Doel van de presentatie: behalen van ISO 9001:2000 certificering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Werkvergunning nu: veiligwerkvergunning
Corporate Portfolio Management
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Verkoop- en debiteurenproces
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Electronic Resource Management (ERM) Els Schaerlaekens Anet Gebruikersdag 15 juni 2011.
Workshop Nieuwe begroting
Weddeschalen & Weddebijslagen
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
GMP ‘Is er wat veranderd?’
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Klassieke AO Leseenheid1
door Thom Beuker WELKOM
Welkom bij de presentatie van het
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Kwaliteitssystemen en procedures
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
1.3 Kwaliteitsborging.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Herbalife Outer Nutrition
Kwaliteit in productie
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Nieuw toetsprogramma BRIS werkt samen met deskundigen aan een nieuw toetsprogramma voor het toetsen van een bouwvergunning of een veilig gebouw.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Studienamiddag Prebes
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden

Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Certificering van assetmanagement
Toelichting start MMS tot certificatie Hoe integreer je ISO14001 in jouw bedrijf? Evi Heyndrickx – Nederlands Copywriting – Vives - schooljaar
Privacy binnen de Drechtsteden
Privacy binnen de Drechtsteden
Transcript van de presentatie:

Doel van de presentatie: behalen van ISO 9001:2000 certificering Verstrekken van ondersteunende informatie. Bewuste beslissing tot afzien 0f… behalen van ISO 9001:2000 certificering QMT/SKT/8108-01

Uitgangspunt. Uitbreiding van Uw Aspectsysteem naar ( 10 criteria, gericht ) naar ISO 9001:2000 normering QMT/SKT/8108-02

Overeenkomsten/verschillen. Aanvullingen aspectsysteem. Agenda: Overeenkomsten/verschillen. Aanvullingen aspectsysteem. 3. Omvang extra werk. 4. Afsluiting van de presentatie. QMT/SKT/8108-03

Management van processen Ondernemingsresultaat 1. Overeenkomst & verschil Leiderschap 1. Beleid/ Strategie Management van processen 7. Waardering Maatschappij Ondernemingsresultaat 4. 3 Personeel 6. Waardering Personeel 2. Middelen 5. Waardering Klanten Organisatie Resultaten Feedback QMT/SKT/8108-04

1. Overeenkomst & verschil Naleving rij- & rusttijden Overeenkomst: Organisatie moet voldoen aan de wet. TCB Specificatie Bedrijfsprocessen vastgelegd in criteria Verschil: Aspectsysteem = Branche gericht. Specificatie Bedrijfsprocessen NIET genormeerd ISOsysteem = Bedrijf gericht. QMT/SKT/8108-05

2. Aanvullingen aspectsysteem Conclusie : Uw Aspectsysteem voldoet, in haar geheel, aan een overgroot gedeelte van ISO 9000:2000 normering !!! Uw huidige handboek kan aangevuld worden !!! QMT/SKT/8108-06

2.1 Indeling handboek Slechts 1 handboek nodig !!! Indeling Criteriagericht-handboek Hfdst A Algemeen. Kwaliteitsbeleid. Verantwoordelijkheden/bevoegdheden. Voorbereiding vervoer. Uitvoering vervoer. Registratie beheer. Documenten beheer. Meetinstrumenten. Analyse/verbetering. Opleiding/kwalificaties. Klachtenbehandeling. 11. Interne audit. Slechts 1 ( Combinatie – ) handboek nodig !!! QMT/SKT/8108-07

2.2 Aanvullingen handboek Hfdst A Algemeen. Momenteel vastgelegd: A1 Inhoudsopgave A2 Verklaring van uitgifte Aanvullingen onder A2. Totaal 9 managementaspecten die nu al uitgevoerd worden. Alleen nog beschrijven. Eenmalig !!! QMT/SKT/8108-08

Toelichting aanvullingen A.2.1 Onderwerp & Toepassingsgebied. Alle processen & functies die kwaliteit van V.C.M besloten busvervoer direct beinvloeden. A2.2 Normatieve verwijzing. Verwijzing naar eisen: ISO norm. IRU regelgeving/criteria. QMT/SKT/8108-09

A.2.3 Kwaliteitszorgproces Continue verbetering van het kwaliteitsmanagement. Directie verantwoordelijkheid Klanten eisen Klanttevredenheid Management van middelen Meting , Analyse verbetering Voorbereiding vervoer Uitvoering van vervoer QMT/SKT/8108-10

A.2.3 Kwaliteitszorgproces Procesresutaten: Voorbereiding vervoer. Uitvoering vervoer. Gegevens verwerking. Checklist Tijdig beschikbaar; voor opdracht vereist personeel, materieel en documenten. Logboek Passagiers ( VCM ) tijdig afgeleverd. Vereiste documenten ingevuld. Tacho,etc. Analyses; rij-/rusttijden, registraties. QMT/SKT/8108-11

