Het werkevent voor arbeidsmarkt professionals

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Youtube Google Overname Adverteermodel Viral Video Zoekmachine Picasaweb KPN Videosite Inleiding Presentatie waarover?
Advertisements

Online Matchen ‘Van Recruitment tot kwalitatieve selectie’
Formule vindjeklanten.nl Voor het vinden en werven van klanten.
Hoe ga je om met LinkedIn?
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Totaljobs.nl Olivier van Duijn. Totaljobs Group Snelste groei • 5 miljoen bezoeken van 3.2m kandidaten per maand • Iedere 2 seconden een sollicitatie.
Hoe maak ik een goed online cv?
Social media gebruiken om een baan te vinden
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
1. Introductie 2. Voor wie? 3. Productomschrijving 4. Wat levert het op? 5. Wat kunt u verwachten? 6. Voordelen Waarvoor Werken aan vindbaarheid Doelgroep.
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
> Zoekt u personeel? En wilt u  goed zichtbare vacatures?  gekwalificeerde kandidaten?  een vlot wervingsproces?  tegen lage kosten? Kies voor MKB.
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
Maak het ze makkelijk. U wilt uw woning zo snel mogelijk verkopen. De manier daarvoor is online. U moet dan wel daar aanwezig zijn waar uw potentiële.
Het Werving & Selectiebureau voor het onderwijs!
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Spraakmakende campagnes. Agenda  Introductie E-id  E-id wervingsbeleid  Case: Leaseauto’s voor afstudeerders  Case: Uitgerust aan de start  Vragen.
Connector C Certificatie
5 Werving en selectie.
Het bemiddelingsproces
Commercieel Manager totaljobs.nl
Talentpools.
ClearSense the first choice in local search and advertising.
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
Meer bekendheid via je Website
Rendement uit online.. Link naar nieuwe profibus website, staat nog niet echt live.
Succesvolle websites Van bezoekers naar klanten. Hoe succesvol is uw website?
| Dé werving & selectie specialist voor de sport! Uw vacature, onze uitdaging!
Webpromotie & SEO copywriting. Zoekmachines Slechts één zoekmachine van belang: Google Marktaandeel Google in het de westerse wereld:
Drie miljard euro fraude per jaar
Het nieuwe solliciteren:
Nu: Wajongers Kosten:€ 2 miljard In 2020: Wajongers Kosten: € 5 miljard OPLOSSING MEER WAJONGERS AAN HET WERK!
Kennismanagement & Sociale media
Online marketing Expert (in een week)
Olivier van Duijn Directeur totaljobs.nl. Agenda 1.Trends 2.Totaljobs.nl opties 3.Clickbeurs.nl.
Intro/Context Niemand weet exact hoe het Google algoritme werkt Echter, de belangrijkste factor zit hem voornamelijk in de kracht van andere websites die.
UVW LinkedIn Presentatie
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
SEO Kateryna Glushak en Saartje Van Broeckhoven. Wat?  Search Engine Optimization  Zoekmachineoptimalisatie  Techniek om website hoger te laten scoren.
Agenda Wie ben ik? Redkiwi Online marketing In de diepte: SEO.
WebdesignWebdesign, linkbuilding, zoekmachine marketing en het ontwerpen van webshopslinkbuilding zoekmachine marketingwebshops.
BRIGHTCONNECT...detacheren in de 21st eeuw, voor MBO-HBO-WO+ …a BRIGHTer future by CONNECTing people !
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Instroom en mobiliteit Het programma Instroom & Mobiliteit van FCB draagt bij aan een passende bezetting in de branche Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening.
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
Maak je website beter vindbaar!
Presentatie doelstellingen ForAmbition 2016
Inleidende Module Waarom Web 2
Beginnen met SEO SEO webinar Alon Bromet & Robbert Kleijwegt
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Online Marketing voor het MBO
Vacatureteksten schrijven
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Reflector Big Five Personality
Bedrijfsidentiteit & werving personeel
Social media voor statenleden/politici
Gebruik VDAB-zelfbedieningstools
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Marketing en zoekmachines
Transcript van de presentatie:

Het werkevent voor arbeidsmarkt professionals ‘Search & Match’ verzorgd door

Agenda Introductie - Rob Nijssen, Suzanne Versteegh en Harm Voogt Inleiding ‘Search & Match’ Searchen  Google als wervingsinstrument Selecteren  online assessments Screenen  (online) pre employment screening Het proces anders ingericht Kans of bedreiging?

Inleiding De 2 processen van de intermediair  Opdrachtgever  Kandidaat Ontwikkelingen bij opdrachtgevers druk op instroom en doorstroom neemt toe AMC en werving structureel onderdeel van bedrijf kunnen en doen steeds meer zelf (internet, eigen expertise etc)

Inleiding De 2 processen van de intermediair  Opdrachtgever  Kandidaat Ontwikkelingen bij kandidaten concurrentie neemt toe fees staan onder druk, productiviteit dus ook alternatieve / innovatieve concepten (jobboards, matching sites etc)

Casus: Retailbank zoekt 50 Commercieel Medewerkers afgeronde HBO opleiding pro-actief en ondernemend klant gericht met oog voor detail en service in staat om verschillende ballen tegelijkertijd in de lucht te houden Een assessment en pre employment onderzoek zullen onderdeel uitmaken van deze sollicitatie procedure.

Gezocht: 50 commercieel medewerkers Hoe pak je dat aan? Traditioneel – eigen standaard proces om kandidaten: aan te trekken en te zoeken via advertenties, (eigen) database, vacaturesites, collega’s, netwerk etc te selecteren (op basis van...?) uit te nodigen en te spreken voor te dragen en plaatsen

Nieuwe aanvullende methodes voor 1 - Search  2 - Selectie  3 - Screening 

Online werven van personeel 97% van alle vacatures wordt online geplaatst Versplintering online recruitment markt: jobboards (>600), sociale netwerken, Google Sociale netwerken: andere Masterclass Nader bekeken: Google als wervingsinstrument

Google als wervingsinstrument Waarom Google inzetten? Hoe Google inzetten? Voorbeelden, tips en do’s en dont’s

Waarom Google inzetten? Google is HET startpunt voor werkzoekenden Meer dan 20 miljoen vacature-gerelateerde zoekopdrachten per maand in Nederland (april ‘10: 21.5 mio) Waar mensen zoeken naar banen moeten je vacatures staan: jobboards hebben dit goed door

Welke zoektermen gebruiken mensen? Check de Google keyword tool

Onderscheid organische zoekresultaten - gesponsorde zoekresultaten Organische zoekresultaten: de Google robots vinden je vacatures en tonen ze in de zoekresultaten : gratis Gesponsorde zoekresultaten: tekstadvertenties van vacatures: betaald

Organische zoekresultaten

Organische zoekresultaten: hoe worden je vacatures vindbaar? Vacatures moeten uberhaupt zichtbaar zijn voor de Google robots: in ruim 40% van de top 100 bedrijven zijn de vacatures onzichtbaar voor Google Zijn uw vacatures vindbaar voor Google? Check in Google: site:uwnaam.nl<spatie>”vacaturetitel”

Hoe verbeter je de positie in Google? Website techniek: hoe makkelijk leesbaar is uw website voor zoekmachines Website inhoud: bevat uw website de juiste zoektermen op de juiste plaatsen Inkomende links: wat is de hoeveelheid en de kwaliteit van de inkomende links

Waar heeft de recruiter invloed op: Niet op website techniek en inkomende links Wel op de content: vacatureteksten Hoe maak je een zoekmachine-vriendelijke vacaturetekst?

Tips voor zoekmachine vriendelijke vacatureteksten Hou de kop eenvoudig: functietitel gebruik het woord 'vacature' in de tekst Gebruik vaktermen in de tekst Gebruik tussenheaders Gebruik woorden waar je op gevonden wil worden in de tussenheaders Laat woorden waarop je graag gevonden wil worden vaker terugkomen in de tekst Gebruik synoniemen Gebruik gerelateerde zoektermen Gebruik de keyword tool van Google

Gesponsorde zoekresultaten: adverteren voor vacatures in Google

Gesponsorde zoekresultaten: gebruik Google Adwords Algemene campagne: algemene tekstadvertenties die linken naar de homepage waarna mensen kunnen verder zoeken naar vacatures Micro campagnes per individuele vacature: aparte tekstadvertentie met deeplink naar specifieke vacature

Google Adwords: bieden op zoektermen Algemene zoektermen zijn erg duur: ‘vacature’, ‘vacatures’, etc. Beter richten op combinatie van zoektermen: “vacature sales manager utrecht” Partijen met veel vacatures (>10) kunnen doorlopend en dynamisch iedere vacature op deze manier communiceren

ook voor latente werkzoekers Google Adwords: ook voor latente werkzoekers Advertentie niet alleen in Google plaatsen maar ook in het “inhoudsnetwerk’ van Google. Tekstadvertenties in groot netwerk van websites Google zoekmachine: actief werkzoekenden Google inhoudsnetwerk: latent werkzoekenden

Meten = weten Plaats Google Analytics op je website Kijk welke zoektermen beter converteren naar sollicitaties Investeer meer in beter lopende zoektermen en sluit minder converterende zoektermen uit

