NEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Kan jij het nog bijhouden? Nieuwe leerwegen voor neuroverpleegkundigen Drs. Paul van Keeken Drs. Nicolai.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Edushock leerfestival
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Van Methode Naar Methodiek
eDiViDe: een leerplatform op afstand voor digitaal ontwerp
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
NEUroBlend Een voorbeeld van moderne mogelijkheden om je vak bij te houden. Winny Depaepe CNS Neuro HHRM Voorzitter Belgische vereniging voor neuroverpleegkundigen.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
The CAF Procedure voor externe feedback
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
eCompetence Framework (e-CF)
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
Een niveau hoger? Presentatie 11/03/ Overgangsselecties Historiek: tot einde jaren ‘90 Voor de hogere niveaus vooral kennisgerichte proeven, met.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Slachtoffers Iatrogene Nalatigheid-Nederland en Iatrogenic Europe Unite-alliance op de bres voor patiëntveiligheid! Wie zijn wij en waar staan we voor?
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Ziekenhuispsychiatrie
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Blended learning medisch Frans voor de zorgsector.
HAN Faculteit Educatie.
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Inbedding van eTwinning in onze school
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Digitalenklas Symposium ICT en Talen Sake Jager Faculteit Letteren UU 24 april 2002.
Palliatieve zorg op de kaart
Albert de Vos,ROC Zeeland, Projectmanager TSS Frans Kamp,ROC Westerschelde, Manager E-Learning Eduexchange 4 december 2007 Sessie 1 (11: :30)
Nijmeegs Kenniscentrum Neurorevalidatie
NEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Kun jij het nog bijhouden? Nieuwe leerwegen voor neuroverpleegkundigen Marria Wester Paul van Keeken.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
De mogelijkheden van het Kulturhus-concept Doorontwikkelen van een succesverhaal Presentatie Jeroen Geerdink adviseur Variya 21 november 2008.
Hoofdlijn Communicatie
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Leren op afstand bij de Leidse Onderwijsinstellingen 4 april 2008 Praktijkopleidersdag HFL.
Competentiegericht leren vmbo
Jaap van Lakerveld Directeur
Mobiele Training voor Thuis- en Gezondheidsverzorgers Voor Personen met Beperkingen en Ouderen LLP TR-LEONARDO-LMP.
Honoursonderwijs in HBO
NEUROVERPLEEGKUNDIGE
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
NEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Kan jij het nog bijhouden? Nieuwe leerwegen voor neuroverpleegkundigen Drs. Paul van Keeken Drs. Nicolai.
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
NEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Kan jij het nog bijhouden? Nieuwe leerwegen voor neuroverpleegkundigen Drs. Paul van Keeken Projectmanager.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Verpleegkundig redeneren
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
23 november 2015 S.e.m. (Stefan) Schoenmakers Projectmanager TOPFIT Operations / Staf TOPFIT Jij gaat toch zeker zelf over je eigen toekomst!
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Perception 4 Perfection
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Kan jij het nog bijhouden? Nieuwe leerwegen voor neuroverpleegkundigen Drs. Paul van Keeken Drs. Nicolai van der Woert

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Deskundigheid neuroverpleegkundigen • Geen neuro in basisopleiding verpleegkundigen. • Vakgebied is sterk in ontwikkeling, zowel medisch als verpleegkundig. • Inwerkprogramma’s zijn noodzaak. • Vervolgopleiding neuroverpleegkunde is een must. • Grote behoefte aan bij- en na scholing. • BIG-registratie noopt tot aantonen dat je je vak bijhoud. • Opleiden is duur, efficiënt opleiden is een must. • Noodzaak van goed gekwalificeerd personeel behouden. • Neuro is geen populair vakgebied bij studenten.

Europees Functie Profiel • Gebaseerd op het Nederlands functieprofiel • Resultaten van vragenlijst en discussie op de jaarlijkse meeting in Rimini, mei 2004

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 European Function Profile at the Rimini meeting in May 2004 The BOD of EANN agreed on the following framework and building blocks of the EFP of Neuroscience Nurses Taskarea ATaskarea BTaskarea CTaskarea DTaskarea ETaskarea F Neuro Acute Care ICF impairments ICF impairments ICF? Neurorehabilitation ICF res. activities ICF res. activities ICF? Neuro palliative/longterm care ICF. ICFICF?

European Function Profile of a neuroscience nurse October

nEUroBlend

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Community Vocational Training Action Programme, Second phase: nEUroBlend European competence based blended learning framework for life- long vocational training of neuroscience nurses. • Europees curriculum  competentie gericht leren • Goed gevuld e-learning inhoud en contactonderwijs  Blended Learning • Life long learning • Leren op de werkplek

