Verbetering van kwaliteit van zorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Model RI&E Sociale Werkvoorziening
Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
ROM: het mes snijdt aan 2 kanten. Dr
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen1 WAI in de praktijk Monica Roose 11 november 2008.
Succesvol verbeteren.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Kwaliteit is ook kwantiteit
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
De CQ-index in vogelvlucht
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Diseasemanagement in de praktijk
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
De Milieubarometer, een praktisch instrument voor de GGZ instellingen Voor meten, vergelijken, communicatie van milieuprestatie en milieukosten Adriaan.
Beslishulp beroerte thuis
Screening in de thuissituatie: evaluatie gebruik ACAS
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Screeningsinstrument Behandeling
Wat je moet weten van meten in wetenschap en praktijk Basiscursus meetinstrumenten UNO-VUmc Wilco Achterberg Lizette Wattel 3 oktober 2007.
E health binnen Ingrid van Vuuren en Petra Tamis december 2013.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Resultaten BPV-evaluatie
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Excellente Zorg Brigitte de Brouwer Beleidsmedewerker V&VN
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
Hervorming langdurige zorg
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Ketenzorg, meer dan losse schakels
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
GroenPlus Woonzorgcentra 7 mei Als inleiding Vergrijzing, verzilvering, verwitting Groeiende zorgnood  Uitdagingen voor: Toegankelijke zorg Betaalbare.
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
1. 2 Wat doen we? Thuiszorg Revalidatie Dagactiviteiten Maaltijdservice PGB zorg Hulpoproepsysteem Verzorgingshuiszorg 24-uurs zorgdienst Gehandicaptenzorg.
1 Strategische benchmark GGD. Doelstellingen strategische benchmark De benchmark biedt de mogelijkheid tot vergelijking op de aspecten doelmatigheid en.
Centraal meldpunt onverzekerdenzorg Sylvia Commandeur 16 februari 2017
Effect van voeding op gezonde leefstijl bij longziekten
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Persoonsgerichte zorg
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
Kick off Strategische Benchmark GGD 25 maart 2015
Zorgpad Stervensfase Zorg en Kwaliteit van leven in de stervensfase
KVC en naam organisatie
De Kwaliteit Verbetercyclus
Via SUCSEZ verzekerd Naam adviseur/ spreker
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
De Zorgstandaard Integrale Geboortezorg
Personen met een beperking Samenwerking met de FOD SZ – DG HAN
Transcript van de presentatie:

Verbetering van kwaliteit van zorg met RAIview

Wat is RAIview? Instrument om kwaliteit van zorg en zorgzwaarte inzichtelijk te maken Gebruikt RAI’s Verbetert kwaliteit door het meten van kwaliteitsindicatoren; het geven van tips voor betere zorg en het structureren van afspraken over de zorg.

Basis van RAIview Resident Assessment Instruments Ontwikkeld door wetenschappers en professionals in de VS eind jaren 80 Sindsdien continue bijstelling en uitbreiding Mondiaal gebruikte instrumenten Gevalideerde vragenlijsten om de zorgbehoefte van cliënten te meten

Zo was het

Zo is het nu

Hoe werkt RAIview? Verpleegkundige of verzorgende vult formulier (RAI) in op de computer Duur: 15-20 minuten, eerste keer een uur Invullen bij iedere nieuwe cliënt, na drie maanden en na een wezenlijke toestandsverandering Na controle worden gegevens in een internetdatabase opgeslagen

Waarover worden gegevens vastgelegd? Cognitie Communicatie/zien Stemming en gedrag Lichamelijk functioneren Continentie Ziektediagnosen Gezondheidstoestand Toestand mond en voeding Conditie huid Ontspanning Medicatie Behandelingen

Welke informatie krijgen professionals? Zorgkaart: samenvatting zorginhoudelijke gegevens Probleemgebieden met (evidence based) tips om zorg te verbeteren Score van de cliënt in de laatste kwartalen op vijf internationale schalen: ADL cognitie depressie sociale betrokkenheid en gezondheidsinstabiliteit

Voorbeeld Zorgkaart

Welke informatie krijgt het management? Case Mix Index per instelling en per afdeling Kwaliteit: kwaliteitsindicatoren, risk-adjusted, met vergelijking landelijk (spinnenweb) aparte indicatoren intramuraal/extramuraal individuele waarschuwingssignalen

Voorbeeld Zorgzwaartelijst individueel

Voorbeeld Zorgzwaartelijst totaal

Voorbeelden kwaliteitsindicatoren Decubitus (hoog/laag risico) Antipsychotica gebruik Vaker vallen Achteruitgang urine incontinentie Depressiesymptomen Lichaamsfixatie Prevalent gedragsprobleem Verblijfscatheter Gewichtsverlies

Wat kan een instelling hiermee doen? Verbeteren kwaliteit van de zorg: sturen op indicatoren Inzicht in zorgzwaarte: interne budgetverdeling Benchmarking: ook internationaal Ketencommunicatie Transparantie: overheid, inspectie, verzekeraars en cliënten

Waarom via internet? Vergelijk internetbankieren of belasting Lage kosten, veel gebruikers Geen vervanging elektronisch dossier nodig, wel uitwisseling via XML-berichten (HL7) Ook een deel van de organisatie kan meedoen (thuiszorg) Beperkte invultijd Multibranding Meertaligheid

Multi-branding RAIview

Voorbeeld meertaligheid: Tsunami informatie

Voorbeeld Koreaans

Hoe innovatief is RAIview? RAI-formulieren worden gebruikt over de hele wereld in een dertigtal landen In Nederland 20-30 verpleeg- en verzorgingshuizen, spaarzaam in de thuiszorg, verenigd in NedRAI Internetversie eerste ter wereld met belangstelling uit België, Spanje en Nieuw-Zeeland

Tips voor België RAI is een krachtig instrument maar wordt overal ter wereld moeilijk geïmplementeerd Internet/RAIview biedt de oplossing om RAI grootschalig te gaan gebruiken Lage kosten, grote functionaliteit Behoud van instellingssystemen Ontwikkel RAIview.be in een pilot Coördineer het gebruik hiervan via BelRAI

Lessen voor instellingen Voldoende PC’s met internet Personeel vrijmaken voor invullen Steun van de directie en leidinggevenden Voldoende en goede training voor invullen en gebruiken van informatie Hulp bij gebruik in de eerste maanden Gemotiveerde en kundige medewerkers die het invullen vaak genoeg doen om routine te krijgen

Les voor Nederland Ondersteun als overheid de keuze van een krachtig instrument zoals RAI met woord en financiële daad

Informatie www.prismant.nl +31 (0) 30 2345 851 www.octaafadviesgroep.nl +31 (0) 30 602 2976