Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde November 2011
Smartboard/activeboard Voordelen: Projecteren lesmateriaal, programma’s, GR “Touchscreen” een luxe Erbij kunnen schrijven handig Het terugbladeren Bord voorbereiden Bord bewaren (en publiceren) Nadelen: Storingsgevoelig Licht Opstarttijd
Grootste meerwaarde ICT bij wiskunde Inhoudelijk en didaktisch veel meer mogelijk Interactiviteit !!! Feedback !!! Registratie !!! Overzichten !!! Toetsing !!! Leren op afstand !!! Communicatie !!! Organisatie !!!
Een stukje geschiedenis: eind jaren 90 Opmars van internet Enorme hoeveelheid (vaak gratis) materiaal Platform onafhankelijk Breder publiek Applets (vaak op basis van java) Presentaties, animaties Start digitale school Wiskundelokaal www.wisdig.nl
2000 Aan welke applets heeft het wiskundeonderwijs behoefte ? Begripsvorming (inzicht) Oefening (beheersing) met stappen Tools WisWebproject www.wisweb.nl Geometrische Algebra (1D en 2D) Oplossen lineaire vergelijkingen Tekenprogramma voor grafieken
2004 Integratie van applets in de lesplanning In plaats van erbij WELPproject (Wisweb En LessenPraktijk Schriftelijk lesmateriaal rond applets Verdere ontwikkeling applets DITwis (inhoudelijke feedback) voorbeeld
2005 Aandacht voor bewaren digitaal werk Opmars ELO Aandacht voor het zelf kunnen aanpassen van applets. DWO www.fi.uu.nl/dwo Centrale omgeving met Applets Auteursomgeving Registratie van leerlingenwerk (ook in detail) GALOIS project Onderzoek naar wat er (internationaal) is of komt Ontwikkeling SCORM-pakketjes met mogelijkheid om leerlingwerk tot in detail te bekijken in eigen ELO
2008 SAGe project ontwikkeling “super applet” voor oefenen en toetsen met “ingebouwde” mogelijkheid tot registratie Applets ontwikkelen en testen op diverse scholen Publicatie 20 daarvan (op www.sageproject.nl) Nagaan van mogelijkheden, m.n. bij ingewikkelder problemen Omgaan met geen oplossingen, oplossingen die vervallen Meertraps opgaven Feedback
Wat is beter? DWO SCORM + makkelijk aanpasbaar + altijd laatste versie + horizontaal nakijken - 1 poging per applet - afhankelijk van derden + meerdere pogingen + eigen elo + zowel oefenen als toets + onbeperkt houdbaar - slecht versiebeheer - moeilijk aanpasbaar
Heden www.wisplan.nl - verzamelen digitaal materiaal - vanuit ELO naar verwijzen (versiebeheer) - planners - kennen, kunnen, begrijpen - voor de docent www.moodleklas.nl G3 omzetten van G&R naar MW GPS Reken Maar - vervolg Mobile Math - gamen - mobile wiskunde wandeling
Mijn Top 7 Voordelen werken met een ELO Plek voor interactief digitaal materiaal met feedback Automatische registratie leerlingwerk/activiteit opslag en overzichten (SCORM) ook in detail Handige kapstok voor (aanpasbare) studiewijzers Meer structuur voor zowel docent als leerling Lesmateriaal via hyperlinks op smartboard opdrachten/uitwerkingen/GR/applets/... Communicatie met leerlingen en/of collega’s Minder papier nodig en dus besparing tasruimte studiewijzers/uitwerkingen/werkstukken/PO’s