Motiveren van deelnemers Blended learning Motiveren van deelnemers Leren : to blend or to blend! 15 maart 2012
Opleidingsinstituut van de Federale Overheid Opleidingen FOD Personeel & Organisatie Opleidings-instituut van de Federale Overheid 109 FTE Ca 30.000 deelnemers in 2011 90 klant-organisaties 105.000 federale ambtenaren
Opleidingsmethodologie Strategie Opleidingsmethodologie Work-shops Auteurssystemen Outsourcing Off the shelf Opleiding BL/e-L Vragen
Blended learning & e-learning Aantal deelnemers/module MODULES 2004 -2010 2011 Bureautica 5404 1833 Talen 1639 Omgaan met taken & informatie 6131 E-Communities 892 9 Information Mapping 158 21 PC basics & internet 116 40 Train-the-trainer 395 64 e-HR 187 Competentiemanagement 315 229 Knowledge transfer 436 312 Documenten beheren & klasseren 594 764 SMART 55 TOTAAL 16.141 3.272
Blended learning : welke mix?
Blended learning benadering e-Learning Gebruikersnaam en paswoord Workshop Orientatie sessie Projecten Serious Games Coaching Collaboration
Component zelfstudie Wat heb je via zelfstudie of een zelfsturende aanpak geleerd? Wat heeft jou gemotiveerd? Waaraan heb je het succes herkend?
Zelfdeterminatietheorie (Ryan & Deci, 2000) 2 soorten motivatie Intrinsieke motivatie Plezier Belangstelling Extrinsieke motivatie Congruentie Persoonlijke waardering Conformiteit Beloning - sanctie Locus of control
Intrinsieke motivatie
Intrinsieke motivatie - 3 behoeften Deci & Ryan, 2000
Beschikbare informatie Gesprekken sponsor – projectleider Tevredenheidsevaluatie Vorderingspercentages Test na de opleiding
Project Overgangsexamens Context Voorbereiding voor de bevorderingsexamens Slagen voor de test toegang tot een hoger niveau (van C tot B) BL-formule E-learning met de hulp van coaches. De coaches zijn lid van de organisatie zelf en gecoached door een « super-coach » vanuit het OFO. Resultaten 35% hebben meer dans 75% doorgelopen (slechts 2 van de 5 voorgestelde modules waren echt interessant voor de bevorderingsexamen). Motivatie Deelnemers : vooral extrinsieke motivatie meer dan 70% zeggen dat de methode goed was voor hen (op 90% voor wie BL was iets nieuw). Coaches : intrinsieke motivatie : competentie extrinsieke motivatie : (h)erkenning als key-user is een plus.
Bureautica vanuit de catalogus Context Vrije inschrijving BL-formule Oriëntatiesessie en reactieve coaching Resultaten Uiteenlopende resultaten : afhankelijk van de sessie en naargelang de persoon. Toch veel drop out per sessie (ofwel 1%, ofwel 75 tot 100 %). Motivatie Eerder intrinsieke motivatie: verbeteren een bepaalde vaardigheid (60%) of « in het kader van mijn persoonlijk ontwikkelingsplan (20%) » (dus eerder intrinsieke en minder extrinsieke motivatie).
Gecertificeerde opleidingen Context Opleiding bureautica + certificeringstest Slagen voor de test: competentiepremie BL-formule 1 dag opleiding (+ specifieke inhoud) 2 à 3 weken zelfstudie 1 dag workshop met een integratieoefening Kort traject : op maximum 4 weken zelfstudie +coaching + 2 maanden toegang tot e-learning module vóór de test. Resultaten Meer dan 95 % van de deelnemers zijn geslaagd op de test. Deelnemers doorlopen gemiddeld 82 % van de modules. Motivatie Extrinsieke motivatie : competentiepremie + loopbaan Meer interne component: erkenning in de job P. Kort traject eerder op andere plaats? BL formule?
Opleiding onderhoudspersoneel Context Verandering van functie voor de onderhoudspersoneel van FAVV. Aangevraagd door een directeur generaal = sponser van het project. BL-formule 1 dag opleiding (PC Kennismaking) 3 maanden zelfstudie + coaching 1 dag workshop met een integratieoefening Resultaten De meerderheid van de deelnemers hebben nieuwe competenties ontwikkeld en de nieuwe functie gekregen. Motivatie Extrinsieke motivatie : moeten nieuwe competenties verwerven voor de nieuwe job. heel « sterke » sponsor aanwezig binnen de organisatie en zichtbaar. JM
Opleiding onderhoudspersoneel Context Cursussen Word en Excel bij FAVV op vrijwillige basis Doel: medewerkers van niveaus C en D leerkansen bieden. Sponsor = opleidingsverantwoordelijke BL-formule 1 dag opleiding (Bij FAVV, met interne coach) 3 maanden zelfstudie + coaching Resultaten Geen enthousiasme, moeilijk begin, veel drop out. Motivatie Interne motivatie : Kunnen nieuwe competenties ontwikkelen (niet genoeg) Extrinsieke motivatie : alleen maar een voorstel om nieuwe competentie te krijgen JM
Open aanbod: IMAP Context Vrije inschrijvingen BL-formule Oriëntatiesessie – e-learning met reactieve coaching – Workshop Resultaten Meerderheid van de deelnemers doorloopt 95 à 100 % van de e-learning Motivatie Volledig vrije inschrijving, niet gestuurd door leidinggevende, hebben een tijd moeten wachten, dikwijls aangevraagd in het kader van een project (KM, communicatie) duidelijk toepassingsgebied JM 1 herlancering halfweg, kunnen eigen document toesturen om daarop tijdens de workshop te werken. Meer inhoudelijke vragen voor coach
Conclusie Externe Autonomie Interne Coaching/sponsor JM 1. On peut raisonnablement émettre l’hypothèse que la « mise en mouvement » de l’apprentissage pour démarrer d’une motivation forte (interne ou externe) et que la capacité d’autonomie et le coaching viennent renforcer ce mouvement initial. On constate que lorsque « drop out » il y a, cela se produit assez tôt dans le trajet et est assez difficile à rattraper, sauf si un de ces facteurs est réactivé de façon forte. Toekomst: Meer proactieve coaching: intrinsieke motivatie versterken Beter afstemmen van doelpubliek – uitdagingen Sterke sponsor Duidelijk kaderen van het nut van de opleiding