Vidiversproject: video bij docententraining over diversiteit Naar cultureel sensitieve docenten in het hoger onderwijs: Welke bijdrage kunnen videocasussen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
een didactiek voor opleiden op school
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Kennisnetwerk in de procesindustrie
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Samenwerken in burgerschap
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Voorstelling 6de leerjaar
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Introductie workshop 1.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Gedrag in organisaties, 10e editie
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Transdisciplinaire projecten
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Workshop Natuurlijk, een netwerkcoach
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Toegenomen belang interculturele communicatie door evoluties op het vlak van: Informatie- en communicatietechnologie Vervoer Handel Migratie.
Eerstejaarsproblemen
Lesgeven in en over diversiteit
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Praktijkervaring en reflectie
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Meetladder Diversiteit Onderwijs Project Diversiteit In Vakmanschap Kenniswerkplaats Tienplus Amsterdam Trees Pels, Pauline Naber, Peter Peeters en Hester.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Gelijke kansen op school: het kan!
Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie
Sieberdam/ROCS & KODOS
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Transcript van de presentatie:

Vidiversproject: video bij docententraining over diversiteit Naar cultureel sensitieve docenten in het hoger onderwijs: Welke bijdrage kunnen videocasussen leveren in scholingsprogramma’s? Janneke van der Hulst, Vrije Universiteit Angelique van het Kaar, Erasmus Universiteit Rotterdam EHON-conferentie 20 juni 2011

Vidiversproject Doel: video-methodieken tbv. scholing van docenten van HBO en Universiteit Vooronderzoek: interviews en literatuurstudie Videocasussen Videoreflectie Trainershandleiding Zie www.vidivers.nl Instellingen noemen

Programma workshop Achtergrond Korte opdracht om videocasus te ervaren Blik op de website met het trainingsmateriaal Ervaringen tijdens trainingen Discussie over mogelijkheden van videocasussen in scholingsprogramma’s Wat we presenteren is werk-in-uitvoering We hopen te leren van jullie reacties, reflecties op ons werk.

Achtergrond: waarom docenten scholen over culturele diversiteit?

Professionalisering culturele diversiteit Aanleiding Diversiteit onder studenten neemt toe Lager studiesucces / hogere uitval Studenten voorbereiden op academisch burgerschap in multiculturele samenleving Studiesucces allochtone studenten verhogen en diversiteit als meerwaarde benutten in het onderwijs door de ‘culturele sensitiviteit’ bij docenten te verhogen (en uiteraard is docentprofessionalisering niet het enige ….) Iemand is ‘allochtoon’ als ten minste één van zijn/haar ouders buiten Nederland geboren is. Westers / Niet-Westers allochtoon 1e, 2e, 3e generatie

Wat is er aan de hand? Allochtone studenten hebben meer moeite met transitie naar hoger onderwijs (opleidingskapitaal, tijdsbesteding, studiekeuze, sense of belonging, migratie-ervaring) 2. Studiesucces van allochtone studenten is meer afhankelijk van de kwaliteit van de leeromgeving. Autochtone studenten kunnen sterker terugvallen op hun ‘eigen kapitaal’ (minder grote kloof te overbruggen). (Wolff& Crul, 2003; Severiens, Wolff & Rezai, 2006; Severiens & Wolff, 2008)

Implicaties voor onderwijs het onderwijs draait om het leren van studenten persoonlijke aandacht voor student: ‘high level of expectations & high level of support’ ‘Teaching for excellence’ / ‘Pedagogy of excellence’ (niet focussen op tekorten) het leren van studenten wordt intensief begeleid door docenten het onderwijs wordt kleinschalig georganiseerd, met aandacht voor: Studievaardigheden Taalomgeving diversiteit in werkvormen diversiteit/cultuurthema’s Vanaf begin van de studie stimuleren van de academische en sociale integratie (Severiens, Wolff & Rezai, 2006) Conclusie uit ons vooronderzoek Bekend is dat er verschillen kunnen zijn tussen opleidingen, gelet op studiesucces van allochtone studenten. In opleidingen met deze kenmerken presteren allochtone studenten beter: verschillen allochtoon – autochtoon vallen dan weg. Academische integratie: ‘contacts related to studying and the institute (formal) and contacts between teachers and students outside the direct context of the learning environment’ Sociale integratie: ‘contacts between peers on matters of learning (formal) and frequent social contact and participation in student activities (informal).’

