CMJ 2008 Promotie Adept en Bonne Aparte
Wat is CMJ/wat zijn showcases Bands spelen gratis (showcases) Publiek bestaat uit industrie (platenindustrie, media, podia) Internationaal, focus op lokale/nationale markt
Hoe kom je op zo’n showcase Meeste showcases hebben een programmacommissie: je moet geboekt worden Je moet een plan/reden hebben om naar zo’n showcase te gaan: gerichte promo of het plaatsen van de act in een specifieke markt Op basis van het plan moet je geld werven om de kosten te betalen
Wie betaalt dat Platenmaatschappijen Fondsen Bands zelf
Wat doe je daar Band: zorgen dat je zoveel mogelijk speelt Maatschappij: zorgen dat zoveel mogelijk specifieke personen je band te zien krijgen, zorgen dat je met gerichte personen persoonlijk, doelgericht contact hebt
Hoe pak je dat aan? In dit geval: Parameters: tweede keer NYC, weinig tijd, weinig geld Keuze in doelgroep: platenmaatschappijen (doel distributie/licensie op termijn, als support tour USA/EU, kennismaking), media (schrijven over show en cd’s, verder werken aan “het verhaal”) en boekingskantoren (tour in vp USA band in USA of Europa) Dus niet: zalen, industrie buiten NYC, industrie breed, platenzaken.
vervolg Andere kenmerken –Persoonlijk contact –Onderscheidend STRATEGIE Op de fiets leuke pakketjes rondbrengen bij de doelgroep
problemen Namen doelgroepen –Via ingangen (230 publ, Panache Booking, eigen netwerk) Adressen en namen doelgroepen –Internet, 230 en panache vragen Het risico geen persoonlijk contact te hebben –Ter plekke het e mail adres opvragen voor nazorg
Actie! Drie dagen door New York fietsen, in totaal ruim 40 pakjes bezorgt, waarvan ongeveer de helft persoonlijk met een handdruk
Wat levert het op? Van de veertig waren er 5 in de zaal Via eigen netwerk nog eens 5 Via eerdere show EuroSonic was Roskilde in de zaal Verschillende bloggers
Nazorg E mailing met quotes van recensies Op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen Met concrete vragen (bv tour) contact opnemen Alle adresgegevens in de database
conclusie Hard werken Stug volhouden Onduidelijk resultaat Mooie week