De filosofie van Seneca

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De tijdsband Door de eeuwen heen….
Advertisements

Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
Hij wacht alleen nog maar
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Paragraaf 2.3 Geloven en weten..
IJSSCULPTUREN DOOR RONAN PEETERS 09 JANUARI 2006.
Hoe kun je Geloven? 1.
Welkom.
Wat maakt het leven zinvol?
Rechtvaardigheid Les 1 Ethiek – Rechtvaardigheid – Les 1
Harry Potter en de schepping
De mens is de maat van alle dingen
Als we nou een definitie van rechtvaardig-
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
De Stoa en Epicurus.
Lucius Annaeus Seneca 4 v. Chr – 65 n. Chr © LAD.
Onderwerp Filosofie 1BaMV
de kracht van alle elementen
Kunstmatige Intelligentie
De ontwikkeling van Het Christendom..
ZIJN ONOMATOPEE __________________________________________.
De Griekse cultuur.
Dierenwereld door Jeanne en leo door Jeanne en leo.
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Het ontstaan van de wereld en de mens
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
de kracht van alle elementen
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Achttiende en negentiende eeuw
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Het gymnasium. De moeite waard?. Drie vragen: Drie vragen: Is uw kind geschikt voor het gymnasium?
Dagelijkse gedachten Muziek : Gene Pitney & Marc Almond: Something’s gotten hold of my heart.
17de eeuw: Wetenschappelijke revolutie
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Griekse mythen en wetenschap
Wijsheidsliteratuur Spreuken en Prediker.
Orchies met.....spreuken De orchideeënfamilie is één van de
SENECA STOA.
Zinnen die doen nadenken !
Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
De doop in de Heilige Geest
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Het wonder van de mens Wat is de mens?.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Van Engel, Minke en Helen
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Geschiedenis van de Scheikunde
7.2 Plato en zijn voorgangers in de wijsbegeerte
H2.1 De Griekse Democratie
Verlichting: Filosofische stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
27/04/2017 Hoe zie ik God? Mijn godsbeeld.
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
In God geloven Wat is geloven? Tot geloof komen Bestaat God? God laat Zich kennen.
Met een bewogen hart aan de slag!. Romeinen brief handleiding voor zendeling 1.Met passie voor de boodschap (1:16) 2.Met visie voor de wereld (15:20)
Wandelen (bewegen) in Gods genade.. Genade Identiteit Gevoel LIEFDE Verstand Heiliging Schuld.
Les 11 voor 12 maart In de Grote Strijd vocht Petrus een persoonlijk gevecht uit, daarom kan hij ons leren hoe om te gaan met de dagelijkse strijd.
Ethische Visies.
SN 2013fs Nature Physics Supernova van rode superreus
NTL-module ‘Proeven van Vroeger’ Daan Wegener
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Filosofie.
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Filosofie en wetenschap
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Transcript van de presentatie:

De filosofie van Seneca Publius Ovidius Naso, Metamorphosen, X, 1-29 Publius Ovidius Naso, Metamorphosen X 1-29 De filosofie van Seneca

Publius Ovidius Naso, Metamorphosen, X, 1-29 Filosofie Komt van: fivlo~ / filevw - houden van hJ sofiva - wijsheid Eerste filosofen in het Westen vinden we in Klein-Azië (daar woonden veel Grieken)

Publius Ovidius Naso, Metamorphosen, X, 1-29 Filosofie algemeen De meeste antieke filosofieën zijn veelomvattend. Zij denken na over: fysica – Hoe zit de wereld in elkaar? logica: Hoe kun je aan betrouwbare kennis (over de wereld) komen? ethica: Wat betekent dit voor je dagelijks leven? Wat hoor je wel en niet te doen?

Publius Ovidius Naso, Metamorphosen, X, 1-29 Eerste denkers Eerste Griekse denkers vinden we in 6e eeuw v. Chr. Dachten vooral over fysica na: hoe zit de wereld in elkaar? Veel filosofen kwamen tot een ‘oerelement’, waaruit alles zou moeten bestaan.

Publius Ovidius Naso, Metamorphosen, X, 1-29 Bv. Thales van Milete Dacht dat het oerelement water was. Redenering / ‘bewijzen’: Als ijs smelt krijg je water. Als dat verdampt krijg je stoom. Grieken geloofden dat je als je stoom "verder verdunt" lucht krijgt. Planten komen op als het geregend heeft. Elke landmassa eindigt in water.

