De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Thema 7 Informeren en adviseren

Verwante presentaties


Presentatie over: "Thema 7 Informeren en adviseren"— Transcript van de presentatie:

1 Thema 7 Informeren en adviseren
Methodisch Begeleiden

2 Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren
Inhoud presentatie Voorlichting Informeren, voorlichting en adviezen Niveau’s van voorlichting/ preventie Doelen cliënten voorlichting Soorten voorlichting Stappenplan voorlichting Praktijksituatie Adviezen E = K x A Tips voor adviesgesprek Weerstand tegen adviezen Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

3 Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren
Voorlichting Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

4 Informeren, voorlichting en adviseren
Informeren Losse gegevens Voorlichting losse gegevens gecombineerd tot een samenhangend verhaal Adviseren voorlichting, specifiek gericht op een persoonlijke vraag of situatie Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

5 Niveau’s van voorlichting/ preventie
Primaire preventie Voorlichting die er op is gericht om het ontstaan van ziekten of gezondheidsproblemen te voorkomen Secundaire preventie Is het systematisch en in een zo vroeg mogelijk stadium opsporen en vaststellen van ziekten of gezondheidsproblemen Tertiaire preventie Is het zoveel mogelijk beperken van de schadelijke gevolgen van en het leren omgaan met een ziekte of handicap 1. Primaire preventie: Een diabetes patiënt het belang van een griepprik uitleggen Uitleggen wat het is van de hielprik bij een pasgeborene aangeven waarom je beter niet kunt roken 2. Secundaire preventie: Borst onderzoek bij dames Onderzoek op prostaat kanker bij oudere mannen Regelmatig doormeten van gezichtsvermogen bij bril dragenden AGPAR score bij pasgeborenen 3. Tertiaire preventie Revalidatie Het gebruik maken van hulpmiddelen bij voortbewegen Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

6 Doelen cliënten voorlichting
De bevordering van therapietrouw De medewerking van de client stimuleren De mondigheid versterken Het vergroten van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid Angstvermindering voor de behandeling Kostenbesparing Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

7 Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren
Soorten voorlichting Voorbereid of onvoorbereid: voorbereid bij gevoelige of ingewikkelde zaken Mondeling of schriftelijk: mondeling bij individuen en bij eenmalige voorlichting Individueel of groepsgericht: Individuen door middel van een groepsgesprek groepsgewijs door middel van een presentatie of schriftelijk Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

8 Stappenplan voorlichting
Het verzamelen van gegevens Welke voorlichting is noodzakelijk. Informatie inwinnen door observatie en/of interview Het formuleren van het gezondheidsprobleem beschrijf het probleem met woorden die over het gedrag van de zorgvrager gaan met eventueel een mogelijke zoorzaak De doelgroep aangeven Wie betreft het, op welk niveau moet je de personen aanspreken De doelstelling vaststellen De doelstelling moet voldoen aan de SMART eisen De inhoud van de activiteit bepalen Deze moet aansluiten bij aanwezige kennis, houding en belangstelling en gaat het om gedrag te motiveren of aan/af te leren of kennis over te dragen Het vaststellen van de voorlichtingsmethode Er moet een bewuste keuze worden gemaakt of de voorlichting schriftelijk, mondeling, met voorbeeldgedrag, folder of video moet plaatsvinden De uitvoering Bespreek ruimte, datum, tijdstip en benodigdheden voor voorlichting De evaluatie van de activiteit Bedenk op welke wijze product en resultaat van de voorlichting kan worden getoetst. Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

9 Praktijksituatie voorlichtingsgesprek
Je bent werkzaam bij een instelling voor de Geestelijke Gezondheidszorg. Je ondersteunt cliënten bij het leren zelfstandig wonen. Bij een van de bewoners (Henk) is na onderzoek gebleken dat hij Diabetes Mellitus II heeft (suikerziekte). Henk heeft wel uitleg gekregen wat dit voor hem betekent, maar heeft niet alles kunnen onthouden. Je hebt met Henk afgesproken dat je een en ander nog eens rustig met hem door gaat nemen. Henk wil graag “richtlijnen” hebben hoe hij het beste met zijn Diabetes kan omgaan. Met name waar hij allemaal aan moet denken bij de maaltijden, de versnaperingen en lichaamsverzorging. Je hebt een afspraak met Henk gemaakt om hem extra uitleg te geven. Je hebt ongeveer een kwartier de tijd. Denk na hoe je het gaat aanpakken en of je nog hulpmiddelen nodig hebt. Houdt wat je gaat vertellen eenvoudig. Henk snapt niet alle moeilijke woorden. Je kan de noodzakelijke informatie vinden op onderstaande website.   Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

10 Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren
Adviezen Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

11 E = K X A Effect van het advies= kwaliteit x Acceptatie
Bekijk de video LSD: &feature=related Bekijk de video Adviesgesprek: Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

12 Tips voor advies gesprek
Open staan Zorg voor rust, sfeer en een goed moment Onderzoek de vraag van de cliënt Onderzoek de eventuele voorgeschiedenis Wees alert op mogelijke onrust Eerst weerstand wegnemen alvorens het gesprek te vervolgen Begrijpen Sluit aan bij de voorkennis en het begripsniveau van de cliënt Stimuleer de cliënt om vragen te stellen Herhaal de hoofdpunten en geef als het kan de informatie mee op papier Willen Leg het waarom van je (gedrag) advies uit Bespreek de voor- en nadelen van de adviezen Bespreek de invloed van anderen Vraag hoe de cliënt er over denkt Kunnen Geef duidelijke en heldere instructies Bespreek de problemen die kunnen optreden Doen Inventariseer de afspraken die samen zijn gemaakt Maak een duidelijke vervolgafspraak Bespreek bij de vervolgafspraak wat goed en wat niet goed is gegaan Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

13 Weerstand tegen adviezen
Verdringingsweerstand Hulpverlener komt met oplossingen waardoor de zwakke kanten van cliënt zichtbaar worden Overdrachtsweerstand Cliënt erkent, onbewust, de autoriteit van de hulpverlener niet Ziekte winst weerstand Cliënt volgt het advies niet op omdat hij voordeel bij zijn ziekte heeft Weerstand vanuit gewetensfunctie Cliënt volgt advies niet op omdat deze daarmee zijn fouten denkt te laten zien Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren

14 Praktijksituatie Adviesgesprek
Je werkt bij de stichting Mee Arnhem en ondersteunt mensen met een verstandelijke beperking bij het leren zelfstandig wonen. Deze praktijksituatie gaat over Jasmijn. Jasmijn woont al langere tijd zelfstandig, maar heeft nu een terugval. Zij heeft het met name moeilijk met het op orde houden van haar financiële situatie. Zij zegt zelf: ”de maand is langer dan mijn salaris”. Jasmijn vindt het moeilijk om toe te geven dat zij te veel geld uitgeeft aan nutteloze zaken. Zo heeft zij heel veel potjes nagellak, parfums etc. Een van de problemen is ook dat hij veel geld “uitleent” aan vrienden. Dit geld krijgt ze natuurlijk nooit terug. Ze vindt het moeilijk om haar vrienden hierop aan te spreken. Je hebt vandaag een afspraak met Jasmijn om haar te adviseren hoe ze het beste met haar geld en haar vrienden kan omgaan Methodisch Begeleiden Thema 7 Informeren en adviseren


Download ppt "Thema 7 Informeren en adviseren"

Verwante presentaties


Ads door Google