© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved Menselijke Maat.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
13/09/2004 Voice over IP/ IP Telephony Erwin Manshoven VoIP / IPTelephony.
Advertisements

The customer centric software company
Golfbeweging in de maatschappij
De zin en onzin van escrow
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
ontwerp - beheer - analyseer
Impact van EU-regels op aanbieders betaaldiensten Simon Lelieveldt.
Wat is interactieve marketing?
Netwerken. Wat is een netwerk? Je spreekt van een netwerk van zodra twee of meer computers met elkaar verbonden zijn. Je kan thuis een klein netwerkje.
Informatietechnologie (IT)
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
FOLLOW ME WORKPLACE flexibele toegang tot uw bedrijfstoepassingen en –documenten vanop elke locatie, vanop elk toestel.
Cartografie met als medium het ‘World Wide Web’
dimensie van onze beschouwingswereld
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Het. Het Nieuwe Werken De optimale werkplek.
Informeel leren en….. social media
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
De Monsanto logistieke ketting en de synergie met PLDA Antwerpen
Bedrijfseconomie De docent: drs J. Renaud.
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
Wat is veiligheid in het algemeen?
Strategie Algemeen Porter.
Kunstmatige Intelligentie
Zonder Interface heeft de computer geen gezicht
27 januari 2011.
VAKPRESENTATIE 25 NOVEMBER
Communicatiebehoefte of ongebreidelde nieuwsgierigheid digitale snelwegen mondiaal zappen : homo zapiens wijzigende sociale patronen digitale kennissenkring.
Golfbeweging in de maatschappij
de staten van bewustzijn
STADIUM 1STADIUM 2STADIUM 3STADIUM 4 aandacht beheerst aandacht verspreid  aandacht getrokken en vastgehouden   aandacht gevangen  pathos.
Visual Basic .NET voor studenten
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
Confidential 1 Trends in ICT J. Bruijning KPN Research 8 juni 2001.
Mobiliteit bij lokale overheden. Ferranti Koen VerbeeckRaf De BackerEnterprise Architect 03/ /
De computer verdwijnt, lang leve ambient intelligence Henk van Leeuwen
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Masterclass flexibilisering en nieuw leiderschap 29 september 2011
Retail Round Table 19 Maart 2014 Woerden. Agenda RRT 19 maart 15:00-15:15 Ontvangst. 15:15-16:00 Lopende trajecten & ervaringsuitwisseling. 16:00-16:15.
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Groeiende hoeveelheid beschikbare gegevens n.Chr. beschikbare gegevens v.Chr.
©2010 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice 1 Dick van Gaalen Program Manager.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
“An amazing invention - but who would ever want to use one?” (Rutherford B. Hayes in 1877 over de telefoon)
Seminarie Geïntegreerde Informaticatoepassingen mobiele telecommunicatie m-commerce Kris Lens Hans Verbustel.
Primaire kleuren R 0 G 114 B 198 R 0 G 153 B 204 R 213 G 219 B 225 R 249 G 155 B 12 R 249 G 99 B 2 R 102 G 204 B 255 Welkom Slagkracht door online dienstverlening.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Premium Cloud Backup Makkelijk.Veilig.Betrouwbaar.
Enterprise Service Bus IBK3ESB01
HOERA, HET IS (BIJNA) CRISIS! WILSON DE PRIL, AGORIA VLAANDEREN ROTARY CLUB GENT – 8 DECEMBER 2011 STEM voor de toekomst! WILSON DE PRIL DIRECTEUR-GENERAAL.
Het Virtueel Kantoor Een eerste toelichting op het Virtueel Kantoor voor pgo-organisaties.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Gewoon (digitaal) ondernemen met de klant (aan tafel) Uden - 2 juni 2016 Ralph van Dam - Digital Marketing Strategist.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Overzicht Vooronderzoek Hypothese Onderzoeksvraag Methodologie
Microsoft vs de rest “Wat biedt het Microsoft Cloudplatform en hoe kan dit bijdragen aan veilig, snel en schaalbaar werken binnen elke organisatie.” Thomas.
Golfbeweging in de maatschappij
Big Data.
De diensten die een onderneming kan bieden aan haar klanten, leveranciers en eigen medewerkers zijn direct afhankelijk van haar IT-infrastructuur. In het.
Big Data.
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Rob Heyman and Ilse Mariën
Introductie computerveiligheid
Inspelen op innovaties
Training Critical Friend
Media ICT en Design College – ROC Midden Nederland
Transcript van de presentatie:

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved Menselijke Maat

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved issues  Gevoel voor de noodzaak van menselijke maat bij het gebruik en de toepassing van IT  Welke dimensies heeft menselijke maat bij IT  Wie is verantwoordelijk voor die menselijke maat  Wat levert het op

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved golfbeweging in de maatschappij Jagersmaatschappij Agrarische maatschappij Industriële maatschappij Informatiemaatschappij 1e 2e 3e Bron: Töffler

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved de wereld virtualiseert in snel tempo materieel product immaterieel product ( ) A 3 c invoerprocesuitvoer

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved groeiende hoeveelheid beschikbare gegevens n.Chr. beschikbare gegevens v.Chr.

