Leerhuis over het boek van Tjeu van den Berk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerhuis over het boek van Tjeu van den Berk
Advertisements

Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Geloven in de hoop.
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Woord van Leven Januari 2010.
De beroemdste persoon die er is …
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Woord van Leven Februari 2011.
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Formulier om het heilig avondmaal te vieren (5)
Formulier III Heilig Avondmaal (1)
Jeugddienst 11 januari Thema: Jezus vertrouwen = Feestje bouwen
Woord van Leven April 2014.
Jan Elma Emma Loes Kees Corine Gerrit Bidden Zingen Psalm 62 vers 8 Eenmaal sprak God tot mij een woord, Tot tweemaal toe heb ik 't gehoord; Dat 's.
Marleen Marleen is superonzeker. Vorig jaar heeft ze haar profiel gekozen en ze dacht dat ze het toen helemaal goed deed met haar keuze voor cultuur en.
Woord van Leven Mei 2011.
Woord van Leven Woord van Leven April 2012 April 2012.
Proud to be a man Proud to be a woman Waarom zijn jongens
Godsdienst.
Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Instelling We zijn hier bij elkaar om volgens het bevel van onze Heer zijn dood te verkondigen. Eerst horen we hoe.
Welkom in deze kerkdienst
Wij zijn God zomaar ontrouw, …
Richteren 13: 1 De Israelieten deden opnieuw wat kwaad is in de ogen des HEREN; toen gaf de HERE hen over in de macht der Filistijnen, veertig jaar. 2.
Godsdienst.
Echt of nep?.
GENADE = FEEST Of toch niet?.
Who cares?!. 14 Als het nu etenstijd was, zeide Boaz tot haar: Kom hier bij, en eet van het brood, en doop uw bete in den azijn. Zo zat zij neder aan.
WELKOM OP TOV!.
Vanavond gaat het over: Hoe sta jij in het leven?
‘voor de kinderen’.
Woord van Leven November 2012.
Woord van Leven Juli 2011 Blijf wakker en bid dat jullie "Blijf wakker en bid dat jullie niet in beproeving komen; de geest is wel gewillig, maar het.
Veranderen brood en wijn in het lichaam en bloed van Christus?
Tekst: 1 Sam. 1:1-20. Niet terugslaan, maar bidden.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Love story.
Woord van Leven Augustus 2011.
Leerhuis over het boek van Tjeu van den Berk
Leerhuis over het boek van Tjeu van den Berk
Hoofdstuk 4 Op de kring Bijbelstudie Van de VEG Amstelland 2 Emmeloord Over het boek Jozua Hoofdstuk 4.
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
De koninklijke weg Terugpakken, betaald zetten, lik op stuk geven… dat is normaal Wat David doet valt daarom op Hij gaat de koninklijke weg.
Mijn eerste levensbehoefte is…
Waar heb jij Jezus voor nodig?
WAT DOE IK HIER NOG...??1 WAT DOE IK HIER NOG…..??
In deze presentatie staan beide.
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Verander je wereld 1 Koningen 3:5-7
Woord van Leven Juni 2014.
De koning en de arme violist.
Avondmaal: het nieuwe leven vieren
Preek Jakobus 2:
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
Ik zal mijn gemeente bouwen Zendingsdienst
Welkom in deze kerkdienst
Met een handicap.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Woord van Leven Maart 2015.
De handicap.
Welkom in de samenkomst
De hele Heilige Schrift vol van Gods Zoon Schokkende namen van Jezus Jezus: hét geschenk uit de hemel DE ZEVENDE SCHONE NAAM VAN JEZUS.
“de liefde van God”.
Een zeker mens had twee zonen …. De jongste zoon wilde zijn deel van de erfenis …
DE ZEGEN VAN EVANGELISATIE Huh?? Zegen??. WELK BEELD HEEFT U?
HEER, wie is als u, zo vol goedheid? Micha 7: HEER, WIE IS ALS U, ZO VOL GOEDHEID? Anders dan alle goden – anders dan wij Hij houdt niet vast aan.
22 mei 2016 Rotterdam. Korinthe.... ... een havenstad met in Paulus' dagen rond de inwoners;
Transcript van de presentatie:

