BINDEN EN BOEIEN VAN JONGE WOLVEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

De 5 dimensies van cultuur
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Onze kernwaarden.
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Flevokans II Presentatie deelproject Scholing Anja Veelenturf
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
Het samen verschillend doen
Studievoormiddag HR-netwerk Vlaamse Overheid
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Ouders en Kinderen Centraal
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Leefstijlen algemeen extravert ego groep introvert enthousiast
In je element zijn slim samen
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Hogescholen in Dialoog
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Economics of Motivation Studiedag ‘Het gaat niet goed’ 28 april 2011.
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
Hoe houdt u uw oudere medewerker vitaal en gemotiveerd?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
strategie als een proces
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Kansen voor Samenwerken
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
John P. Kotter Harvard Business School
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
Oog voor het verschil Een op diversiteitgericht HRM-beleid dient het individu centraal te stellen. Paul breman, lobke smeels en maartje kleijn DIVERSITEIT.
Collegagroep PW 3 april Gasten Fred Dhont, directeur Socius Mien Quartier, stafmedewerker Femma Walter Van Wouwe, projectmedewerker Clemensprovincie.
Deel anders, mijn organisatie
De bijdrage van HRM bij het oplossen van actuele politievraagstukken
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
Doel en taak van de hulpverlening
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Wat zijn Drijfveren? Drijfveren zijn volgens TSI……………
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Stichting Veteranen Actief Veteranen met een missie 2.0 augustus 2011 GEWAAGD DOEL Waarheen gaan wij? HOGER DOEL Waarom bestaan wij? KERNKWALITEITEN.
Westfriezen Hoe gaan wij de club nog mooier maken? Jeugdbeleid
Participerend Leiderschap
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Diversiteit & Inclusie
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Van 2.450= voor 1.995,== DISC Duurzame Inzetbaarheid Scan
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
In gesprek over werkdruk
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Naar een stad waarin iedereen meedoet
Generaties in dialoog.
Ontwikkeling, wij als EBS
Boeien en binden van goede medewerkers
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

BINDEN EN BOEIEN VAN JONGE WOLVEN Hoe omgaan met Y-generatie in je bedrijf? Rik De Wulf Business Ethics Manager VKW Ondernemersplatform

Stille generatie 1935-1945 Protestgeneratie 1945-1964 X – generatie 1965 - 1979 Y – generatie 1980 - 1990 Z – generatie 1991 - …

Stille generatie 1935-1945 Protestgeneratie 1945-1964 X – generatie 1965 - 1979 Y – generatie 1980 - 1990 Z – generatie 1991 - … Invloed in organisaties vanaf 1960 “Autoriteit weet wat goed is” Luisteren en gehoorzamen Ambitie = verwerven van persoonlijk gezag Nu : zich beveiligende en cocoonende gepensioneerden Waarden : materialistisch, conventioneel Prioriteit : kennis (gemiste hogere opleidingen)

Stille generatie 1935-1945 Protestgeneratie 1945-1964 X – generatie 1965 - 1979 Y – generatie 1980 - 1990 Z – generatie 1991 - … Babyboomers Invloed in organisaties vanaf 1970 “Wij (=het volk) weten wat goed is” Protesteerden. Nu zelf in topposities Ambitie : verwerven van geld, macht, status Waarden : hard werken, zuinig zijn, fatsoen, consensus Prioriteiten : vaste aanstelling (pensioen), carrière, gezin, privacy

Stille generatie 1935-1945 Protestgeneratie 1945-1964 X – generatie 1965 - 1979 Y – generatie 1980 - 1990 Z – generatie 1991 - … Invloed in organisaties vanaf 1990 “Volk weet wat goed is, maar individu is ook belangrijk” Waarden : quality of life, niet overtuigen maar bewust maken, diversiteit is constructief, zorgen voor elkaar (verantwoordelijkheid) Prioriteiten : processen tussen mensen, professionaliseren

Stille generatie 1935-1945 Protestgeneratie 1945-1964 X – generatie 1965 - 1979 Y – generatie 1980 - 1990 Z – generatie 1991 - … Invloed in organisaties vanaf 2005 “Ik weet zelf wat goed is” Luisteren naar autoriteit om de autoriteit is culturele vergissing van vorige generatie Waarden: plezier, dynamiek, inhoud boven positie, organiseren in netwerken, opportunistisch (kansen grijpen) Prioriteiten: verbinding, snelheid EN – EN –generatie : genieten van het leven én je idealen nastreven