Casus gezocht: 50 commerciële medewerkers voor een bank Aanpak: Creatie speciale actie-website met de verschillende vacatures integratie van online video: korte interviews met bestaande medewerkers integratie van online test: bijv. een sales scan

Casus gezocht: 50 commerciële medewerkers voor een bank Traffic naar de actie website via Google: dynamische campagne: iedere vacature aparte tekstadvertentie met deeplink naar actie-website Inzetten van zoektermen per vacature constante optimalisatie op basis van conversie sturing op basis van dagelijks budget: laag beginnen, opschroeven n.a.v. conversie ervaring 24

Is Google DE oplossing voor online recruitment? NEE, combinatie van gerichte online media het best: Google in combinatie met sociale netwerken en (gerichte) jobboards. Analyseer van ieder kanaal de conversie, optimaliseer op basis van de cijfers. Constant finetunen: hogere effectiviteit tegen lagere kosten: besparing op recruitment kosten. werving is deel 1 van het recruitment proces: toegevoegde waarde van bureau’s zit vooral in selectie en screening. 25

Doel van het (zelf)selectieproces Succes voorspellen, mismatch vermijden. Voorkomen van onterechte afwijzingen (false negatives) Voorkomen van onterechte aanstellingen (false positives)

Wat heeft de kandidaat in huis? Scherp krijgen Waar ben je naar op zoek? Wat heeft de kandidaat in huis?

Waarop selecteren? Eigenschappen of gedrag? Wat kan iemand DOEN? --> gedrag Assessment: beheersing vaardigheden hier-en-nu Wat kan iemand LEREN? --> persoonlijkheid, intelligentie Tests: stabiele kenmerken, vergeleken met standaard normgroep

Voorspellende waarde van assessment instrumenten (op basis van “statistisch samenvatten” van zeer veel onderzoeksstudies) Intelligentietest .55 Biografische gegevens .50 Arbeidsproef .50 Relevante werkervaring .50 Gestructureerd interview .40 Assessment center (zonder tests) .35 Persoonlijkheidsvragenlijst .25 Ongestructureerd interview .20 Gemiddeld schoolcijfer .10

Selectie: oude stijl Eerste selectie op basis van brief en CV Gesprekronde(s) bij bedrijf Intensieve dag bij extern asssessmentbureau voor testen, rollenspellen, interview Rapportage met advies Volgende gespreksronde

Selectie: e-assessment Principes: Online testen - Thuistesten Tijd & kostenbesparend Betrouwbaar Transparant Door organisatie zelf: certificatie voor gebruik van instrumenten Trapsgewijs proces

Getrapt selectieproces Simulatie STAR interview Persoonlijkheids-vragenlijst Kwaliteit en voorspellende waarde van het advies Cognitieve capaciteiten Brief en CV € en tijd

Aanvullend: Assessment Center Input van e-assessment: online instrumenten Begeleiding door Assessment consultants Gestructureerd interview Simulaties Traditioneel rollenspel Webcam Assessment

Screening Pre employment screening - de verificatie van CV- en persoonsgegevens voordat de kandidaat wordt aangenomen Intermediairs en opdrachtgevers doen dit al, via bv Checken van diploma Opvragen van salarisstrook Nagaan van referenties

ontwikkelingen werkgevers ‘life-time-employment’ is achterhaald menselijk kapitaal (het aantrekken van talent) wordt belangrijker – schaarste neemt toe Beweging en diversiteit risicobeheersing compliance regelgeving PES wordt belangrijker

Kandidaten toename nepdiploma’s (kosten ca € 1000) > 60% van de CV’s bevat feitelijke onjuistheden (bron: NRC) fraude kost het Nldse bedrijfsleven p/j ca € 2,8 mrd (bron: recruiters online) kosten verkeerde aanname worden geschat op € 25 - 50.000

Casus - 50 commercieel medewerkers Wat gaan we screenen? Identiteit Opleidingen en diploma’s Werkervaring Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) Persoon via internet Referenties Kredietwaardigheidstoets Neven – en/of bestuurlijke functies

data via partners (bv IB Groep) Online loket Digitaal invoeren toestemmings verklaring kandidaat CV kandidaat identiteitsbewijs service center www.cv-ok.nl intermediair data via partners (bv IB Groep) identiteit/NAW diploma’s database Internet profiel werkervaring VOG

Resultaat Online in te zien, ook door kandidaat Ondersteunend aan de aanname Geen waardeoordeel

Het proces anders ingericht 1 - Search  2 - Selectie  3 - Screening 

Kans of bedreiging? Voordelen opdrachtgever? ………………….. ……….. Voordelen Intermediair? …………………… ……… OF NIET??

Dank voor jullie aandacht!