Competentie 04 Het informatieve gesprek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Door goede gesprekken groeien
Zakelijk telefoneren Niveau 2 Kerntaak 2.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Collectief portfolio groep 3
Het geven van een workshop
Effectieve instructie
Verpleegkundig proces
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Instrueren Leidinggeven Blz. 161.
Hulpmiddelen bij presenteren. Controleer van tevoren altijd of de apparatuur die je wilt gebruiken aanwezig is, of je er gebruik van mag maken en of je.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
Informatie- avond groep 6
Welkom Een middag powerpoint.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Onderzoek doen een methodische aanpak
Handelingsplannen.
Inwerken Niveau 4 Kerntaak 1 PM Blz. 73.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
voor familie en vrienden van
Workshop evalueren Dcp
Portfolio Presentatie
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Woordjes leren.
Evaluatie Cursus.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Anders kijken, anders doen
Scrijven 1.6 (vervolg) Een Verslag.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Deel 4: Spreken en gesprekken
Toets instructie allesvoorengels.nl.
Instructie geven en uitvoeren
Praktijk Opleiders Cursus
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Toets instructie allesvoorengels.nl.
Thema 7 Informeren en adviseren
Vaardigheden Interviewen
Schrijven 1.3 en 1.4 Spreken en gesprekken 1.3 en 2.1 Grammatica 3.2
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Toets instructie allesvoorengels.nl.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
BOM-model PV 25/03/2014.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Titel van trainingspresentatie
Omgaan met verschillen
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
volgende bladzijde terug
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Competentie 04 Het informatieve gesprek Gespreksvormen Het informatieve gesprek Competentie 04 Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek Methodische vaardigheden

Het informatieve gesprek Doel van het informatieve gesprek is de zorgvrager of diens naasten informatie of uitleg te geven over: Vormen van incontinentie materiaal en toepassing Instructie van de zorgvrager, bijvoorbeeld eetgewoonten/ dieet, toepassing van een inhalatie apparatuur Rapportage uit het verpleeg- zorgplan Een bepaalde werkwijze. Bijvoorbeeld toepassing tillift Competentie 04 Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek

Het informatieve gesprek Problemen die zich bij het geven van informatie kunnen voordoen: Zorgvrager sluit zich af voor informatie uit angst om met de waarheid te worden geconfronteerd Zorgvrager ziet de informant als “deskundige” en durft bij onduidelijkheden geen vragen te stellen Gedrag van de informant. Is te gejaagd, leedft zich niet in, geeft onvoldoende ruimte tot het stellen van vragen Informatie is niet gestructureerd, in herkenbare stappen of moeilijke taal Competentie 04 Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek

Het informatieve gesprek Stappen bij het informatieve gesprek Voorbereiding Informatieoverdracht Samenvatting Evaluatie Competentie 04 Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek

Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek Het informatieve gesprek Stappen bij het informatieve gesprek Stap 1 Voorbereiding Stel de doelstelling vast (Informeren, instructie) Maak gebruik van 6 x W Sluit aan bij voorkennis over het onderwerp bij de toehoorder(‘s) Sluit aan bij het taal en begripsniveau van de toehoorders Stel vast welke hulpmiddelen je zou kunnen gebruiken; video, power-point, stencils, bord of flap-over, instructiemateriaal. Stel wijze van evaluatie vast. Vragen/ toets, schrijven van samenvatting, voordoen van instructie etc Competentie 04 Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek

Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek Het informatieve gesprek Stappen bij het informatieve gesprek Stap 2 Informatieoverdracht Zet van tevoren alle benodigdheden klaar en controleer wat je nodig hebt en of het werkt. Stel je voor aan de toehoorder(-s) Vertel in het kort wat je doelstelling is Vertel wat de manier/ werkwijze is bij de informatie verstrekking Kijk toehoorder(-s) aan en stel vast of ze de informatie begrijpen door dit te vragen Spreek duidelijk, articuleer goed, niet eentonig, op een rustige wijze, met een rustige ademhaling !!! Deel van te voren geen stencils uit !!!!!! Competentie 04 Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek

Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek Het informatieve gesprek Stappen bij het informatieve gesprek Stap 3 Samenvatting Aan het einde van de informatie voorziening: Stel de vraag of er nog onduidelijkheden zijn Herhaal de doelstelling van de informatie en geef een korte samenvatting van de informatie Geef aan waar eventuele verdere informatie over het onderwerp te vinden is Competentie 04 Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek

Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek Het informatieve gesprek Stappen bij het informatieve gesprek Stap 4 Evaluatie Er zijn verschillende manieren om vast te stellen of de informatie is overgekomen: Stel mondelinge of schriftelijke vragen over het onderwerp Laat de zorgvrager voordoen wat hij tijdens de instructie heeft geleerd Verslag of samenvatting laten schrijven Competentie 04 Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek