Hoofdstuk 2 ICT en strategie h2
ICT en strategie Zijn ICT en strategie gescheiden gebieden? Kan ICT de strategie versterken of verzwakken? Is ICT een driver of een enabler van de strategie? Ken je voorbeelden van strategisch gebruik van ICT? Moet een strateeg eerst naar technische (ICT) mogelijkheden kijken? h2
Bereik en functies van informatiesystemen h2
Onderhandelingskracht van leveranciers Bestaande concurrentie (-) verlaagt entreebarrieres voor alles dat het internet gemakkelijker maakt om te doen (-) internettoepassingen zijn moeilijk te onderscheiden van die van concurrenten (-) een stroom van nieuwe toetreders zijn daarom zichtbaar in veel bedrijfstakken Dreiging van nieuwe concurrenten Onderhandelingskracht van leveranciers Bestaande concurrentie Onderhandelingskracht van klanten (+/-) e-procurement verhoogt vaak de macht van afnemer, maar kan ook leveranciers toegang tot meer klanten geven (-) internet is een kanaal voor leveranciers om eindgebruikers te bereiken te koste van tussenhandel (-) e-procurement en digitale markten geven alle ondernemingen gelijke toegang tot toeleveranciers en leiden tot standaardisering en vermindering van differentiatie (-) versterkt macht van afnemers door toenemend aantal aanbieders (-) vermindert switching costs, waardoor klantentrouw vermindert (-) vermindert verschillen tussen concurrenten, differentiatie is moeilijker (-) versterkt pure prijsconcurrentie (-) aantal concurrenten neemt toe doordat fysieke locatie minder van belang is (-) variabele kosten worden lager (in verhouding tot vaste kosten) waardoor de druk om kortingen te geven groter wordt. Dreiging van vervangende producten (+) door meer efficiency kan het Internet helpen bij het vergroten van de totale markt (-) door de wijde beschikbaarheid van het Internet zijn er ook meer substitutiegoederen h2
Strategie: Treacy and Wiersma Algemene strategie ICT consequenties Customer intimacy Product leadership Operational excellence CRM systems Product support systems E-commerce systems h2
Value disciplines van Treacy en Wiersma Customer intimacy Relatie met klant uitbuiten. Lifetime value van klanten.Specifieke wensen van klansen honoreren Product leadership Product als uitgangspunt. Beste in soort. Productinnovatie Operational excellence Reductie van kosten en optimalisering van processen. Wat zijn mogelijke IT consequenties van iedere optie? Pas toe op eigen organisatie. h2
Porters algemene concurrentiestrategieën en ICT Concurrentievoordeel lagere kosten differentiatie global cost leadership differentiation Scope niche cost focus differentiation focus h2
Voorbeelden van strategisch gebruik ICT om toetreding te bemoeilijken of om toe te treden ICT voor nieuwe producten of nieuwe markten ICT voor differentiatie (betere producten/diensten/service) ICT om kosten te reduceren ICT voor effectief management Doelen van ICT zijn vaak bewegend h2
h2
Doelen van ICT kunnen zich geleidelijk of radicaal wijzigen ICT ontwikkelt zich in organisaties door bijv: - nieuwe ICT - gebruik van mensen - nieuwe inzichten en ideeën ICT is zowel een technische als een sociale constructie h2
Hoe belangrijk is ICT? Factory Strategic Hoog Belang bestaande Support Turnaround Hoog Belang bestaande systemen Laag Laag Hoog Belang toekomstige systemen h2
Concurrentievoordeel/nadeel Invloed van ICT op strategie? Informatiestrategie Strategie producten/markten Concurrentievoordeel/nadeel Invloed van ICT op strategie? ICT kan een strategie ondersteunen en ondermijnen h2
Ontwikkeling ICT gebruik bij financiële dienstverlening h2
Voorbeelden van strategisch gebruik ICT om toetreding te bemoeilijken of om toe te treden ICT voor nieuwe producten of nieuwe markten ICT voor differentiatie (betere producten/ diensten/ service) ICT om kosten te reduceren ICT voor effectief management Doelen van ICT zijn vaak bewegend. Doelen van ICT in jouw organisatie? h2
