Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom Janneke Voltman Dag van de beroepskolom, 5 oktober 2012
Agenda (tot 12.15u) Toelichting Bouwen aan de beroepskolom over de motieven voor herziening van de diplomastructuur mbo Doelmatigheid en uitvoerbaarheid wat verandert er aan de kwalificaties? Discussie Keuzedelen als doorstroom-instrument kansen (en risico’s) planning (en management van verwachtingen)
Bouwen aan de beroepskolom Hoe houden we studenten binnen? concurrerend ten opzichte van algemeen vormend onderwijs aantrekkelijke routes vmbo-mbo-hbo Afkomen van: “ze kunnen geen hamer vasthouden” meer dan ‘competenties’, meer dan schools onderwijs Afweging: kans op werk of kans op baan? landelijke standaarden, regionaal maatwerk Meer doen met minder geld intensivering, opleidingsduur, bekostiging etc
Doelmatigheid en uitvoerbaarheid Vier resultaatgebieden Een overzichtelijke structuur Met herkenbare diploma’s Waarin vakmanschap voorop staat Die uitvoerbaar zijn op de werkvloer
Een overzichtelijke structuur Werkvelden, beroepengroepen waar zit gemeenschappelijkheid? domein – dossier – kwalificatie Samenwerking kenniscentra penvoerderschap combinatiedossiers gezamenlijk ontwikkelen, bijv. de acht technische kenniscentra (T8)
Herkenbare opbouw diploma’s Basis: gemeenschappelijkheid (± 50%) gedeelde beroepstaken, typerende beroepshouding, vakkennis algemene basis (talen, rekenen, loopbaan&burgerschap) Profiel: differentiaties beginnend beroepsbeoefenaar Keuze: verrijking (± 15%) verbreding of verdieping relevant voor arbeidsmarkt of voor doorstroom
beroepsgerichte basis Basis, profiel, keuze keuze a keuze b keuze c keuze d diploma- eisen profiel 1 profiel 3 profiel 2 beroepsgerichte basis algemene basis
Vakmanschap voorop Balans tussen vakkennis, vaardigheden, houding niveau, complexiteit op basis van NLQF Duidelijkheid over exameneisen herkenbare beroepssituaties per profiel noodzakelijke vakkennis en vaardigheden per kerntaak vereist gedrag beschreven per werkproces verantwoordingsinformatie: examenprofiel
Compacte dossiers Herhaling voorkomen uitwisselbaarheid Verwijzing naar verantwoordingsdocumenten bijv. L&B, arbeidsmarktcijfers, docentenoordeel Gebruikerspanels
Keuzedelen (1) Voorwaardelijk voor diplomering onderdeel van het examen niet voorwaardelijk voor ‘beroepskwalificering’ evt. te koppelen aan branchecertificaat Opgesteld door onderwijs en bedrijfsleven gezamenlijk vaststelling door paritaire commissie beschikbaar voor alle onderwijsinstellingen 15 % van de nominale studieduur contacttijd + bpv + zelfstudie
Keuzedelen (2) Beroepsspecifieke accenten binnen de sector: bijv. diëtetiek in de thuiszorg buiten de sector: bijv. warmte-installaties in de glasteelt Innovaties snel een plek geven bijv. reparatie van elektrische auto’s bijv. buitenschoolse opvang in landbouwbedrijven Sectoroverstijgende elementen bijv. ondernemerschap, leiding geven, extra vreemde taal bijv. doorstroom: binnen mbo en mbo-hbo
Keuzedelen (3) Meer helderheid is nodig 2012: eerst basis & profiel gereed terughoudendheid m.b.t. het aantal en de inhoud Waaruit bestaat een keuzedeel doorstroom mbo-hbo? Extra vakken? Doorstroomcompetenties? Aanvullende vooropleidingseisen? Met hoeveel doorstroom-keuzedelen kan het mbo toe? Per dossier, per sector, per domein of generiek? Met elkaar in overleg