Stille generatie 1935-1945 Protestgeneratie 1945-1964 X – generatie 1965 - 1979 Y – generatie 1980 - 1990 Z – generatie 1991 - … Netwerkgeneratie, Screenagers, Ne(x)t generation “Wat goed is doet er niet toe” Hiërarchie-loos en zonder ‘rankings’ omdat ieder in meerdere culturen en netwerken leeft (de eerste internet-autochtonen) Communiceren 24/7 binnen vlottende netwerken Waarden : Feel good, hier en nu, originaliteit, creativiteit (niet aanpassen) leren Prioriteit : participeren in netwerken

De jongere op het werk Zelfverzekerd (boodschap: “als je maar wil, kan je het ook”) Opgegroeid in beschermde omgeving Vaak goed opgeleid Gewoon om voor zichzelf op te komen Hechten veel waarde aan zelfontplooiing Hoge verwachtingen rond arbeidsvoorwaarden Willen graag eerlijk behandeld worden Evenwichtige balans tussen werk en privé Grootste uitdaging: maken van juiste keuzes Top-waarde: voluit leven, verantwoordelijkheid opnemen voor eigen leven Ongeduldig: het moet snel gaan Hun overtuiging: je wil weten wat zij denken (wereld van kennisdeling) (en je zal het weten) Hoe bij tonemende schaarste aantrekkelijk blijven voor jongeren op arbeidsmarkt? Hoe dit doen zonder afbreuk te doen aan koers v organisatie en aan rol en positie van X en BB INPASSEN OF AANPASSEN ?

Wat vragen jongeren ? Sfeer Leuke collega’s Opleidings- en ontwikkelkansen Serieus genomen worden van bij de start Snel meerwaarde kunnen leveren in concrete projecten Organisatie met een missie en visie waaraan ze zich kunnen verbinden Flow door inhoudelijke uitdagingen Transparantie over argumenten Thuiswerken geen must

ANGST SPANNING FLOW ROUTINE VERVELING Moeilijkheidsgraad Competentieniveau

Jongeren boeien en binden Transparantie over missie en visie van organisatie Loyaliteit gebaseerd op respect voor waar de organisatie voor staat Kans om eigen vakmanschap te ontwikkelen en te bouwen aan persoonlijke professionele identiteit Erkenning geven aan domein waarin ze specialist zijn Relevante uitdagingen voor organisatie en persoon in overeenstemming brengen (niet enkel bij hoogst opgeleiden) Potentiële innovatiekracht van jongeren mobiliseren in functie van kernvraagstukken van organisatie Werken met urgente en intrigerende vraagstukken

Relatie tot leidinggevende Functie of titel ‘an sich’ : minder gewicht. Waarde van de persoon is belangrijker dan rangorde Respect voor collega’s en managers die veel kennis delen Toenemende evolutie naar autonomie (uitdaging, integraal werk) Jongeren zijn in grote mate ‘ondernemers’ in eigen domein Waardering voor leider die transparant is in zijn beweegredenen en argumenten, heldere visie heeft en ruimte laat voor constructief meedenken Nood aan personen die als bakens fungeren in wereld waarin ze voortdurend keuzes moeten maken Goede leider: persoon met passie, die anderen kan inspireren vanuit langetermijnvisie, en structuur creëert waarin nieuwe ideeën kunnen worden uitgewerkt Steun bieden om ideeën ook tot resultaten te brengen Rol van statusgerichte manager : uitgespeeld.

ESSENTIE : VERTROUWEN Enkele gedragssleutels : Rechtdoorzee zijn Respect tonen Transparantie creëren Resultaten boeken Jezelf verbeteren De realiteit onder ogen zien Duidelijkheid scheppen over verwachtingen Verantwoording afleggen Eerst luisteren Toezeggingen nakomen Vertrouwen geven

GROOTSTE UITDAGING : KRACHTEN BUNDELEN Aanpassing van jongeren : te mijden risico op middelmatigheid Aanbeveling: expliciet inzetten van innovatiepotentieel van jongeren Doel : motor voor persoonlijke en economische groei Basis : belangstelling en bewuste openheid Noodzaak : ondersteuning ! (kloof tussen professionele en emotionele ontwikkeling bij jongeren – behoefte aan coaching en consolidering)

Van schaarste naar overvloed Denken vanuit schaarste : Wat de een verliest wint de ander (zero sum) Waarden: eer, afscherming, exclusiviteit, controle OF-OF-benadering Denken vanuit overvloed : Spelers slagen erin synergie te creëren = win-win (non-zero-sum) Waarden : eerlijkheid, samenwerking, complementariteit, lange termijn EN-EN-benadering Toepassing van overvloedsdenken : Informatie wordt rijker naarmate je ze deelt (delende generatie) Innovatieve kracht verhoogt door meer samen te werken, ook met concurrenten