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend Competentie gericht leren 1.Leren is gericht op het aktief construeren van kennis in een betekenisvolle en relevante omgeving 2.Een competentie is gelinkt aan betekenisvolle taak-specifeke leeromgevingen 3.Ontwikkeling van competenties vereist het gebruik van kennis, vaardigheden en attitudes op een geintegreerde wijze in een authentieke leeromgeveing (e.g. patient video cases, virtual company) 4.Geintegreerd leren is gericht op coherentie in plaats van losse feiten 5.Actieve reflectie 6.Waar mogelijk samenwerken zoals op de werkvloer 7.Flexibele leerroutes, afgestemd op behoeftes en elders verkregen competenties van individuele studenten 8.Competenties kunnen niet geleerd worden in een moment, het zijn groeiprocessen 9.Individuele studenten zijn verantwoordelijk voor het eigen leerproces 10.De docent faciliteert het leerproces en is coach

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend Context • EU: meer dan patiënten • Enorme vergrijzing • verpleegkundigen • Noord en West Europa: leiders • Zuid en centraal Europa: volgers • nieuwe EU lidstaten: situatie onbekend • Grote verschillen in wet- & regelgeving • Verscheidenheid in onderwijssystemen • Uiteenlopende cultuur • Europese Identiteit:  acute neuro care  neuro rehabilitation  neuro palliative/longterm care

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Drie specifieke domeinen voor de neuroverpleegkundige • Acute neurozorg • Neurorevalidatie • Neuropalliatieve en lange termijn zorg

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend Kerngroep (full partners)  producenten • NL, BE, UK, SE (2x), FI (2x), IS, MT • universiteiten, ziekenhuizen, onderwijsinstellingen Silent partners  adviesgroep • EANN • leden EANN • EFN (European Federation of Nurses associations) • FINE (European Association of Nurse Educators)

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend 3 strategische componenten 1.Geïntegreerde ontwikkeling van curriculum voor neuroverpleegkundigen • EU competentie profiel, EU leerplan, Blended Leerplan • Verzamelen van bestaand onderwijsmateriaal • Ontwikkeling van onderwijsmateriaal • Plan voor een organisatie die het onderwijssysteem kan hosten en exploiteren • Vervolgprojecten: plannen voor ‘train the trainer’, accreditatie en uitwisseling

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend 3 strategische componenten 2.Werkplaatsen (E-tools) • Kantoor (shared workspace) • Gezamenlijke werkruimte voor projecten etc. (community of practice) • Virtuele Leer Omgeving (virtual learn environment) • Repository (warenhuis voor onderwijsmateriaal),

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend 3 strategische componenten 3.Veranderings management • Curriculum conferenties (voor de kernpartners) • Continue monitoring • Feedback via surveys • Valorisatie: disseminatie en exploitatie • Afsluitend congres (Reykjavik 2007)

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend 5 werkpakketten Werkpakket 1ontwikkeling curriculum Werkpakket 2meetings en afsluitend congres Werkpakket 3survey’s, feedback en nieuwe EU lidstaten Werkpakket 4verzamelen en ontwikkelen leermaterialen Werkpakket 6E-tools

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend Overzicht E-tools 2. Virtuele Leeromgeving 3. Virtuele patienten Casuistiek, 4. Gezamenlijke werkruimte voor projecten etc. 1.Leerobjecten/ Digital Repository

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend de HEAL database/repository • • Peer reviewed • Rangschikking is mogelijk • Multimedia • Metadata Mesh, IEEE-Lom • Kennis delen met elkaar • Open Source, gratis ! • Creative Commons

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005

nEUroBlend virtuele Leer Omgeving (VLO)

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend VLO en Virtuele Patiënten Casuïstiek voor competentie gericht Blended Learning • Virtuele Leer Omgeving: tijd en plaats onafhankelijk leren, actuele materialen uit de repository, mix van E learning en contactonderwijs • Virtuele Patiënten Casuïstiek: authentieke leermaterialen, verschillende niveaus, systematisch opgezet voor verpleegkundigen • Virtuele Ziekenhuis Simulator: e-coach, echte situaties en interventies, oefenen zonder risico, werken in groepen en multidisciplinaire samenwerking is mogelijk. • MIX ! F2F en e-learning, werken in groepen, thuis,op het werk of in de klas, video’s, boeken, protocollen, andere bronnen Virtual Learning Environment

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend Virtuele Patienten Casuistiek

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend Community of Practice voor docenten: een virtuele werkruimte • Nieuws • Documenten • Samenwerken • Uitwisselen • Discussie • Focus groepen • Design & ontwikkeling • Surveys • Deelprojecten • Kalender • … • Open source!

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend doelstelling van het project • Een competentiegericht Europees curriculum • Een digitale virtuele leeromgeving en repository • Lessen en modules (geen opleidingen!) • Op 11 gebieden • Blauwdrukken voor het maken van lessen/modules • Een projectplan voor train de trainers

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend belangrijke beperkingen van het project • Tijdsduur ‘maar’2 jaren • Alles minimaal in de Engelse taal, andere talen kan ook maar veel zal nog vertaald moeten worden • Niet alle ziektebeelden • Beperkt aantal materialen, wel sjablonen voor maken van nieuw materiaal • Niet alles kan in volle omvang tegelijkertijd gebeuren, vervolgprojecten zijn nodig

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend Contact drs. Nicolai van der Woert drs. Paul van Keeken Winny Depaepe Tel

nEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 nEUroBlend Contact drs. Nicolai van der Woert drs. Paul van Keeken Tel