Sensorische Informatie Verwerking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Café brein, Oss 14 juni. en Uden, 29 mei
Advertisements

Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
EVENWICHTSRECEPTOREN
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
De psychologie van communicatie
Haptonomie.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Crosslab Sensory Shopping
Snoezelen snuffelen doezelen.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
De emmer die overloopt met stress
Kijk, dit is C.V.I..
SOAP SHOP Soapshop helpt: Veel kinderen houden niet van in bad gaan en zich te moeten wassen. De soapshop is vooral ontwikkeld om kinderen over hun.
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Organismen reageren op prikkels
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Prikkels in de groep 4 juni 2013 Yvonne Bijl.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
De sensomotorische ontwikkeling van kinderen met een auditieve en visuele beperking (doofblind) en de rol van kinderfysiotherapie Masoud Salavati.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
PAD Mindfulness en Yoga
Lesmateriaal van: Kind en Hond Lesmateriaal van: © Tinley 2013.
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Wat is licht? Licht is een expressievorm van energie die vrijkomt door het terugspringen een atoom naar een schil met een lager energieniveau. Licht.
Proprioceptie Michelle borghers.
Hoofdstuk 4 Waarnemen en reageren.
Waarnemen.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Voelsprieten Informatieavond
Vermoeidheid staat in de top 5 van revalidatiedoelstellingen met de hoogste prioriteit voor visueel beperkte cliënten. Daarnaast komt uit wetenschappelijk.
Wat is waarnemen? Met waarnemen bedoelen we: Hoe kom je te weten wat er om je heen gebeurt.
Gedrag.
Heel gewoon maar toch anders.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
waarneming en regeling !
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 1  Maken paragraaf 1.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Begeleidings methodieken
Clinic Bondsvergadering
Prikkelverwerkingspatronen
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Xperimenta 12 oktober zintuigen.
LES 15 – HET GEHOOR BLOKBOEK NATUUR 7.
© UNIEK IN DE KLAS.
Natuurvoeding heeft levenskracht
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
Thema Zintuigen.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Voel je wel in je vel !.
Zintuiglijke waarneming
De schrijver mee op reis
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Oorcheck op het mbo 1 Over gehoor en gehoorschade
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Diersoortverdieping Hond
Steven Pont Uitspraak: Elk misdragend kind dat pijn heeft schreeuwt: “verlaat me niet” “Filmpje van SLO”met een samenvatting uit een lezing die hij.
Prikkelverwerking bij autisme
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Sensorische Informatie Verwerking

Waarom wil mijn kind steeds geknuffeld worden? Waarom botst hij zo vaak tegen de deurpost of tafelrand? Waarom gaat hij als we aan tafel zitten opeens staan? Waarom zoekt hij steeds steunpunten. Hij hangt tegen de tafel, tegen de muur.

Waarom lijkt hij soms niet te luisteren? Waarom kokhalst hij als we gaan eten? Waarom is douchen zo lastig? Waarom doet hij zijn ogen zo vaak dicht? Waarom plast hij opeens weer in zijn broek?

Doel lezing Inzicht krijgen in de prikkelverwerking Herkennen en begrijpen van de zintuiglijke signalen die een cliënt laat zien

Wat is sensorische informatieverwerking Waarnemen Samenvoegen Herkennen Verwerken Selecteren Adequate reactie geven

De vertezintuigen Het gehoor De visus De geur

De vertezintuigen Op een snelle manier krijg je informatie uit je omgeving Als je de informatie niet snel genoeg kunt verwerken en begrijpen ervaar je de informatie als ‘waarschuwend’ Je ervaart de omgeving dan als onveilig. Dit geeft spanning.

De nabijheidzintuigen De tast Het evenwicht Het houdingsgevoel De smaak Leren via de nabijheidszintuigen over materiaal en omgeving. Ook in deze zintuigen kun reageren met een afweer reactie omdat je de sensatie als inveilig en waarschuwend begrijpt

De nabijheidszintuigen De informatie is direct en lijfelijk Je voelt, ervaart en leert door deze zintuigen over je lijf, het materiaal en de omgeving Als je de informatie in de vertezintuigen onvoldoende snel begrijpt, helpt het om de informatie voelend aan te bieden.

Prikkel verwerkingverwerking Lage drempels- hyperresponsief Hoge drempels- hyporesponsief

Voorbeeld bij lage drempels in de zintuigen Misselijk worden van schommelen, Oren dicht doen als reactie op geluid Ogen dichtknijpen als reactie op fel licht of teveel beweging Jezelf krabben als reactie op een aanraking, of niet in een rij kunnen staan Misselijk worden van een geur Een beperkt eetrepertoire hebben

Voorbeeld hoge drempels Veel schommelen, beweging op zoeken graag in een ruimte zijn waar veel geluid is, zoals de keuken, badkamer kijken in de zon of lamp, alles willen aanraken en voelen ruiken aan sterke geuren behoefte hebben aan sterke smaken behoefte hebben aan springen, duwen, stoeien, knuffelen

Alertheid

Wat beïnvloedt de alertheid

Alertheid Er zijn 5 fasen van alertheid Slaap Verlaagd Optimaal Verhoogd Te hoog alert

Invloed op alertheid Omgevingsfactoren Emoties Zintuiglijke prikkels

Is er sprake van onderprikkeling. Alertheid Is er sprake van onderprikkeling. zoekt de cliënt prikkels op, om zo optimaal alert te blijven? Of is er sprake van overprikkeling? Is de cliënt hard aan het werk om te voorkomen dat hij te hoog alert wordt? Hoe interpreteren we de reacties van de cliënt?

Voorbeeld: Tanden poetsen is een probleem. Waar kun je aan denken? Zintuigen: lage drempel in smaak, geur, tast en geluid. Hoge drempel in het houdingszintuig moeite met verwerken multisensorische prikkels De alertheid is te hoog, doordat situatie onduidelijk is, of doordat we te snel ‘werken’.

Voorbeeld: Cliënt wil niet buiten wandelen. Waar kunnen we aan denken? Lage drempel in auditieve zintuig, visuele zintuig, evenwichtszintuig Moeite met verwerken multisensorische prikkels. de alertheid is te laag Moeite hebben om motoriek te plannen door een hoge drempel in het houdingszintuig.

Afsluiting: De wijze van reageren van de cliënt wordt onder andere beïnvloed door: De hoge of lage drempels in de zintuigsystemen De mate van alertheid Omgevingsfactoren, medische problematiek, bijkomende problematiek Het niveau van functioneren, het sociaal emotionele ontwikkelingsniveau, communicatie niveau ………