De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SCALE Study Coach And Learning Environment

Verwante presentaties


Presentatie over: "SCALE Study Coach And Learning Environment"— Transcript van de presentatie:

1 SCALE Study Coach And Learning Environment
Mathijs Doets Opleidingsinstituut Geneeskunde, Erasmus MC ICTO platform, 30 november 2006

2

3 Vragen van gebruikers over COO
Student: “Ik zoek een les over de anatomie van het bekken.” Student: “Ik ben derdejaars in Rotterdam. Welke les is op dit moment voor mij geschikt?” Docent: “Welke lessen kan ik voor mijn blok Infectieziekten gebruiken?” Ontwikkelaar: “Welke programmeertaal moet ik beheersen om deze les aan te kunnen passen?” Manager: “Moet ik geld vrijmaken voor de productie van een nieuw onderwijsprogramma voor Dermatologie?”

4 SCALE: doelstellingen
Structureren aanbod medisch Computer Ondersteund Onderwijs (COO) via internet voor studenten en docenten Registratie van het gebruik van COO Meer uitwisseling van COO tussen instituten Elektronische studiecoach voor studenten

5 Samenwerking UMC’s in NVMO
UMC Groningen Universiteit Maastricht AMC Amsterdam VUmc Amsterdam LUMC Leiden UMC St Radboud Nijmegen UMC Utrecht Erasmus MC Rotterdam Universiteit Gent SCALE

6 SCALE: het project Penvoerder: LUMC Leiden
Projectduur: januari 2005 – december 2006 Totale begroting: € SURF-subsidie op basis van matching LUMC 50%, UMCN 30%, UMCU en Erasmus MC 10% 15% kennisdisseminatie

7 SCALE: Projectfasen Opstellen classificatie voor (medisch) COO
Opstellen functioneel ontwerp studiecoach en zoekmachine Technische realisatie systeem Invoeren en klasseren COO Organisatorische en technische inbedding Promotie en evaluatie

8 Sterdiagram Het begrip 'dimensie' en het begrip 'ster-diagram' komen uit de psychologie. Daar beweren mensen dat ze personen, leerlingen of klanten te kunnen karakteriseren met pakweg minimaal 80 of meer dimensies, zoals leeftijd, geslacht, geaardheid, IQ, EQ, etc.. (Ik heb dat idee 'gepikt' van mijn collega's psychologen voor het definieren van multimedia [1].) Langs de assen - die op een 'kwaliteit' duiden - kun je dan iets 'kwantitatiefs' aangeven (duiden). In ons geval naam, titel, taal, niveau, soort van COO, auteur, maker, uitgever, etc.  In ons geval kan dat dus een punt, een range of meerdere punten of rages zijn. Bijvoorbeeld LUMC, AMC of UT; HBO, WO, medisch 1, medisch 2, medisch 3 (geeft hier even niet wat)... [2]

9 MeSH trefwoorden

10 MedischOnderwijs.nl Op basis van Les Registratie Systeem LRS, ontwikkeld en gebruikt in LUMC Leiden sinds 2003 Centrale plek voor het aanbieden van medisch COO Definitie medisch COO: Op zichzelf staande, interactieve educatieve computer-programma’s, gericht op het vergroten van medische kennis of vaardigheden Alleen opslag van metadata, niet het COO zelf Toegankelijk via internet, inloggen met adres Registratie van gebruiksgegevens en scores Controleert links; controleert plugins op student-PC

11 Hoe werkt MedischOnderwijs.nl ?
Student / docent Instelling A eigen COO lesmateriaal MedischOnderwijs.nl Instelling B eigen COO lesmateriaal Instelling C eigen COO lesmateriaal INTERNET

12 Demonstratie MedischOnderwijs.nl

13

14

15

16

17 Koppeling Blackboard via RichURL

18 Administratie lesgegevens

19 Classificeren

20 Registratie gebruiksgegevens
Docenten zien het gebruik van hun ‘eigen’ lessen Studenten zien alleen hun persoonlijke statistieken Administrators kunnen overzichten van gebruikersstatistieken maken

21 Welke les Door wie Wanneer Commentaar Hoe lang Score

22 Statistieken: aantal accounts
(nov 2006)

23 Statistieken: aantal sessies

24 Statistieken: plaats en tijd
Vanuit faculteit: 29 % Vanuit thuis: 71 % COO-gebruik per tijdstip van de dag

25 Statistieken: uitwisseling

26 Resultaten project 760 lessen ingevoerd, 75% geklasseerd door COO-ontwikkelaars, student-assistenten Groei van aantal sessies / accounts Gebruik lessen door andere instituten Meer inzicht in gebruik COO Koppeling aan LOREnet Bekendheid MedischOnderwijs.nl via promotie / flyers / advertenties

27 Knelpunten project Technische inbedding
Koppeling studentenadministraties  niet gelukt Koppeling Blackboard  installatie RichURL Koppeling WebCT  externe programmeur

28 Knelpunten project Organisatorische inbedding
Organisatie niet altijd bereid tot het geven van centrale plaats aan MedischOnderwijs.nl Meer bottom-up dan top-down invoering, daardoor minder commitment management  demonstraties voor beleidsmakers Afhankelijk van LUMC  Service Level Intention

29 Knelpunten project Afgenomen bereidheid tot uitwisseling met gesloten beurzen Scheve verhouding COO-aanbod UMC’s  inventarisatie door DMW Commerciële belangen (programma’s gemaakt met sponsors / afdelingsgeld)

30 Knelpunten project Functionaliteit studiecoach
Automatische advisering moeilijk, want Studiefase onbekend Niet alle scores geregistreerd Betekenis van score? Student kan meerdere accounts hebben  Daarom gekozen voor Amazon-achtige advisering studenten die deze les hebben opgestart, hebben ook die les opgestart Inhoudelijk verwante lessen

31 Toekomst MedischOnderwijs.nl
Continuering website (hosting door LUMC, SLI) Aanbieden van alle lessen in het curriculum via MedischOnderwijs.nl Alle medische faculteiten dragen bij Docenten actiever betrekken bij het klasseren Landelijk: vervolgproject PASTEL (LUMC, UMCG, UMCN) Post-academisch onderwijs Rating-systeem voor docenten

32 Einde Bedankt voor jullie aandacht
Meer informatie via Of via


Download ppt "SCALE Study Coach And Learning Environment"

Verwante presentaties


Ads door Google