Sociale media als taalvaardigheidstool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Redactioneel schrijven Les 3
Het tweede werkstuk.
Uitslag enquête over online pesten
Welkom op de informatieavond van groep 7!
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Sporten.
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
De wereld draait door Uitzending De wereld draait Door.
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
1 Enquête: Hoe 'social' ben jij online? MSN, Juni 2010.
Spel uit top 20 gamer.nl Grand theft auto V
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
ENQUETE A.E.L Hoe is het stagelopen je bevallen? Goed:94% (96% in 2010) Goed:94% (96% in 2010) Matig:6% ( 3% in 2010) Matig:6% ( 3% in 2010) Slecht:0%
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Bloemen weelde met muziek
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
JE KRIJGT MAILTJES VAN VERSCHILLENDE SOORTEN MENSEN
Webkwesties webquest.
Van Abbemuseum.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Rekenland Project Schoolkamp Onze naam De Schoolkamp boys Door
Vredig kerstfeest.
Nieuw Nederlands 4e editie
Een website bouwen, hoe doe je dat eigenlijk?. Website bouwen Wat zet ik er op? Hoe deel ik mijn pagina’s in? Welke knoppen moet ik gebruiken?
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Ciara ‘The Sand’. Opdracht Observeer het publiek tijdens je bezoek.
{ Premiere The Fast and the Furious 6. Wat zijn jou ervaringen? Wat zijn jou ervaringen? Opdracht.
Uitzending bijgewoond van een tv programma.
{ World of Warcraft. Wat zijn je verwachtingen? Wat is je ervaring? Wat is het verschil? Opdracht Opdracht.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Wat ik wil…..
Schrijven met een strategie
Spel uit de top 20: Fifa ’13..
Doel van het boek Een beeld geven van hoe de wetenschap en het publiek elkaar bekijken en met elkaar omgaan Een duidelijker beeld te geven van de sociale.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Les 3 – Zullen we delen?.
Samenwerking die vleugels geeft Ellen Reehorst eduScrumnederland.nl
Verwachting Mijn verwacht van dit spel was erg laag. Voordat ik het spel ging spelen, vond ik het er maar stom, makkelijk en kinderlijk uitzien. Ik wou.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Samenvatting Havo 5.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Ismay Sonnemans & Khedy Gorissen
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
@tweetkliniek.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Presenteren en communiceren
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Onze doelen en visie in beeld
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Veel werkwoorden hebben een vast voorzetsel
Iedereen gebruikt social media.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Mapping the field. ALEX KLAASEN Eigen website Beginpagina is stijlvol en nodigt uit om verder te kijken op de site. Helaas is de inhoud.
Ik mocht voor plannex een opdracht over de merel doen. Ik vond het gelijk leuk. Maar het was wel moeilijk.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
NU BURGERSCHAP 3/4 Project online 2Reclame: daar trap jij toch niet in? Voeg hier je commercial in: Invoegen > Video > Onlinevideo. Lukt dat niet? Geef.
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Sociale media.
Schrijfvaardigheid Doelen:
Prioriteiten stellen.
Transcript van de presentatie:

Sociale media als taalvaardigheidstool Janneke Louwerse (Stanislascollege & HRO) Iris van Erve (Cosmicus College) 29 november 2013

Taalvaardigheid Sociale media leesvaardigheid woordenschatontwikkeling argumentatieve vaardigheden schrijfvaardigheid reflecteren op tekst Sociale media facebook/twitter/tumblr/istagram / etc forum / blog / wiki / online enquête (binnen elo)

Problemen bij schrijfonderwijs schrijven is complex frequentie te laag kunstmatige opdrachten/relatie schrijver-lezer Overkoepelend probleem gebrek aan samenhang (transfer) tussen deelvaardigheden

Complexe vaardigheid Te lage frequentie veel parallelle processen (‘jongleren’) cognitieve overbelasting ‘Je moet iets doen terwijl je het nog niet kan.’ verschil tussen proces en product Te lage frequentie eerste of tweede poging al beoordelen weinig herschrijven te veel correctiewerk

Kunstmatige opdracht Gebrek aan samenhang ‘Je schrijft voor een publiek van…’ Nee: je schrijft voor één m/v ‘die het toch al weet’ slecht voor motivatie onderwerpkeuze Gebrek aan samenhang deelvaardigheden niet integreren schrijven cognitief zeer belastend

Als ik schrijf, denk ik na over de spellingsregels voor de werkwoorden

Als ik schrijf, check ik de verwijswoorden die in mijn tekst staan

Thematisch traject leesvaardigheid (tekst met vragen) woordenschat: gezamenlijk lijst aanleggen variabel: online discussie / enquête opstellen / enz. blogopdracht feedbackopdracht verwerking feedback herschrijven

Leesvaardigheid

Leesvaardigheid

Woordenschat

Argumentatieve vaardigheden

Schrijfopdracht 1 (blog)

Feedback

Verwerking feedback

De feedback van mijn medeleerlingen vind ik nuttig

Herschrijven Ik vind het een goed project en het zal te gek zijn als de hele wereld op deze manier van internet zou worden voorzien. Maar zou het wel goed gaan met de ballonnen? En hoe moet het in Afrika? Ik vind het een goed project en het zal te gek zijn als de hele wereld op deze manier van internet zou worden voorzien. Waarom zou de een wel internet mogen krijgen en de ander niet. Ik heb nog wel mijn twijfels over het project.  Zou het wel goed gaan met de ballonnen? En hoe moet het in Afrika?

Het herschrijven van mijn eigen tekst vind ik nuttig

Citaten leerlingen positief “Ik vond deze opdracht leuk, omdat het iets anders is dan normaal. En ik ben hier slecht in, dus door dit te doen met allemaal hulp, leer ik het meer.” “Ik vind het goed om te doen, ik merk dat ik nu makkelijker een tekst kan schrijven en ook dat ik makkelijker feedback kan geven op mensen. Het nadeel is dat het veel werk kost en lang duurt, maar je leert er dus wel goed van.” “Ik vond het behoorlijk nuttig. Het lang doorgaan op een onderwerp vind ik wel fijn, omdat je je dan verdiept in de stof.”

Citaten leerlingen negatief “Ik leer persoonlijk veel en veel meer van een leestekst of grammatica/spelling want dit zal je uiteindelijk meer nodig hebben dan een blog schrijven.” “Het is wel leerzaam maar ik vind het wel HEEL saai.” “Persoonlijk vind ik het schrijven van die blogs niet zo leuk omdat ik daar zelf niet zo van houd.” “Ik vond het erg leuk alleen het is teveel werk, je krijgt elke keer huiswerk en ik kan me dat gewoon niet permitteren want we hebben ook andere vakken.”

Blogplatform: http://kidblog.org

Blogplatform: http://kidblog.org

Janneke Louwerse louj@stanislascollege Janneke Louwerse louj@stanislascollege.nl Iris van Erve IvanErve@lmc-vo.nl