nu werk als industrieel schoonmaker. Na intake aangemeld bij de Kringloop om weer in het werkritme te komen. Na kort begeleidingstraject baan gekregen, na twee maanden van baan veranderd, is nu weer werkeloos.
Aan de slag met De Werkschool THE UNEXPECTED WORKFORCE
De Werkschool- D´ran
Werkschool: Voor wie Bedoeld? Bedoeld voor specifieke leerlingen van VSO, PrO en MBO1/AKA, met arbeidscapaciteit School bepaalt zelf, in overleg, welke leerlingen Leerling blijft ingeschreven op school Jongeren van 16 – 21 jaar Biedt: sluitende begeleiding van school naar werk Werkschool voert zelf niet uit, maar ‘regisseert’ de organisaties die leveren Praktijk tot nu toe: leerlingen met grote specifieke (zorg)problematiek, (bijna) 18-jarigen, toe aan werkomgeving
Praktijkervaring voorop Werkschool Start bij werk Werk = leidend; gaat om het krijgen van een baan = scholing sluit aan op behoefte werkgever = begeleiding plus administratieve hulp Maximaal 3 jaar; gemiddeld 2 jaar Formuleprincipe: zo snel als mogelijk 3 of 4 dagen naar werkgever of werkomgeving Maximale ontzorging werkgever en school/leerling Financiering door UWV-middelen en bijdrage school Rechtmatigheidstoets vooraf
begeleider en werkschoolregisseur) Toets UWV Aanmelding bij Werkschool Intake en Diagnose (school begeleider en werkschoolregisseur) Toets UWV Expertise SBB (voorheenCOLO) Specifieke expertise Licht Zwaar Wel arbeids- oriëntatie Geen Handicap gerelateerd advies Match werkgever Opstellen trajectplan leerling Uitvoeringsafspraken Inkoop Start uitvoering HoofdStap 1 HoofdStap 2 HoofdStap 3 HoofdStap 4 HoofdStap 5
Terugblik Tegemoetkomen aan de basisbehoefte van de leerling (relatie, competentie, autonomie) Aanspreken van de leerling vanuit een ander perspectief Onafhankelijke positie en denken vanuit mogelijkheden Groeiend netwerk (opbouwen en delen) Lange doorlooptijd UWV (vertraging) Beweging mbt aanbieden van diensten Is er sprake van 100% vertrouwen Is er sprake van 100% samenwerken Leerlingen in eindfase schoolcarrière Regisseur niet uit de Achterhoek
Kandidaat x Acties Opbouwen vertrouwensrelatie (huis-, schoolbezoek) Sollicitatie en presentatietechniek (CV) Jobhunting (internet, bellen) Ondersteunen bij vasthouden van een baan Wekelijkse afstemming persoonlijk begeleider Mensendieck therapie Onderzoeken mogelijkheden MBO 1/ bedrijf/coach on the job
Kwantitatief resultaat Hoeveel aan de slag? Gedurende zomer 3 leerlingen betaald werk Momenteel 3 leerlingen betaald werk 1 leerling onbetaald in een voortraject 1 leerling onbetaalde werkervaringplek 1 leerling sollicitatiegesprek betaald werk 1 leerling eerste intake werkschool
Regisseur 2013 Concept WERKSCHOOLREGISSEUR (regio Achterhoek, 32 – 40 uur per week) Functie De werkschoolregisseur is de spil in de uitvoering van de Werkschool. De relatie met de werkschoolleerling, de scholen en werkgevers is daarin het belangrijkst.. De school is de plaats waar de toekomstige werkschoolleerling zit. De regisseur heeft veel en nauw contact met de school waar de werkschoolleerling staat ingeschreven. Richting werkgever is de regisseur het aanspreekpunt voor alle operationele zaken. Het ontzorgen van werkgevers is in de functie één van de belangrijkste doelen Richting de werkschoolleerling brengt de regisseur samen met de omgeving van de betreffende leerling de concrete hulpvraag in kaart. Aan de hand van de hulpvraag maakt hij/zij een werkschooltrajectplan met daarin de werkvoorkeuren, werkervaring, verworven competenties, etc. Op basis van het trajectplan én de vastgelegde financiële kaders kan de werkschoolregisseur de benodigde ondersteuning inzetten of inkopen (bv. ondersteuning van een vakvolwassen werknemer op de werkplek, een coachingstraject, ondersteuning bij houding op presentatie, assessment, etc.) en koppelt hij/zij de werkschoolleerling aan een beschikbare en passende werkplek. Naast contacten met de werkgever en de werkschoolleerling moet de regisseur veelvuldig schakelen tussen verschillende organisaties die betrokken (kunnen) zijn in het traject van school naar arbeid. Denk aan: onderwijsorganisaties, UWV ( contact loopt via een "dedicated"Arbeidsdeskundige) en jeugdzorg, verslavingszorg, schuldhulpverlening, gemeenten, etc. De regisseur wordt binnen de Werkschool organisatie aangestuurd door de Landelijk manager uitvoering. Functie-eisen Tenminste HBO werk- en denkniveau (tenminste 3 jaar relevante werkervaring). Heeft (bv door ervaring als intercedent) een werkgeversnetwerk in de regio en een goed gevoel voor wat werkgevers willen. Kan zich inleven in de belevingswereld van de werkschoolleerling en de werkgever en weet hier op in te spelen Is creatief in het vinden van geschikte werkplekken (o.a. door job-carving) Aantoonbare affiniteit met deze specifieke doelgroep Pro en VSO leerlingen/pre- Wajong Kan zelfsturend, zelfstandig én resultaatgericht handelen in wisselende en vaak onbekende situaties. Is in staat het eigen werk in de regio geheel zelfstandig te organiseren Kan omgaan met veel weerstand, houdt van uitdagingen met uiteenlopende culturen en veel verschillende belangen van betrokken organisaties Een dienstverlenende en out-reachende instelling Kan de regionale ontwikkelingen verbinden aan de landelijke ontwikkelingen en zo De werkscholen landelijk versterken in concept en methodiek
Leerwerkplaats Pronova
Leerwerkplaatstraining