Begeleiders in Beeld.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
OPAAL; bevordert liefde, emotionele uitdrukking, spontaniteit.
Maroesjka van Nieuwenhuijzen
Crisis interventie De structuur Methoden en technieken.
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Gedragsproblemen
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Interventie bij een Politiekorps
Een goed gesprek Jan Harmen Rietman Schouten & Nelissen.

Vraaggericht werken.
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Intreerede Dr. Petri Embregts
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Muzische vorming 2 BaLO les 9
Evaluatieonderzoek naar de effectiviteit van
Rookstopcursus voor jongeren
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
School-als-organisatie en schoolcultuur
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Voortgangsgesprek fase 1
Het gebruik van apps bij hardlopen Wie en met welk effect?
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Als cijfers meer dan enkel verwarrend zijn ...
De domeinen & Niveau bij ABB.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Mentale begeleiding Jan Paul van Veenen Jeugdhulpverlening VHT-er
Coping.
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Methodiek Observeren.
Leren het leven meer van de zonnige kant te bekijken
Samen werken Samen leren
JEUGDzorg - voor wie?.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Begeleiders in Beeld

Linda Zijlmans Petri Embregts Linda Gerits Anna Bosman Jan Derksen Begeleiders in Beeld Effectonderzoek naar BiB: een training voor begeleiders van mensen met een LVB en gedragsproblemen Linda Zijlmans Petri Embregts Linda Gerits Anna Bosman Jan Derksen

Opbouw Kader: Begeleiders: waarom,wat & hoe trainen Begeleiders in Beeld Onderzoek: Effectmeting & onderzoeker

Impact gedragsproblemen Cliënten: schade (lichamelijk, emotioneel) exclusie (vrije tijd, onderwijs) Begeleiders: verminderde interacties emotionele problemen afwezigheid & burnout stress

Waarom training begeleiders? Incorrect handelen: kennistekort inaccurate “beliefs”(binnen/buiten controle cliënt) negatieve emotie (vermijden) Verandering mogelijk door training en coaching van begeleiders (Dowey e.a., 2007)

Wat trainen bij begeleiders? Kennis Hulpvraag cliënt Persoonlijk-heid Attitude Vaardig-heden Inzicht 6

Hoe trainen? Doel: Het ontwikkelen van een effectieve training: Begeleiders in beeld Gebaseerd op: Who cares? Personality profiles of nurses taking care of clients with severe behavior problems (Gerits, 2003) Effects of video feedback on social behavior of youth with mild mental retardation (Embregts, 2002)

Emotionele Intelligentie De Bar-On EQ-i® 133 korte vragen met antwoorden op een 5-puntsschaal Meet de volgende factoren: inzicht in jezelf, opkomen voor jezelf inzicht in anderen, investeren in anderen aanpassingsvermogen en omgaan met problemen stressmanagement algemene stemming

Who cares? Personality profiles of nurses taking care of clients with severe behavior problems Er is een relatie tussen persoonskenmerken (coping, emotionele intelligentie en persoonlijkheid) en burnout. Begeleiders met een hoger EQ rapporteerden minder burnoutklachten dan begeleiders met een lager EQ. Emotionele intelligentie speelt opvallendste rol, is meetbaar en tot zekere hoogte trainbaar

Study 1 Effects of video feedback on social behavior of youth with mild mental retardation Study 2 Study 3

Conclusie Begeleiders reageerden na videofeedback met verbale feedback vaker adequaat op gewenste en ongewenste gedragingen van cliënten (Embregts, 2002). Er zijn duidelijke individuele verschillen tussen begeleiders wat betreft de effectiviteit van videofeedback (Embregts, 2003).

…en dus Begeleiders in Beeld Interventie bestaat uit: EQuilibrium: EQ-i, feedback, individuele doelen, subgroepen Videofeedback: Profiel van cliënt verhelderen EQ-i profiel koppelen aan uitvoeren van begeleidingsafspraken & huiswerk, Feedback adhv videomateriaal

Casus (video) Cliënt associatief denken zichzelf verliezen in zijn verbanden Begeleidingsafspraken duidelijkheid, kader, structuur, grenzen bij hier en nu houden Profiel cliënt Begeleidings- afspraken Profiel begeleider

Casus (video) Begeleidster Laag binnen EQi profiel: 1. Probleemoplossen (moeite methodisch & gestructureerd werken, reageert vaak ad hoc) 2. Impulscontrole (geneigd impulsief te handelen en moeite met controle houden) Ontwikkelpunten op basis van EQi (begeleider & trainer): Grenzen aangeven & minder impulsief reageren

Stand van zaken Deelnemende instellingen: Dichterbij (SZ), De La Salle, Plurijn (De Beele) ………….. 1ste studie: Sept. 2008- febr. 2009 36 deelnemers: 18 worden getraind, 18 niet Begeleiders van volwassen clienten met een LVB en gedragsproblematiek Metingen: Vragenlijsten en video-analyse, meerdere momenten (voor, na en follow-up)

Dank voor jullie aandacht!