Motiveren van deelnemers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Acadoo ’s Best Practice NIOC April 2002 Marion van den Kroonenberg.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
TOEKOMST VOOR HET BREIN
INITIATIECURSUS COMPUTER EN INTERNET VOOR ONTHAALOUDERS.
The CAF Procedure voor externe feedback
Consultatiemoment 2 27 maart 2009 De Pianofabriek Fortstraat Brussel (Sint-Gilis)
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Een niveau hoger? Presentatie 11/03/ Overgangsselecties Historiek: tot einde jaren ‘90 Voor de hogere niveaus vooral kennisgerichte proeven, met.
Workshop Taalscholing op de werkvloer
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Motivatie van de professional Willy Limpens
Doorbreekt de impasse “ontwikkeling vergt focus, moed en motivatie”   Dit is een presentatie van Transcend Advies & Coaching.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Hogescholen in Dialoog
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Loopbaancentrum Zwolle
COMPETENTIEONTWIKKELING
Mediatheken dichter bij het onderwijs
Manager, Medewerker, Mobiliteit
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
. be OFO - IFA OFO Opleidingsinstituut van de Federale Overheid Presentatie Comité B 6 juli 2005.
Vlaamse Belastingdienst (VLABEL)
BuE-natraject bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
1 Welkom Conferentie ‘De persoonlijke aanpak werkt!’
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Bewegen voor meer evenwicht Fopas, dynamiek voor verandering.
Slimmer omgaan met personeel Dorinde Brands Adviseur Expertisecentrum LEEFtijd 28 augustus 2008, Arnhem.
FWG SUPERSET®.
Een project van de Korengroep
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Voorbije periode Vertraging van de organisatie
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
Welkom bij Netwerken voor je loopbaan
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Uitgangssituatie, waarop is dit concept advies gebaseerd?
Met talenten werken in je team Een werkwinkel voor Zin?Ja! Guy Geerens
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
Organisatie & Personeel 5 atheneum. Hoofdstuk 4 Personeelsbeleid.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Loopbaan in eigen handen? We werken er aan!
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Van zorgen voor naar zorgen dat…
‘Motiveren kan je leren’
Boeien en binden van goede medewerkers
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Motiveren van deelnemers Blended learning Motiveren van deelnemers Leren : to blend or to blend! 15 maart 2012

Opleidingsinstituut van de Federale Overheid Opleidingen FOD Personeel & Organisatie Opleidings-instituut van de Federale Overheid 109 FTE Ca 30.000 deelnemers in 2011 90 klant-organisaties 105.000 federale ambtenaren

Opleidingsmethodologie Strategie Opleidingsmethodologie Work-shops Auteurssystemen Outsourcing Off the shelf Opleiding BL/e-L Vragen

Blended learning & e-learning Aantal deelnemers/module MODULES 2004 -2010 2011 Bureautica 5404 1833 Talen 1639 Omgaan met taken & informatie 6131 E-Communities 892 9 Information Mapping 158 21 PC basics & internet 116 40 Train-the-trainer 395 64 e-HR 187 Competentiemanagement 315 229 Knowledge transfer 436 312 Documenten beheren & klasseren 594 764 SMART 55 TOTAAL 16.141 3.272

Blended learning : welke mix?

Blended learning benadering  e-Learning  Gebruikersnaam en paswoord Workshop Orientatie sessie Projecten Serious Games Coaching Collaboration

Component zelfstudie Wat heb je via zelfstudie of een zelfsturende aanpak geleerd? Wat heeft jou gemotiveerd? Waaraan heb je het succes herkend?

Zelfdeterminatietheorie (Ryan & Deci, 2000) 2 soorten motivatie Intrinsieke motivatie Plezier Belangstelling Extrinsieke motivatie Congruentie Persoonlijke waardering Conformiteit Beloning - sanctie Locus of control

Intrinsieke motivatie

Intrinsieke motivatie - 3 behoeften Deci & Ryan, 2000

Beschikbare informatie Gesprekken sponsor – projectleider Tevredenheidsevaluatie Vorderingspercentages Test na de opleiding

Project Overgangsexamens Context Voorbereiding voor de bevorderingsexamens Slagen voor de test  toegang tot een hoger niveau (van C tot B) BL-formule E-learning met de hulp van coaches. De coaches zijn lid van de organisatie zelf en gecoached door een « super-coach » vanuit het OFO. Resultaten 35% hebben meer dans 75% doorgelopen (slechts 2 van de 5 voorgestelde modules waren echt interessant voor de bevorderingsexamen). Motivatie Deelnemers : vooral extrinsieke motivatie meer dan 70% zeggen dat de methode goed was voor hen (op 90% voor wie BL was iets nieuw). Coaches : intrinsieke motivatie : competentie extrinsieke motivatie : (h)erkenning als key-user is een plus.

