Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal toetsen met de itslearning app voor Quayn
Advertisements

Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Symbaloo is de leukste en makkelijkste start op internet
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
NVON KV-dag 2005 Examens met ICT komen er aan: Exams of Tomorrow Peter Uylings Amstel Instituut.
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
ICT tussen hoop en vrees
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets,
Een introductie. Open source Betere kwaliteit Hoge innovatiesnelheid Betere prijs/kwaliteit verhouding Vrijheid in keuze van leverancier Gedreven door.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
ICT conferentie 10 februari 2011 ICT in de klas
Compex Natuurkunde Een complex aan mogelijkheden?
KV ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (nog besloten site)
NVvW Wiskunde in 4 vwo in een digitale leeromgeving Paul Drijvers Freudenthal Instituut Ton Erich Oosterlicht College Carel van de Giessen Almende.
Informatie Communicatie Software Web en internet in het onderwijs.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Rekenen en Rekenproblemen
“Wisweb in alle klassen” november 2003
Welp op het ATC Ontwikkeling en implementatie van ict-wiskundeonderwijs.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
Het smartboard op. Levensgeschiedenis Verwekt: BETT-reis 2002 Gezien tijdens scholenbezoek Sommige erg actief met board/anderen niet. Geboren: november.
Mobiel leren Is méér dan ‘fun’ Mobiele ondersteuning volgt didactiek Slaat brug tussen belevingswerelden.
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
Welkom.
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Feedback Wat Soorten Door wie
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
De Moderne Onderwijsmedia
E-klas en PAL-student Digitaal lesmateriaal voor bètavakken h/v E-klassen 10 november 2015 Cor de Beurs en Arjan de Graaf.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
1 INFORMATIE AVOND Overstap Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs Havo-Vwo-Gymnasium.
Pag. 1 Opnemen van hoorcolleges en lezingen Afdeling Onderwijstechnologie Cel Multimedia DICT.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
Overzicht Dudoc onderzoek  Presentatie voor cTWO. Doel: een beeld geven van mijn onderzoek.  23 april 2009  Christian Bokhove.
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Docentvaardigheden ICT
Docentvaardigheden ICT
Workshop Helpen bij wiskunde? Help!
Kennisclip Web toepassingen
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
December 25, 2018.
Transcript van de presentatie:

Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde November 2011

Smartboard/activeboard Voordelen: Projecteren lesmateriaal, programma’s, GR “Touchscreen” een luxe Erbij kunnen schrijven handig Het terugbladeren Bord voorbereiden Bord bewaren (en publiceren) Nadelen: Storingsgevoelig Licht Opstarttijd

Grootste meerwaarde ICT bij wiskunde Inhoudelijk en didaktisch veel meer mogelijk Interactiviteit !!! Feedback !!! Registratie !!! Overzichten !!! Toetsing !!! Leren op afstand !!! Communicatie !!! Organisatie !!!

Een stukje geschiedenis: eind jaren 90 Opmars van internet Enorme hoeveelheid (vaak gratis) materiaal Platform onafhankelijk Breder publiek Applets (vaak op basis van java) Presentaties, animaties Start digitale school Wiskundelokaal www.wisdig.nl

2000 Aan welke applets heeft het wiskundeonderwijs behoefte ? Begripsvorming (inzicht) Oefening (beheersing) met stappen Tools WisWebproject www.wisweb.nl Geometrische Algebra (1D en 2D) Oplossen lineaire vergelijkingen Tekenprogramma voor grafieken

2004 Integratie van applets in de lesplanning In plaats van  erbij WELPproject (Wisweb En LessenPraktijk Schriftelijk lesmateriaal rond applets Verdere ontwikkeling applets DITwis (inhoudelijke feedback) voorbeeld

2005 Aandacht voor bewaren digitaal werk Opmars ELO Aandacht voor het zelf kunnen aanpassen van applets. DWO www.fi.uu.nl/dwo Centrale omgeving met Applets Auteursomgeving Registratie van leerlingenwerk (ook in detail) GALOIS project Onderzoek naar wat er (internationaal) is of komt Ontwikkeling SCORM-pakketjes met mogelijkheid om leerlingwerk tot in detail te bekijken in eigen ELO

2008 SAGe project ontwikkeling “super applet” voor oefenen en toetsen met “ingebouwde” mogelijkheid tot registratie Applets ontwikkelen en testen op diverse scholen Publicatie 20 daarvan (op www.sageproject.nl) Nagaan van mogelijkheden, m.n. bij ingewikkelder problemen Omgaan met geen oplossingen, oplossingen die vervallen Meertraps opgaven Feedback

Wat is beter? DWO SCORM + makkelijk aanpasbaar + altijd laatste versie + horizontaal nakijken - 1 poging per applet - afhankelijk van derden + meerdere pogingen + eigen elo + zowel oefenen als toets + onbeperkt houdbaar - slecht versiebeheer - moeilijk aanpasbaar

Heden www.wisplan.nl - verzamelen digitaal materiaal - vanuit ELO naar verwijzen (versiebeheer) - planners - kennen, kunnen, begrijpen - voor de docent www.moodleklas.nl G3 omzetten van G&R naar MW GPS Reken Maar - vervolg Mobile Math - gamen - mobile wiskunde wandeling

Mijn Top 7 Voordelen werken met een ELO Plek voor interactief digitaal materiaal met feedback Automatische registratie leerlingwerk/activiteit opslag en overzichten (SCORM) ook in detail Handige kapstok voor (aanpasbare) studiewijzers Meer structuur voor zowel docent als leerling Lesmateriaal via hyperlinks op smartboard opdrachten/uitwerkingen/GR/applets/... Communicatie met leerlingen en/of collega’s Minder papier nodig en dus besparing tasruimte studiewijzers/uitwerkingen/werkstukken/PO’s