A.2.3 Kwaliteitszorgproces Proceseigenaren: Voorbereiding vervoer. Uitvoering vervoer. Gegevens verwerking. Planner Planning PZ Personeel. Inzetbaarheid Monteur Materieel. Chauffeur Planner QMT/SKT/8108-12

A.2.4 Uitsluitingen/scope Uitsluitingen vermelden: Artikel 7.3 ( ISO ) Ontwerp & Ontwikkeling. Artikel 7.5.2 ( ISO ) Geldigheidsverklaring van processen etc. Vrijgave procedure. Artikel 7.5.5 ( ISO ) Instandhouding van het product. Verpakking, opslag en bescherming niet van toepassing. QMT/SKT/8108-13

A.2.4 Uitsluitingen/scope ISO 9001 : 2000 Managementsysteem Art. nr. Titel IRU systeem Uitbreiding 8.2.2 Interne audit. Format PC 1.3, 4.1.1 5.1, 5.2 6.0 , 6.1 6.2 , 6.2.1 5.2.1 8.2.21 Bewaking & meting van processen. QMT/SKT/8108-14

A.2.6 Planning Kwaliteitsman. systeem 1 keer per jaar : Interne audit. Externe follow-up audit. Directiebeoordeling.( analyses ) Groepswerkoverleg. Klanttevredenheidsonderzoek. Maandelijks : Analyse tachograaf gegevens. QMT/SKT/8108-15

A.2.7 Interne communicatie. Schriftelijk : Interne mededelingen. Logboek. Reisverslagen/ritstaten. Vertreklijsten/checklist. Mondeling : Groepswerkoverleg. Functioneringsgesprekken. QMT/SKT/8108-16

Tbv realisatie vervoerseisen, vastleggen gebruiksdoel van: A.2.8 Infrastructuur. Tbv realisatie vervoerseisen, vastleggen gebruiksdoel van: Globale termen !!! Stalling,onderhoud Kantoren, bedrijfshallen. Planning,Administr. Computers, software. Documentatie, voorschriften. Touringcars,aanhangw.wasstraat Voertuigen. Hulpmiddelen. QMT/SKT/8108-17

Verwijzing naar Risico-inventarisatie ( Medibus ) of A.2.9 Werkomgeving. Verwijzing naar Risico-inventarisatie ( Medibus ) of “ Handboek Preventiemedewerker “ waarin de werkplekken van de functio-narissen, betrokken bij het kwaliteits-zorg proces zijn beschreven. QMT/SKT/8108-18

A.4. Overzicht formulieren Km systeem. Benaming. Versiecode. Logboekcodekaart. Fo. 4.1/90403/b Chauffeurshandboek. Wi. 4.1/40813/c Ritopdracht. ( reisverslag ) Fo. 3.3.3/90403/b Procedure nummer Beheer & wijziging Coördinator KZ QMT/SKT/8108-19

Onderzoek klantentevredenheid. Soorten klanten: Opdrachtgevers. Passagiers. Procedure. * Steekproef passagiers, soorten ritten. * 100% opdrachtgevers. Analyse. Directie beoordeling QMT/SKT/8108-20

Specifiek. Meetbaar. Acceptabel. Reëel. Tijdgebonden. 1.5. Kwaliteitsdoelstellingen. Consistent met kwaliteitsbeleid. Jaarlijks formuleren. Brandstofkosten pendel SMART principe: Specifiek. XX % reductie Meetbaar. Niet strijdig met wetgeving Acceptabel. Reëel. Praktisch haalbaar resultaat ( M & T ) Tijdgebonden. QMT/SKT/8108-21

2.2. Betrokkenheid directie. Vermeld; aantoonbaarheid van nauwe betrok-kenheid van de directie door verwijzing A.2 Verklaring van uitgifte: A.2.3 Kwaliteitszorgproces. Continue voldoen aan wet-/regelgeving en eisen van klant. A.2.6 Planning Kwal. managementsysteem Directiebeoordeling, beschikbaar stellen van middelen. QMT/SKT/8108-22

2.3. Directievertegenwoordiger. Bedrijfsleider, Planner. K.A.M – functionaris. Bevoegdheden: Vaststellen, invoeren , onderhouden KM- processen. Rapportage van prestaties Kwaliteits-zorgproces aan directie. Bevorderen bewustzijn in organisatie; continue voldoen aan eisen van klanten passagiers en overheid.  QMT/SKT/8108-23

