1 MINIMALE IMPROVISATIE DOOR MAXIMALE VOORBEREIDING.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een bron verbinden aan een bestemming...
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Kennismaking Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Regionale brandweer
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Project: Specifieke groepen Presentatie aan ambtelijk overleg 4 juni Johan Gortworst & Ico Kloppenburg.
Kwaliteit verzekerd Ger van der Wal, 8 september 2011, Delft.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Nieuwe begroting Wat & hoe.
BAG - WOZ, planning en commitment
CYCLOON van voor en door de zorg Zieken huis brand Water RAV Stroom Huisarts ICT Thuiszor Licht “geen nuts – (g)een zorg”
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Klassieke AO Leseenheid1
Gevolgen spoorverdubbeling in Tricht
Maatschappelijk Aanbesteden
Ervaringen Poldercrash
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Thema HACCP
Probeer te begrijpen wat de Midzomernacht zon betekent
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Bijeenkomst Noord- Brabant, Gemeentehuis Oisterwijk Mathilde van de Ven.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdzaken... (II) 1 Korinthe
"in geen ding bezorgd" 1.
Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november Weesfietsenaanpak bij stations.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Welkom Asbest: regel het goed
Landschap beschermen en ontwikkelen
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Harmonisatieplannen kabinet
Welk plaatje hoort bij de herfst?
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Maatschappelijke Stage Brandweer Noord-Holland Noord …. -…. -……
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Van Federatie naar Fusie
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Welkom Tymon de Weger, voorzitter Fietsberaad. Fietsparkeren = actueel P = voorwaarde voor elke fietsverplaatsing Positieve ontwikkeling met ‘uitdagingen’
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
11 september 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:12-20 :13 - geen opstanding – Christus ook niet opgewekt :14,15 – consequenties: onze prediking.
WELKOM Jaarvergadering ouderraad
Hoe organiseren we ‘het’ met elkaar? Gezinsgericht werken met Wijz 19 juni 2014, door Martijn van Noppen.
Incidentmanagement Spoor
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
SpoorWeb Workflow, Vervanging van de ISVL com- en meldkaarten Versie september 2015
Veolia Transport Limburg
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
1 Medische Heroïne-Unit (MHU). 2 De MHU biedt: Gecontroleerde heroïnebehandeling onder medisch toezicht aan 20 patiënten Methadonverstrekking aan ca.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Herziening Modelplan GROP GGD Samen beter voorbereid Bijeenkomst 1 november 2012 – Thérèse Claassen.
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
Hoe kan het dat de prestaties van onze klant Arriva op het baanvak Zwolle-Emmen achterblijven terwijl onze KPI’s op groen staan? * Stap 1 – De Probleemstelling.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
SpoorWeb Workflow, Vervanging van de ISVL com- en meldkaarten Versie September 2016.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Dorpsraad Stevensweert in oprichting.
Transcript van de presentatie:

1 MINIMALE IMPROVISATIE DOOR MAXIMALE VOORBEREIDING

Storm over Nederland Robert Morren Rob van Dorland

3

4 Gestrand door de storm

5

6 LBI Techniekveld Categorie Weer 1. Baan 2. Gebouwen & Kunstwerken 3. Energie- voorziening 4. Trein- beveiliging / Seinwezen 1. Gladde Sporen · Omgeving en ObjectenOmgeving en Objecten Winterse omstandigheden Systemen en Objecten · Beweegbar e bruggenBeweegbar e bruggen · Station (Transfer)Station (Transfer) Bovenleiding Systemen en Objecten 3. Hoge temperatuur · ObjectenObjecten Beweegbare bruggen - Systemen en Objecten 4. Bliksem-- Systemen en Objecten · ObjectenObjecten 5. Storm · OmgevingOmgeving · WerkenWerken ·Beweegbare bruggenBeweegbare bruggen ·BaanvakkenBaanvakken·OverwegenOverwegen

