Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edushock leerfestival
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Learning analytics: de docent
Certificering op Europees niveau overbruggen van de 2e digitale kloof Leo Besemer ECDL Nederland NV.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Welkom.
Zorg-op-Afstand: co-creatie centraal in aanpak Congres GGZ Centraal 2 oktober 2012 Tom Bos.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Gino Van der Veken Klas : 7TIC Schooljaar: 2007 – 2008
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
1 E-learning bij Electrabel Nederland, Vaktechnische opleidingen.
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
Stand van zaken E-Learning HBO en BVE 19 april 2002 Drs. E. van Popta Citowoz bv Breda
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
De zelflerende student
Digitalenklas Symposium ICT en Talen Sake Jager Faculteit Letteren UU 24 april 2002.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
ICT in het Onderwijs bij TBM
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
Transdisciplinaire projecten
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
MEETING SYSTEMS BV VOOREFFECTIEFVERGADEREN.  Meeting Systems bv levert software als hulpmiddel om het vergaderen te ondersteunen met de volgende kenmerken:
Beoordelen leermiddelen
Hoger onderwijs ranking in Europees perspectief: Het CHE-systeem 2 december 2005 Amersfoort.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Digitalenklas: Afsluiting en Continuering Stuurgroepvergadering Sake Jager 10 april 2003.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Onderzoek naar gebruik en effectiviteit van de WERK-portal Saskia Verstegen.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
SCALE Study Coach And Learning Environment
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Sieberdam/ROCS & KODOS
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Business case Enterprise Service Bus
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Programma Digitale Leeromgeving
Transcript van de presentatie:

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal M.J.Quaak S.Eggermont

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Wat is MedischOnderwijs.nl Portal naar E-learning modules op medisch gebied Wat is E-learning en wat is het niet –Zelfstandig interactief leereenheid met eigen leerdoel –Gericht om medische kennis te vergroten –Bedoeld om op de computer af te spelen

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Wat is MedischOnderwijs.nl Portal naar E-learning modules op medisch gebied Wat is E-learning en wat is het niet –Zelfstandig interactief leereenheid met eigen leerdoel –Gericht om medische kennis te vergroten –Bedoeld om op de computer af te spelen Type E-learning –Tutorial

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Wat is MedischOnderwijs.nl Portal naar E-learning modules op medisch gebied Wat is E-learning en wat is het niet –Zelfstandig interactief leereenheid met eigen leerdoel –Gericht om medische kennis te vergroten –Bedoeld om op de computer af te spelen Type E-learning –Tutorial –Simulatie

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Wat is MedischOnderwijs.nl Portal naar E-learning modules op medisch gebied Wat is E-learning en wat is het niet –Zelfstandig interactief leereenheid met eigen leerdoel –Gericht om medische kennis te vergroten –Bedoeld om op de computer af te spelen Type E-learning –Tutorial –Simulatie –Toetsing

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Wat is MedischOnderwijs.nl Portal naar E-learning modules op medisch gebied Wat is E-learning en wat is het niet –Zelfstandig interactief leereenheid met eigen leerdoel –Gericht om medische kennis te vergroten –Bedoeld om op de computer af te spelen Type E-learning –Tutorial –Simulatie –Toetsing –Games

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Hoeveel E-learning modules zijn er

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Waar komen de modules vandaan

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Wie gebruiken de modules

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Gebruiksmogelijkheden Eigen instituut logo Eigen domein – Eigen studentengroep –Eigen beheer E-learning modules Inbrengen eigen materiaal Afscherming eigen materiaal –Inzicht gebruik van eigen E-learning modules door studenten Koppeling met Elektronische Leeromgeving –Single sign-on

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Inbreng E-learning Is er materiaal binnen eigen instituut beschikbaar? –Is het web-based –Copyright Invoeren gegevens –Metadata –Klasseren Plaats in curriculum Competenties MeSH Type E-learning

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Strategische positie Selectie lessen –Welke E-learning modules zijn er? –Welke zijn bruikbaar en welke te gebruiken? Status –Up to date Technische problemen –Installeren plugins –Firewall instellingen –Ondersteuning Service Level Intention Relatie met andere systemen

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Stellingen 4 stellingen Discussie vanuit de zaal

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 De ontwikkeling van E-Learning is duur of E-learning is een dure vorm van onderwijs Stelling 1

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Kosten/baten E-learning Menskracht voor ontwerp –Inpassen in onderwijs –E-learning concept Productie materiaal –Programmeur –Onderwijskundige –Inhoudsdeskundige Testen Ondersteuning (bij problemen) Makkelijk kopieerbaar Beste docenten –Consistentie van onderwijs –Kwaliteit van onderwijs Plaats en tijd onafhankelijk Individueel –Eigen tempo

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 E-learning is alleen geschikt als aanvullend zelfstudiemateriaal Stelling 2

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Voorbeelden inzet E-learning Blended learning Voorbereiding op vaardigheids onderwijs Toetsing –Ingangstoets –Zelftoets –Eindtoets Vervanging –De beste docent ‘ingeblikt’ –Verhoging efficientie

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 ICT moet worden ingezet als ondersteuning bij het leren en begeleiden op afstand Stelling 3 Wie gaat het doen Wat mag het kosten Hoe pas je het in, in het curriculum Is het een vervanging van bestaand onderwijs Is het een versterking van bestaand onderwijs

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 De hedendaagse student haalt al zijn studiemateriaal van internet en kijkt daarbij verder dan zijn eigen onderwijsinstelling. Stelling 4 Dit is een bedreiging voor een onderwijs instituut

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Bedreiging versus kans Contact met ‘eigen’ studenten verdwijnt Studenten leren verkeerde dingen Minder studenten? Missen van de boot Eigen onderwijs ligt op straat Publiciteit eigen instelling Vrije markt Studenten integreren beter in maatschappij Vergroting impact onderwijs

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Wetenschappelijk onderwijs Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs (NVMO) –Werkgroep E-learning –5 bijeenkomsten per jaar –Studiereis –MedischOnderwijs.nl –Symposium MedischOnderwijs.nl (16 april 2008) Hoger onderwijs instituten kunnen aansluiten bij: –NVMO –Werkgroep E-learning –MedischOnderwijs.nl