Bv. Heraclitus uit Ephese Publius Ovidius Naso, Metamorphosen, X, 1-29 Publius Ovidius Naso, Metamorphosen X 1-29 Bv. Heraclitus uit Ephese Het oerelement is vuur (niet letterlijk nemen: vuur = energie) Er is een ‘oervuur’, waaruit alles is ontstaan, bv ook de menselijke ziel. Alles stroomt daar ook weer naar terug. Voortdurende verandering: * pavnta rJei` kai oujden mevnei alles stroomt en niets blijft * Je kunt nooit twee keer in dezelfde rivier stappen.

Publius Ovidius Naso, Metamorphosen, X, 1-29

Publius Ovidius Naso, Metamorphosen, X, 1-29 Verdere geschiedenis 5e eeuw v. Chr: Athene belangrijk; werd ook centrum van filosofie Ethica steeds belangrijker Grote namen: Socrates Plato (Academie) Aristoteles Andere stromingen: Stoa, Epicurisme 2e eeuw v. Chr: filosofie naar Rome Met name Stoa populair vanwege nadruk op virtus (deugd) en pietas (plichtsbetrachting)

Publius Ovidius Naso, Metamorphosen, X, 1-29 Seneca en filosofie Sterk beïnvloed door de filosofie van de Stoa Ook regelmatig elementen van Epicurisme in zijn teksten

Publius Ovidius Naso, Metamorphosen, X, 1-29 De Stoa Gebaseerd op gedachten van Zeno Hij gaf les in de Stoa Poikile, een hal in Athene, die bekend stond om zijn schilderingen (poikile = bontgekleurd)

Publius Ovidius Naso, Metamorphosen, X, 1-29 Zeno’s Paradoxen Beide gebaseerd op stelling, dat je eerst de helft van de afstand moet afleggen voor je verder kunt. Achilles en de schildpad De vliegende pijl

De filosofie van de Stoa Publius Ovidius Naso, Metamorphosen, X, 1-29 Publius Ovidius Naso, Metamorphosen X 1-29 De filosofie van de Stoa Heraclitus Fysica: Gebaseerd op Gr. filosoof Heraclitus: Oervuur: goddelijke kracht / energie, die in alles in de wereld aanwezig is. Romeinen noemden die kracht de Ratio (Logos). Dit woord heeft wel een extra bijbetekenissen: De Ratio houdt alles bij elkaar. Dit is tevoren overdacht, heeft een bedoeling en is goed. Je kunt er niet aan ontkomen. Vandaar ook andere namen: Natura, Deus, Fatum, Providentia

Publius Ovidius Naso, Metamorphosen, X, 1-29 Ratio en ratio Logica: Alle dingen op aarde hebben iets van de Ratio in zich (planten - groeikracht, dieren – energie) De mens heeft een deel van de Ratio in zich (ratio = verstand) en kan daarmee de Ratio leren kennen  denken! Je bent een animal rationale! Je moet je ratio dus zoveel mogelijk ontwikkelen: sapiens worden.

Publius Ovidius Naso, Metamorphosen, X, 1-29 Ethica Het plan van de Ratio is goed; dus niet tegen verzetten, maar nastreven (secundum naturam vivere – volgens de natuur (=ratio) leven). Sapientia, het ontwikkelen van de ratio, is het summum bonum, een virtus. Emoties vormen een gevaar voor goed nadenken; ideaal is een toestand zonder heftige emoties: apatheia, tranquilitas animi! Bepaalde dingen in je leven maken niet gelukkig en leiden je juist af van het grote plan (bv geld): indifferentia (in-differentia = onz mv: dingen die je on-verschillig moeten laten)

Publius Ovidius Naso, Metamorphosen, X, 1-29

Publius Ovidius Naso, Metamorphosen, X, 1-29 Epicurisme Fysica: Gebaseerd op Democritus’ atoomleer: De wereld bestaat uit atomen. De ‘dichtheid’ van de atomen bepaalt de stof. Atomen ‘haken’ door fortuna (toeval) aan elkaar (en kunnen ook weer toevallig uit elkaar gaan)

Publius Ovidius Naso, Metamorphosen, X, 1-29 Logica: Atomen dringen ook je zintuigen in;. Daardoor kun je dingen te weten komen. Kan wel anders zijn voor versch. mensen / afstand etc.

Publius Ovidius Naso, Metamorphosen, X, 1-29 Ethica: Goden zijn er wel, maar bemoeien zich nergens mee. Geen plan voor de wereld; alles is fortuna (toeval). Je kunt er dus zo niet meer zijn. Tot dan: geen angst voor de goden, voor de dood, voor de toekomst. Geniet van het leven! Maar: Ataraxia is hoogste doel (on-verstoorbaarheid; toestand van tevredenheid). Dus niet mateloos genieten (=hedonisme)