Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal wedstrijd formulier Presentatie scheidsrechters Versie sept 2013.
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Een verkooptool of webshop zonder onderhoud ? Wij hebben hem voor U ! Onze webshop stellen wij beschikbaar voor U.
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Geld verdienen met trends
ROI Driven Internet Marketing Strategies Joris Toonders.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 6: Kijken en vergelijken.
Google Analytics. Google Analytics: waarom Google analytics meet hoeveel mensen er op de site komen, brengt in beeld wat we weten van dit mensen en wat.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Marketing Werkgroep 6.
3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 factoren die de Ranking bepalen: “ Goede content “ 2. Duur op website + social media knoppen 3.
Wauw!!! Google Panda update WAUW !!!!. Google Panda update Plots geen bezoekers en/of omzet meer? In de US had deze update een impact op bijna 12% van.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
Meer bekendheid via je Website
Starten met PHP Dynamischer bouwen.
BLOG PRESENTATIE 14 OKTOBER 2014RICK SEVERS. A/B TEST Ook voor midden/klein bedrijf Voorbeeld Bol.com: Homepage A en Homepage B.
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Online marketing Expert (in een week)
4. Online strategie Internet scorecard
Minor Internet Marketing
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
Iedereen gebruikt social media.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
DMK – week 2.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Moeten we onze content door laten indexeren? Kluwerlab.nl.
Google Analytics Statistieken over je website
Les 3 Affiliate Marketing
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
SEO Seminar.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct Uitwerken concept DEM
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Online Marketing voor het MBO
Marketing Week 3 les 1.
Verkoopt en handelt verkoop af
Marketing en zoekmachines
Het internet als reclamemedium
Power up your fundraising
Transcript van de presentatie:

Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!” “een hands-on praktische training” Les 5 Stappenplan (0, 1 en 2) Nulmeting, doelgroep bepaling en kwantitatieve doelstellingen Versie 2013 07 04

AUTEURSRECHTELIJKE BESCHERMING De informatie in deze presentatie is auteursrechtelijk beschermd. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch of op welke andere wijze ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. EDUwebsupport © 2013

Opbouw les 5 De leerdoelen van deze les: Kennismaking met Google Analytics Het zelfstandig kunnen uitwerken van een nulmeting Het kunnen definiëren van de doelgroep(en) op basis van segmentatie Het kunnen bepalen van kwantitatieve doelstellingen Duur en opbouw van de les: 0,5 uur directe kennisoverdracht / 1,0 uur praktijkleren Benodigdheden: Laptop, pen, papier en internettoegang Boek ‘Online marketing voor het MBO’ (deel 2) Werkboek ‘Online marketing voor het MBO’

Sommige cms systemen zijn al voorbereid op Google Analytics. Vooraf ……inleiding tot Google Analytics Hoeveel bezoekers krijg je per pagina en hoelang blijven ze op de pagina? Waar komen bezoekers vandaan. Via een zoekmachine, andere sites, Social media? Hoeveel nieuwe bezoekers zijn er en hoeveel terugkerende bezoekers? Hoeveel pagina’s worden door bezoekers bezocht? Wat is je bounce rate? (Bounce rate is een percentage dat aangeeft welk deel van de bezoekers slechts één pagina bezoekt en daarna de site weer verlaat.) Via welke zoekwoorden zijn de bezoekers binnengekomen? Wat zijn de best converterende zoekwoorden? Koppel een email campagne aan Google Analytics en kliks die via de mail binnen komen worden geregistreerd. Google Analytics installeer je door het plaatsen van een stukje html code op je site. Je site moet eerst geverifieerd zijn. Sommige cms systemen zijn al voorbereid op Google Analytics.

Google analytics – dashboard & funnel De trechter (funnel)

Stap 0 - Nulmeting Vaststellen wat je uitgangssituatie is. Op basis van 2 soorten gegevens: - Online informatie (wat is het resultaat volgens Google Analytics) - Offline informatie (wat is het resultaat dat je zelf kunt vaststellen) Opmerking: Niet alle informatie is altijd beschikbaar, bij ontbreken van informatie proberen een inschatting te maken van een aantal zaken

Stap 0 – Nulmeting (op basis van online informatie) Pageviews: Het aantal keren dat een pagina is opgevraagd op de server. Aantal hits: Het aantal keren dat een web server een bestandje naar de browser stuurt. (ook opvragen afbeeldingen) Aantal uniek bezoekers: Het aantal bezoekers in een bepaalde periode. Een bezoeker die 5 keer een bestand op de server opvraagt is één unieke bezoeker. Aantal referrals: Het aantal keren dat een bezoeker via een link van een van je linkpartners op je site komt. Bounce rate. Het percentage bezoekers dat via een externe link op een pagina komt en vervolgens zonder een enkele handeling te verrichten de site weer verlaat. Conversie ratio. De verhouding tussen het aantal bezoekers en het aantal conversies. Conversies zijn acties die je zelf hebt, bijvoorbeeld bepaalde microconversies. Ranking per zoekwoord. Als je al goede zoekwoorden op je pagina’s hebt, stel dan vast wat je ranking op deze zoekwoorden is. Op welke SERP positie staat jouw pagina met het te onderzoeken zoekwoord?

