Hoofdstuk 2 ICT en strategie h2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Microsoft CRM Academy Introductie in CRM
Advertisements

QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Marketing voor verkeerskunde
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Customer service en planvorming
H4: Begrijpen van de markt
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Business Marketing Management
Nationaal Innovatie Event
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Facility management en inkoop
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
De kracht van HBSoftware
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Advanced Business Information Solutions
ICT en organisatieverandering
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Strategie en positionering
ArchiValue: de APG-Case
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Business en IT Consulting
Informatie management HC2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Een product of dienst verkopen
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Human Resources Accounting
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 2 ICT en strategie h2

ICT en strategie Zijn ICT en strategie gescheiden gebieden? Kan ICT de strategie versterken of verzwakken? Is ICT een driver of een enabler van de strategie? Ken je voorbeelden van strategisch gebruik van ICT? Moet een strateeg eerst naar technische (ICT) mogelijkheden kijken? h2

Bereik en functies van informatiesystemen h2

Onderhandelingskracht van leveranciers Bestaande concurrentie (-) verlaagt entreebarrieres voor alles dat het internet gemakkelijker maakt om te doen (-) internettoepassingen zijn moeilijk te onderscheiden van die van concurrenten (-) een stroom van nieuwe toetreders zijn daarom zichtbaar in veel bedrijfstakken Dreiging van nieuwe concurrenten Onderhandelingskracht van leveranciers Bestaande concurrentie Onderhandelingskracht van klanten (+/-) e-procurement verhoogt vaak de macht van afnemer, maar kan ook leveranciers toegang tot meer klanten geven (-) internet is een kanaal voor leveranciers om eindgebruikers te bereiken te koste van tussenhandel (-) e-procurement en digitale markten geven alle ondernemingen gelijke toegang tot toeleveranciers en leiden tot standaardisering en vermindering van differentiatie (-) versterkt macht van afnemers door toenemend aantal aanbieders (-) vermindert switching costs, waardoor klantentrouw vermindert (-) vermindert verschillen tussen concurrenten, differentiatie is moeilijker (-) versterkt pure prijsconcurrentie (-) aantal concurrenten neemt toe doordat fysieke locatie minder van belang is (-) variabele kosten worden lager (in verhouding tot vaste kosten) waardoor de druk om kortingen te geven groter wordt. Dreiging van vervangende producten (+) door meer efficiency kan het Internet helpen bij het vergroten van de totale markt (-) door de wijde beschikbaarheid van het Internet zijn er ook meer substitutiegoederen h2

Strategie: Treacy and Wiersma Algemene strategie ICT consequenties Customer intimacy Product leadership Operational excellence CRM systems Product support systems E-commerce systems h2

Value disciplines van Treacy en Wiersma Customer intimacy Relatie met klant uitbuiten. Lifetime value van klanten.Specifieke wensen van klansen honoreren Product leadership Product als uitgangspunt. Beste in soort. Productinnovatie Operational excellence Reductie van kosten en optimalisering van processen. Wat zijn mogelijke IT consequenties van iedere optie? Pas toe op eigen organisatie. h2

Porters algemene concurrentiestrategieën en ICT Concurrentievoordeel lagere kosten differentiatie global cost leadership differentiation Scope niche cost focus differentiation focus h2

Voorbeelden van strategisch gebruik ICT om toetreding te bemoeilijken of om toe te treden ICT voor nieuwe producten of nieuwe markten ICT voor differentiatie (betere producten/diensten/service) ICT om kosten te reduceren ICT voor effectief management Doelen van ICT zijn vaak bewegend h2

h2

Doelen van ICT kunnen zich geleidelijk of radicaal wijzigen ICT ontwikkelt zich in organisaties door bijv: - nieuwe ICT - gebruik van mensen - nieuwe inzichten en ideeën ICT is zowel een technische als een sociale constructie h2

Hoe belangrijk is ICT? Factory Strategic Hoog Belang bestaande Support Turnaround Hoog Belang bestaande systemen Laag Laag Hoog Belang toekomstige systemen h2

Concurrentievoordeel/nadeel Invloed van ICT op strategie? Informatiestrategie Strategie producten/markten Concurrentievoordeel/nadeel Invloed van ICT op strategie? ICT kan een strategie ondersteunen en ondermijnen h2

Ontwikkeling ICT gebruik bij financiële dienstverlening h2

Voorbeelden van strategisch gebruik ICT om toetreding te bemoeilijken of om toe te treden ICT voor nieuwe producten of nieuwe markten ICT voor differentiatie (betere producten/ diensten/ service) ICT om kosten te reduceren ICT voor effectief management Doelen van ICT zijn vaak bewegend. Doelen van ICT in jouw organisatie? h2

strategische afstemming bedrijfs- ICT strategie strategie organisatie ICT infrastructuur infrastructuur bedrijfs-afstemming IS-afstemming structurele afstemming h2

ICT alignment ICT impact h2

Strategic Alignment Je past de ICT aan bij de organisatie Gaat het om ad hoc of routinetaken? Zijn de eenheden autonoom of interdependent? Is de omgeving stabiel of dynamisch? Wat zijn de consequenties voor ICT? h2

Strategie ICT (mogelijkheden) ICT Strategie Alignment Impact strategische strategische validiteit validiteit h2

Klassieke benadering Organiseren Automatiseren Organisatorisch/ strategisch determinisme ICT aanpassen aan organisatie Alignment (afstemming) Maatwerk of zwaar customizen Organiseren Automatiseren h2

Alternatievebenadering Technologisch determinisme Organisatie en strategie aanpassen aan ICT toepassing Invloed van ICT verkopers Impact i.p.v. alignment z.n. ‘best practices’ ICT-’oplossing’ Organisatie h2

Werkelijkheid ICT Organisatie ICT (maatwerk) ICT, technologie Organisatie (pakket) Organisatie ICT Interactie, wederzijdse beïnvloeding Onverwachte uitkomsten Veranderende omgeving Organisatie en ICT beide aanpassen om optimale resultaten te behalen Pakketten aanpassen h2

ICT als middel voor de versterking van strategische posities

Missie en ondernemingsdoelen Strategische bedrijfsplanning Effectief inzetten van Mensen Vaste Activa Geld Informatie Strategische informatieplanning Informatiedoelen en gewenste informatiesystemen Architectuur van ICT gegevens en systemen hardware communicatienetwerk mensen en organisatie h2

Informatieplanning Aanleidingen problemen en kansen Plan Werkelijkheid chaos van systemen en initiatieven problemen en kansen Geen follow up, te complex, te dynamisch: Plan Werkelijkheid h2

Inhoud van informatieplannen Relatie met strategie Is gerelateerd aan andere veranderingen Behandelt knelpunten Is praktisch en resulteert in projecten Evt. systeemontwikkeling/implementatie technische aspecten/infrastructuur beveiliging en beheersaspecten h2

Internetstrategie Organisatie Wijdere omgeving Klanten Toe- leveranciers Klanten Wijdere omgeving h2

Internet altijd geschikt medium? Passend bij strategische positionering en concurrentiepositie versterkend? Producten, diensten of processen digitaliseerbaar? standaardiseerbaar? persoonlijke relatie onbelangrijk? Product of dienst transporteerbaar? Product low touch? h2

Product geschiktheid en marktacceptatie van digitale producten Hoog Product geschiktheid en marktacceptatie van digitale producten Vliegtuigtickets Boeken CDs Acceptatie van de markt Nieuws Professionele dienstverlening Apotheek, Arts Gechiktheid van het product Laag h2 Hoog

Keuzes bedrijfsmodel Impact Proces Waardeketen Bereik niets, multichannel, transformatie, creatie Proces informatie, interactie, transactie, integratie, transformatie Waardeketen inkoop disintermediatie, reintermediatie, verkoop Bereik locaal, nationaal, multi domestic, internationaal h2

business intelligence e-business Internet/Extranet Distributors Customers Suppliers Financial Services Enterprise - intranet business intelligence customer services business processes h2

(ICT) Strategie ontwikkeling: planned, intended, emergent h2

Vier benaderingen voor ICT strategiebepaling h2

Besluitvorming met betrekking tot ICT h2

ICT and productivity Winst Producti-viteit ICT investeringen h2

Kosten en baten bij ICT Weegbare en onweegbare kosten en baten ontwikkeling, invoering, gebruik Baten efficiency, effectiviteit, meer omzet, klanttevredenheid Weegbare en onweegbare kosten en baten ICT als intuïtie, emotie, act of faith? h2

h2

Multicriteriabenaderingen h2

Portfoliobenaderingen van ICT projectvoorstellen h2