Elektronisch werkboek & gebruik internet Mening studenten Beeld elektronische cursussen Stellingen en overwegingen Vragen en discussiepunten Vraag: In.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op praktijk zó moet het!.
Advertisements

Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
eDiViDe: een leerplatform op afstand voor digitaal ontwerp
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
EBSCO DISCOVERY Els Schaerlaekens Tom De Mey.
Studeren = e-leren Stap 1: inloggen studentenportal
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Open Universiteit Nederland Faculteit Natuurwetenschappen
Feedback Wat Soorten Door wie
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Toledo en de resultaten van het onderzoek door IBM Wim Machiels.
Van idee tot digitaal materiaal
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
"Maatwerk, hetzelfde maar dan anders"
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Ingenieursvaardigheden
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Welkom bij de presentatie van het
Organisatie cursus. WELKE opdrachten maken? WELKE opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? Hoe worden de PUNTEN verdeeld?
Computers en Visueel Gehandicapten
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Babbage 5 gebruikers Hartelijk welkom!! Karel Kats auteur.
Specifieke lerarenopleiding Staat digitaal in haar kinderschoenen.
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
Uitgangspunt E-leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend materiaal Automatische feedback en elektronische.
Handelingsgericht werken
Elly Langewis (UU) MUGDUG 2 december  (Her)gebruik opgenomen colleges in de praktijk  Hoe te bevorderen:  Snippets  Hoofdstukindeling  Vragen.
Leerlingen ontwikkelen apps
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns. Uitgangspunt E-leren F2f leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend.
1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke.
11 december DTL: een eerste concept Een aanzet Han Smolenaars Marieke Reijken.
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Programma Eindpresentatie ICT-2000 Het project ICT 2000: –Doelen, Opzet, Werkwijze Website presentaties –De site, didactisch.
Vragen subsets OM3. Vragen subsets (1)  Hoe bepaal je wat de ‘best practice’ is van processen of gebieden die je wilt benchmarken? –Er zijn een aantal.
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
First Edition Geïntegreerd PrePress proces van(af) fotografie T/m het digitaal uitleveren van het communicatie materiaal aan media en drukkerijen.
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Feedback Wat Soorten Door wie
Feedback Wat Soorten Door wie
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Webapplicaties: de clientkant Herman Koppelman Sylvia Stuurman 13 november 2010.
Onderwijs op maat met ICT Bertjan Verbeek (hoogleraar Politicologie en docent van het jaar 2014) Jos in den Bosch (programmanager vernieuwingen ICT in.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Kennisoverdracht via webinars. Introductie Wie ben ik? Tom Van ‘t veld Training consultant Webinar specialist Verloop van de sessie 1 uur Interactief.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Anton van den Noort1 FOTOSHOWS MAKEN HCC DEVENTER.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
‘Digiborden zijn de duurste beamers die binnen Fontys gebruikt worden.’ (Pedro, gastdocent) AV-Roadmap Eerst het doel, dan de tool!
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
EEN BLENDED LEARNING MINOR INFORMATIEVAARDIGHEDEN
Preek over Romeinen 14:1-3.
Docentvaardigheden ICT
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Kennisclip Web toepassingen
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
Transcript van de presentatie:

Elektronisch werkboek & gebruik internet Mening studenten Beeld elektronische cursussen Stellingen en overwegingen Vragen en discussiepunten Vraag: In welke mate moet MW cursussen met Inet instrumenten uitrusten ? (zo ja, op welke manier)

Mening studenten Elektronisch werkboek & gebruik internet 37%: verplicht samenwerken internet ne afstandow 19%: meer samenwerking 15%: minder ICT verbetert studievoortgang Leereenh.Tekst/WerkbkElek tk Positief94%80%35% Matig06%16%45% Negatief04%20%

Beeld elektronische cursussen Elektronisch werkboek & gebruik internet - verschillende platforms - heterogene vormgeving (layout), navigatie, geen huisstijl - aansturing studenten zeer gevarieerd - veel lange teksten - interactie in cursussen erg gering

Stellingen en overwegingen (1) Elektronisch werkboek & gebruik internet 2. Permanent beschikbaar = gedrukte vorm 1.Cursus met elektronisch werkboek/mat. indien meerwaarde voor docent of student 4. Gedoseerd samenwerkend leren en niet afhankelijk van individuele docent 3. Studenten intensief volgen

Stellingen en overwegingen (2) Elektronisch werkboek & gebruik internet Ad 1 en 2 Meerwaarde is: Studenttoetsen en opdrachten met automatische correctie en/of feedback verwijzingen via links - grote mate van interactiviteit mogelijkheid persoonlijke selecties/leerwegen - actualiteitsgebonden doorzoeken data/bron/kennisbestanden - niet-gedrukt (video/audio) specifieke software c.q. -tools Oriëntatie Docentbewaren antwoorden - volgen voortgang – peer-correcties – verschillende versies – actualiteitsgebonden - aanleveren ‘duur’ data/bron/foto/kennismateriaal – concept (proeftoets) versie Ad 3 Intensief volgen. In hoeverre – begeleidingscapaciteit – stimulans – welke soort cursussen wel en niet Ad 4Samenwerkend leren ne vrijheid van tijd en tempo – zwakste schakel wel indien: expliciet leerdoel/socialiserend/motiverend/beperkt in tijd

Vragen en discussiepunten Elektronisch werkboek & gebruik internet 1.Moet bij elke cursus elektronisch werkboek? Waarom en wanneer? 1a. In ieder geval wel gedrukt werkboek? 2. Wie maakt afweging? Beleid of projectleider? 3. Voortgang studenten volgen standaard? 4. Samenwerkend leren. Waarom en wanneer? 5.Standaard dan wel eenvormige opzet elektronisch werkboek? 5a. Indien ja, OU-, MW-, BA- & MA-, opleidingstandaard? 6. Beleid tav uitlevering via cd-rom of via internet?