3.0.1 Output planning/voorbereiding. Verwijzing naar checklist Inzetbaar voor vervoersopdracht: Geschikt, vereist onderhouden materieel, overeengekomen inrichting. Geschikte, vereist opgeleide chauffeur, voldoende rusttijd voorafgaande aan rit. Vereiste materieel-, reis- en persoonlijke documenten . Verwijzing naar checklist Meetbaar Vrijgave/overnamelijst QMT/SKT/8108-24

4.0.1 Beheersing levering van dienst. Uitvoering vervoersopdracht Ritopdracht: info over de reis, eisen. Handboek Chauffeur. Procedure: Uitvoering reisopdracht. Verwijzing naar hfdst 3.0.1 Meetbaar resultaat Logboek. Ritopdracht. Overige reisbladen. QMT/SKT/8108-25

4.0.2 Beheer eigendommen derden. Bagage passagiers Chauffeur: Beheert bagage in de touringcar. Maakt passagiers attent op meenemen. Controleert op achtergebleven eigendommen. Logboek, ritopdracht. Bedrijf: Bezorgt eigendommen terug aan passagier. QMT/SKT/8108-26

5.2.1 Meting/bewaking uitvoering vervoer. Status en kwaliteit vd processen aantoonbaar Voertuigdossiers, keuringsrapporten. Vertrekstaat, Logboek, ritopdracht. Rapporten Interne & Externe audits. Rapporten STO, IVW. Functioneringsgesprekken. Directie beoordeling. QMT/SKT/8108-27

7.0 Meetinstrumenten. Beheersing bewakings-/meetapparatuur. Tachograaf en Snelheidsbegrenzer. Directie = verantwoordelijk voor vervanging, ijking,reparatie en bescherming tegen fraude ( verzegeling ) Chauffeur = verantwoordelijk voor melding storingen, voorgeschreven gebruik. Reeds aanwezig Procedure keuring/ijking. QMT/SKT/8108-28

9.0 Personeelmanagement. Procedure Sollicitatie Dienstverband Introductie Opleiding Functionerings gesprekken Einde Dienstverband QMT/SKT/8108-29

11.0 Interne controle KZ-proces. Interne audit: 1 x per jaar, volgens procedure. Gestructureerde vraagstelling. Resultaten meetbaar. Verbeteringsacties. Huidige “ Format Procescontrole “ Advies. Vraagstelling per criterium in de delen van het Kwaliteitszorgproces: Management ( Wat is beschreven ? ). Uitvoering ( Vertel wat u doet als…? ). Registratie ( Lijsten, Logboek ). QMT/SKT/8108-30

11.0 Interne controle KZ-proces. Directiebeoordeling: 1 x per jaar, volgens procedure. Kwaliteitsbeleid. Kwaliteitsdoelstellingen. Onderzoek naar verbeteringen. Noodzaak wijziging KM-systeem. Naar verwijzen. En dusdanig uitvoeren. Input, verslaglegging en output voldoen aan artikel 5.6 e.v van ISO 9001:2000 norm QMT/SKT/8108-31

3.0 Omvang extra werk. “Eenmalige” uitbreiding Kwaliteitshandboek. met voornoemde artikelen. 1 keer per jaar uitvoeren van: Klantentevredenheidsonderzoek. Interne audit. Opstellen Directiebeoordeling. QMT/SKT/8108-32

In nagenoeg dezelfde tijd als Verlengingsaudit !!! 3.0 Omvang extra werk. Motivatie: Huidig handboekgedeelte reeds bekend ( tenminste 5 keer getoetst ) Weinig extra tijd vergt beoordeling van: + Aanvulling handboek. + Intern auditrapport. + Directiebeoordeling. Tijd voor interviews blijft hetzelfde. ISO certificering door huidige instantie: U.. Bent klant van C.I. !!! Stellingname Qm+T In nagenoeg dezelfde tijd als Verlengingsaudit !!! QMT/SKT/8108-33

4.0 Afsluiting presentatie. Meerwaarde Keurmerk t.ov. ISO 9001:2000 Continue en branchegerichte verbetering van de grondhouding >> V.C.M. vervoer ISO 9000:2000 Continue bedrijfsgerichte verbetering van nakoming van afspraken met de klant(en) Behoud en toename van image Touringcar als veiligste vervoermiddel. QMT/SKT/8108-34

4.0 Afsluiting presentatie. Terugkoppeling op doel van de presentatie. Heeft dit aan Uw verwachting beantwoord ? Verstrekken van ondersteunende informatie tbv het nemen van een bewuste beslissing tot afzien of behalen van ISO 9001:2000 certificering QMT/SKT/8108-35

Veel veilige en rendabele kilometers toegewenst !!! 4.0 Afsluiting presentatie. Bedankt voor Uw aandacht. Veel veilige en rendabele kilometers toegewenst !!! QMT/SKT/8108-36