Kenmerken van culturele sensitiviteit (literatuur en interviews docenten en studenten) Houding: Inlevingsvermogen reflecterend vermogen zelfvertrouwen/proactiviteit waardering van diversiteit oog voor talent Kennis: interculturele communicatie, (dynamische) cultuuropvatting, kennis over migratie/acculturatieprocessen, kennis van en over culturen sociaal-economische achtergronden Vaardigheden: Het monitoren en managen van groepsprocessen Creëren van positieve docent-student en student-student relaties Stimuleren van motivatie, betrokkenheid en inzet van studenten Reflecteren op en aanpassen van eigen gedrag

Competent handelen in uiteenlopende kritische onderwijssituaties, zoals: informele contacten tussen docenten en studenten interactieve werkvormen en complexere opdrachten groepswerk: indeling groepen; groepsprocessen individuele gesprekken met studenten contacten tussen collega’s onderling omgaan met taalverschillen en –problemen bespreekbaar maken van diversiteitkwesties: Dit is gebaseerd op literatuur en interviews die we op alle drie de instellingen voerden met docenten, studenten en studieadviseurs

Doel docentprofessionalisering: versterken van culturele sensitiviteit Uitgangspunt: ‘Culturele sensitiviteit’ als inkleuring van de algemene docentcompetenties DUS: geen extra, specifieke ‘multiculturele docentcompetenties’ MAAR: op een cultureel diverse onderwijscontext toegesneden invulling van algemene docentcompetenties m.n. door uitwisselen en verdiepen van ervaringen, opdoen en gebruiken van relevante kennis verbeteren van vaardigheden, uitbreiding handelingsrepertoire Bijdrage uit project Vidivers: videocasussen en videoreflectie methodieken Cursussen zijn breder dan alleen videogebruik (bijv. ook rollenspelen, behandelen van theorie, …)

Voordelen videogebruik in docententraining Bewustwording van de praktische betekenis van interculturele sensitiviteit Samenhang wordt zichtbaar tussen het handelen van de docent en de acties en de reacties van studenten Discussies worden gestimuleerd doordat men opvattingen, verwachtingen, stereotypen of vooroordelen verwoordt Situaties kunnen herhaaldelijk bekeken en daardoor diepgaander geanalyseerd worden (geen directe reactie vereist) Situaties kunnen meerdere malen bekeken worden vanuit verschillende perspectieven Kennis leren gebruiken als ‘lens’ bij het analyseren van de getoonde situaties t.b.v. meer diepgang Reflectieve vermogens ontwikkelen Perspectief van studenten

Zes videocasussen De videocasussen zijn in scene gezet Dus niet zozeer bedoeld als ‘goed voorbeeld’

Korte opdracht om videocasus te ervaren

Opdracht bij casus 5: werkgroepsbijeenkomst Introductie video De gehele situatie bekijken via www.vidivers.nl Introductie kijkopdracht ‘Mary en Naïm nader bekeken’ Eerste fragment: Mary en Naïm (let op het non-verbale gedrag van Naïm) Tweede fragment: Naïm en Mary Derde fragment: Naïm Bekijken interviews met Mary, Naïm en Ineke via www.vidivers.nl

Blik op de website met het trainingsmateriaal www.vidivers.nl

Ervaringen tijdens trainingen

Ervaringen uit de trainingen bij VU, EUR en Hogeschool Rotterdam Goede trigger om te reflecteren op aspecten van culturele sensitiviteit Bewustwording Studentperspectief is belangrijke meerwaarde Gebruiksgemak Goede introductie van de casussen is belangrijk Inschatting van voorkennis cursisten is belangrijk

Discussie over mogelijkheden van videocasussen

Discussie Wat is de waarde van deze / dit soort videocasussen voor docentprofessionalisering? Zijn ze geschikt om docenten beter toe te rusten? Welke plaats geven we multiculturele competenties binnen docentprofessionalisering: stellen we het aan de orde als apart onderwerp binnen een programma of nemen we ‘multiculturaliteit’ mee als facet bij het trainen van andere docentcompetenties? Welke gebruiksmogelijkheden zie je voor je eigen instelling? Hoe zou je de videocasussen gebruiken in een training?

Al het trainingsmateriaal gratis te gebruiken voor het Hoger Onderwijs Te vinden via: www.vidivers.nl Contact: Janneke van der Hulst: j.vander.hulst@vu.nl Angelique van het Kaar: vanhetkaar@risbo.eur.nl