Congres Samen nog Beter III

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is Pipo+ PIPO (pies en poep) is een polikliniek speciaal voor kinderen vanaf vijf jaar met plas- en/of poepproblemen. De + betekent dat het gaat om.
Advertisements

Triage in de JGZ Efficiënt en Effectief. 17 januari 2014
Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Prenataal en Postnataal
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Video-observatie in het kader van integrale zorg
Bovenschoolse voorzieningen RSV Breda
Congres ”probleemgedrag in de ouderenzorg”
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Jan Visscher Lid klankbordgroep Vroeg, Voortdurend, Integraal 23 september 2009.
Observatie & Diagnostiek binnen een behandelgroep van het OCB in de wijk
Triage instrument Revalidatiezorg
Multidisciplinaire richtlijn Preventie, signalering, diagnostiek en behandeling van excessief huilen bij baby’s Auteurs Drs. W. La Haye, Dr. A.C. Engelberts,
Presentatie Zorgcoördinatiepunt Tijdelijk Huisverbod
De onzichtbare gevolgen van NAH; Werkconferentie Midden -Holland
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Oog voor slimme kinderen?!
1zorg-route.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Phelan-McDermid Oudercontactdag
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Pedagogische interventie PEP-poli
Huisartsensymposium ‘Bariatrische chirurgie’ – Bariatrische psychologie Marjolein de Jong & Lale Ozer-Gok, verbonden aan de afdeling Medische Psychologie.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Welkom IB-netwerk bijeenkomst 17, 18, 19 november 2015
Welkom IB-netwerk bijeenkomst 17, 18, 19 november 2015
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Pedagogen JGZ/GGD en K- VHT
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant Masterclass 9-6-’11.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
Groepsobservaties peuters Marga van Mil, OnderwijsAdvies Leiden 17 april 2009 Logo_132.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Logopedische ondersteuning in de voor- en vroegscholen van Eysden-Margraten Eduard Rodigas, senior onderwijsadviseur.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Logopedie op de peuterspeelzaal
Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink1 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Themadag LOGOPEDIE VOORSCHOOLSEPERIODE (deel 2)
Een dia met alleen het logo op wit Regiokaart.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Wet Publieke gezondheid
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Passend onderwijs.
24 uurs diagnostiek, een specialisme! 16 juni 2016 Sandra Baggen,
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Effectiviteit van een dieetbehandeling
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Consultatief logopedisch spreekuur
De jeugdgezondheidszorg: Voorschoolse traject
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
“Dilemma’s bij vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling
Transcript van de presentatie:

Congres Samen nog Beter III donderdag 12 april 2012 Goudvis: een multidisciplinaire poli voor jonge kinderen (0-7 jaar) met ontwikkelingsbijzonderheden in de regio Gouda Drs. Jurriaan Hoekx, kinderarts Mw. dr. Karin Wagenaar, GZ-psycholoog Groene Hart Ziekenhuis, Gouda

Inhoud Ontstaan Doel Doelgroep Werkwijze + video Enkele casussen Statistieken

Ontstaan Goudvispoli Gouda, Vroeg Integraal Signaleren Ontstaan vanuit: Samenwerking Integrale vroeghulp MH en Groene Hart Ziekenhuis Behoefte aan vroege, snel toegankelijke verwijslijnen en hulp voor jonge kinderen met ontwikkelingsproblemen

Wat is integrale vroeghulp? Multidisciplinair team voor advies en coördinatie Integraal = verschillende disciplines van diverse instanties kijken naar de totale ontwikkeling van het kind en de vragen van ouders Vroeghulp = in een zo vroeg mogelijk stadium

Doel Goudvispoli Advies en coordinatie van hulp aan jonge kinderen (0-7 jaar) met bijzonderheden in ontwikkeling, waarvan achterliggende oorzaak nog niet onderzocht of nog onvoldoende duidelijk is Convenant tussen samenwerkende instanties leidt tot sneller antwoord op de vraag van ouders en kind en inzetten van geschikte hulp

Samenwerkingsverband Curium GGD Hollands Midden ASVZ MEE Midden Holland Bureau Jeugdzorg MH Sophia Revalidatie Gouda Centrum Autisme Rijngeest Groep Zorgkantoor Waardenland/ Midden Holland De Banjaard Gemeente Gouda Gemiva SVG Groep STEK Jeugdzorg GGZ Midden Holland MHR architecten in leren Vrijgevestigd logopedist Groene Hart Ziekenhuis

Doelgroep Goudvispoli Jonge kinderen (0-7 jaar) met bijzonderheden in ontwikkeling, waarvan achterliggende oorzaak nog niet onderzocht of nog onvoldoende duidelijk is Bijvoorbeeld: achterstand in algehele ontwikkeling, spraak-taal of motoriek evt samengaand met bijzondere uiterlijke kenmerken (syndroom) gedragskenmerken passend bij een ontwikkelingsstoornis (ASS, ADHD, angst, hechting, trauma, ...)

Werkwijze Goudvispoli Aanmelding Toewijzen trajectbegeleider Vragenlijst ouders Intakegesprek met trajectbegeleider Bezoek Goudvispoli 0-4 of 5/6 jaar Nabespreking Advies aan ouders (geen diagnose)

Werkwijze - vervolg Aanmelding en coördinatie door MEE Midden Holland Trajectbegeleiding voor ouders gedurende gehele traject Poli uitgevoerd door Groene Hart Ziekenhuis (kinderarts en psycholoog) en Sophia revalidatie (revalidatiearts)

Aanmelding Door ouders zelf, meestal op advies van CB, PSZ, school Via de coördinator, middels een uitgebreid telefonisch gesprek 2009: 67 kinderen aangemeld bij IVH 2010: 77 aanmeldingen 2011: 75 aanmeldingen

Trajectbegeleider Ieder gezin krijgt een trajectbegeleider toegewezen die hen het hele traject bijstaat. De trajectbegeleider wordt geleverd door een van de volgende organisaties : MEE ASVZ BJZ GGD Hollands Midden JGZ Gemiva-SVG Groep

Het traject intake Goudvis poli Advies

Intake door trajectbegeleider Vragenlijst ouders Huisbezoek Contact met school/kdv/psz, fysiotherapeut/logopedist of andere instanties Eventueel verslagen opvragen van eerder onderzoek Uitgebreid verslag met een anamnese en observaties

Goudvis poli Locatie: Groene Hart Ziekenhuis 9/10 keer per jaar, 6 kinderen per keer Kind en ouders/ verzorgers bezoeken in willekeurige volgorde : GZ-psycholoog Kinderarts revalidatiearts carrouselleden

Carrousel opzet Voorbereiding carrouselleden middels intakeverslag en voorbespreking Kind wegen en meten Kind (met ouders) bezoekt ieder carrousellid 20 minuten Nabespreking direct na carrousel

GZ-psycholoog Aanvullende anamnese Observatie gedrag, contact en spel Observatie ouder/kind interactie Denver Ontwikkeling Screening Test

Kinderarts Aanvullende anamnese Lichamelijk onderzoek Eventueel aanvullend onderzoek (bloedafname/röntgenfoto)

Kinderrevalidatiearts Aanvullende anamnese Lichamelijk onderzoek Grof en fijn motorische vaardigheden Communicatie Spelontwikkeling Eventueel aanvullend onderzoek en röntgenfoto's

Video

Nabespreking Aanwezig: Carrouselleden Trajectbegeleider Coördinator en secretaresse Medewerker BJZ Eventueel 2e fase

Doel nabespreking Vaststellen advies a.d.h.v. verslag en bevindingen. Advies bestaat uit : Hoofdprobleem /waarschijnlijkheids-diagnose Voorstel nader onderzoek en/of behandeltraject Eventueel 2e fase Uitkomst wordt vastgelegd in adviesbrief

Adviesgesprek Binnen twee weken na Goudvis poli Aanwezig: Ouders (zonder kind) 1 carrousellid Trajectbegeleider Ouders ontvangen adviesbrief Eventueel 2e fase Na adviesgesprek wordt het verslag aangevuld en definitief gemaakt

5/6 jarigen Bezoekt tijdens de Poli de kinderarts en de GZ Psycholoog (2x30 min.) Geen bezoek aan revalidatiearts Tijdens bezoek kan het kind tijdelijk opgevangen worden zodat de ouders vrij kunnen spreken met de carrouselleden Rest van traject idem als 0-4 jarigen

Vervolgtraject Aanmelden bij diagnostisch centrum (coördinator) Aanvragen van indicaties (coördinator) Schrijven van verwijsbrieven (arts) Contact onderhouden met ouders (traject- begeleider) Afsluiten met afsluitingsbrief (secretaresse)

Casus 1 Aanmelding: Jongen 3;9 jaar Zorgen over spraak-taalontwikkeling: laat met eerste woorden (2 jaar), beperkte woordenschat, slechte uitspraak en verstaanbaarheid Nog geen logopedie Ouders geen zorg over verdere ontwikkeling, wel aan late kant met los lopen (19 mnd) en moeder vroeger moeite met rekenen en lezen Gedrag: boos bij niet begrepen, verder g.b.

Casus 1 - vervolg Poli: Lief, cooperatief jongetje Uitspraak opvallend, taalbegrip twijfelachtig Goede contactname Logge motoriek, ook te zwaar Twijfels over algehele niveau Advies: Logopedisch onderzoek en niveaubepaling door psycholoog Indien nodig inzetten logopedie, fysiotherapie Advisering rond schoolkeuze

Casus 2 Aanmelding: Meisje 2;8 jaar Zorgen: stopt alles in haar mond, verbale ontwikkeling goed, grof motorisch zwak/onhandig en weinig actief, ‘fijne motoriek lijkt op die van baby’ Sensorische overgevoeligheden: tanden poetsen, haren kammen, schrikken van geluiden Scheelzien en lui oog

Casus 2 - vervolg Poli: Bijzonder meisje Door scheelzien moeilijk (oog)contact Opvallende fijne motoriek, veel moeite met manipuleren materiaal (blokjes, vormenstoof, tekenen) Lijkt extra prikkels te zoeken (in mond stoppen) Motoriek beperkt haar in ontwikkelen vaardigheden Taalontwikkeling lijkt op niveau

Casus 2 - vervolg Advies: Motorische/sensorische integratieproblemen hoofdprobleem Multidisciplinair observatie- en behandeltraject bij Sophia revalidatie: Motoriek - revalidatiearts, fysiotherapeut Taalontwikkeling - logopedist Cognitieve ontwikkeling en gedrag - orthopedagoog Therapeutische peutergroep Cave: achterliggend medisch probleem

Casus 3 Aanmelding: Meisje 3;6 jaar In crisispleeggezin na getuige van geweld in gezin en vermoeden seksueel misbruik Moeder verstandelijke beperking (IQ 65), vader alcoholist Zorgen/vragen: slaapt slecht, nachtmerries, hyperalert, snel angstig bij geluid politieauto > is er sprake van trauma? Gezien niveau moeder en onderstimuatie: is er sprake van ontwikkelingsachterstand?

Casus 3 - vervolg Poli: Gezien verhaal verbazingwekkend rustig, cooperatief meisje dat goed op gemak interactie aangaat Goede hechting met pleegmoeder Bouwen, vormen, tekenen, kleuren benoemen, tellen op niveau, Pleegmoeder: ontwikkeling maakt enorme sprong sinds in pleeggezin In veilige, voorspelbare, stabiele omgeving goed functioneren Sterk, veerkrachtig meisje

Casus 3 - vervolg Advies: Inzetten op langdurig stabiele gezinssituatie Met huidige adequate stimulatie van ontwikkeling en veerkracht in meisje zelf voorlopig spontane groei afwachten Bij stagneren alsnog verder onderzoek niveau, evt MKD en/of traumabehandeling inzetten

Statistieken Leeftijdsverdeling

Instroom : reden

Verwijzer

Uitstroom

Contactgegevens Goudvis Coördinator: Joke Snel Tel.: 0182-520200 Bereikbaar op dinsdag en woensdag van 9:00-17:00 E-mail: ivh@meemh.nl Voor ouders en professionals

VRAGEN ?