Leerhuis over het boek van Tjeu van den Berk HOOFDSTUK 5: Eten en gegeten worden Het Mysterie van de Hersenstam, Over basisfuncties, psychosomatiek en spiritualiteit Leerhuisseizoen 2010 – 2011 Gereformeerde Kerk van Nieuw-Vennep Inleider: Drs. M. Valenkamp

De polaire benadering van eten, enz. Net als hij met de eerdere basisfuncties deed zal Van den Berk ook het eten polair benaderen: het materiële herbergt het spirituele en het spirituele vertoont zich steeds materieel. Alle menselijke basisfuncties integreren het somatische, psychische en het spirituele. Wat zegt het woordje “stofwisseling”? Alles wat wij als mensen doen / voortbrengen / spirituele emoties en abstracties, enz. komt voort uit energie die we uit het voedsel halen. Van den Berk bespreekt de nauwkeurige samenwerking tussen het spijsverteringsproces en de hersenstam, maar ook de rol van de cortex daarbij: psychosomatiek bij uitstek.\De polariteit van leven en dood is sterk aanwezig in het eten van voedsel (blz. 99).

De polaire benadering van eten, enz. De psychoanalyse was volgens hem voorbestemd om 'de zin voor het mythische en symbolische weer tot leven te wekken, Christus gaandeweg weer te veranderen in de voorspellende god van de wijnstok die hij was, en zo de extatische drijfkrachten van het chris- tendom op te zuigen.' Deze tekst citeerde ik in het eerste hoofdstuk. Verderop in de brief gaat hij door op het dionysische karakter van reli- gie (iets wat hij bij Nietzsche gelezen had) en krijgt het symbool van de 'heilige maaltijd' zelfs een kannibalistisch karakter. 'Hoe oneindig veel zaligheid en wellust ligt niet in onze religie te wachten om weer naar haar eigenlijke bestemming te worden geleid! Een echte ethische ontwikkeling ... moet zijn hymne van liefde, de pijn en verrukking over de stervende en weer verrijzende god, de mystieke kracht van de wijn en de antropofagische huivering van het Avondmaal voleinden - alleen deze ethische ontwikkeling maakt de levenskrachten van de religie aan zich dienstbaar' (Freud-J ung, Brieven, 201, 202).

Jung / Freud over Christendom en psychoanalyse De psychoanalyse is, volgens Freud, voorbestemd om “de zin voor het mythische en symbolische weer tot leven te wekken, Christus gaandeweg weer te veranderen in de voorspellende god van de wijnstok die hij was, en zo de extatische drijfkrachten van het christendom op te zuigen”. Freud schreef over het dionysische karakter van religie (Nietzsche) en het symbool van de 'heilige maaltijd' (die krijgt, zegt J.v.d.Berk, zelfs een kannibalistisch karakter): 'Hoe oneindig veel zaligheid en wellust ligt niet in onze religie te wachten om weer naar haar eigenlijke bestemming te worden geleid! Een echte ethische ontwikkeling ... moet zijn hymne van liefde, de pijn en verrukking over de stervende en weer verrijzende god, de mystieke kracht van de wijn en de antropofagische huivering van het Avondmaal voleinden - alleen deze ethische ontwikkeling maakt de levenskrachten van de religie aan zich dienstbaar' (Freud-Jung, Brieven, 201, 202).

Twee typen eters die overdrijven De intellectuele eter: eten vanuit bewust gekozen etensvoorschriften. Eten vanuit / met de cortex; Dit is eten met een pragmatisch / utilitair karakter. De emotionele eter: hier leidt de lust, de trek, de zintuiglijke prikkel, enz. het eten. Beiden “zien” eten als een middel tot iets anders. Zie blz. 102: “Wat ik steeds in dit boek wil zeggen ….. Via het vullen van de maag”. Eten is geen middel tot een doel; Leven is slapen, ademen en eten.

Enkele basisregels t.a.v. voeding / eten Op blz. 103 en 104 een aantal basisregels voor het eten. Schets van een corticale eter (Lévi Weemoedt) O, m’n darmkanaal kwam veel te kort Bij hostie, monstrans, mis. En mijn bewustzijn lag verdord Als de Aarde voor Genesis. Maar nú heb ik Alles op mijn bord Wat in de Heem’len is Sinds ik geloof in GORT Die in de ZEEM’LEN is.