Stap 0 – Nulmeting (op basis van offline informatie) Omzet webshop. Aantal downloads. Aantal inschrijvingen nieuwsbrief. Aantal telefonische leads via site. Aantal leads per email. Laadsnelheid van je webpagina’s. Bepaal traffic van Social Media.

Stap 0 – Nulmeting – aan de slag! Opdracht 5.1 – Nulmeting Het doel van deze opdracht is zelfstandig of in kleine groepjes een nulmeting uit te voeren. Neem één van de volgende situaties als uitgangspunt: Actuele studentonderneming óf Winkel uit de praktijk (stage of werk) Afhankelijk van de situatie die je kiest kun je verschillende gegevens vaststellen. Maak een keuze uit minimaal 3 factoren/gegevenstypen die zijn benoemd en werk deze uit in het verslag.

Doelgroep en marktsegment Wat is een doelgroep ? Een groep consumenten met ongeveer gelijke kenmerken en behoeften Markt indelen in groepen consumenten = Marktsegmentatie

Marktsegmentatie Segmenteren op basis van kenmerken en behoeften doelgroep Op basis van: - Demografische kenmerken (geslacht, burgerlijke staat, leeftijd, gezinsgrootte) - Geografische kenmerken (stad vs dorp, nieuwbouw vs bestaande bouw) - Sociaaleconomische kenmerken (opleiding, beroep, kennis, koopkracht) - Psychologische en culturele kenmerken (nationaliteit, godsdienst, achtergronden)

Marktstrategie Verschillende vormen van marktstrategie - Ongedifferentieerde marketing (1 benadering voor gehele markt) - Gedifferentieerde marketing (meerdere segmenten met eigen benadering) - Geconcentreerde marketing (1 segment eigenbenadering) - Niche marketing (toespitsen op een heel klein maar specifiek stukje markt)

Stap 1 – Doelgroep bepaling en segmentatie Stel je doelgroepen vast. Pers, investeerders, klanten, ervaren/ onervaren, informatie zoekers, kopers, leveranciers. Bepaal welke doelgroep zijn specifieke pagina krijgt. Elke doelgroep heeft een landingspagina. Stel vast dat elke doelgroep onderscheidende kenmerken heeft. Stel micro conversie mogelijkheden vast voor elke doelgroep. Stel vast hoe je Social media wilt integreren. Als je niet weet voor wie je website bedoeld is kun je geen site bouwen!

Stap 1 – Doelgroepbepaling en segmentatie – aan de slag! Opdracht 5.2 – Doelgroepbepaling en segmentatie Het doel van deze opdracht is zelfstandig of in kleine groepjes de doelgroepbepaling en segmentatie uit te voeren op basis van de gekozen situatie in stap 0. Lees de opdracht en verwerk dit in je verslag. Wie zijn je doelgroepen? Welke doelgroep krijgt z’n specifieke ‘landingspagina’ Welke microconversie kun je toepassen voor elke doelgroep Wil je social Media toepassen? Welke en hoe?

Stap 2 – Kwantitatieve doelen Wat wil ik bereiken? Kwantitatieve doelen Doelgroep & segmenten Nulmeting

Stap 2 – Kwantitatieve doelen Aantal pageviews. Aantal hits. Aantal unieke bezoekers. Bounce rate. Time on site. Conversion ratio Aantal pagina’s dat een gemiddelde bezoeker bekijkt. Snelheid laden pagina’s. Ranking per zoekwoord. Omzet webshops. Aantal telefonische leads. Aantal downloads. Aantal nieuwsbrief aanmeldingen. Aantal referrals via Facebook, Twitter, blogs. ……….. Zet je doelen uit in de tijd! Het kan even duren voor al je pagina’s geïndexeerd zijn. Linkbuilding kost tijd. Stel vast hoeveel links je nodig hebt en verzamel ze planmatig

Stap 2 – Kwantitatieve doelen – aan de slag! Opdracht 5.3 – Kwantitatieve doelen Het doel van deze opdracht is zelfstandig of in kleine groepjes kwantuitatieve doelen te beschrijven. Lees de opdracht en verwerk in verslagvorm. Make it ”SMART”

Bedankt! Tot de volgende les!