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved informatie-overlast/-stress Er zijn drie soorten informatie : nodige informatie niet-nodige informatie nog-niet nodige informatie - nodige informatie - niet-nodige informatie - nog-niet nodige informatie De laatste categorie ‘de nog-niet-nodige’ is de fatale !

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved STADIUM 1STADIUM 2STADIUM 3STADIUM 4 aandacht beheerst aandacht verspreid  aandacht getrokken en vastgehouden   aandacht gevangen  pathos aandachtsdiagram

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved toenemende realiteitswaarde van Digitale Informatie informele documenten formele documenten Alfanume- rieke velden hooggemiddeldlaag niveauzeer laag niveau interactieve multi- media documenten data documenten realistische objecten zeer hoog objecten

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved vrijheid van locatie thuis onderweg landelijk mondiaal hoofdkantoor bedrijf computer ruimte

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved een Wereldwijde IT infrastructuur Het Internet

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved evolution  Mainframes  Personal Computers  Internet  Mobile phones - PDA’s  Digital lifestyle  Intelligent Environments

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved The third wave in computing C P U C P U C P U Mainframe PC C P U C P U

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved  anytime, anywhere, many devices  Profiling, customization  Trust, security, privacy  Smart user interface, less attention of user required, more relieving, more supportive  Spontaneous communities  Form and interaction adapted to physical environment and context  to be small and to be aware (of its environment, of its user, etc…)

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved Spontaneous Networking C P U C P U C P U C P U C P U C P U C P U C P U C P U C P U C P U C P U C P U C P U C P U

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved de geboorte van een virtuele wereld Het Internet

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved Services Wireless Banking Wireless Trading Wireless Ticketing Wireless Games Wireless Shopping  Anytime, anywhere  Mass market  Everyday transactions

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved coöperatie tussen actoren in een web- maatschappij Informatie Systeem = Organisatie van IS Actoren TI Actoren Onderneming / Maatschappij = Organisatie van Menselijke Actoren IT diensten TI diensten producten en diensten

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved de mens: een tri-cerebraal wezen DENKEN VOELEN BEWEGEN

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved aandachtsgebieden Informatie of Transformatie? Informatie of Transformatie? (naar een nieuwe pedagogiek) Mens-Machine samenleving Mens-Machine samenleving (naar een nieuwe sociologie) Psychologische ontwikkeling van de mens in het IT-tijdperk Psychologische ontwikkeling van de mens in het IT-tijdperk (naar een nieuwe psychologie) Realiteit & Creativiteit in een geautomatiseerde (leef-)omgeving Realiteit & Creativiteit in een geautomatiseerde (leef-)omgeving (naar werkelijk Leven)

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved stelling 1 Wij zijn alleen zo lui geweest om de reeds bestaande problemen niet op te lossen. IT-enabled’ Deze problemen beginnen langzamerhand ‘IT-enabled’ over ons heen te walsen. Door de uitvinding van de computer zijn geen wezenlijk nieuwe psychologische problemen geïntroduceerd

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved stelling 2 Het grootste gevaar in het Industriële tijdperk was de atoombom. gevangenen Het grootste gevaar in het Informatietijdperk is het ingekapseld worden in vaste patronen : gevangenen van het web van het geautomatiseerde denken. De automatisering kan weliswaar de wereld niet fysiek opblazen, doch het heeft de potentie om alle creativiteit te smoren. De automatisering sust ons in slaap.

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved Computer Related Anger slaan helpt niet !

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved is dit het resultaat van de menselijke maat in het IT gebruik?

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved opgave Welke principes kunnen in uw instelling / onderneming worden geformuleerd om de menselijke maat te borgen (voor de klant, voor de medewerker, voor de manager)?  in het informatieverkeer  in het applicatiegebruik  In het gebruik van de technische voorzieningen Noem maximaal 3 maatregelen per categorie die binnen een jaar kunnen worden gerealiseerd. En een overkoepeld principe.