Competentie 04 Het informatieve gesprek Gespreksvormen Het informatieve gesprek Competentie 04 Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek Methodische vaardigheden
Het informatieve gesprek Doel van het informatieve gesprek is de zorgvrager of diens naasten informatie of uitleg te geven over: Vormen van incontinentie materiaal en toepassing Instructie van de zorgvrager, bijvoorbeeld eetgewoonten/ dieet, toepassing van een inhalatie apparatuur Rapportage uit het verpleeg- zorgplan Een bepaalde werkwijze. Bijvoorbeeld toepassing tillift Competentie 04 Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek
Het informatieve gesprek Problemen die zich bij het geven van informatie kunnen voordoen: Zorgvrager sluit zich af voor informatie uit angst om met de waarheid te worden geconfronteerd Zorgvrager ziet de informant als “deskundige” en durft bij onduidelijkheden geen vragen te stellen Gedrag van de informant. Is te gejaagd, leedft zich niet in, geeft onvoldoende ruimte tot het stellen van vragen Informatie is niet gestructureerd, in herkenbare stappen of moeilijke taal Competentie 04 Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek
Het informatieve gesprek Stappen bij het informatieve gesprek Voorbereiding Informatieoverdracht Samenvatting Evaluatie Competentie 04 Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek
Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek Het informatieve gesprek Stappen bij het informatieve gesprek Stap 1 Voorbereiding Stel de doelstelling vast (Informeren, instructie) Maak gebruik van 6 x W Sluit aan bij voorkennis over het onderwerp bij de toehoorder(‘s) Sluit aan bij het taal en begripsniveau van de toehoorders Stel vast welke hulpmiddelen je zou kunnen gebruiken; video, power-point, stencils, bord of flap-over, instructiemateriaal. Stel wijze van evaluatie vast. Vragen/ toets, schrijven van samenvatting, voordoen van instructie etc Competentie 04 Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek
Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek Het informatieve gesprek Stappen bij het informatieve gesprek Stap 2 Informatieoverdracht Zet van tevoren alle benodigdheden klaar en controleer wat je nodig hebt en of het werkt. Stel je voor aan de toehoorder(-s) Vertel in het kort wat je doelstelling is Vertel wat de manier/ werkwijze is bij de informatie verstrekking Kijk toehoorder(-s) aan en stel vast of ze de informatie begrijpen door dit te vragen Spreek duidelijk, articuleer goed, niet eentonig, op een rustige wijze, met een rustige ademhaling !!! Deel van te voren geen stencils uit !!!!!! Competentie 04 Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek
Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek Het informatieve gesprek Stappen bij het informatieve gesprek Stap 3 Samenvatting Aan het einde van de informatie voorziening: Stel de vraag of er nog onduidelijkheden zijn Herhaal de doelstelling van de informatie en geef een korte samenvatting van de informatie Geef aan waar eventuele verdere informatie over het onderwerp te vinden is Competentie 04 Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek
Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek Het informatieve gesprek Stappen bij het informatieve gesprek Stap 4 Evaluatie Er zijn verschillende manieren om vast te stellen of de informatie is overgekomen: Stel mondelinge of schriftelijke vragen over het onderwerp Laat de zorgvrager voordoen wat hij tijdens de instructie heeft geleerd Verslag of samenvatting laten schrijven Competentie 04 Methodische vaardigheden Het informatieve gesprek