strategische afstemming bedrijfs- ICT strategie strategie organisatie ICT infrastructuur infrastructuur bedrijfs-afstemming IS-afstemming structurele afstemming h2
ICT alignment ICT impact h2
Strategic Alignment Je past de ICT aan bij de organisatie Gaat het om ad hoc of routinetaken? Zijn de eenheden autonoom of interdependent? Is de omgeving stabiel of dynamisch? Wat zijn de consequenties voor ICT? h2
Strategie ICT (mogelijkheden) ICT Strategie Alignment Impact strategische strategische validiteit validiteit h2
Klassieke benadering Organiseren Automatiseren Organisatorisch/ strategisch determinisme ICT aanpassen aan organisatie Alignment (afstemming) Maatwerk of zwaar customizen Organiseren Automatiseren h2
Alternatievebenadering Technologisch determinisme Organisatie en strategie aanpassen aan ICT toepassing Invloed van ICT verkopers Impact i.p.v. alignment z.n. ‘best practices’ ICT-’oplossing’ Organisatie h2
Werkelijkheid ICT Organisatie ICT (maatwerk) ICT, technologie Organisatie (pakket) Organisatie ICT Interactie, wederzijdse beïnvloeding Onverwachte uitkomsten Veranderende omgeving Organisatie en ICT beide aanpassen om optimale resultaten te behalen Pakketten aanpassen h2
ICT als middel voor de versterking van strategische posities
Missie en ondernemingsdoelen Strategische bedrijfsplanning Effectief inzetten van Mensen Vaste Activa Geld Informatie Strategische informatieplanning Informatiedoelen en gewenste informatiesystemen Architectuur van ICT gegevens en systemen hardware communicatienetwerk mensen en organisatie h2
Informatieplanning Aanleidingen problemen en kansen Plan Werkelijkheid chaos van systemen en initiatieven problemen en kansen Geen follow up, te complex, te dynamisch: Plan Werkelijkheid h2
Inhoud van informatieplannen Relatie met strategie Is gerelateerd aan andere veranderingen Behandelt knelpunten Is praktisch en resulteert in projecten Evt. systeemontwikkeling/implementatie technische aspecten/infrastructuur beveiliging en beheersaspecten h2
Internetstrategie Organisatie Wijdere omgeving Klanten Toe- leveranciers Klanten Wijdere omgeving h2
Internet altijd geschikt medium? Passend bij strategische positionering en concurrentiepositie versterkend? Producten, diensten of processen digitaliseerbaar? standaardiseerbaar? persoonlijke relatie onbelangrijk? Product of dienst transporteerbaar? Product low touch? h2
Product geschiktheid en marktacceptatie van digitale producten Hoog Product geschiktheid en marktacceptatie van digitale producten Vliegtuigtickets Boeken CDs Acceptatie van de markt Nieuws Professionele dienstverlening Apotheek, Arts Gechiktheid van het product Laag h2 Hoog
Keuzes bedrijfsmodel Impact Proces Waardeketen Bereik niets, multichannel, transformatie, creatie Proces informatie, interactie, transactie, integratie, transformatie Waardeketen inkoop disintermediatie, reintermediatie, verkoop Bereik locaal, nationaal, multi domestic, internationaal h2
business intelligence e-business Internet/Extranet Distributors Customers Suppliers Financial Services Enterprise - intranet business intelligence customer services business processes h2
(ICT) Strategie ontwikkeling: planned, intended, emergent h2
Vier benaderingen voor ICT strategiebepaling h2
Besluitvorming met betrekking tot ICT h2
ICT and productivity Winst Producti-viteit ICT investeringen h2
Kosten en baten bij ICT Weegbare en onweegbare kosten en baten ontwikkeling, invoering, gebruik Baten efficiency, effectiviteit, meer omzet, klanttevredenheid Weegbare en onweegbare kosten en baten ICT als intuïtie, emotie, act of faith? h2
h2
Multicriteriabenaderingen h2
Portfoliobenaderingen van ICT projectvoorstellen h2