Bureautica vanuit de catalogus Context Vrije inschrijving BL-formule Oriëntatiesessie en reactieve coaching Resultaten Uiteenlopende resultaten : afhankelijk van de sessie en naargelang de persoon. Toch veel drop out per sessie (ofwel 1%, ofwel 75 tot 100 %). Motivatie Eerder intrinsieke motivatie: verbeteren een bepaalde vaardigheid (60%) of « in het kader van mijn persoonlijk ontwikkelingsplan (20%) » (dus eerder intrinsieke en minder extrinsieke motivatie).

Gecertificeerde opleidingen Context Opleiding bureautica + certificeringstest Slagen voor de test: competentiepremie BL-formule 1 dag opleiding (+ specifieke inhoud)  2 à 3 weken zelfstudie  1 dag workshop met een integratieoefening Kort traject : op maximum 4 weken zelfstudie +coaching + 2 maanden toegang tot e-learning module vóór de test. Resultaten Meer dan 95 % van de deelnemers zijn geslaagd op de test. Deelnemers doorlopen gemiddeld 82 % van de modules. Motivatie Extrinsieke motivatie : competentiepremie + loopbaan Meer interne component: erkenning in de job P. Kort traject eerder op andere plaats? BL formule?

Opleiding onderhoudspersoneel Context Verandering van functie voor de onderhoudspersoneel van FAVV. Aangevraagd door een directeur generaal = sponser van het project. BL-formule 1 dag opleiding (PC Kennismaking)  3 maanden zelfstudie + coaching 1 dag workshop met een integratieoefening Resultaten De meerderheid van de deelnemers hebben nieuwe competenties ontwikkeld en de nieuwe functie gekregen. Motivatie Extrinsieke motivatie : moeten nieuwe competenties verwerven voor de nieuwe job. heel « sterke » sponsor aanwezig binnen de organisatie en zichtbaar. JM

Opleiding onderhoudspersoneel Context Cursussen Word en Excel bij FAVV op vrijwillige basis Doel: medewerkers van niveaus C en D leerkansen bieden. Sponsor = opleidingsverantwoordelijke BL-formule 1 dag opleiding (Bij FAVV, met interne coach)  3 maanden zelfstudie + coaching Resultaten Geen enthousiasme, moeilijk begin, veel drop out. Motivatie Interne motivatie : Kunnen nieuwe competenties ontwikkelen (niet genoeg) Extrinsieke motivatie : alleen maar een voorstel om nieuwe competentie te krijgen JM

Open aanbod: IMAP Context Vrije inschrijvingen BL-formule Oriëntatiesessie – e-learning met reactieve coaching – Workshop Resultaten Meerderheid van de deelnemers doorloopt 95 à 100 % van de e-learning Motivatie Volledig vrije inschrijving, niet gestuurd door leidinggevende, hebben een tijd moeten wachten, dikwijls aangevraagd in het kader van een project (KM, communicatie)  duidelijk toepassingsgebied JM 1 herlancering halfweg, kunnen eigen document toesturen om daarop tijdens de workshop te werken. Meer inhoudelijke vragen voor coach

Conclusie Externe Autonomie Interne Coaching/sponsor JM 1. On peut raisonnablement émettre l’hypothèse que la « mise en mouvement » de l’apprentissage pour démarrer d’une motivation forte (interne ou externe) et que la capacité d’autonomie et le coaching viennent renforcer ce mouvement initial. On constate que lorsque « drop out » il y a, cela se produit assez tôt dans le trajet et est assez difficile à rattraper, sauf si un de ces facteurs est réactivé de façon forte. Toekomst: Meer proactieve coaching: intrinsieke motivatie versterken Beter afstemmen van doelpubliek – uitdagingen Sterke sponsor Duidelijk kaderen van het nut van de opleiding