Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal M.J.Quaak S.Eggermont
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Wat is MedischOnderwijs.nl Portal naar E-learning modules op medisch gebied Wat is E-learning en wat is het niet –Zelfstandig interactief leereenheid met eigen leerdoel –Gericht om medische kennis te vergroten –Bedoeld om op de computer af te spelen
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Wat is MedischOnderwijs.nl Portal naar E-learning modules op medisch gebied Wat is E-learning en wat is het niet –Zelfstandig interactief leereenheid met eigen leerdoel –Gericht om medische kennis te vergroten –Bedoeld om op de computer af te spelen Type E-learning –Tutorial
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Wat is MedischOnderwijs.nl Portal naar E-learning modules op medisch gebied Wat is E-learning en wat is het niet –Zelfstandig interactief leereenheid met eigen leerdoel –Gericht om medische kennis te vergroten –Bedoeld om op de computer af te spelen Type E-learning –Tutorial –Simulatie
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Wat is MedischOnderwijs.nl Portal naar E-learning modules op medisch gebied Wat is E-learning en wat is het niet –Zelfstandig interactief leereenheid met eigen leerdoel –Gericht om medische kennis te vergroten –Bedoeld om op de computer af te spelen Type E-learning –Tutorial –Simulatie –Toetsing
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Wat is MedischOnderwijs.nl Portal naar E-learning modules op medisch gebied Wat is E-learning en wat is het niet –Zelfstandig interactief leereenheid met eigen leerdoel –Gericht om medische kennis te vergroten –Bedoeld om op de computer af te spelen Type E-learning –Tutorial –Simulatie –Toetsing –Games
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Hoeveel E-learning modules zijn er
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Waar komen de modules vandaan
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Wie gebruiken de modules
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Gebruiksmogelijkheden Eigen instituut logo Eigen domein – Eigen studentengroep –Eigen beheer E-learning modules Inbrengen eigen materiaal Afscherming eigen materiaal –Inzicht gebruik van eigen E-learning modules door studenten Koppeling met Elektronische Leeromgeving –Single sign-on
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Inbreng E-learning Is er materiaal binnen eigen instituut beschikbaar? –Is het web-based –Copyright Invoeren gegevens –Metadata –Klasseren Plaats in curriculum Competenties MeSH Type E-learning
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Strategische positie Selectie lessen –Welke E-learning modules zijn er? –Welke zijn bruikbaar en welke te gebruiken? Status –Up to date Technische problemen –Installeren plugins –Firewall instellingen –Ondersteuning Service Level Intention Relatie met andere systemen
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Stellingen 4 stellingen Discussie vanuit de zaal
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 De ontwikkeling van E-Learning is duur of E-learning is een dure vorm van onderwijs Stelling 1
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Kosten/baten E-learning Menskracht voor ontwerp –Inpassen in onderwijs –E-learning concept Productie materiaal –Programmeur –Onderwijskundige –Inhoudsdeskundige Testen Ondersteuning (bij problemen) Makkelijk kopieerbaar Beste docenten –Consistentie van onderwijs –Kwaliteit van onderwijs Plaats en tijd onafhankelijk Individueel –Eigen tempo
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 E-learning is alleen geschikt als aanvullend zelfstudiemateriaal Stelling 2
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Voorbeelden inzet E-learning Blended learning Voorbereiding op vaardigheids onderwijs Toetsing –Ingangstoets –Zelftoets –Eindtoets Vervanging –De beste docent ‘ingeblikt’ –Verhoging efficientie
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 ICT moet worden ingezet als ondersteuning bij het leren en begeleiden op afstand Stelling 3 Wie gaat het doen Wat mag het kosten Hoe pas je het in, in het curriculum Is het een vervanging van bestaand onderwijs Is het een versterking van bestaand onderwijs
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 De hedendaagse student haalt al zijn studiemateriaal van internet en kijkt daarbij verder dan zijn eigen onderwijsinstelling. Stelling 4 Dit is een bedreiging voor een onderwijs instituut
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Bedreiging versus kans Contact met ‘eigen’ studenten verdwijnt Studenten leren verkeerde dingen Minder studenten? Missen van de boot Eigen onderwijs ligt op straat Publiciteit eigen instelling Vrije markt Studenten integreren beter in maatschappij Vergroting impact onderwijs
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Wetenschappelijk onderwijs Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs (NVMO) –Werkgroep E-learning –5 bijeenkomsten per jaar –Studiereis –MedischOnderwijs.nl –Symposium MedischOnderwijs.nl (16 april 2008) Hoger onderwijs instituten kunnen aansluiten bij: –NVMO –Werkgroep E-learning –MedischOnderwijs.nl