7 S Partner Categorie Weer 1. ProRail Inframanagement (IM) 2. ProRail Railverkeersleiding (VL) 3. NSR4. NedTrain 5. Overige Vervoerders Status Check Voorbe- reiding LBI Voorbe- reiding LBI Voor- bereiding LBI Voor- bereiding LBI Voor- bereiding LBI 1. Gladde Sporen IM VL NSR NedTrain Overige Vervoer- ders 2. Winterse omstandig- heden VL NSR NedTrain Overige Vervoer- ders 3. Hoge Temperatuur VL NSR NedTrain Overige Vervoer- ders 4. BliksemVL NSR NedTrain Overige Vervoer- ders 5. StormVL NSR NedTrain Overige Vervoer- ders

8 Wie is nu waar verantwoordelijk voor? • ProRail is als railinfrabeheerder verantwoordelijk voor voldoende capaciteit, betrouwbaarheid en veiligheid op het spoor. • Daarnaast heeft ProRail de verantwoordelijkheid voor de organisatie van het incidentmanagement en coördineert zij alle werkzaamheden die op het moment van het incident nodig zijn. • De calamiteitenorganisatie van ProRail is voor een deel ondergebracht in het Backoffice te Utrecht (OCCR).

9 De NS • De Nederlandse Spoorwegen (NS) is als vervoerder in eerste aanleg verantwoordelijk voor alles wat met de reizigers te maken heeft. • De NS zorgt voor de informatievoorziening aan de reizigers, regelt de eerste opvang op het station bij uitval van treinen en biedt zo mogelijk alternatief vervoer aan.

10 VNG • De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft in 2006 met de NS overlegd over de rol van gemeenten bij de opvang van reizigers bij ernstige verstoring van het treinverkeer. • In de afgelopen jaren is het enkele keren voorgekomen dat grote aantallen reizigers door ernstige verstoringen van de treindienst niet meer met het openbaar vervoer hun bestemming konden bereiken. Zij strandden, zonder dat alternatief vervoer geboden kon worden. • In onderling overleg hebben de VNG en NS afspraken gemaakt over de verdeling van de rollen en kosten, bij de opvang van reizigers bij ernstige verstoring van het treinverkeer.

11 Afspraken

12

13 Opvang in het land

14 Betrekken gemeentes • In het rampen (bestrijdings) plan is de opvang een gemeentelijk proces. Om goed te kunnen anticiperen is het van belang dat de gemeentes zo vroeg mogelijk informatie krijgen over een eventuele opvangvraag. • De gemeentes vragen daarom aan ProRail hen te informeren als besloten is om in het kader van verwachte slechte weersomstandigheden een LBI in te richten. • De meldkamer van de veiligheidsregio beschikt over de gemeentelijke piketlijsten.

15

16 Taakverdeling Als het LBI besluit om de landelijke of een regionale treindienst stil te leggen zullen reizigers in grote getale stranden. Voorzitter LBI: • Informeert de voorzitter RBI en het DCC bij de verwachting van het optreden van een calamiteit waarbij opvang van grote aantallen reizigers door gemeentes noodzakelijk kan worden. (doel voorinformatie is tijdig kunnen anticiperen door de gemeentes). • Als het besluit is genomen om de treindienst stil te leggen, waardoor grootschalige opvang van reizigers door gemeentes noodzakelijk wordt.

17 Voorzitter RBI • Zorgt er voor dat de gemeentes de (voor)informatie krijgen. • Gebruikt daarvoor de reguliere contacten van de regionale calamiteitenorganisatie met de overheidshulpdiensten (meldkamer veiligheidsregio). • Laat inventariseren in een welke gemeentes opvang van reizigers noodzakelijk is en voor hoeveel reizigers. Vervolgens informeert de voorzitter de gemeentes daarover. • Vraagt de gemeentes om de opvang, overeenkomstig de VNG afspraken, te organiseren.

18 Kosten opvang • De kosten die de gemeenten maken voor de opvang van gestrande reizigers bij ernstige verstoringen berekenen zij niet door aan de spoorwegondernemingen. • Als aan gemeenten wordt gevraagd om voor opvang van reizigers te zorgen bij treinincidenten, waarvan de oorzaak ligt bij de spoorsector, kan de gemeente die kosten in rekening brengen bij de vervoerder. De gemeente ondersteunt dan de normale uitvoering van het deelaspect opvang reizigers.

19

20

21 WIJ ZORGEN DAT ‘T SPOORT