F. Juffer, M. Bakermans-Kranenburg Opvoedingsondersteuning: Interventies gericht op de vroege ouder-kindinteractie F. Juffer, M. Bakermans-Kranenburg & M. H. van IJzendoorn © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 9
Interventie gericht op gedrag Attachment theorie (Bowlby, Ainsworth) © Sensitive responsiveness Security of attachment © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 9
Interventie gericht op representatie Attachment theorie (Main) Representation of attachment Security of attachment © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 9
Interventie gericht op gedrag (1) sensitieve responsiviteit accuraat waarnemen, prompt en adequaat reageren op de signalen van een kind (Ainsworth) twee componenten waarnemen ouders leren observeren reageren ouders leren goed in te gaan op signalen kind © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 9
Interventie gericht op gedrag (2) Component 1: leren observeren werkboek invullen video-feedback: ‘speaking for the baby’ uitleg gedrag kind (brochure, videoband) informatie over de ontwikkeling van het kind © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 9
Interventie gericht op gedrag (3) Component 2: goed reageren brochures feedback tijdens interactie video-feedback: bekrachtigen van sensitief gedrag © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 9
Interventie gericht op representatie (R) en gedrag (G) Leidse interventiestudie R: gesprekken over gehechtheid vroeger en nu G: video-feedback Watch, Wait & Wonder R: gesprek met therapeut over vroeger en nu G: met kind op de grond: spelregel ‘kind volgen’ © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 9